kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Re: kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:04

Ik weet niet of iedereen het kan leren.. Ben ruim twintig jaar geleden begonnen op een manege, kreeg een goed evenwicht, en croste het liefste rond met de pony's.. In mijn tienerjaren (13?) ben ik gestopt op de manege en mocht een op een 'verzorgpaard' rijden, en kwam er toch al snel achter dat ik niet écht kon rijden. Zitten geen probleem hoor, maar een goede houding? Of de juiste hulpen? Nee, ik begreep het niet meer en ben na een paar jaar gestopt.. (Reed niet eens wekelijks trouwens).

Tussendoor paar keer toch weer begonnen, maar kwam telkens op hetzelfde punt uit: ik begreep het niet.. Ik kon me niet overgeven aan een instructeur, en meteen doen wat ie zei. Binnen been erbij? Waarom dan? En dan was het alweer te laat..

Nu ben ik een krap jaartje weer begonnen, op het paard waar ik toendertijd knettergek van was, maar toen ie ingereden werd en ik erop mocht, ik er dus niks van bakte.. Nu is het beestje bijna 18, zitten er aardig wat 'knopjes' op, en rijd ik er eens per week op. EN nu kan ik zeggen: ik heb echt momenten gevoeld dat wij volledig in harmonie reden. Al waren het een paar passen, dan waren het echt mijn passen en dat voelde zo heerlijk! Paard correct nagevelijk, achterhand er goed onder, en zo een paar passen verzameld de bak door swingen (ik waande mij echt een GP paardje onder me!)

Dus ja, nu ben ik van mening dat als je het echt wil, je een instructeur heb die je begrijpt én geen onzin vertelt, je best wat kan bereiken..

Alhoewel.. Nu denk ik ook aan de mensen die ik ook steeds weer tegenkwam, na al die jaren, en die na al die tijd, nog steeds hetzelfde reden...

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:32

Ik denk niet dat iedereen goed kan leren dressuur rijden. Volgens mij moet het ook een beetje in je zitten, je moet er een soort van gevoel voor hebben. Ik denk wel dat als je goed oefend en er op let wat je nog verkeerd doet je best wel een heel eind kan komen. zeg nooit nooit

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:33

zodiacje schreef:
Ik zal mijn vraag even wat duidelijker maken.
Onder "goed" versta ik netjes, M proef waardig, een paard beter maken en samen verder komen.

Ik kijk naar foto's zoals deze:
Afbeelding
Adelinde, foto via google
Nu hoef ik van mijzelf niet zó goed te kunnen rijden maar ik zou zo graag
ook netjes kunnen rijden, met een mooie houding, ontspannen maar toch
juist, benen netjes, rug recht, hand hoog, je paard lekker aan het lopen.
Er onstpannen opzitten met lichte hulpen en dan je paard goed aan het lopen krijgen.
tja, kijk maar naar het plaatje, wauw!

Wat zou ik daarvoor moeten doen?
Moet je dagelijks rijden?
Moet je een dressuur crack als paard hebben?

Als je goed rondkijkt op wedstrijden dan schrik je soms wat voor M combinaties door de baan gaan, dus niveau zegt
absoluut niet veel met of je geweldig kunt rijden of niet. :)

Wat betreft adelinde, ze kan inderdaad geweldig rijden, netzoals vele andere GP ruiters. Toch zie je maar weinig ruiters
die echt een mooie onafhankelijke en nette zit hebben. Want als je goed kijkt zit adelinde ook iets achterover en heeft
ze haar handen 'te' hoog. Nou stoor ik me daar absoluut niet aan, ik heb dezelfde 'houdingsprobleempjes' zoals je op deze
afbeelding bijvoorbeeld kunt zien. Echter kreeg ik wel veel commentaar op mijn houding op bokt,
logisch ik zit ook niet geweldig, en ik ben het daar ook mee eens maar dat terzijde.
https://lh3.googleusercontent.com/-dink ... G_0279.JPG

Wat zou je daar voor moeten doen?
Veel en veel trainen. Logisch nadenken, veel goed les hebben en goed voelen wat je paard onder je doet.
Voordat dit allemaal een beetje samen gaat zoals de gemiddelde GP ruiter ben je nog wel even zoet en moet
je denk ik ook wel enige aanleg hebben, of een goed concentratie vermogen en jezelf veel wijzen op je fouten
en jezelf willen verbeteren. Ik denk dat als je hier goed mee bezig bent, je een heel eind komt.

Ik denk dat hoe meer je rijd (en hoe meer verschillende paarden) hoe beter je zult worden en hoe sneller en beter je
bent/word in je handelingen.

Ik denk niet zo zeer dat je een 'goed' paard nodig hebt om zelf goed te worden. Want wat is in iemands ogen een goed paard?
Een goed paard is in mijn ogen een lichamelijk en mentaal gezond paard met werklust. Dat hoeft niet perse een dure kwpner of wat dan
ook te wezen. Ik heb bijvoorbeeld een haflinger waar ik verder mee in de dressuursport wil en dat gaat tot nu toe prima, zolang paard en
ruiter beide maar plezier in het rijden hebben en je samen een combinatie kan en wil vormen en je elkaars fouten kunt accepteren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:40

90% motivatie, 10% talent.

Mocht dat talent ontbreken maar je hebt wel de volle motivatie, dan lukt het.
Alleen zul je er dan ook echt bloed, zweet en tranen in moeten stoppen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:42

Nee, je moet er wel een talent voor hebben.
En dan bakken met geld voor een goed paard en de juiste begeleiding als je zo hoog wilt komen als de foto in je OP ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:17

LCharlotte schreef:
En dan bakken met geld voor een goed paard en de juiste begeleiding als je zo hoog wilt komen als de foto in je OP ;)

Naar mijn weten koste dit paard van adelinde voordat ze zo hoog kwam ook niet heel veel hoor. :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:21

Ik denk wel dat iedereen kan leren paardrijden, maar of iedereen er gevoel voor kan krijgen? Nee dat denk ik niet :n ..
Paardrijden doe je in mijn ogen samen met het paard.. Veel ruiters snappen dat niet, en die zitten echt al op M niveau..
Ga maar eens een dagje naar een wedstrijd kijken, kan je zien dat sommige B ruiters VEEL netter en stiller zitten dan een M ruiter..

Voor paardrijden moet je gevoel hebben..

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:30

_Bitje_ schreef:
LCharlotte schreef:

Naar mijn weten koste dit paard van adelinde voordat ze zo hoog kwam ook niet heel veel hoor. :)

Je kunt ook geluk hebben met de aankoop (dat heb ik gehad met mijn laatste aankoop!!) maar over het algemeen weet men al van jongs af aan wat ze ervoor moeten vragen als er een beetje potentie in lijkt te zitten.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:04

Wat is goed dressuurrijden???? Als dat betekend op wedstrijden een hoog niveau halen of zelfs Olympisch kampioen worden, is het antwoord snel gegeven: NEEN !!! Waarom? Omdat daar tal van factoren een rol spelen. Steun van je omgeving, financiele middelen, het geluk een erg goed paard te hebben, het te kunnen houden, zowel in je bezit, alsook gezond. En dan moet de ruiter zelf toch redelijk fit blijven.
Maar stelt men minder hoge eisen, dan zie ik niet in waarom men geen goede dressuurruiter zou kunnen worden. Iemand die haar/zijn paard correct africht aan fijne hulpen, is dat geen goede ruiter? Iemand die met een 'gewoon' paard in de 'achtertuin' oefeningen van hoog niveau uitvoert, voert die ze fout uit omdat het niet op wedstrijden gebeurd? De vraag stellen, is 't beantwoorden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:29

ik ben van mening dat niet iedereen gp kan rijden.
je moet dan
-talent hebben
-de wil
- je moet logiesch na kunnen denken
- en snel kunnen omschakelen
en daar bij een bove gemiddeld paard en goede beglijding. misschien dat je er dan komt. maar ik denk wel dat iedereen M kan rijden, met bijna elk paard, maar beglijding is wel belangrijk

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:57

Denk dat het zeker mogelijk is, om gelijk als doel testellen dat je dan als GP amazone over 5 jaar in de ring mag verschijnen is misschien iets te hoog gegrepen, maar ken verhalen van ruiters die in 3 jaar tijd van de L naar de ZZ-zwaar zijn gereden.

Belangrijk is, zoals al door zovelen opgemerkt.
- dat je er plezier aan hebt.
- haalbare doelen stellen.
- openstaan voor aanwijzingen van anderen.
- een goed paard, niet alleen dat hij (of zij hahaha) een hoger niveau aankan, maar ook dat er tussen jullie 2 de "klik" is, dat je als "1" bent.

Dus gewoon doen ;)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:04

je vergeet talent, zonder talent kom je er echt niet hoor, en je moet ook echt kunnen denken. want stel er gebeurt iets in de proef waardoor je aan de anderekant van de bak komt, bij een kur, dan moet jij zo snel mogelijk denken waar je dan bent ik je kur en daar snel met je paard heen gaan en verder rijden.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:29

Zolang je iets wilt ken je ver komen.. :)

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:01

Nee, ik denk dat er ook een beetje talent moet inzitten.

Ceent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:34

Interessant topic. Zelf denk ik dat je met een goede motivatie een heel eind kan komen.

Heel eerlijk kan ik van mezelf zeggen dat ik weinig echt gevoel voor paardrijden heb, ben zelfs een beetje motorisch gestoord :o . Mijn motivatie is echter erg groot en daarom heb ik ook elke week privéles al een aantal jaar.
Door die privéles rij ik nu wel op M/Z-niveau en heb ik echt super veel geleerd. Mijn instructrice wijst mij elke week op dingen die ik door mijn ontbrekende gevoel niet automatisch doe. Door veel herhaling en juiste instructie heb ik geleerd in welke situatie ik wat moet doen. Ook 'voel' ik de paarden steeds meer aan doordat ik er zoveel tijd aan besteed. Maar talent...nee dat heb ik helaas niet ;) .

De droom op Olympisch goud heb ik dus een aantal jaar geleden al laten varen... _O-

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:35

dromen kan ej waarmaken :D

alexonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:43

Ceent schreef:
Interessant topic. Zelf denk ik dat je met een goede motivatie een heel eind kan komen.

Heel eerlijk kan ik van mezelf zeggen dat ik weinig echt gevoel voor paardrijden heb, ben zelfs een beetje motorisch gestoord :o . Mijn motivatie is echter erg groot en daarom heb ik ook elke week privéles al een aantal jaar.
Door die privéles rij ik nu wel op M/Z-niveau en heb ik echt super veel geleerd. Mijn instructrice wijst mij elke week op dingen die ik door mijn ontbrekende gevoel niet automatisch doe. Door veel herhaling en juiste instructie heb ik geleerd in welke situatie ik wat moet doen. Ook 'voel' ik de paarden steeds meer aan doordat ik er zoveel tijd aan besteed. Maar talent...nee dat heb ik helaas niet ;) .

De droom op Olympisch goud heb ik dus een aantal jaar geleden al laten varen... _O-

Knap gedaan.
Dromen van een mooie gouden plak op de OS een aantal jaren geleden laten varen? Maar mag ik vragen welk doel nu in je dromen speelt? (zz-licht?)

Ceent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:28

alexonline schreef:
Ceent schreef:

Knap gedaan.
Dromen van een mooie gouden plak op de OS een aantal jaren geleden laten varen? Maar mag ik vragen welk doel nu in je dromen speelt? (zz-licht?)

Heb geen concreet doel. Ik blijf gewoon lekker fanatiek lessen en zie wel hoever ik kom. Plezier en ontspanning voor mij en mijn paard zijn het belangrijkste.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 23:54

Gaaf om te lezen ceent!
knap hoor!

mar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 13:58

ik denk dat iedereen het kan leren, maar bij de een kost het wel meer tijd

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:37

bonzjo schreef:
waar een wil is, is een weg ;)

mee eens!

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:49

Ik denk dat iedereen het wel kan. Je moet het wel willen en je ervoor inzetten. Ik hoef niet heel goed te worden. Vind wel leuk om wat moeilijkere oefeningen te doen. :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 09:54

Iedereen kan leren rijden, om goed dressuur te leren rijden heb je toch ook wel een goed gevoel voor het paard en timing nodig. Dat is iets wat je kan ontwikkelen. Maar heb je dat gevoel ervoor niet zal het er altijd mechanisch uitzien en ben je soms net een paar seconden te laat.

Dusss goed dressuurrijden kan iederen leren, wil je het wauw effect dat iedereen ohhh en aaahhh zegt heb je ook de feeling ervoor nodig.

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:45

je moet het leuk vinden en er ook een beetje het gevoel voor krijgen.. misschien ligt het er ook wel aan of je talent hebt, maar ik denk vooral oefenen oefenen oefenen, en dan kan je best ver komen :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 19:43

Ik ben van mening dat niet iedereen goed kan leren rijden. Onder goed rijden versta ik een paard op een harmonieuze manier in een goede aanleuning kunnen rijden, in balans en ontspannen. Daarbij vind ik belangrijk dat het paard goed aan de hulpen is. Dat been reactie naar voren is en zwaarder gaan zitten reactie terug is. Dat het paard nageeflijk is, ronder wil, langer wil, hoger wil en lager wil. Dat een paard recht is en niet hol of bol aan een kant. Dat de ruiter er in een nette zit op zit en het paard niet stoort in z'n bewegingen.

De klasse waarin je rijdt zegt weinig over je kwaliteit als ruiter vind ik. Ik zie M ruiters waarvan in denk: hoe zijn die ooit in de M terecht gekomen, maar ik zie ook veel Z ruiters en zelfs ruiters in de nationale sport waarbij in me dat afvraag. Goed kunnen rijden is iets wat voor maar weinig mensen weg is gelegd. Wellicht is de fout grotendeels bij de instructie te zoeken. Goede instructie is schaars. Daar komt bij dat als je echt goed wil leren rijden je echt moet willen. Maar, sommige mensen hebben het gewoon niet in zich om goed te kunnen rijden.