Ik denk dat het er een stuk beter uit zou zien als je iets rechterop zou gaan zitten en je handen meer bij elkaar, voor de rest ziet het er netjes uit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Zammie schreef:En het zou je sieren TS, als je eens wat minder commentaar geeft op anderen qua rijden (zelfs die je nog nooit hebt gezien) als je zelf op zo'n niveau rijdt als jij doet...
Blijheid schreef:Tja, waarom is dat misplaatst? Zoals ik zei, je hoeft niet zelf goed kunnen rijden om de verbeterpunten van een ander te zien, en daar tips bij te kunnen geven
dejavu schreef:Blijheid schreef:Tja, waarom is dat misplaatst? Zoals ik zei, je hoeft niet zelf goed kunnen rijden om de verbeterpunten van een ander te zien, en daar tips bij te kunnen geven
Practice what you preach.![]()
Daarbij zou ik geen les willen hebben van iemand die mij enkel kan vertellen wat er aan scheelt, maar zelf niet bij machte is om dat gevoel te evenaren. Ik wil namelijk dat instructrice weet wat ik voel.
dejavu schreef:Blijheid schreef:Tja, waarom is dat misplaatst? Zoals ik zei, je hoeft niet zelf goed kunnen rijden om de verbeterpunten van een ander te zien, en daar tips bij te kunnen geven
Practice what you preach.![]()
Daarbij zou ik geen les willen hebben van iemand die mij enkel kan vertellen wat er aan scheelt, maar zelf niet bij machte is om dat gevoel te evenaren. Ik wil namelijk dat instructrice weet wat ik voel.
xmarliez schreef:Het is jammer dat je wacht met de houding van je paard totdat de jouwe in orde is. Jouw houding kan namelijk niet in orde zijn als je paard niet na geeft en zo de rug ontspant etc etc.
Het is een combinatie van beide. Goed zitten is zo moeilijk nog niet.
De houding van je paard is een belangrijk punt, nageven, de aanleuning begrijpen, het trainen van het lichaam dat zijn dingen waar het om gaat en dat kan pas als je echt gaat rijden. Wachten totdat je houding in orde is dan kun je nog jaren rond blijven rijden zoals je nu doet. Het zelfde met wachten totdat ze gehoorzaam is dan kun je ook lang wachten want gehoorzaam worden paarden pas als je goed met ze aan het werk gaat vanaf het moment dat ze in je hand zijn.
Vanaf de grond (poetsen, meelopen) tot in het zadel, jij beslist want jij bent bestuurder en zo laat je dat ook blijken. Veel loswerken zodat je paard los komt aan de achterkant, dit uit zich in nageven en loswerken daar bedoel ik mee veel wijken op de volte.
Vanuit dat nageven kan je paard de aanleuning aannemen, dan ontstaat er een verbinding en die verbinding heb je nodig voor alles!
Dan ben je pas aan het rijden en dan merk je dat je eigen houding goed komt omdat je leert voelen en je paard beter gaat, een paard die zijn rug 'loslaat' daar kun je goed op zitten.
Een paard hoort op de juiste manier in de houding te gaan en daar kan alleen een ruiter voor zorgen die aan het rijden is.
Mensen zeggen vaak dat wijken nog 'te vroeg' is in het begin stadium maar wijken is het begin! Eerst op de hoefslag kunnen stappen/draven is niet alleen de basis, dat komt ook wel goed als je paard los komt, beter aan de hulpen is, dan kan je paard alles doen wat je vraagt tot zijn lichaam het toelaat.
Een los paard is de basis van de verdere rijkunst en daarom is loswerken de eerste en belangrijkste stap wat iedere training weer terug komt.