Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 11:06

Ik heb heel het topic gelezen hoor. Maar gezien je houding op de foto's en/of filmpjes denk ik dat het gedrag van je pony niet geheel aan de nieuwe eigenaresse te wijten is. Jophurs zijn er om met chaps te dragen, iets waardoor je onderbeen wat meer steun heeft, want nu schiet het alle kanten op.
Zoals je kan lezen ben ik blij dat je les neemt, want op alle foto's/filmpjes zie ik iemand die ontzettend zit te schoppen met haar hakken! (ipv kuiten), en iemand die vooral de handen laag neerzet en vasthoudt. Je pony loopt onregelmatig, en dat zou wel eens door je rijstijl kunnen komen ipv door een ongelijke bak. Oftewel, serieus werk aan de winkel.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 18:22

Leuk dat je ook updates geeft :j

Gaat helemaal goed komen! :D
En inderdaad, veel werk aan de winkel. Maar het scheelt dat werken met paarden niet vervelend is :)

Zou je geen begeleiding krijgen? (of ben ik nu in de war met een ander topic)?

Jolindaa

Re: Arabierenklier voor het eerst onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 19:39

@rowdine heel leuk dat je dan alsnog zo negatief bent, maar dan mag je wat mij betreft verder je mond houden. Er komt namelijk niets uit waar ik daadwerkelijk iets mee kan en daar is dit topic wel voor geplaatst :)

Verder vandaag ook weer gewerkt aan mijn houding en ik denk dat het steeds beter gaat! Ik voel hem veranderen in zijn manier van lopen en ik ervaar dit als erg prettig. Ik heb de schijnovergangen geprobeert die Langcara opperde en hij deed dit erg goed. Ik heb ook met de intervallen weer gewerkt en hij vindt dit zelf ook prettig. Hierdoor blijf ik zelf ook scherp, in plaats van moe te worden en ook in te zakken!

Heb flink wat gegaloppeerd en gevarieerd in tempo. Vandaag viel hij niet terug in draf en liep braaf door! Hij had er erg veel zin in.

Day is wel enorm rechtsgebogen, dus ik doe veel buigingsarbeid en zijgangen in stap. Rechtsom loopt hij met een constante aanleuning, maar linksom vindt hij dit erg moeilijk. Nu zegt de fysio dat ik dan linksom moet beginnen en het beste voor het laatste bewaren, maar ik ben nogal van het wisselen van kant. Wat is jullie visie hierop?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 19:42

En ohja! Ben bezig met les van Navanja! Maar moeten even een nieuwe afspraak maken. Door dat rhino moest het worden uitgesteld!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 20:45

Mij is altijd gezegd dat je op moet bouwen en dus makkelijk moet beginnen. Dus eerst het makkelijkere voor elkaar krijgen alvorens je aan het moeilijkere begint.
Dus eerst de makkelijke zijde, dan de moeilijke.

Je schrijft dat het paard rechtsgebogen is. Dan zou ik verwachten dat juist rechts probleem in de aanleuning is. Nu is het natuurlijk maar net hoe je er tegenaan kijkt.
Maar bij een rechtsgebogen paard is vaak aan de rechter kant te weinig aanleuning. Helaas laat iedereen zich dan afleiden door de andere kant, de kant waar hij niet heen wil/kan buigen waarop hij dus vastpakt. En ik verwacht dat jouw paard dus vastpakt op links.
En dan denk jij dat daar het probleem zit, maar het zit rechts, waar hij nauwelijks tot geen aanleuning neemt. Hoe los je dit op?

Door de kant waar hij geen aanleuning neemt vast te pakken en de kant waar hij te veel neemt, los te laten.

En JA, dan gaat hij dus continu naar rechts stellen, ook op de linkerhand (wat dus eigenlijk niet mag). Maar het gevolg hier van is wel dat je
- op deze manier weer gelijke druk op de twee teugels krijgt
- hem recht stelt in het lijf, het gewicht weer evenwijdig terecht komt op het linker voorbeen en het rechter.
- waardoor hij beter in balans komt waardoor hij weer sneller zal loslaten in het lijf.

Eenmaal losgelaten in het lijf zal hij weer sneller nageven. En als hij dát eindelijk doet: het nageven door het in balans brengen d.m.v. rechtrichten, dán kun je werken aan de lengtebuiging naar links.
En niet eerder.
Want doe je dat wel eerder, dan zal je moeten forceren waardoor je spanning opwekt: het hoofd zal omhoog komen, hij zal vastzetten in de rug, en hij zal het bit daar weer vastpakken, en over de schouder naar binnenvallen. Dat moet je niet willen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:26

Uhm ik heb nu 3 keer je stukje gelezen en het is nogal verwarrend. Ik DENK inderdaad dat daya rechtsgebogen is, omdat hij deze kant goed kan inbuigen. De voltes zijn met een nette lengtebuiging en hij laat op rechts makkelijk zijn hoofd zakken.

Linksom laat hij geregeld zijn hoofd zakken, maar brengt hem vaak ook weer wat omhoog. Hij vindt het moeilijk om in zijn gehele lengte te buigen op de volte en valt op deze kant vaak over de schouder.

Bij zijgangen is het weer precies andersom. Wijken naar rechts, waarbij hij dus zelf buigt naar links, gaat supergoed. Schouder binnenwaards linksom, waarbij hij dus linksom moet buigen, doet hij honderd x beter dan schouder binnenwaards rechtsom, waarbij hij rechtsom moet buigen.
Dus als ik het goed begrijp, denk ik dat het probleem links zit, maar eigenlijk zit het rechts? En moet ik dus rechts oppakken en links loslaten, ten allen tijden, om zo de juiste balans te kunnen creeeren?

Ik moet zeggen dat hij rechtsom, dus de kant waarop hij makkelijker buigt, sneller zijn impuls verliest.. Maarja dat is misschien dus ook niet zo gek als ik lees wat hierboven staat. 23 komt Navanja!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:44

Jolindaa schreef:
Uhm ik heb nu 3 keer je stukje gelezen en het is nogal verwarrend. Ik DENK inderdaad dat daya rechtsgebogen is, omdat hij deze kant goed kan inbuigen. De voltes zijn met een nette lengtebuiging en hij laat op rechts makkelijk zijn hoofd zakken.

Dan is hij rechtsgebogen, hij buigt makkelijk naar rechts, en geeft aan die kant dus ook beter na.
Zijn linkerkant wil dus gemakkelijk lang worden. En zijn rechterkant is kort, die wil niet gemakkelijk lang worden.

Jolindaa schreef:
Linksom laat hij geregeld zijn hoofd zakken, maar brengt hem vaak ook weer wat omhoog. Hij vindt het moeilijk om in zijn gehele lengte te buigen op de volte en valt op deze kant vaak over de schouder.

Ik neem aan dat je bedoelt dat hij over de schouder naar binnen valt. Ja, hij vindt buigen naar links moeilijk en daarom komt hij ook vaak weer omhoog met zijn hoofd. Bij ongemak doet een paard dat, hoofd omhoog brengen. Goed, tot zover snap ik het nog.

Jolindaa schreef:
Bij zijgangen is het weer precies andersom. Wijken naar rechts, waarbij hij dus zelf buigt naar links, gaat supergoed.

Dus dat moet je veel doen, wijken. Liefst op de volte, deze sluiten en al wijkend openen. Hiermee krijg je lengtebuiging zonder dat je het paard forceert.

Jolindaa schreef:
Schouder binnenwaards linksom, waarbij hij dus linksom moet buigen, doet hij honderd x beter dan schouder binnenwaards rechtsom, waarbij hij rechtsom moet buigen.

Waarschijnlijk omdat je voor schouderbinnenwaarts goed aanleuning moet hebben aan de buitenteugel.
En zoals ik al eerder zei, waarschijnlijk heb je rechts minder aanleuning dan links.
Probeer als hij rechtsom moet buigen meer aanleuning te nemen op de buitenteugel, ook al gaat dat een beetje ten koste van de stelling. Kijk wat dan gebeurt.

Jolindaa schreef:
Dus als ik het goed begrijp, denk ik dat het probleem links zit, maar eigenlijk zit het rechts? En moet ik dus rechts oppakken en links loslaten, ten allen tijden, om zo de juiste balans te kunnen creeeren?

Yep. Het probleem is niet te veel aanleuning op de ene kant, maar te weinig op de andere kant. En de oplossing ligt ook aan de andere kant, daar waar te weinig aanleuing is.
Daar waar te weinig is, daar kun jij méér aanleuning nemen. MAar daar waar al wat te veel is, kun jij niet meér aanleuning nemen.
Want dan gaat hij vastpakken en wordt het een krachtmeting die jij zult afleggen en die hem sterker maakt. En die stelling of lengtebuiging naar binnen die je zo graag wilt, die komt tóch niet.
Je kunt links er bij nemen als je merkt dat hij daar niet te veel wil nemen, maar je zult nadruk moeten leggen op rechts. Daar moet meer aanleuning komen.

Jolindaa schreef:
Ik moet zeggen dat hij rechtsom, dus de kant waarop hij makkelijker buigt, sneller zijn impuls verliest.. Maarja dat is misschien dus ook niet zo gek als ik lees wat hierboven staat. 23 komt Navanja!

Bij ontspanning zijn paarden wel eens geneigd om impuls te verliezen. En dan kun je er met je benen aan komen.
Hij is rechtsom gewoon meer ontspannen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 19:19

Moderatoropmerking:
Reactie die niet voldoen aan de regels van HAW verwijderd.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:54

Hoe gaat het nu ? :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:30

Erg goed! Zal van de week even nieuwe foto's en, als het wil lukken, filmpjes updaten!

Navanja heeft ontdekt dat zijn rechter achterbeen (als je van voren kijkt) zijn zwakke been is. Dit gaan we rijtechnisch proberen op te lossen voordat ik een telefoontje pleeg naar de osteopaat.

Hij wil veel zijn hoofd goed laten zakken, nog niet met de neus over de grond, maar hij heeft zijn momenten dat hij zijn neus ter hoogte van zijn knieën draagt en dat vind ik al een hele prestatie! Verder ben ik veel en heel druk bezig om mijn hakken naar buiten te draaien, bovenbeen te ontspannen en schouders te ontspannen. Ook heb ik al eens de neiging om "voor hem uit" te gaan lichtrijden, waardoor hij in galop valt. Dus ook druk bezig om het op een rustig tempo te houden.

Al deze punten zijn al heel veel werk, dus daar laten we het voorlopig eventjes bij :D!

Zaterdag hebben we weer les!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:49

Gewoon goed slap zijn in je enkels en daar "doorheen te zakken". Daar wordt je lui van. En je voet parallel houden met het paard. Dan kom je er niet te veel aan.

als je voor hem uit bent met lichtrijden, jaag je hem op. Probeer juist te vertragen, door een fractie te laat uit het zadel op te veren bij lichtrijden. Niet naar voren gaan zitten, let daarop. Want daardoor ga je weer "jagen". Borstbeen vooruit en goed doorademen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-12 22:35

@langcara Inderdaad, wat dat lichtrijden betreft. Ik betrap mezelf er nu regelmatig op, want dan brengt hij zijn hoofd wat omhoog. Als ik dan wat het tempo minder, zakt zijn hoofd weer netjes naar beneden. Zo kan ik mezelf goed corrigeren.
Dat slap zijn in mijn enkels is inderdaad iets wat ik moet doen, maar die spieren zijn strak :o! Het doet nogal zeer, dus dat moet allemaal even oprekken. Ik doe het zoveel en zolang mogelijk, dus van hieruit gaat het steeds beter en houd ik dat steeds langer vol.
Als ik in die houding zit, val ik ook niet zo snel voorover. Dus uiteindelijk staat alles met elkaar in verbinding. Als ik dus 1 ding goed doe, komt de rest ook netjes op zijn plek terecht. Nu het zo houden :D
Laatst bijgewerkt door Coby op 07-04-12 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op inmiddels verwijderde post verwijderd.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:02

Moderatoropmerking:
Enkele off-topic posts verwijderd.