Jolindaa schreef:Uhm ik heb nu 3 keer je stukje gelezen en het is nogal verwarrend. Ik DENK inderdaad dat daya rechtsgebogen is, omdat hij deze kant goed kan inbuigen. De voltes zijn met een nette lengtebuiging en hij laat op rechts makkelijk zijn hoofd zakken.
Dan is hij rechtsgebogen, hij buigt makkelijk naar rechts, en geeft aan die kant dus ook beter na.
Zijn linkerkant wil dus gemakkelijk lang worden. En zijn rechterkant is kort, die wil niet gemakkelijk lang worden.
Jolindaa schreef:Linksom laat hij geregeld zijn hoofd zakken, maar brengt hem vaak ook weer wat omhoog. Hij vindt het moeilijk om in zijn gehele lengte te buigen op de volte en valt op deze kant vaak over de schouder.
Ik neem aan dat je bedoelt dat hij over de schouder naar binnen valt. Ja, hij vindt buigen naar links moeilijk en daarom komt hij ook vaak weer omhoog met zijn hoofd. Bij ongemak doet een paard dat, hoofd omhoog brengen. Goed, tot zover snap ik het nog.
Jolindaa schreef:Bij zijgangen is het weer precies andersom. Wijken naar rechts, waarbij hij dus zelf buigt naar links, gaat supergoed.
Dus dat moet je veel doen, wijken. Liefst op de volte, deze sluiten en al wijkend openen. Hiermee krijg je lengtebuiging zonder dat je het paard forceert.
Jolindaa schreef:Schouder binnenwaards linksom, waarbij hij dus linksom moet buigen, doet hij honderd x beter dan schouder binnenwaards rechtsom, waarbij hij rechtsom moet buigen.
Waarschijnlijk omdat je voor schouderbinnenwaarts goed aanleuning moet hebben aan de buitenteugel.
En zoals ik al eerder zei, waarschijnlijk heb je rechts minder aanleuning dan links.
Probeer als hij rechtsom moet buigen meer aanleuning te nemen op de buitenteugel, ook al gaat dat een beetje ten koste van de stelling. Kijk wat dan gebeurt.
Jolindaa schreef:Dus als ik het goed begrijp, denk ik dat het probleem links zit, maar eigenlijk zit het rechts? En moet ik dus rechts oppakken en links loslaten, ten allen tijden, om zo de juiste balans te kunnen creeeren?
Yep. Het probleem is niet te veel aanleuning op de ene kant, maar te weinig op de andere kant. En de oplossing ligt ook aan de andere kant, daar waar te weinig aanleuing is.
Daar waar te weinig is, daar kun jij méér aanleuning nemen. MAar daar waar al wat te veel is, kun jij niet meér aanleuning nemen.
Want dan gaat hij vastpakken en wordt het een krachtmeting die jij zult afleggen en die hem sterker maakt. En die stelling of lengtebuiging naar binnen die je zo graag wilt, die komt tóch niet.
Je kunt links er bij nemen als je merkt dat hij daar niet te veel wil nemen, maar je zult nadruk moeten leggen op rechts. Daar moet meer aanleuning komen.
Jolindaa schreef:Ik moet zeggen dat hij rechtsom, dus de kant waarop hij makkelijker buigt, sneller zijn impuls verliest.. Maarja dat is misschien dus ook niet zo gek als ik lees wat hierboven staat. 23 komt Navanja!
Bij ontspanning zijn paarden wel eens geneigd om impuls te verliezen. En dan kun je er met je benen aan komen.
Hij is rechtsom gewoon meer ontspannen.