Ineens steigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:48

Ah het albekende vicieuze cirkeltje waar je maar niet uitkomt.

Paard steigert een (paar) keer in dezelfde hoek (om wat voor reden dan ook), ruiter krijgt toch spanning en wat krijg je dan aan hulpen:

Gespannen zit, paard kan z'n rug niet ontspannen. Binnenteugel te strak, paard kan niet naar voren. Paard loopt niet door en is gespannen, ruiter verwacht geklier dus geeft been, paard komt omhoog.

Zit ik in de buurt?

Kijk eens heel kritisch naar je hulpen en begin dan bij je zit, dan been en dán teugel.

Nageven is een gevolg van, geen opdracht. Je kunt je paard niet nagevelijk vragen, je kunt ze er wel naar toe rijden. En dat doe je van áchter naar voren. Alles wat je aan de voorkant frummelt gaat van je tempo, tact en ontspanning af.
Nou ken ik je instructrice niet goed genoeg om te zeggen dat ze geen goed les geeft, maar als ik al 5 maanden met hetzelfde probleem zat bij een paard wat nog niet eens doorgereden is, dan zou ik toch echt een andere instructrice zoeken die me wel kan helpen met dit probleem.

Dashlover

Re: Ineens steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 19:53

Ja je zit wel redelijk in de buurt.
Maar het paard is van zichzelf al erg gespannen. Zelfs als je even gelongeerd 5 minuten, dan is ze al hele maal bezweet van de stress.
Ook in de trailer. Gaat er zonder problemen in, maar als ze er uit komt, vallen de druppels zweet van haar af..
Dus stress zit er al in. Ik ben al bezig om het vertrouwen van haar te winnen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:09

En als je 5 minuten longeert, wat vraag je dan en wat doet zij dan?

Longeren zou ook ontspannen moeten zijn en ook werk! Daarom longeer ik nooit met hoofdstel, moet je eerst alles weer anders doen voor je een keer van hand kan veranderen.
Dus ook tijdens het longeren op laten letten: 5 passen stappen, halthouden, van hand veranderen, wegdraven, galopje en weer stap, van hand veranderen etc.

Sommige paarden schieten nou eenmaal sneller in de stress dan anderen (door verleden, karakter, huisvesting, voeding, gezondheid etc.) maar het is jouw taak om de rust terug te brengen. Focus je dan ook daar op, rust en ontspanning.

Dus vergeet die hoek even (jaja makkelijker gezegd dan gedaan) en concentreer je op rust. Als je haar uit de wei haalt, als je haar poetst, als je haar opzadelt, als je opstapt etc.
Geen stap verdergaan tot de rust er is. Dus niet de wei uit gaan te ze rustig is, niet stoppen met poetsen tot ze rustig is etc.
Als je je daar op focust, zul je denk ik al een veel rustiger paard krijgen.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:30

Ik vraag amper wat. Laat haar stappen en eventjes warm draven..
Ik longeer wel met hoofdstel, maar vraag verder niks raars.

Klopt.
Ik doe ook altijd rustig. Ook als ik haar poets, dan ziet ze wel eens een spook, en doet ze een paar passen achteruit. Dan reageer ik er niet op, en ga rustig door. Dan ontspant ze weer. en kan ik rustig verder gaan.
Ook heeft ze geen zadelproblemen met o.a. singelen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:36

Dus ze doet tijdens dat longeren dan ook echt niks anders als rustig stappen draven? Of is het dan een hoop gedribbel en gedoe?

Ik zou denk ik toch tijdens het longeren wat meer vragen, zodat ze ook minder tijd heeft voor spoken. En dan wel lekker tempo doorlopen (niet racen, maar bereidheid om zelf een actief tempo vast te houden). Als ze steigeren denken ze achterwaarts. Als ze doorlopen denken ze voorwaarts.

Let ook maar eens op of je misschien al naar voren gaat zitten in die hoek? Dan geef je daarmee namelijk ook aan dat je wilt steigeren. Paarden leven in het nu, die snappen niet dat jij gespannen bent voor wat gaat komen. Die denkt dat het nú eng is en dat jij wilt dat ze wel zo stopt dat ze omhoog komt!

Zou ze dan toch gewoon heel braaf zijn? :')

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:46

Afentoe is ze wel even dribbelig. maar dan doe ik de zweep mee naar achter, en word ze weer rustiger.

maar tijdens het longeren heeft ze geen fratsen. Alleen onder het zadel steigert ze.

Ik zit van mij zelf ook al een klein beetje naar voren. kwam door mijn vorige instructrice die mij een verkeerde houding heeft aan geleerd. maar daar ben ik al druk aan het oefenen.

Klopt. Ze is wel braaf. Maar een ontzettende stress kip.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:55

Dan zou ik toch nog 10x kaarsjes uitblazen (en dat doe je voor de duidelijkheid vanuit je buik) even wat beter rechtop gaan zitten, check de gewrichten in je armen.

Als je een gewricht fixeert (vastzet, niet meegevend) dan stop je het paard. Het hoofd van een paard beweegt namelijk, dus jouw armen moeten meegeven.
Je schouders, ellebogen en polsen (en het liefst spieren ook zoveel mogelijk) zouden dus allemaal los en ontspannen moeten zijn.

Dus: rechtop zitten (dit voelt in het begin alsof je naar achteren hangt), kaarsjes uitblazen en je gewrichten en spieren in je armen ontspannen.

(ik ben tegenwoordig fan van 3 stappen plannen :+ )

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:58

ik ben al druk aan het trainen, gaat ook al steeds beter! Zal morgen weer opnieuw rijden.
Hopelijk gaat het morgen weer beter!

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:41

Gaat het al beter met het paardje?

offtopic: staat hij te koop ? tenminste volgens mij zag ik hem op marktplaats staan.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 20:32

Het gaat niet echt beter.. heb ook niet heel veel tijd gehad maja.

Hij staat inderdaad te koop!

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:33

Ik snap het punt niet echt waarom het paard de kans krijgt om omhoog te komen? Naar voren met die handel, druk op de teugels met een licht contact, geen strenge hand, voltes rijden en aan het werk blijven houden. Op dit moment heb ik haar nog liever over haar tempo lopen, mits dat het goed gaat, weer terug naar die verzameling, en dit uit bereiden. En dan een stapje verder gaan.

ilovetina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:36

je fotos doen het helaas niet dus ik kan niet mee praten! helaas!

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:55

is het paard al een keer nagekeken door een osteopaat? wij hadden namelijk ook een paard op stal die dat deed en heel vaak in de wendingen,ze is toen een paar keer behandelt en toen was het goed.
de tanden en kiezen kunnen ook een oorzaak hebben,die kun je ook even laten nakijken door een goeie paardentandarts.
het zadel,ligt dat wel goed?haal daar ook even iemand bij.
jouw paard geeft gewoon iets aan dat ze niet prettig vind,dus moet jij op zoek gaan naar wat het is.

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 09:01

Er hoeft geen oplossing meer gevonden te worden, aangezien het paard nu toch te koop staat.
Helaas voor het paard.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 16:50

Helaas staat hij tekoop. Ik had hem nog wel verder willen rijden. Maar de eigenaresse moet gedwongen verhuizen. En kan haar geen plekje meer bieden..

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:08

Ik ben het helemaal eens met de mening van sassol. Jammer dat je deze adviezen niet verder kunt gebruiken met dit paard om te zien of het echt werkt.

Dashlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 19:00

Ja ik vind het ook erg jammer. Maar de paarden markt loopt niet zo.. Dus ik ben bang (voor de eigenaar) dat ze haar niet kwijt raakt. Ze kan haar helaas niet houden :(