Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

renateeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:08

Wat een leuk koppie!
Ik denk dat het er een stuk beter uit zou zien als je iets rechterop zou gaan zitten en je handen meer bij elkaar, voor de rest ziet het er netjes uit :)

Anoniem

Re: Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:11

Dank je wel. Dat denk ik ook.

Vegs heeft idd een mooi hoofdje, en wondermooie ogen <3

Jiggy: jij ook bedankt :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 18:33

mooi paard hoor!
Je houding vind ik inderdaad niet de allermooiste.
Probeer meer op je kont te gaan zitten, zwaarder te zitten.
Vandaar uit kun je proberen het paard iets meer bij elkaar te rijden, er zit nu niet echt verband in.
Oogt wel vriendelijk, maar dit is niet het vanuit de achterhand naar voren rijden, dat is wel de basis, vind ik persoonlijk.
Kijk maar wat je ermee doet, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:14

Dank je wel, we zijn er mee bezig :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:12

Nu blijkt, nadat mijn eerder commentaar is verwijdert, dat ik meer opbouwend commentaar moet geven in dit topic. ;)
Ik ben behoorlijk geschrokken van je rijfoto's. Waar je heen gaat met die handen? Geen idee, maar dat had je zelf ook al in de gaten, dat je op deze manier nooit een paard nageeflijk zult krijgen (hoop ik, dat je je dat beseft)
Je zit echt heel scheef, je neemt het zadel zelfs mee in je zit. Voor jou lijkt het me dan ook een heel goed idee, als je eerst eens een tijdje op een wat "verder" paard gaat zitten en dan beugels uit of nog liever dat zadel eraf. Maar ben bang aan je hele houding te zien, dat em dat niet gaat worden..
En het zou je sieren TS, als je eens wat minder commentaar geeft op anderen qua rijden (zelfs die je nog nooit hebt gezien) als je zelf op zo'n niveau rijdt als jij doet...Dan nog liever iemand met 10 kg teveel op m'n paarden, als iemand die er zo op zit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 18:37

Zammie schreef:
En het zou je sieren TS, als je eens wat minder commentaar geeft op anderen qua rijden (zelfs die je nog nooit hebt gezien) als je zelf op zo'n niveau rijdt als jij doet...

Waarom?
Yamcha krijgt het zelf misschien niet voor elkaar (mede door haar angst), maar dat betekend niet dat ze niet ziet hoe het wel zou moeten. Ik zou gerust les van haar nemen, ook al rijd ze zelf op dit moment nog niet geweldig, ze ziet en weet wel een heleboel van rijden, en ik denk dat menigeen nog wat van haar kan leren :j Juist wel commentaar blijven geven dus!
(en nee, ik ken Yamcha verder helemaal niet)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:00

Ik denk niet dat Zammie bedoelt dat Yamcha niks meer mag zeggen, maar Yamcha heeft hier en daar een zeer felle mening achtergelaten op andermans (foto)-topic. Ik denk dat dat misplaatst over kan komen, omdat die topicstarters vaak een beter beeld lieten zien dan wat Yamcha nu laat zien. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:05

Tja, waarom is dat misplaatst? Zoals ik zei, je hoeft niet zelf goed kunnen rijden om de verbeterpunten van een ander te zien, en daar tips bij te kunnen geven :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:11

Blijheid schreef:
Tja, waarom is dat misplaatst? Zoals ik zei, je hoeft niet zelf goed kunnen rijden om de verbeterpunten van een ander te zien, en daar tips bij te kunnen geven :)

Practice what you preach. :)
Daarbij zou ik geen les willen hebben van iemand die mij enkel kan vertellen wat er aan scheelt, maar zelf niet bij machte is om dat gevoel te evenaren. Ik wil namelijk dat instructrice weet wat ik voel.

Edit - :? Nu lijkt het net alsof ik anti-Yamcha ben en dat ben ik niet, nooit, never!!!! Ik snap alleen Zammie wel in dit geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:14

dejavu schreef:
Blijheid schreef:

Daarbij zou ik geen les willen hebben van iemand die mij enkel kan vertellen wat er aan scheelt, maar zelf niet bij machte is om dat gevoel te evenaren. Ik wil namelijk dat instructrice weet wat ik voel.

Practice what you preach is toch precies wat ze doet? Ze weet precies wat er mis is en werkt er hard aan dat goed te krijgen :)

En wat die les betreft, dat is echt persoonlijk denk ik :) Ik heb jarenlang les gehad van mijn moeder, en heb heel veel van haar geleerd, terwijl zij zelf nooit meer dan B niveau gereden heeft. Als iemand ziet wat ik verkeerd doe (en dan bedoel ik IRL, want bokt is geen instructie, al kunnen de tips soms helpen), weet hoe ik dat moet oplossen, en dat ook nog kan uitleggen, dan is het wat mij betreft goed. Voor iemand anders kan dat natuurlijk anders zijn :)
Maargoed, nu gaan we wel erg offtopic :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-12 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:16

dejavu schreef:
Blijheid schreef:

Sinds wanneer is bokt instructie?
In mijn ogen is het erg belangrijk om te weten waar je naar toe wilt, en je verbeterpunten te weten, en te kunnen zien nav. foto's. En op het moment dat je dat kunt, dus kritisch kijken, kun je dat ook bij anderen.
Bokt is absoluut geen vervanging voor instructie, maar ik denk wel dat iedereen in staat zou moeten zijn te weten waar hij/zij heen wil, kritisch naar zichzelf te kunnen kijken. Want als je dat niet kan rijd je als een kip zonder kop rond.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:20

Ik zeg toch nergens dat Bokt instructie is, het was enkel bedoeld van bij wijze van spreken. En laat Bokt inderdaad geen vervanging zijn van lessen. ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:19

Moderatoropmerking:
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

inskimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:43

xmarliez schreef:
Het is jammer dat je wacht met de houding van je paard totdat de jouwe in orde is. Jouw houding kan namelijk niet in orde zijn als je paard niet na geeft en zo de rug ontspant etc etc.
Het is een combinatie van beide. Goed zitten is zo moeilijk nog niet.

De houding van je paard is een belangrijk punt, nageven, de aanleuning begrijpen, het trainen van het lichaam dat zijn dingen waar het om gaat en dat kan pas als je echt gaat rijden. Wachten totdat je houding in orde is dan kun je nog jaren rond blijven rijden zoals je nu doet. Het zelfde met wachten totdat ze gehoorzaam is dan kun je ook lang wachten want gehoorzaam worden paarden pas als je goed met ze aan het werk gaat vanaf het moment dat ze in je hand zijn.
Vanaf de grond (poetsen, meelopen) tot in het zadel, jij beslist want jij bent bestuurder en zo laat je dat ook blijken. Veel loswerken zodat je paard los komt aan de achterkant, dit uit zich in nageven en loswerken daar bedoel ik mee veel wijken op de volte.
Vanuit dat nageven kan je paard de aanleuning aannemen, dan ontstaat er een verbinding en die verbinding heb je nodig voor alles!
Dan ben je pas aan het rijden en dan merk je dat je eigen houding goed komt omdat je leert voelen en je paard beter gaat, een paard die zijn rug 'loslaat' daar kun je goed op zitten.
Een paard hoort op de juiste manier in de houding te gaan en daar kan alleen een ruiter voor zorgen die aan het rijden is.

Mensen zeggen vaak dat wijken nog 'te vroeg' is in het begin stadium maar wijken is het begin! Eerst op de hoefslag kunnen stappen/draven is niet alleen de basis, dat komt ook wel goed als je paard los komt, beter aan de hulpen is, dan kan je paard alles doen wat je vraagt tot zijn lichaam het toelaat.
Een los paard is de basis van de verdere rijkunst en daarom is loswerken de eerste en belangrijkste stap wat iedere training weer terug komt.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Je kunt je paard nog zo mooi laten lopen maar als je er zelf beroerd opzit en je paard onbewust verschrikkelijk stoort vind ik dat je fout bezig bent. Ik vind het belangrijk eerst aan je eigen houding te werken. Zodat de hulpen die je geeft duidelijk zijn en je paard ze begrijpt. Ik ben van mening dat je houding niet zomaar goed komt. Ik rijd zelf nu in het ZZ zwaar en mijn paard loopt aardig maar ik ben nog steeds bezig met lessen voor mijn houding en zit.. alleen maar dingen afleren die ik mijzelf verkeerd heb aangeleerd. Wel ben ik het eens over het wijken. ik rijd mijn jonge paarden rustig schouder voor, of licht een appuyement. Dit is puur een balans oefening die juist voor jonge paarden erg belangrijk zijn. Dit heeft niks te maken met het nivo waarop je rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:59

Dank je wel voor je commentaar.

Ik heb dit met mijn juf besproken, en we zijn er hard mee bezig geweest, inmiddels zijn er nieuwe foto's gemaakt, alleen die moet ik uiteraard nog wel plaatsen. Zodra ik een nieuw topic heb, plaats ik hier de link :)

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:07

Vindt het er zo verkeerd nog helemaal niet uitzien.
Sommige zouden er een voorbeeld aan moeten nemen.
Let erop dat hij niet teveel op de binnenschouder gaat vallen.

Je stuurt wel verschrikkelijk met je handen opzij.
Probeer je elleboog in een hoek van 90 graden te houden en als je stuurt doe je elleboog dan naar achter en niet opzij.
Je kan dit ook oefenen als je van hand gaat veranderen en als ze dan op haar binnenschouder valt dan stuur jij haar ervanaf.

Overigens tja je houding het is geen super mooi beeld, maar je ontlast wel de rug van het paard door naar voren te zitten.
Vindt dat je opzich goed op weg bent, en het is nu nog geen mooi plaatje.
Maar ik denk dat dat met genoeg oefenen en leren dat zeker kan worden.

Succes en ik ga je volgen!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 14:20

Wat ik begrijp uit de berichten hier van Yamcha en Jappeloup is dat er sprake is van veel spanning en daardoor minder controle over het lichaam van de amazone. Ik zie op de foto's een amazone die inderdaad onzeker is en wellicht teveel het paard niet in de weg wil zitten. Daardoor ga je voorzichtig en afwachtend zitten, waardoor je je paard niet echt kan rijden.

Mijn tip is: zitles!

Eigenlijk heel simpel. De amazone moet eerst aan haar eigen zit werken, voordat ze op de juiste manier kan inwerken op het paard. Door gewoon te gaan rijden, dus geen zitles, gooi je jezelf als het ware in het diepe. Je moet namelijk om vanalles denken: je paard, sturen, je eigen houding en ow ja, nageeflijk vragen. Dat is bij een minder goede balans echt zo makkelijk niet.

Vraag aan Jappeloup of ze je een keer zitles wil geven. Paard aan de longe, bijzet eraan zodat ze over de rug loopt en gaan zitten. Zonder teugels en eerst nog met beugels. Gewoon voelen wat er onder je gebeurt. Overgangen en tempowisselingen rijden op je zit, maar vooral: rechtop en in balans zitten.

Ik heb zelf afgelopen winter veel zitlessen gegeven en mijn leerlingen gingen er met de week op vooruit. Toen zij later weer los reden zag ik duidelijk een groot verschil.

Ow en als Veggs zich hier niet zo voor leent ivm het feit dat het een onervaren paard is, dan kan je het natuurlijk ook op een ander paard doen. Ik heb mijn eigen merrie wel gebruikt hiervoor en die is normaal gesproken echt niet zo makkelijk te rijden, maar deed het met de zitlessen super :)

Succes!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:00

@ Pletje123. Vegs is niet echt een paard om aan de longe te knopen en iemand echt zitles op te geven, wordt ze en beetje kriebel van omdat ze het volgens mij nog niet echt snapt. Maar je hebt gelijk dat zou het beste zijn. Zodra het op mijn merrie kan gaan we daar zitlessen op doen. Mijn merrie is herstellende van een gat in de pees, maar al bijna weer op en top in orde, dus het komt er aan.
Wel ga ik Yamcha binnenkort met een voltige singel laten stappen, zodat ze goed kan voelen wat de rug van het paard doet en of ze wel recht boven de rug blijft zitten etc..

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:28

ahw die waterfoto, echt heel leuk
en heel mooi paardje doet me aan mn eigen paardje denken

hoe rijd is niet zo erg als je denkt hoor
alleen vind de teugel wel te lang en je handen te ver uitelkaar

spanning geef je zelf al aan, probeer lekker beetje naar achter te zitten
voor je gevoel, beetje bekakt

komt helemaal goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:29

Volgens mij heb ik hier een link naar mijn nieuwe topic ingezet :) je commentaar is leuk, maar niet echt relevant meer :)

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:43

hahaha owh echt? sorry, traag van begrip O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:49

Geeft niks, commentaar was wel leuk hoor. Nieuwe topic heet: Vegs in de sneeuw :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:30

Moderatoropmerking:
Ik heb wat offtopic reactie's verwijderd die niet aan de regels van HAW voldoen.