Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:56

Pletje123 schreef:
@Chaos: volgens mij rijdt jij zelf zoals de amazones en ruiters waar ik op doel..

Als je beschrijft dat je meer druk wilt hebben omdat je paard anders niet flitsend is en te diep en te laag komt, dan gaan mijn nekharen recht overeind staan, sorry :o Het neusje dien je met je been eruit te rijden! Niet eruit te tillen. Als je moet gaan tillen, dan snap ik wel waarom je liever geen lichte verbinding hebt, want dan doet je paard niet meer wat je wilt. Maar je lost het op de verkeerde manier op, zoals je het nu omschrijft dan :)

Ik kan het niet anders uitleggen, haha. Ik weet wat je bedoelt maar dat is niet aan de orde. In tegendeel. Ik ben me erg bewust van mijn fouten maar dat wat je verteld is niet waar. Ik zal eens een filmpje plaatsen. Als ik niks in mijn hand heb kan ik ook niet werken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:57

shan schreef:
Citaat:
Druk en kracht zijn idd geen officiele termen. Wel dingen die je tegen komt in de rijerij.
Zou niet weten hoe ik het anders moet noemen.

Die uitdrukkingen horen niet genoemd te worden omdat ze officieel niet bestaan in de 'rijerij'
Daarentegen bestaat harmonie en ontspanning wel en dit zijn tegenovergestelde begrippen.
dat is wat Pletje volgens mij ook bedoeld.

Paarden die op veel druk gereden worden duwen hun onderhals eruit.
Je herkent ze vaak al uit de verte op stand door een bespiering die we niet willen zien.

Exact datzelfde bedoel ik toch ook. ;)

unicorn_kiss

Re: Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:14

Ik snap niet hoe mensen kunnen zeggen dat ze armpijn hebben als ze van het paard afstappen...dan voel je toch wel dat dat ab-so-luut niet fijn kan zijn voor een paard? Ikzelf hou ook van het lichte teugelcontact, alleen is de realiteit soms wat anders. Mijn paard vindt gedragenheid heel moeilijk, dus gaat soms hangen. En dan ben ik weer te koppig om los te laten. Gelukkig komen deze momenten steeds minder vaak voor.

Iemand vertelde hier in het topic, dat je in balans, met stille benen en met stille aanleuning moet rijden om een paard mooi nagefelijk te krijgen en houden. Dit is misschien ietwat offtopic, maar zelf vind ik het zo frappant hoe ik sommige ruiters onstabiel zie zitten, of met handen en benen die een compleet eigen leven leiden, en met een paard dat toch braafjes zijn rondje doet. Is die onstabiliteit van de ruiter dan gezichtsbedrog? Of heeft paard geleerd hiermee om te gaan? Of spreken we dan van een makkelijk paard? Want ik moet nog maar mijn rug rechter maken of ik zie al een groot verschil in hoe mijn paard gaat lopen.

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 12:58

Ik kan niet eens op die manier rijden,, ik rijd altijd met een ontspanne hand zodat ik elke kauwbeweging van me paard kan voelen in mn handen.

Voor het plaatje ziet het er misschien strak uit, maar het is continu contact. niet los vast los vast, en ook niet continu trekken.
Vresenlijk vind ik dat,, als mensen het hoofd naar beneden trekken!

Ownee,, hij doet het niet,, ik gooi dr wel een slof om.. **zo hoort het niet**

Gelukkig heb ik wel een goede instructrice gehad,, die kreeg zelf namelijk les van dr fysio:P

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:51

Waar ik me vooral over verbaas zijn alle jonge kleine kinderen met eigen pony. En de pony moet dan natuurlijk het zelfde lopen als de paarden op tv een totilas of noem maar op. Dus trek links trek rechts zaag zaag zaag en tadaaa je paard loopt netjes :D. Dan kan ik die kinderen en wel aftrekken. Ow en het liefst nog met spoortje want ja paard is zo slecht aan het been.... ja paard staat voor op de handrem.

En ik denk dat als je het zo leert je er niet snel meer vanaf komt.

En natuurlijk heb je wel eens een keer dat het niet lekker gaat frustratie en noem maar op. Een paard dat dan links vast houd ga je dan sneller links pakken. Daar heb ik ook zeker last van. Maar als ik het eenmaal zelf door het gooi ik mijn teugels even helemaal los even lang niet na denken en op nieuw beginnen. Gewoon weer proberen rust en ontspanning te pakken. Mijn paard laat het ook wel duidelijk merken als ze op te veel spanning wordt gereden dan wordt het vechten voor het leven.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:20

ikkelies schreef:
Waar ik me vooral over verbaas zijn alle jonge kleine kinderen met eigen pony. En de pony moet dan natuurlijk het zelfde lopen als de paarden op tv een totilas of noem maar op. Dus trek links trek rechts zaag zaag zaag en tadaaa je paard loopt netjes :D. Dan kan ik die kinderen en wel aftrekken. Ow en het liefst nog met spoortje want ja paard is zo slecht aan het been.... ja paard staat voor op de handrem.

En ik denk dat als je het zo leert je er niet snel meer vanaf komt.

En natuurlijk heb je wel eens een keer dat het niet lekker gaat frustratie en noem maar op. Een paard dat dan links vast houd ga je dan sneller links pakken. Daar heb ik ook zeker last van. Maar als ik het eenmaal zelf door het gooi ik mijn teugels even helemaal los even lang niet na denken en op nieuw beginnen. Gewoon weer proberen rust en ontspanning te pakken. Mijn paard laat het ook wel duidelijk merken als ze op te veel spanning wordt gereden dan wordt het vechten voor het leven.

Als mijn instructeur dit ziet zegt hij altijd: Je kan toch geen gas geven met de handrem er op :D
En uiteindelijk kan het paard maar een kant op............En dat is omhoog

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:34

Tijdens mijn lessen klik ik iemand op zo'n moment echt aan de longeerlijn vast, teugels in een knoop en handjes los. Leer eerst maar op je zit en benen rond te sturen, dan pas werken we aan de nageefelijkheid. Tegen de tijd dat ze om 4 pionnen heen weten te sturen in stap, krijgen ze de teugels weer in handen en mogen ze vanuit stap gaan proberen om met een minimaal teugelcontact vanuit een actieve achterhand, nageefelijkheid te bewerkstelligen. En tegen de tijd dat je in draf, zonder teugelcontact om 4 pionnen weet te sturen, mag men het pas in draf gaan proberen. :')

Tijdens mijn trainingen in Antwerpen kreeg ik ook jarenlang les met heel veel druk op de teugel. En werkelijk ik heb het nooit begrepen... Want als ik vast-houd en loslaat op het moment dat een paard 'gedwongen' in een krul loopt, is het contact direct weer weg. En als ik vast-houd zonder los te laten (wat je helaas ook steeds vaker ziet) kan ik logischerwijs ook niet verwachten dat mijn paard wel los laat en ontspant....

Eerlijk gezegd denk ik dat het bij menig ruiter al fout gaat in de manege-periode, waarbij een pony met 'mondgesjor' de volte op wordt gestuurd.... Eenmaal aangeleerd is het érg moeilijk om weer af te leren.... Naar mijn ervaring zijn de ruiters die eerst aan de longeerlijn intensieve zitlessen hebben gehad, veel beter en handiger in het vinden van een fijne aanleuning en zacht contact met hun hand.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:47

Om daarbij aan te sluiten, hier kreeg iemand eens commentaar dat ze met stang en trens reed terwijl ze "maar een jaar les" had gehad.
Maar dat is hier dus wel beginnen aan de longe op een kleed en zonder teugels, zodat er eerst een onafhankelijke goede zit wordt gecreeerd, dan met zadel aan de longe om die zit in het zadel ook goed te hebben, en dan pas teugels in de handen. Deze stappen gaan ook nog zoalng als nodig en niet naar hoeveel lessen er op ene kaart staan, of een vast aantal lessen. Sommigen zitten drie lessen aan de longe, anderen een jaar, al naar gelang hun aanleg, balans, etc.
Ze kunnen dus feitelijk "al rijden" voordat ze teugels in de handen hebben, en omdat ze een onafhankelijke zit hebben, zitten ze het paard niet in de weg, en daarbij hebben we hier paarden die heftig reageren als je teveel aan de teugels zit, dus dat leer je ook meteen af, of niet aan.

Hier vorderen ruiters, door het goede materiaal (lees gevoelig gebleven paarden) en goede instructie, ook ver op maneges. Passage en piaffe ligt bv binnen het handbereik van elke behoorlijke manege-ruiter.
Moet erbij vertellen dat er ook voorbeelden zijn van slechte maneges hoor, waar ze leren zagen. Maar dat is "modern" en nog niet op grote schaal aanwezig.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 14:50

Ik had gister wel even een oeps momentje.

Merrie liep lekker vw in stap dus ik geef de hulpen om aan te draven.
Ze zette zo voorwaarts in met de achter benen super mooi er onder.
wat denk ik heel stom uit reactie :+ Ho.
Gelukkig was ik mezelf voor en gaf na zodat ze die ruimte kreeg.

Normaal met aandraven blijft ze plakken en daar zijn we ook aan het werken maar dat is dus de reactie van veel mensen.....
terwijl ze eigelijk juist deed waar ik al in de stap naar toe aan het werken was.

Ik vind stang en trens rijden helemaal niet kwalijk als je niet jaren rijd.
Als je ruiter gevoel heb....
je leert heel bewust zijn van je handen vind ik met 2 teugels.
Hoe harder je inwerkt...na ja de kans dat het paard zegt dikke vinger is groot :D

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 15:33

Een paar jaar geleden kwam er bij ons op stal een meisje in onze binnenhale rijden in de winter. Sporen aan van minstens 5 cm, slof erom, zo trekken dat haar handen achter haar romp waren en de kin van het paard op de borst en maar schoppen met die sporen, omdat hij niet doorliep...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:22

PriscaZ schreef:
Een paar jaar geleden kwam er bij ons op stal een meisje in onze binnenhale rijden in de winter. Sporen aan van minstens 5 cm, slof erom, zo trekken dat haar handen achter haar romp waren en de kin van het paard op de borst en maar schoppen met die sporen, omdat hij niet doorliep...

Tja remmen en gas geven tegelijk werkt niet :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:00

Dat zeg ik ook altijd tegen mijn leerlingen als ze dat doen "op de fiets kan je ook niet remmen en gas geven tegelijkertijd!"

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:06

Mij wordt ook gezegd dat ik 'op druk' moet rijden. maar hiermee bedoelen ze dat ik altijd mijn benen erbij moet houden, overgangen rijdt je met je benen zodat het vloeiender gaat, wil je je paard vierkant stil laten staan moet je benen erbij houden anders valt ze uit elkaar. Dat wordt ermee bedoeld denk ik.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 17:22

Pletje123 schreef:
Dat zeg ik ook altijd tegen mijn leerlingen als ze dat doen "op de fiets kan je ook niet remmen en gas geven tegelijkertijd!"

Haha, grappig, dat zeg ik ook altijd! :D

Verder vertel ik dat als ze zere vingers zouden krijgen dat hun pony/paard dan net zo'n zere mond heeft.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 18:30

Ik sluit me helemaal bij je aan. Ik denk dat 90 % van alle ruiters en amazones in Nederland 100 kilo in hun handen heeft tijdens het trainen van hun paard. Het resultaat is in mijn ogen ook niet mooi en alles behalve correct. Ruiters zitten niet meer ín hun zadel, maar zitten verkrampt ( al vasthoudend aan de voorkant) . Voor het oog zijn het naar mijn mening verkrampte paarden met vooral 'getrokken' halzen. Paarden lopen niet meer in balans, maar hangen op de hand. Ik denk dat veel mensen het evenwicht van hun paard vergeten, waar de oorspronkelijke dressuur op gebaseerd is.

Natuurlijk zijn lange ( te ontspannen ) paarden, die met hun achterbenen achter hun voorhand aanslepen, ook niet goed. Maar de middenweg is het meest ideaal ;)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 19:45

@Sjaad: ik zeg altijd: "Je mag tot een kilo in je handen hebben". En dat vind ik nog veel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 19:51

Ideaal is een pakje boter. Maar dat red je ook niet altijd. Een kilo kan ik mee akkoord gaan, maar meer moet het zeker niet worden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:20

_Noah schreef:
Het is wel erg lastig te weten wat nou teveel druk is. Zo moet je toch enige druk geven om je paard ontspannen, lang/laag over de rug te laten lopen. En zodra de ontspanning goed is, "loslaten", maar wel weer contact houden. Dus dat je de mond in je hand voelt. Ik vind het verdomde moeilijk dat goed te timen. Als ik les heb en er wordt verteld hoe ik het moet doen, lukt het goed. Maar als ik zelf rij, doe ik er lang over.. Ik denk dat ik het gevoel niet heb :D

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik les heb gehad van mensen, die je paard in de krul willen "trekken". En toen stonden ook de blaren op mijn handen. Paard liep wel "voor het oog netjes" . Maar voor mijn gevoel niet ontspannen en met een harde rug.. doorzitten onmogelijk..

Daar ben ik het niet mee eens.
Je hoeft geen druk te geven om je paard ontspannen lang en laag over de rug te rijden. Dat kunnen ze ook zelf opzoeken als je gewoon lange teugels houd en ze voorwaarts rijd in juiste tempo waarin ze lekker voor het been en ontspannen kunnen lopen en ze hun hals willen strekken. Dan heb je ook alleen het gewicht van de teugel in je handen.
Dit is denk ik het stukje waar Urielle het ook over heeft. Vervolgend komt het stukje van een paard vanuit die ontspanning "op gaan spannen" Zoals mijn vroegere instructrice (Scala Der Ausbildung gebruikt zij ook door de hele training heen, en heel veel "klassieke dressuur" met gebruik van oefeningen om paard sterker en rechter te maken)
Dat opspannen/meer aan elkaar rijden en meer op de achterhand krijgen, deden wij door hoeken in te rijden, schouder voor- en schouderbinnenwaarts te rijden, kleine tempowisselingen en overgangen/schijnovergangen etc. Daardoor kwam de achterhand er beter onder, kwam het paard van voren meer omhoog (konden je teugels decimeters korter omdat je anders je verbinding kwijt raakte) en zo spande je het paard op, waarbij je tussendoor steeds even de ontspanning op moest kunnen zoeken, vooral als ze even strak werden en je de fijne elastische verbinding kwijt raakte, of ze boven de teugel kwamen of te heet werden.

Dat was echt een hele fijne manier van trainen waarbij ik met verschillende pony's en paarden echt wel resultaat voelde. Dat we soms niet verder kwamen had met combinatie van lichamelijke gebreken van het paard en mijn eigen lichamelijke gebreken en rijtechnische tekortkomingen te maken. Helaas heb ik nu geen geschikt paard meer om daar te trainen, anders had ik er nog steeds gelest.
Overigens gaf ze fijner les, dan dat het er bij haar zelf uit zag (wel Zware Tour niveau), en daar reageerden andere mensen wel eens flauw op. Maar super fijne instructrice, erg paard en mens vriendelijk!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:59

Ik citeer mezelf maar even vanuit een ander topic:

Citaat:
Het idee achter opsluiten tussen hand en been is meer de energie die je er van achter instopt, niet weg laten vloeien aan de voorkant, maar er wat mee doen. Het is niet, wat mensen tegenwoordig soms lijken te denken, inhouden, druk creeren.

"Opspannen" vind ikeen mooi gevonden term.

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:46

mijn instructeur heeft wel is tijdens de les op mijn paard gereden, Als ik dan te sterk werd in links omdat ze links vast hield. Hij zat er op pakte de teugel vrij lang en alleen met zijn pink ongeveer en beest was los en laag en ontspannen. Puur door zijn ontspanning. Als ik er daarna weer opklom was het een super fijn gevoel. Iets wat ik zelf ook altijd probeer

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 08:04

Lusitana schreef:
Ik citeer mezelf maar even vanuit een ander topic:

Citaat:
Het idee achter opsluiten tussen hand en been is meer de energie die je er van achter instopt, niet weg laten vloeien aan de voorkant, maar er wat mee doen. Het is niet, wat mensen tegenwoordig soms lijken te denken, inhouden, druk creeren.

"Opspannen" vind ikeen mooi gevonden term.

Dat in jouw quote is dus wat ik deed wat genoemde instructeur niet goed vond.
Maar dan kwam ik dus in het deel: paard is nog niet helemaal sterk genoeg om zich gewoon voortdurend te blijven dragen en wordt zwaar in de hand (gaat ofwel hangen ofwel duwen). Wat doe je daarmee?

Wat ik ook nog niet heb gelezen is wat jullie doen met een paard die in de lage lijn al hangt. Ze zeggen wel eens 'als je paard hangt, hang jij aan de andere kant.' maar wat doe je dan als je alleen het gespje nog maar hebt en je paard blijft daar op die voorhand drammen (en neemt gewoon echt geen gewicht over achteraan omdat het wel comfortabel is om jouw hand te gebruiken als steuntje)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 12:53

Als zo'n paard na het voorwaarts rijden nog niet lichter wordt en blijft drammen, dan zet ik em een keer op de rem. Natuurlijk mag ie het moeilijk vinden, maar het klinkt alsof het dier gewoon door je hulpen heen walst. Als een paard niet voor je been is en traag is, dan rij ik em ook fanatiek naar voren, eventueel met een tik vd zweep.

Maar ik ga ervan uit dat hij nergens last van heeft, fysiek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:08

Hier het tegenovergestelde, alles vanuit voorwaarts oplossen, dus:
In galop zetten bv.
Er is bijna geen paard dat met zijn hoofd over de grond wil galopperen.
Met flinke actie, voorwaarts "jagen" komt een hoofd vanzelf omhoog. Dit hoeft maar een paar passen, maar wel steeds opnieuw zodra het paard begint te hangen. Zodra het paard terug komt in de oorspronkelijke gang en niet hangt, belonen uiteraard (manenkam strijken met 1 hand, of met de stem). Op een gegeven moment begrijpen ze dat hangen geen optie is.
Vanuit hangen of op de voorhand gaan kun je helemaal niks. Je kunt een paard niet ophijsen. Je moet dus eerst zorgen dat er (flinke) actie is.

Paarden die nog niet sterk genoeg zijn, laat je geen lange sessies doen waarin je dingen vraagt die ze niet volhouden! Je moet altijd voorkomen dat ze "inzakken" anders ontneem je ze het plezier in werken en hebben ze dags erna ooik spierpijn, waardoor het werk weer lastiger wordt en vervelender voor ze, wardoor ze nog meer een hekel er aan krijgen....
Een paard dat nog niet sterk is hoort eigenlijk ook niet in een les te lopen en al helemaal niet van een uur of het moet al priveles zijn waarbij de instructeur ontzettend in de gaten houd wat de concentratie span van het paard is en waneer het vermoeid raakt. Helaas zijn er veel instructeurs die denken dat jonge paarden hetzelfde zijn als een volwassen doorgereden paard.
Het op vier benen krijgen gaat in korte sessies waartussen steeds weer stap lange teugel. Interval training. Beter voor de ademhaling, het hart, de spieren, pezen en de geest. En de ruiter begint ook weer steeds even fris aan zijn opdracht waardoor hij/zij correcter de hulpen kan geven, positiever kan blijven, wat weer positieve invloed heeft op het paard. Een paard heeft niks aan een ruiter die moe en sjagrijnig wordt omdat het allemaal zo vermoeiend is en slecht gaat.
Overigens ben ik een groot voorstander van een jaar rechtuit buitenrijden, juist voor het wennen aan ruitergewicht, sterker worden, vastvoetig worden, uithoudingsvermogen opbouwen etc. voordat er andere trining wordt aangevangen. En daarna minstens een keer in de week blijven volhouden om een paard lekker voorwaarts te houden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:11

Het zou controle kunnen zijn?

Ik rijd mijn berijdpony zonder druk, enkel heel licht contact. Zorgt ook voor veel meer ontspanning! :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:15

Ik heb ook altijd 'iets' in mijn handen, soms meer dan gewenst, maar altijd wel iets.
Komt voornamelijk door de verbinding. Wat je er van achter in stopt dien je aan de voorkant toch wel een beetje te controleren.
Ook mijn paard gaat soms wat hangen, dan heb ik meer in handen dan gewenst, dus is het streven de verbinding weer lichter te maken (wat overigens niet altijd lukt).