(of het was een leesfoutje
) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Grit schreef:Dubbele winst in een proef "moeten" rijden vind ik een rare gedachtengang. Er zijn genoeg combinaties (ongeacht ras) die er hard voor werken, goed les hebben en het serieus nemen, maar die gewoon niet de capaciteiten hebben om zo hoog te scoren.
Ze hebben de basis voor elkaar, oefeningen worden correct gereden, maar het ziet er wat braaf en tam uit, gewoon omdat het paard iets mist (karakter, mindere gangen of een bouw waardoor sommige dingen moeilijker gaan) of de ruiter is niet in staat het optimale eruit te halen.
Maar ze kunnen dan toch gewoon (met correcte basis en rijstijl) promoveren en tevreden zijn met de 182 punten die ze rijden?
We hebben het hier toch niet over de hoogste sportlaag, maar over mensen die voor hun hobby en plezier rijden. Ik start bijvoorbeeld vooral wedstrijden, omdat ik het leuk vind om een trainingsdoel te hebben. Niet om in de voorhoede mee te komen, want dat gaat ons niet lukken.
De samenhang tussen hakken over de sloot en niet correct rijden klopt niet. Ik zie genoeg spetterende paarden lopen, waarbij ik niet vrolijk wordt van de manier waarop ze gereden worden. Maar die wel hoog eindigen en dan vraag ik me af of de jury dan niet heeft gezien dat er geen ontspanning/nageeflijkheid was of dat er continue twee sporen in de buik zaten.
Wie rijd er dan beter? Die ruiter met een brave ontspannen proef, maar helaas geen sporthoogvlieger die tevreden is met 180 punten of die ruiter die op een topper zit, maar waarbij de rijstijl te wensen over laat en er geen ontspanning is?
Allemaal zwart/wit voorbeelden, gelukkig zitten de grootste gros er ergens tussenin. Maar wel om duidelijk te maken dat het er meer is dan een goed sportpaard hebben, goed rijden en dubbele winst te halen.
Ik ben het er wel mee eens dat je niet over moet gaan als de oefeningen nog niet goed beheerst worden. Eerst zorgen dat je thuis de oefeningen voor elkaar hebt en dan in die klasse starten, ook wel zo eerlijk naar je paard.
En jury's mogen van mij spanning tijdens de proef of een grove rijstijl harder afstraffen.
oooooh horen van het publiek) en gewoon zonder spektakel een net proefje neerzetten en met een winstpunt naar huis gaan. 10 Winstpunten stappen we fijn over.Marocje schreef:Balans en basis is iets heel anders(of het was een leesfoutje
)
Snoevie schreef:Mooi streven hoor. 195 zal voor ons nooit haalbaar zijn vrees ik

Ben niet snel tevreden als ik onder de 190 heb 
Dat zal in het Z wel anders worden denk ik...
heleen88 schreef:ik kijk altijd hoe ik op de lijst sta, als ik 190 heb gereden en daarmee 8e sta ben ik minder tevreden dan als ik 190 heb gereden en 2e sta,
je moet ook kijken hoe er gejureerd word, daarom zet ik altijd op mijn coupon hoeveelste ik was
. 

Goos_hoeve schreef:@kim345, mensen hebben er last van doordat het niveau om te janken is en dus alle ruiters er een "slechte naam" door krijgen.. Eerder kon je erg goed rijden als je Z dressuur was, tegenwoordig kan iedereen het halen en is het geen hele prestatie meer.
Goos_hoeve schreef:Sorry hoor maar vind het zo'n onzin, ik heb geen top dressuurpaard dus ik kan geen 2 wp per proef rijden..
Grootste kolder die ik ooit gehoord heb. Als jij alle oefeningen netjes uitvoerd zal jij ook met je "huis tuin en keuken paard" ook gewoon 2 wp per proef kunnen rijden.
@kim345, mensen hebben er last van doordat het niveau om te janken is en dus alle ruiters er een "slechte naam" door krijgen.. Eerder kon je erg goed rijden als je Z dressuur was, tegenwoordig kan iedereen het halen en is het geen hele prestatie meer.
) Sjolvir schreef:Goos_hoeve schreef:Sorry hoor maar vind het zo'n onzin, ik heb geen top dressuurpaard dus ik kan geen 2 wp per proef rijden..
Grootste kolder die ik ooit gehoord heb. Als jij alle oefeningen netjes uitvoerd zal jij ook met je "huis tuin en keuken paard" ook gewoon 2 wp per proef kunnen rijden.
@kim345, mensen hebben er last van doordat het niveau om te janken is en dus alle ruiters er een "slechte naam" door krijgen.. Eerder kon je erg goed rijden als je Z dressuur was, tegenwoordig kan iedereen het halen en is het geen hele prestatie meer.
Ik heb er echt wel eens 2 gereden, maar makkelijk ging dat niet.
En in het Z, geloof 1 x, want die van mij kan echt geen uitgestrekte draf, dat is dus al 2 x een 3, die ik dan weg moet rijden met zijgangen.
Want over hebben we nooit wat gehad.
Ik kon daar prima mee leven.
Ik had dus thuis moeten blijven?
Omdat ik het niveau voor anderen omlaag haal?
No way, we hebben namelijk samen de grootste lol gehad, punten of niet.
Wij gingen 9 van de 10 x met een big smile naar huis, dan maar geen Z topper.
Op hete dagen stonden we onder boompje in de schaduw te wachten op de 2e proef, iedereen doet het op zijn manier.
Leven en laten leven.
Ik stoor me ook niet aan net rijdende ruiters met top paarden, die respect hebben voor hun paard.
Die mogen met 3 dubbele winstpunten voor me eindigen.
Geef mij als ik hem verdien mijn ene puntje en ik ben happy.
En dan heb je nog de catagorie azijn pissers.
Zie er zat met super paard die lekker kunnen rijden vervolgens als chagerijnige wurm ouders af katten (als ze die leeftijd nog hebben dat die meegaan)
en paard af en toe als proefje niet naar wens ging een smok verkopen.
Want hij deed het niet goed genoeg...
Laat mij dan maar die domme naieve recreant zijn die het nooit leert, maar kan genieten van haar paardje.
Met geen dubbele winst punten.
Niemand last van toch?
Verkeerde galop in de M2? oeps, heet dat dan.
(Hoewel ik meteen beken laatst ook een paar proeven ontzettende bende te hebben gemaakt van het geheel,
had het allen nog wel door en heb maar afgegroet)