promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:20

Balans en basis is iets heel anders :o (of het was een leesfoutje ;) )

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:30

Grit schreef:
Dubbele winst in een proef "moeten" rijden vind ik een rare gedachtengang. Er zijn genoeg combinaties (ongeacht ras) die er hard voor werken, goed les hebben en het serieus nemen, maar die gewoon niet de capaciteiten hebben om zo hoog te scoren.

Ze hebben de basis voor elkaar, oefeningen worden correct gereden, maar het ziet er wat braaf en tam uit, gewoon omdat het paard iets mist (karakter, mindere gangen of een bouw waardoor sommige dingen moeilijker gaan) of de ruiter is niet in staat het optimale eruit te halen.

Maar ze kunnen dan toch gewoon (met correcte basis en rijstijl) promoveren en tevreden zijn met de 182 punten die ze rijden?
We hebben het hier toch niet over de hoogste sportlaag, maar over mensen die voor hun hobby en plezier rijden. Ik start bijvoorbeeld vooral wedstrijden, omdat ik het leuk vind om een trainingsdoel te hebben. Niet om in de voorhoede mee te komen, want dat gaat ons niet lukken.

De samenhang tussen hakken over de sloot en niet correct rijden klopt niet. Ik zie genoeg spetterende paarden lopen, waarbij ik niet vrolijk wordt van de manier waarop ze gereden worden. Maar die wel hoog eindigen en dan vraag ik me af of de jury dan niet heeft gezien dat er geen ontspanning/nageeflijkheid was of dat er continue twee sporen in de buik zaten.

Wie rijd er dan beter? Die ruiter met een brave ontspannen proef, maar helaas geen sporthoogvlieger die tevreden is met 180 punten of die ruiter die op een topper zit, maar waarbij de rijstijl te wensen over laat en er geen ontspanning is?

Allemaal zwart/wit voorbeelden, gelukkig zitten de grootste gros er ergens tussenin. Maar wel om duidelijk te maken dat het er meer is dan een goed sportpaard hebben, goed rijden en dubbele winst te halen.

Ik ben het er wel mee eens dat je niet over moet gaan als de oefeningen nog niet goed beheerst worden. Eerst zorgen dat je thuis de oefeningen voor elkaar hebt en dan in die klasse starten, ook wel zo eerlijk naar je paard.

En jury's mogen van mij spanning tijdens de proef of een grove rijstijl harder afstraffen.

Hier sta ik heel erg achter. Toen ik nog wedstrijden reed met mijn merens kreeg ik altijd winst, maar 2 winstpunten rijden is wel eens gebeurd maar met een merens doe je dat niet zo snel hoor, ongeacht welke klasse je rijdt. Ik vind het belangrijkste dat een paardje goed en netjes gereden wordt van achter naar voren (!). Een merens heeft vanwege bouw heel veel moeite met middendraf en dan mag je blij zijn als er verruiming getoond wordt maar vaak vraagt dit ook deskundige jury die dit goed kan waarnemen want merens, fjorden enz. zullen echt niet de voorbenen in de nek leggen bij wij ze van spreken. Dus als je 6 of 7 rijdt heb je dat heel goed gedaan als ruiter. De punten zullen allemaal niet zo spectaculair hoog zijn. Met b.v. een merens moet je alles 100% netjes en goed rijden en dan krijg je b.v. 188 punten maar dat is al heel hoog hoor.
Als je toe bent aan een hogere klasse dan ga je gewoon en als je iedere keer 1 winstpunt rijdt met b.v. een merens en het trainen gaat goed dan gewoon overstappen. Dressuur is in mijn ogen een middel en geen doel. Je laat een jury kijken of je de nagevelijkheid voor elkaar hebt en de ontspanning en tevens of je in staat bent om precies de figuren te rijden. Op hoger niveau komt daar de verzameling bij en het rechtgericht zijn van het paard enz. Voor alle paarden is dressuur belangrijk want in staat zijn om op een goede manier door de baan te gaan en de mens te kunnen dragen dat vraag oefening en dressuur en dat is mijn inziens het doel van de dressuur.
Dus testen of dat goed gaat als je dat leuk vindt waarom niet.
In NL zie je tegenwoordig dat dressuur een doel op zich is geworden. Ik kan echt medelijden hebben met al die warmbloeden die "geen gel.l in de krul" elke zondag weer moeten en waar van ontspanning en nagevelijkheid weinig te zien is in het paard. Nee laat mij dan maar met mijn kleine princesje (het snoepje van de week) in de baan komen ( <3 oooooh horen van het publiek) en gewoon zonder spektakel een net proefje neerzetten en met een winstpunt naar huis gaan. 10 Winstpunten stappen we fijn over.
En ach wedstrijden rijden doel op zich vind ik zo'n flauwe kul als het gaat tot en met de Z2. Tot dat niveau zijn we allemaal recreatieve ruiters en als je hoger wilt dan koop je meestal een ander paard want dan komt de fokkerij om de hoek spelen. Dus TS ik ben het helemaal niet met je eens.

JARS

Re: promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:06

Inderdaad een leesfoutje! Maar aan de basis mankeert ook niets hoor, natuurlijk, en zijn altijd dingen waar je aan moet werken. Maar goed, ik weet zelf wel dat het niet aan de basis mankeert, iemand die mij en mijn paard niet kent kan zoiets ook niet beoordelen.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:27

van de ene kant zeg ik Ja ik sta er achter maar van de andere kant dan promoveren ze dan halen ze die klasse toch waarschijnlijk niet. Zelf zou ik ook de zekerheid willen hebben en een paar keer wp behalen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 06:07

Marocje schreef:
Balans en basis is iets heel anders :o (of het was een leesfoutje ;) )

Als je je paard niet in balans kan houden is de basis gewoon niet voldoende aanwezig tenzij het medisch oorzaak is.
Als men fijner kan rijden door middel van doorzitten betekend het vaak dat het paard met lichtrijden gewoon niet los genoeg is.

Er mag gewoon geen verschil zijn in doorzitten of lichtrijden (tenzij het medisch is)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 06:14

Ik snap het hel probleem niet zo, niemand heeft er toch last van als de mensen met de hakken over de sloot naar een andere klasse gaan? Waarom dan allemaal moeilijke regels verzinnen als niemand er last van heeft?
Misschien alleen maar voordeel als een 'mindere' combinatie voor jou in de baan moet, lijkt jouw proef alleen maar beter.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 06:28

Tja ik ben met mijn pony zo'n combinatie die heel blij is met de 184 die ik dit weekend heb gereden. Wij zullen ook nooit dubbele winstpunten in 1 proef halen,ik ben geen super slechte ruiter maar ook geen hele handige,mijn pony is ook geen makkelijke dressuurloopster. Toch hebben we er wel plezier in,en het voelt voor mij als een kick als we winstpunten rijden,al is het dan misschien net 180.

Wie heeft er last van combinaties zoals mij?de prijzen kapen we bijna nooit weg,en ik geef ook eerlijk toe dat ik weinig uitdaging zie in het doorrijden in de B als ik 10 winstpunten heb. Dan idd liever thuis goed trainen tot ik het idee heb dan aan de L1 toe te zijn. We zijn nu B+9.

Ik vind het wedstrijdrijden zo af en toe leuk omdat ik dan het gevoel heb een trainingsdoel te hebben.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:20

Ik ga niet eerder over wanneer ik denk dat ik en pony er klaar voor zijn en minimaal 2x boven de 195 hebben gescoord :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:30

Mooi streven hoor. 195 zal voor ons nooit haalbaar zijn vrees ik

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:38

Sja.. Wat moet je hier nou van zeggen? Er zijn inderdaad een heleboel combinaties die voor hun plezier rijden, paard is goed aan de hulpen, basis zit er netjes in, maar geen super beweging of super dressuurpaard.. die rijden inderdaad nooit twee winstpunten.. Laatst even wezen kijken op een wedstrijd hier in de buurt(klasse M2), 6 combinaties, waarvan een paard helemaal rat.. de rest onregelmatig.. En er is GEEEN een jury die zegt..'joh ga nog even oefenen' en ze gaan nog met een dikke winstpunt naar huis ook, om te huilen.. ;(

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:40

Snoevie schreef:
Mooi streven hoor. 195 zal voor ons nooit haalbaar zijn vrees ik

Zeg nooit nooit :D

Maar ik moet zeggen dat ik ook een beetje te intensief ben hoor := Ben niet snel tevreden als ik onder de 190 heb :+
Ik vind het pas goed als ik 2 wpen in 1 proef haal :) Dat zal in het Z wel anders worden denk ik...

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:59

ik kijk altijd hoe ik op de lijst sta, als ik 190 heb gereden en daarmee 8e sta ben ik minder tevreden dan als ik 190 heb gereden en 2e sta,
je moet ook kijken hoe er gejureerd word, daarom zet ik altijd op mijn coupon hoeveelste ik was ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:02

heleen88 schreef:
ik kijk altijd hoe ik op de lijst sta, als ik 190 heb gereden en daarmee 8e sta ben ik minder tevreden dan als ik 190 heb gereden en 2e sta,
je moet ook kijken hoe er gejureerd word, daarom zet ik altijd op mijn coupon hoeveelste ik was ;)

Tja, daar zit wat in. Maar stel je moet tegen allemaal ruiters die het niet echt geweldig voor elkaar hebben dan vind ik een 1e plek vaak ook niet meer
zo speciaal :).

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-12 18:26

Sorry hoor maar vind het zo'n onzin, ik heb geen top dressuurpaard dus ik kan geen 2 wp per proef rijden..
Grootste kolder die ik ooit gehoord heb. Als jij alle oefeningen netjes uitvoerd zal jij ook met je "huis tuin en keuken paard" ook gewoon 2 wp per proef kunnen rijden.

@kim345, mensen hebben er last van doordat het niveau om te janken is en dus alle ruiters er een "slechte naam" door krijgen.. Eerder kon je erg goed rijden als je Z dressuur was, tegenwoordig kan iedereen het halen en is het geen hele prestatie meer.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:32

Het is gewoon een feit dat bepaalde type paarden minder in zich hebben qua expressie en imposantie dan andere paarden.
Het is tevens een feit dat sommige juryleden bepaalde type paarden minder punten geven. Dat hoeft niet eens rasgebonden te zijn, kan puur type gebonden zijn.

Mensen klagen bijv. vaak over Friezen haters in de dressuurring, hier heb ik tot dusver gelukkig nooit last van gehad! :)

Ik ben voor een aantal jaar terug als eerste geselecteerd voor de Gelderse Kampioenschappen. Ik stond ver los van de tweede geselecteerde en had alle selecties ruimschoots gewonnen. Op de GK werd ik beoordeelt door twee jury's waarvan er eentje nadien tegen mij zei: ja maar jeetje, jij hebt toch geen sportpony, dan kun je toch niet verwachten bovenaan te rijden.

Gosh, wat was ik verdrietig toen. En mijn pony liep op de GK voor mijn gevoel de beste proef ooit maar ik eindigde als laatste ergens. :Y)

Tis niet anders.
Heb ook een jury gesproken die van mening is dat je niet moet kijken naar hoe het paard loopt voor zíjn doen (dus of het paard voor zijn bouw/beweging super loopt) want die kan nooit hoger eindigen dan dat paard met iets meer storingen en spanning in de proef maar met meer beweging en expressie. Dit is dus niet mijn mening, maar wel die van een jurylid dat ik ken.

Gelukkig zijn er ook jury leden die er anders over denken. :D

En ontopic: :P

Ik vind dat het ieders eigen keus is te promoveren, ook al doen sommigen dat misschien te snel, bedenk dan dat je extra positief opvalt na zo'n combinatie als je wel je paard top voor elkaar hebt en een nette proef rijd. ;)
Laatst bijgewerkt door Chaos op 27-05-12 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 18:52

Goos_hoeve dat ben ik niet met je eens. Ik rij met een fjord en wij kunnen best een nette proef neerzetten,maar 2 wp per proef is voor ons als combi niet haalbaar. Hoeft toch ook niet?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:10

Goos_hoeve schreef:
@kim345, mensen hebben er last van doordat het niveau om te janken is en dus alle ruiters er een "slechte naam" door krijgen.. Eerder kon je erg goed rijden als je Z dressuur was, tegenwoordig kan iedereen het halen en is het geen hele prestatie meer.

Dus omdat jij als goede ruiter een slechte naam krijgt neem je hun plezier af?
Een slechte naam krijgen lijkt me zo erg toch niet? Als jij zelf de sterren van de hemel rijdt is er toch niks aan de hand?
Of heb je nu gewoon minder status als je zegt dat je Z dressuur bent? je rijdt toch voor je plezier en niet omdat Z dressuur je status geeft?

Ik zie nog steeds geen probleem hoor... laat iedereen gewoon lekker rijden wat hij wil.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 22:21

mijn huis tuin en keukenpaard kon misschien netaan een winstpunt halen maar toen er met een cursus een ander op reed kreeg hij enkel commentaar. Hij was niet geschikt als lespaard omdat hij zich niet liet bewerken en bla bla. Nou dan ben ik toch blij dat ik met zo'n stomme pony toch wel een winstpunt kan halen en we daar dan ook nog beide plezier in hebben. Echter nooit officieel gestart, maar onderling was altijd leuk. Springen idem, foutloos tussen de paarden maar miste de snelheid in de barage, nou jammer dan, we haalde wel alles en op onze manier, gaf mij net zoveel voldoening.

Dus een paard die minder talent heeft met een ruiter met minder talent die blij zijn met hun winstpuntje en de wedstrijden rijden voor hun plezier ongeacht de puntjes, laat ze lekker gaan!

Wat betreft Z niveau, ik dacht altijd dat het nog basis dressuur was dus waarom zou een mindere combi er ook niet uiteindelijk kunnen en mogen komen? Wedstrijden zijn toch immers om jezelf te testen en voor degene die daar behoefte aan hebben om je te meten met andere. Dressuur voor het paard is in mijn ogen vaak beter als dressuur voor de punten. Ik zie echt het probleem niet.

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:12

het gaat er niet om hoeveel winstpunten je per proef haalt. maar jij en je paard moet en samen klaar zijn voor een hogere klasse voorbeeld als je B rijd en je wil L1 starten moet je paard eigelijk thuis al L2 klaar zijn. zodat je als je promoveerd je ook weet dat je door kunt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:22

Vandaag was nr 1 vd 8 M2 combinaties dus eerste met 169 punten. Daar wordt je niet vrolijk van en het zal allemaal best wel aan de jury gelegen hebben (aan mezelf dus) maar zolang ik geen nageeflijkheid zie, mensen die niet voelen dat ze in de verkeerde galop zitten en gerust 2 onderdelen doorijden, zich ook niet echt bezighouden met lb en dan moge het duidelijk zijn dat travers al dan niet met het binnenbeen naar achter brengen ook niet echt wil lukken.
Maar na drie volle dagdelen jureren dit weekend en totaal maar 12 winstpunten (waarvan 2 dubbel) en 1 verlies zou ik toch graag zien dat men nog even thuis blijft dooroefenen om te werken aan de basis.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:29

Oei verkeerde galop wordt je niet vrolijk van kan ik me voorstellen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:41

Goos_hoeve schreef:
Sorry hoor maar vind het zo'n onzin, ik heb geen top dressuurpaard dus ik kan geen 2 wp per proef rijden..
Grootste kolder die ik ooit gehoord heb. Als jij alle oefeningen netjes uitvoerd zal jij ook met je "huis tuin en keuken paard" ook gewoon 2 wp per proef kunnen rijden.

Ik heb er echt wel eens 2 gereden, maar makkelijk ging dat niet.
En in het Z, geloof 1 x, want die van mij kan echt geen uitgestrekte draf, dat is dus al 2 x een 3, die ik dan weg moet rijden met zijgangen.
Want over hebben we nooit wat gehad.
Ik kon daar prima mee leven.

Ik had dus thuis moeten blijven?
Omdat ik het niveau voor anderen omlaag haal?
No way, we hebben namelijk samen de grootste lol gehad, punten of niet.
Wij gingen 9 van de 10 x met een big smile naar huis, dan maar geen Z topper.
Op hete dagen stonden we onder boompje in de schaduw te wachten op de 2e proef, iedereen doet het op zijn manier.
Leven en laten leven.
Ik stoor me ook niet aan net rijdende ruiters met top paarden, die respect hebben voor hun paard.
Die mogen met 3 dubbele winstpunten voor me eindigen.
Geef mij als ik hem verdien mijn ene puntje en ik ben happy.
En dan heb je nog de catagorie azijn pissers.
Zie er zat met super paard die lekker kunnen rijden vervolgens als chagerijnige wurm ouders af katten (als ze die leeftijd nog hebben dat die meegaan)
en paard af en toe als proefje niet naar wens ging een smok verkopen.
Want hij deed het niet goed genoeg...

Laat mij dan maar die domme naieve recreant zijn die het nooit leert, maar kan genieten van haar paardje.
Met geen dubbele winst punten.
Niemand last van toch?

Verkeerde galop in de M2? oeps, heet dat dan.
(Hoewel ik meteen beken laatst ook een paar proeven ontzettende bende te hebben gemaakt van het geheel,
had het allen nog wel door en heb maar afgegroet :o )

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:44

Sjolvir schreef:
Goos_hoeve schreef:

Ik heb er echt wel eens 2 gereden, maar makkelijk ging dat niet.
En in het Z, geloof 1 x, want die van mij kan echt geen uitgestrekte draf, dat is dus al 2 x een 3, die ik dan weg moet rijden met zijgangen.
Want over hebben we nooit wat gehad.
Ik kon daar prima mee leven.

Ik had dus thuis moeten blijven?
Omdat ik het niveau voor anderen omlaag haal?
No way, we hebben namelijk samen de grootste lol gehad, punten of niet.
Wij gingen 9 van de 10 x met een big smile naar huis, dan maar geen Z topper.
Op hete dagen stonden we onder boompje in de schaduw te wachten op de 2e proef, iedereen doet het op zijn manier.
Leven en laten leven.
Ik stoor me ook niet aan net rijdende ruiters met top paarden, die respect hebben voor hun paard.
Die mogen met 3 dubbele winstpunten voor me eindigen.
Geef mij als ik hem verdien mijn ene puntje en ik ben happy.
En dan heb je nog de catagorie azijn pissers.
Zie er zat met super paard die lekker kunnen rijden vervolgens als chagerijnige wurm ouders af katten (als ze die leeftijd nog hebben dat die meegaan)
en paard af en toe als proefje niet naar wens ging een smok verkopen.
Want hij deed het niet goed genoeg...

Laat mij dan maar die domme naieve recreant zijn die het nooit leert, maar kan genieten van haar paardje.
Met geen dubbele winst punten.
Niemand last van toch?

Verkeerde galop in de M2? oeps, heet dat dan.
(Hoewel ik meteen beken laatst ook een paar proeven ontzettende bende te hebben gemaakt van het geheel,
had het allen nog wel door en heb maar afgegroet :o )

Ik kan het alleen maar met je eens zijn!
offtopic, toen ik nog dressuur en spring wedstrijden reed heb ik ook wel eens geziendat een jongen zijn vader platreed. Omdat zijn vader zei dat het aan de jongen zelf lag dat zijn paard niet sprong en dat het niet de fout was van et paard :=

jaap050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:45

Ik ga naar de volgende klasse als mijn paard er klaar voor is. Ben de eerste klasses (B & L) gelijk overgegaan bij 10 winstpunten. Hij loopt regelmatig 200 punten, dus dan kan ik gerust over gaan. Straks in de hoger klassen ga ik pas over als ik inderdaad een aantal keren 2 winstpunten heb gereden.

Ik vind ook dat veel mensen inderdaad te snel naar de volgende klasse over gaan. Zelf lijkt het mij geen lol aan om elke keer tussen de 170 en de 181 te rijden.

Een oplossing is lastig. Misschien van 10 winstpunten, en dan waarvan 1x 2 winstpunten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:49

Er is nog een verschil tussen 170 en 181 en 2 wp rijden. Ik ben zelf trots als ik 185 rij! Dubbel is voor ons een wel heel grote opgave. Ik hoop niet dat dat idee erdoor komt. Want ik vind het wedstrijdrijden wel leuk.