en dat eerste: ik zou nooit met een fries western gaan rijden, zou dan eerder voor klassiek kiezen. Dus idd een beetje kijken wat je wil bereiken.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

StableDoor schreef:MissPK schreef:Grootste verschil zit hem imo idd in de halshouding en de gangen die uiteindelijk gewenst zijn.
Ik kan niet zo zeggen wat beter voor het paard zou zijn maar kijk naar de bouw van je paard, heeft hij een hoge of lage halsaanzet en hoe is het gangwerk? Als er veel beenaktie is van nature zou ik eerder voor klassiek gaan en andersom natuurlijk, vlakke gangen en lage hals western![]()
Natuurlijk is de basis hetzelfde uitgangspunt dus ontspannen met goed rug en achterhand gebruik
Beter voor de benen??Ehh western is zo veel meer dan slidings en spins!
Dat weet ikMaar de slidings en spins zijn volgensmij wat zwaarder voor de benen dan de andere westernonderdelen.
En inderdaad, ik denk niet dat shanks echt zo vreselijk zijn. Deze worden ook alleen bij seniors gebruikt, geloof ik.
StableDoor schreef:Maar weer even ontopic! Het ging niet over spoorgebruik!
Dressuurruiters: waarom de keus voor dressuur?
Westernruiters: waarom de keus voor western?
Hadden jullie het idee dat het beter was voor het paard? Of hebben jullie deze keus gemaakt om een andere reden?
StableDoor schreef:@amanda1980: het probleem is dat ik geen paard heb, ik moet dus een goede instructeur vinden met een paard waar ik op kan rijden. Ik heb wel een verzorg/bijrijdandalusiër, daar wil ik ook graag les mee, maar ik weet niet of de eigenaar dit wel wil.
StableDoor schreef:Dat van het vwnw weet ik. In de beginfase van een klassieke opleiding loopt het paard ook altijd vwnw, zonder op de voorhand te vallen.
Maar wat vinden jullie beter aan western? of juist beter aan klassieke dressuur?
StableDoor schreef:Sommige mensen zeggen dat western en engels niet samen gaan (dan heb ik het niet over klassieke dressuur), mede door het teugelcontact en de hoofd- en halshouding, maar er wordt wel hunter under saddle en hunter hack gereden, waarbij toch wel teugelcontact is en een wat hogere hoofd- en halshouding. Waardoor gaat dit dan wel samen?
Mindfields schreef:Ben ik niet met je eens Mindfields wanneer het hoofd zakt met de hals dan is het gewicht meer op de voorhand, doordat de voorhand zow wie zo van natuur uit zwaarder is, alleen door bewust te trainen ontwikkeld de achterhand van het paard en krijgt meer spieren dus meer gewicht waardoor het zwaartepunt van een getraind paard iets naar achteren schuift, maar bij voorwaarts neer waarts wat een hipe aan het worden is belast men de voorhand meer.Ik bedoelde eigenlijk dat de positie van het hoofd/de hals, niet alleszeggend is, vaak denken mensen dat als een paard vw-nw gaat, het dan op de voorhand gaat. Dit is echter niet waar, dat wilde ik even zeggen.
Waarom dat wel samen gaat, ik denk dat dat andere ook samen gaat, als men klassieke dressuur beoefent en niet de moderne dressuur.
Sassol schreef:Ik denk dat je niet echt kunt spreken van beter of slechter. Het is gewoon anders. En western of dressuur heeft niks met bitten of sporen te maken. Je kunt prima bitloos western of dressuur rijden. Evenals zonder sporen of zweep.
Ik denk dat je dus moet kijken naar wat jou ligt en wat je doelen zijn. Aangezien je zegt weinig met zit en benen gedaan te hebben, zou ik voor western kiezen. Ook omdat het totaal anders is, dus je echt een beetje opnieuw kunt beginnen. Bij dressuur zie je toch vaak dat ze sneller ondersteunen met de teugels (Buiten teugel er aan, binnen teugel van de hals etc.) Bij western hangen die er vaker toch wat losser bij.
(Correct me if I'm wrong bokkers)
Maar je kunt uiteraard ook prima op zit en benen leren rijden met gewoon dressuur.
Het is dus maar net wat je meer interesseert!
Edit: ik vind gewone zadels echt ondingen, westernzadels zitten gewoon veel lekkerder^^
VivaLaVida schreef:Sassol schreef:Bij dressuur zie je toch vaak dat ze sneller ondersteunen met de teugels (Buiten teugel er aan, binnen teugel van de hals etc.) Bij western hangen die er vaker toch wat losser bij.
(Correct me if I'm wrong bokkers)
Maar je kunt uiteraard ook prima op zit en benen leren rijden met gewoon dressuur.
Het is dus maar net wat je meer interesseert!
Edit: ik vind gewone zadels echt ondingen, westernzadels zitten gewoon veel lekkerder^^
in het western begin je ook gewoon op 2 handen met teugelcontact en een snaffle bitje. Pas na een hele tijd (afhankelijk van e.e.a) training kan je op shanks gaan rijden en dan rijd je pas met "losse teugel" omdat jouw paard dan kan verzamelen en in een frame loopt zonder teugelcontact. Dit is echt de grootste misvatting over western rijden.. dat je meteen op 1 hand zonder contact rondsjeest.
vanzuijlen schreef:Mindfields schreef:Ben ik niet met je eens Mindfields wanneer het hoofd zakt met de hals dan is het gewicht meer op de voorhand, doordat de voorhand zow wie zo van natuur uit zwaarder is, alleen door bewust te trainen ontwikkeld de achterhand van het paard en krijgt meer spieren dus meer gewicht waardoor het zwaartepunt van een getraind paard iets naar achteren schuift, maar bij voorwaarts neer waarts wat een hipe aan het worden is belast men de voorhand meer.Ik bedoelde eigenlijk dat de positie van het hoofd/de hals, niet alleszeggend is, vaak denken mensen dat als een paard vw-nw gaat, het dan op de voorhand gaat. Dit is echter niet waar, dat wilde ik even zeggen.
Waarom dat wel samen gaat, ik denk dat dat andere ook samen gaat, als men klassieke dressuur beoefent en niet de moderne dressuur.
Nou is mijn paard ook niet heel ver in zijn opleiding ofzo maar na een juiste opbouw in de training, dus met licht contact en zo loswerken en duidelijk maken waar ik hem hebben wil etc kan ik hem met losse teugels daar rijden waar ik wil. Lukt dat niet bij een bepaalde oefening pak ik de teugels weer iets op en corrigeer waar nodig om zo weer de training/oefening af te sluiten met een losse teugel maar wel met de juiste reakties van het paard.Sassol schreef:En ik heb dus het idee dat je na een tijd, bij de western minder doet met je teugels, dan na een tijd met dressuur. Daar hoor je vaak toch meer qua ondersteuning met de teugels van wel of niet tegen de hals. Of een (halve) ophouding hier of daar. Het contact behouden met de mond. (Ik zie geen vergevorderde dressuur ruiters met boogjes in hun teugels rijden)
Dat je niet meteen met losse teugels rond gaat crossen lijkt me toch een gegeven.
StableDoor schreef:Maar weer even ontopic! Het ging niet over spoorgebruik!
Dressuurruiters: waarom de keus voor dressuur?
Westernruiters: waarom de keus voor western?
Hadden jullie het idee dat het beter was voor het paard? Of hebben jullie deze keus gemaakt om een andere reden?
Sassol schreef:En ik heb dus het idee dat je na een tijd, bij de western minder doet met je teugels, dan na een tijd met dressuur. Daar hoor je vaak toch meer qua ondersteuning met de teugels van wel of niet tegen de hals. Of een (halve) ophouding hier of daar. Het contact behouden met de mond. (Ik zie geen vergevorderde dressuur ruiters met boogjes in hun teugels rijden)
Dat je niet meteen met losse teugels rond gaat crossen lijkt me toch een gegeven.
vanzuijlen schreef:Ben ik niet met je eens Mindfields wanneer het hoofd zakt met de hals dan is het gewicht meer op de voorhand, doordat de voorhand zow wie zo van natuur uit zwaarder is, alleen door bewust te trainen ontwikkeld de achterhand van het paard en krijgt meer spieren dus meer gewicht waardoor het zwaartepunt van een getraind paard iets naar achteren schuift, maar bij voorwaarts neer waarts wat een hipe aan het worden is belast men de voorhand meer.