Tandenknarsen is spanning. Ook in je slaap kan je gespannen zijn (stress, spieren die al langere tijd vastzitten). Zet zelf je kaken maar eens op elkaar, dat geeft een enorme spanning in je nek. Het werkt ook omgekeerd, veel spanning in je spieren kan tot knarsen leiden. Mijn paard heeft ooit eens geknarst, ze vond iets moeilijk en ik hield veel te gespannen alles vast omdat ik wilde dat ze het deed. Was een samenwerking van spanning van haar (moeilijk, stress), misschien ook spierpijn en mijn spanning. Ik rijd een paard er dan altijd uit, even wat anders doen. Helemaal terug naar de basis (voorwaarts, neerwaarts) en weer opnieuw beginnen. Je wilt het tandenknarsen niet als gewoonte aanleren.
Ik zie veel reacties dat tandenknarsen niks anders is dan verzet of spanning. Maar hoe verklaar je dan paarden die tijdens training niks laten horen en bij het uitstappen met lange teugel tanden gaan knarsen. De oortjes erop, lekker uitschudden en knarsen... waar zit dan dat verzet/spanning?
Eithne
Geplaatst: 03-04-12 13:55
schaapie18 schreef:
Wat met een paard te doen die al tandenknarst op stal? Is dat dan ook spanning of aangeleerd gedrag?
Zal misschien onstaan zijn door spanning ooit een keer, maar als het continu doorgaat misschien wel aangeleerd gedrag. Hoe kom je daar het beste achter?
Ik denk trouwens wel dat er nogal wat misverstanden via internet zijn over echt knarsen. Ik hoor sommige paarden ook wel eens soort knabbelen, wat soms met knarsen verward wordt. Geluid lijkt soms ook nog best op knarsen.
tylando
Geplaatst: 08-04-12 14:59
mijn pony knarste in het begin veel...toen ik hem kocht had hij een ontsteking in zijn mond, last van zijn rug ...dat alles is opgelost. later knarste hij alleen nog maar als hij iets moeilijk of eng vond, soms zelfs als hij op de poetsplaats stond en meneer moest te lang stilstaan, deed hij het ook. nu knarst hij bijna helemaal niet meer...heb em nu 4 jaar en in die tijd is het duidelijk afgenomen! heel soms als hij in een omgeving komt die hij niet kent ...maar da tis de 2e keer ook al niet meer... laatst knarste hij omdat ik ging buiten rijden en wilde aandraven en opeens liep hij niet goed voor..bleek een verrekking in zijn voorbeen te zijn...dus gaf hij pijn aan door te knarsen! daarvoor had ie al weken niet geknarst..laatste ritje was weer prima en zonder te knarsen ( na 2 weekjes rust ). dus voor mijn gevoel is er wel iets als er geknarst word...verveling, iets moeilijk vinden of ergens pijn hebben!
maar ben blij dat mijn pony het aangeeft...en ook heel blij dat het ook bijna helemaal over is!
Ik denk dat paarden knarsen om verschillende redenen. Als ik met mijn jong paard op wedstrijd ging was hij in het begin altijd zeer gestresst. Na het opzadelen en losrijden begon hij te ontspannen, en daarbij ook gelijk te knarsen.. Als hy knarste sprong hij netjes rond, als hij dat niet deed kon ik me aan een of meerdere stops verwachten. Hy zal tijdens het rijden ook niet knarsen, maar wel tijdens het stappen(aan lange teugels). Bij hem is het echt een teken van ontspanning
KWIBBELxx
Geplaatst: 09-04-12 15:03
Ik heb geen idee hoe je dat moet oplossen.... Ik weet wel dat er net voor dat een paard da knarst een dressuurproef moet lopen, sommige mensen zand of hem idd een suikerklontje in de mond steken... geen idee of dat goed of slecht is..