Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sombra schreef:Ik vind het vreemd dat dit topic over de piaffe en de passage gaat en ieder dus zijn mening geeft maar als ik mijn mening geef over een zogenaamde piaffe foto het niets met het topic te maken heeft? Volgens mij bedoelde de poster van de foto deze foto als een voorbeeld van de piaffe, waar dit topic notabene over gaat?
Ik zie het probleem niet.
Daarnaast vind ik het wel interessant om er over te discussieren. Jij bent het namelijk niet met mij eens Moll. Leg mij eens uit waarom dit een correcte piaffe is? Daar ben ik beniewd naar. Geen aanval trouwens, gewoon oprechte interesse.
Sombra schreef:Maar het is toch interessant om te lezen wat mensen een juiste piaffe vinden want alleen op de juiste manier kan het meedragen aan de training. Daarom, als er dan toch foto's gepost worden vind ik het interessant om te weten waarom deze piaffe mee draagt aan de training.
Sombra schreef:Er is niets vergeten in die zin. Dressuur is nog geen Hoge School, Rijkunst is de Hoge School van de Dressuur en dat zijn inderdaad de sprongen boven aarde.
Correctie, niet alleen de sprongen boven aarde, ook de Passage en Levade zijn Hoge School oefeningen. Dit is verzameling in de zin van evenwicht op de achterhand en dát is Rijkunst/Hoge School. De Piaffe is de voorbereiding voor Hoge School werk, hierbij laat het paard zien dat hij zodanig zijn evenwicht op de achterhand kan vinden dat hij het terrein van de Hoge School kan betreden. Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van de uitvoering van de piaffe. In heel veel gevallen wordt de piaffe niets meer dan een oefening die, zoals ik al eerder zei het paard verbeterd in zijn gangen en oefeningen. Simpelweg omdat de Hoge School te veel gevraagd is voor het paard (komt vaak door de bouw en karakter). Daarom dat de piaffe nog niet bij de Rijkunst behoort omdat de piaffe over het algemeen voor ieder paard is weggelegd. De passage, levade en sprongen boven aarde zijn niet voor ieder paard weggelegd. Deze vallen dus onder een andere categorie dan de Dressuur, wat ik al zei, de Rijkunst/Hoge School.
, weer wat van je geleerd. Sombra schreef:Er is niets vergeten in die zin. Dressuur is nog geen Hoge School, Rijkunst is de Hoge School van de Dressuur en dat zijn inderdaad de sprongen boven aarde.
Correctie, niet alleen de sprongen boven aarde, ook de Passage en Levade zijn Hoge School oefeningen. Dit is verzameling in de zin van evenwicht op de achterhand en dát is Rijkunst/Hoge School. De Piaffe is de voorbereiding voor Hoge School werk, hierbij laat het paard zien dat hij zodanig zijn evenwicht op de achterhand kan vinden dat hij het terrein van de Hoge School kan betreden. Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van de uitvoering van de piaffe. In heel veel gevallen wordt de piaffe niets meer dan een oefening die, zoals ik al eerder zei het paard verbeterd in zijn gangen en oefeningen. Simpelweg omdat de Hoge School te veel gevraagd is voor het paard (komt vaak door de bouw en karakter). Daarom dat de piaffe nog niet bij de Rijkunst behoort omdat de piaffe over het algemeen voor ieder paard is weggelegd. De passage, levade en sprongen boven aarde zijn niet voor ieder paard weggelegd. Deze vallen dus onder een andere categorie dan de Dressuur, wat ik al zei, de Rijkunst/Hoge School.