Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

The_Stig schreef:storrum schreef:Nou ik wil wel met waslijnen rijden en dan net zoveel controle hebben als in onderstaand filmpje. Dat moet toch een fantastisch gevoel zijn!
http://www.youtube.com/watch?v=u8cr5hYj ... plpp_video
Ik kan er niet echt blij van worden, lijkt totaal geen levenslust meer in het beestje te zitten...
Anoeska schreef:Tja, waarom moet het eigenlijk allemaal zo subtiel? Ik ben nog opgevoed door een echte ouderwetse paardenman. Paarden die niet luisteren krijgen een klap of een schop. En als ze tijdens het rijden niet meewerken, dan worden ze eens flink gecorrigeerd. En al die paarden zijn kuikenmak, gezond en gelukkig. Weten waar ze aan toe zijn. En staan allemaal met de oortjes naar voren als de baas de stal binnenkomt.
Ik ben altijd bezig met lief zijn voor paard, kleine hulpen, stille handen, netjes zitten... en mijn paard is de helft van de tijd gewoon een lastpak
The_Stig schreef:storrum schreef:Nou ik wil wel met waslijnen rijden en dan net zoveel controle hebben als in onderstaand filmpje. Dat moet toch een fantastisch gevoel zijn!
http://www.youtube.com/watch?v=u8cr5hYj ... plpp_video
Ik kan er niet echt blij van worden, lijkt totaal geen levenslust meer in het beestje te zitten...
Joolien schreef:Anoeska schreef:Tja, waarom moet het eigenlijk allemaal zo subtiel? Ik ben nog opgevoed door een echte ouderwetse paardenman. Paarden die niet luisteren krijgen een klap of een schop. En als ze tijdens het rijden niet meewerken, dan worden ze eens flink gecorrigeerd. En al die paarden zijn kuikenmak, gezond en gelukkig. Weten waar ze aan toe zijn. En staan allemaal met de oortjes naar voren als de baas de stal binnenkomt.
Ik ben altijd bezig met lief zijn voor paard, kleine hulpen, stille handen, netjes zitten... en mijn paard is de helft van de tijd gewoon een lastpak
Tja zolang jij zo over je paarden denkt kom je imo kennis te kort. Zoals je dit omschrijft is imo de ´oude manier´. Niet banketstaaf maar pellen. Inmiddels is wel bewezen dat deze manier niet erg diervriendelijk is. Forceren is iets heel anders dan samenwerken.
. Alleen zie ik ook een 'goed' resultaat bij paarden die op een wat 'flinkere', misschien wat minder vriendelijke manier met paarden omgaan. Dus waarom zou de manier van subtiele hulpen, zoals hier gepredikt wordt, zoveel beter zijn. Anoeska schreef:Joolien schreef:
Tja zolang jij zo over je paarden denkt kom je imo kennis te kort. Zoals je dit omschrijft is imo de ´oude manier´. Niet banketstaaf maar pellen. Inmiddels is wel bewezen dat deze manier niet erg diervriendelijk is. Forceren is iets heel anders dan samenwerken.
Lijkt me dat ik duidelijk genoeg heb beschreven hoe ik met mijn paard omga. Bewust en op een vriendelijke manier. Dus ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik kennis tekort zou komen. Alleen zie ik ook een 'goed' resultaat bij paarden die op een wat 'flinkere', misschien wat minder vriendelijke manier met paarden omgaan. Dus waarom zou de manier van subtiele hulpen, zoals hier gepredikt wordt, zoveel beter zijn.
Anoeska schreef:Ik weet wat ik doe, en ik heb meer dan voldoende ervaring. Ik denk juist dat ik me wat meer verdiept heb, door niet alleen, met oogkleppen naar mijn eigen (vriendelijke) manier te kijken, maar ook bewust te zijn van hoe anderen met hun paard omgaan, wat dat voor resultaat geeft, en wat ik daar aan zou kunnen hebben.
Maar als ik even wat verder kijk, dan zie ik dus ook gelukkige paarden, die goed luisteren, makkelijk in de omgang zijn, bij een eigenaar die wat minder subtiel is.
Waarschijnlijk zit de crux niet in alleen het subtiele en vriendelijke, maar gewoon duidelijkheid naar het paard. Als een paard weet wat hij aan je heeft, misschien door de eerste paar keer wat flinker in te komen, dan is het daarna mogelijk om alle hulpen klein, vriendelijk en subtiel te geven.
essiedepessie schreef:tja, bij topsport zullen zo af en toe wat grotere "sacrifices" moeten worden gemaakt....
Je wordt geen million dollar riders met een appel en een suikerklontje...