Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Waarom ergens aan beginnen zonder les?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:48

En heb je nog andere paarden beleerd of ambities om dat te gaan doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:50

Jup in het verleden al wat beleerd (wel onder begeleiding dit was de 1e die ik zelf beleerd heb) en komend voorjaar ga ik met haar zusje aan de slag :j . Waar ik overigens nu al aan de hand mee werk.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:51

Ik vind niet altijd dat je instructie ernaast moet hebben staan, ik reedt een pony waarmee ik elke week op les ging en dat had ik echt nodig, en tegelijkertijd reed ik een andere pony waarmee ik 2 x in een jaar heb gelest. Ik vind dat je moet kijken naar wat de pony/paard kan, naar wat jij kan, naar waar jij tegenaan loopt en vanuit daaruit kijken hoe vaak je lest. Is overigens ook niks mis gegaan met de pony waar ik niet mee leste, was binnen een jaar van niks naar M1 en M springen. Het kán ook goed gaan, als je wel aan de bel durft te trekken als je hulp nodig denkt te hebben.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:53

Cassidy schreef:
het als een leerschool, jij laat ook niet zomaar iemand met metselambities een huis metselen waar jij veilig in wilt wonen. Jij gaat ook niet iemand wiens grote droom het is om chirurg te worden zomaar zonder begeleiding en voorafgaande opleiding aan je laten opereren "omdat ze het toch leren moeten". Van een leraar verwacht je een gedegen opleiding, en dat is ook het geval bij een metselaar, chirurg, of een paardrijinstructeur.

Waarom accepteer je dan wel dat er maar wat aangeprutst wordt bij het beleren van paarden? Onder het motto: ze moeten het leren en anders hebben we over 30 jaar geen professionals meer?

Geloof mij, er zullen professionals blijven. Maar die gaan alleen daar hun werk van maken als er ook werk is en wat te verdienen valt. Hoeft niet veel te zijn, want rijk wordt je niet in de paarden...maar brood op de plank zou wel fijn zijn.

Nee, als ik iemand aanneem voor een dienst waarbij een degelijke opleiding is vereist pluk ik niet zomaar even iemand van de straat die het wel leuk lijkt om te doen. Maar ook de professionals op dat gebied hebben allemaal een eerste keer gehad... ook chirurgen in opleiding moeten na verloop van tijd zelf gaan opereren onder supervisie van een leraar.. ook metselaars in opleiding hebben hun eerste steen gelegd en docenten hebben ook een eerste dag gehad voor de klas.

Kijk, eerlijk is eerlijk... ik zit niet in het 'beleer' wereldje en ik heb er ook eerlijk gezegd niet zoveel interesse in om dat te doen. Maar nu mag jij mij uitleggen waarom het bijna niet mogelijk is om jezelf van ''groentje'' naar ''prof'' toe te werken... waarom kunnen die mensen geen ''opleiding'' hierin doen als ze er aanleg toe hebben? Niet iedereen is geschikt, maar ook niet iedereen is geschikt als chirurg.

En wie zegt hier iets over aanprutsen? Dat je het beleren gaat leren zegt niet dat je maar moet proberen en zien hoe het loopt. Je hoeft ook niet meteen een paard in te rijden, je kunt eerst zorgen dat je een degelijk niveau hebt op rij-gebied... je een beleerd paard goed kunt aanvoelen, je kan je goed gaan inlezen over beleren, eens kijken bij een stal waar paarden worden beleerd en doorgereden, informatie vragen bij een prof. en je kunt navragen of je zou kunnen assisteren met iets simpels, en dat dan stukje bij beetje uitbouwen onder professionele begeleiding.

Heel fijn dat er profs blijven bestaan wanneer er geen nieuwe generatie het stokje overneemt (of kan ik beter zeggen teugel :+ ) Ik snap dan niet helemaal waar die profs vandaan komen?

Misschien kom ik wat kritisch of aanvallend over(het blijft internet waarbij je geen emotie kunt zien)
Maar ik heb alle respect voor je mening... want nogmaals ik ben het grotendeels met je eens.
Maar sommige dingen kan ik niet met elkaar rijmen... maar dat komt misschien ook een beetje omdat ik niet in dat wereldje zit :)

edit: excuus als ik ergens in herhaling val... ik heb geen tijd nu om alle reactie's door te lezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:59

Het is absoluut mogelijk om je van groentje naar prof omhoog te werken. Mits er talent, doorzettingsvermogen, tijd, geld en goede begeleiding is. En - weer eens eerlijk - de combinatie van deze capaciteiten ontbreken maar al te vaak bij de aspirant profs. Het moet te snel, of het levert te weinig op, of ze hebben de goede begeleiding niet of het ontbreekt aan talent...you name it. Alles moet op zijn plek vallen. En dat gebeurt maar heel zelden.

En dan heb je nog te maken met de groep die niet bereid is om uitgebreid in de leer te gaan bij een of meerdere trainingsstallen.
En de groep die het woord trainingsstal nog nooit heeft gehoord, en het begrip grondwerk alleen uit de boeken kennen.

Vind je het gek dat je daar dan lichtelijk cynisch van wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:13

Tja ik zou er niet zo snel voor kiezen ze weg te brengen naar een trainingstal. Simpelweg omdat ik zelfs de basis ook kan leggen en onder deskundige begeleiding ze doorrijd. (Die overigens wel prof is wat betreft beleren)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:14

En kun je je nu echt niet verplaatsen in een ander? Kun je nu echt niet over de rand van je bord heenkijken en zien dat er mensen zijn die dat nu net niet kunnen (ook al denken ze zelf van wel)?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:17

Heb ze bekeken,morgen ga ik die van de mustang bekijken.
Echt mooi om naar te zien,ga er ook wat van gebruiken hier thuis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:21

Weet wat je doet, weet wanneer je door MOET gaan en wanneer je KUNT stoppen.
Stop je te vroeg sensibiliseer je je paard, ga je de te lang door stomp je teveel af (desensibiliseer je je paard)
Je moet de balans vinden tussen sensibiliseren en desensibiliseren. En dat op beide handen.
Beleren van paarden is echt niet zo simpel dat je het van een aantal filmpjes kunt leren.

Maar als je stap voor stap begeleiding wilt hebben, en een methode die er niet veel van afwijkt: verdiep je eens in Parelli?

www.parelli.nl
Youtube kanaal: Parellitube
Boek via Bol.com: Natural Horse-Man-Ship
Gratis lidmaatschap voor een maand op de Savvy Club op: www.parelli.com
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 04-09-11 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:23

Cassidy schreef:
En kun je je nu echt niet verplaatsen in een ander? Kun je nu echt niet over de rand van je bord heenkijken en zien dat er mensen zijn die dat nu net niet kunnen (ook al denken ze zelf van wel)?

Waaruit maak jij op dat ik mij niet in anderen kan verplaatsen en een bord voor mijn kop heb? Alleen maar omdat ik mijn paardje niet naar een prof breng? Ik ken genoeg mensen waarbij ik het alleen maar kan aanraden om hun paardje naar een prof te brengen. En bij paarden waarbij ik er vanaf de grond al niet genoeg vertrouwen in heb breng ik ook weg. Maar de dieren waarbij het vanaf de grond al prima gaat ja die rijd ik zelf in. Is daar dan zo vreselijk veel mis mee? Beestje doet het keurig. En instructrice vind dat ze elke keer weer vooruit gaat..

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:24

Nee dat snap ik wel.
Doe gewoon mijn normale werk alleen let wat beter op de lichaamstaal van de pony.
Ga niet direct alles uitproberen wat ik heb gezien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:26

@ Yvank. Je praat alleen over de ervaringen met de Haf die je zelf hebt ingereden. Hoeveel heb je er uiteindelijk in handen gehad?
En kun jij je voorstellen dat iemand, die niet zoveel ervaring en kennis heeft als jij, jouw succesverhaal als reden ziet om het vooral ook maar zelf te doen?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:29

Er zijn veel die denken dat ze zelf een paard...pony kunnen inrijden.
Maar niet heus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:32

Et voila....daar heb je de kern van het hele probleem...het overschatten van het eigen kunnen, en het onderschatten wat het beleren van een paard uiteindelijk inhoudt, en wat voor problemen je tegen kunt komen.

Ik heb ze ook gehad hoor, in mijn omgeving. En dat was snel over op het moment dat ze zelf na een renpartij van hun paard in het hek hingen, met gekneusde/gebroken ribben en gelukkig geen andere blijvende gevolgen dan een dreun voor hun eigen ego.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:38

Heb het vorige week nog meegemaakt.
Er kwamen mensen bij me of ik hen wilde helpen.Het paard wou niet luisteren en liep gewoon de andere kant op.Galop ging helemaal niet ,dat werd rechtsom een racepartij.
Heb ze laten rijden en wat geobserveerd.
Na wat simpele aanwijzingen liep het paard waar zij heen wilde.
Dit meisje krijgt niet regelmatig begeleiding en ik heb gezegd dat dat wel moet.
Was ik er niet geweest hadden ze maar wat aangeprutst en na verloop van tijd had het paard de baas geweest en was het in hun ogen en van velen een rot paard geworden.
Dit voorbeeld is maar 1 van de velen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 21:48

Cassidy schreef:
@ Yvank. Je praat alleen over de ervaringen met de Haf die je zelf hebt ingereden. Hoeveel heb je er uiteindelijk in handen gehad?
En kun jij je voorstellen dat iemand, die niet zoveel ervaring en kennis heeft als jij, jouw succesverhaal als reden ziet om het vooral ook maar zelf te doen?

Totaal heb ik er 5 in handen gehad. Waarvan de 1e 4 volledig onder begeleiding elke keer. Deze haf is de 1e waarbij en niet elke keer begeleiding bij was (afgezien van de eigenaar van het paard). Maar voordeel is wel dat ik deze merrie al ken vanaf haar geboorte en haar dus al 3 jaar in handen had voordat het inrijden begon.

Dat zie ik zeker in en daarom kan ik ook alleen maar benadrukken dat mensen zonder enige ervaring er een prof op moeten zetten. Zodat ze kunnen zien hoe het beleren van een jong paard te werk gaat en een daarop volgend paard deels zelf zouden kunnen doen op een trainingsstal onder begeleiding van een prof die de beginselen legt :) .

Edit: Ben zelf absoluut niet zo dat ik alles per se zelf wil doen. Als ik ergens niet goed uitkom en dit komt rustig wel eens voor bij mijn volwassen paarden dan zet ik er rustig iemand op die veel meer ervaring daar mee heeft dan ik dat heb. Ik kan dan meekijken en zien hoe het opgelost wordt om vervolgens zelf onder begeleiding ermee aan de slag te kunnen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:05

Toen ik 10 was verzorgde ik een pony bij een plaatselijke boer, was nooit echt alleen (de boer was er niet bij, vrouw ook niet.. volwassen dus niet wel een vriendin), dat er een vriendin (/klasgenootje) bij was was voor mij omdat als er wat gebeurde ik niet het risico wou lopen dat ik te lang in het land zou liggen. Paardje wat ik toen reed was echter al 20, goed zadelmak, had wedstrijden gelopen en alles. Paardje heeft mij heel wat geleerd omtrent mijn eigen lichaamstaal als mens (al was ik er toen nog lang niet bewust van).

Wat was nou het geval, pony kreeg ik nooit goed te pakken in het land (stond 24/7 op het land, heel enkele keer in een stal maar echt zelden). Ze draaide me altijd de kont toe, met de oren in de nek, rende vrolijk weg, of dreef mij in de hoek. Ik liet me verplaatsen door haar, ofwel zij stond dus hoger in de rang. Ik vond haar toen uiteraard echt gemeen (maar man wat een ontzettend lief paard dat het eigenlijk was en zo goud eerlijk!!), maar gebruikte nooit middelen als touwen of 10 man om haar te pakken te krijgen simpelweg omdat die er niet waren. Ik probeerde dus telkens weer "nieuwe dingen" om haar te pakken te krijgen, direct erop af lopen, juist zelf afwachtende houding aan nemen, met lekkers lokken, en weet ik het wat ik allemaal probeerde. Uiteindelijk had ik dus door hoe het wel moest, wist ik toen veel dat het om mijn eigen lichaamstaal ging. Onder het zadel was het niet veel anders, was ik onredelijk dan deed ze het gewoon niet en nam een loopje met me, deed ik het 'goed' dan deed ze alles voor me. Kon zonder zadel met losse handen buitenrijden op der, met der springen, mee racen (ijsbaan hadden ze, waar in de zomer geen water op stond leek op een mooie renbaan). Heb geleerd hoe je moest omgaan met paarden van haar, zij was mijn leermeester...

De wijsheid uit boeken, brengt je kennis bij..
Maar een paard leert je hoe je die kennis daadwerklijk moet gebruiken,
Leert je dat het in theorie niet altijd zo is, en in de praktijk net even anders!

Uiteindelijk kwamen er steeds meer paarden te staan, geen idee wat voor paarden het waren (hoe oud, wat ze al kende etc.) waren handelspony's ik moest maar zien wat ik deed.. Tja wat doe je dan? Uitproberen... heb toen geleerd hoe ik aan het gebit kan zien hoe oud een dier ongeveer is.. Door veel te kijken naar de monden en dat te vergelijken met de info op internet.. Tja en dan stap je eens op zo'n dier, geen idee of het zadelmak was.. Je stapte gewoon op, heb daar van geleerd dat dit ontzettend dom is geweest, maar hoe oud was ik? 13? 14? En we wouden rijden dus we probeerde gewoon... hier wederom geleerd hoe je moet zitten.. Maar slim allemaal nee? Ontzettend stom!!

Daarna heb ik verschillende pony's gereden, met altijd begeleiding erbij!! Of ze nou net onder het zadel waren of al een tijdje goed doorgereden waren.. Allemaal even goede begeleiding geweest? Nee... ook daarin geleerd met vallen en opstaan... Maar ontdekte wel dat jonge paarden mij enorm trokken. Moet wel zeggen heb in die tijd bij zowel particulieren als bij een stal gereden..

Heb uiteindelijk mijn eigen paardje gekocht van 1,5 jaar toen.. Inmiddels is die 3 jaar oud en qua longeren kent die alles al. Vorig jaar heb ik een jonge merrie zelf ingereden het longeren, het wennen aan het zadel heb ik helemaal in m'n uppie gedaan. Hierin dus wel al het e.e.a. geleerd bij die stal waar ik 2/3 arabieren zadelmak gemaakt heb, en 2 (een ruintje en een dekhengst) heb gereden die net ohz waren en nog aan de longe liepen. Heb hier ook arabieren gereden die echter al op hoger niveau liepen, en enkele ook wedstrijdervaring hadden (o.a. M niveau). Van die arabieren (van fokmerries die geheel in kudde verband tot dekhengsten tot handelspaarden tot jaarlingen tot 3 jarigen tot wedstrijdtoppers) enorm veel geleerd wat respect hebben van het paard inhoud... Hoe je dat krijgt, en nee bij geen een is het met geweld verkregen... Uitgebreid grondwerk werd niet gedaan, wel werd het in de gehele omgang gebruikt, door kleine simpele dingen eigenlijk. Toen de stap aangebroken was om op die jonge merrie te gaan zitten is er iemand bijgekomen die zeker een prof is, heel wat ervaring met paarden beleren en hij was de helper van de grond. Hij heeft er wel meer als 100 gedaan.. en ik vertrouwde het dus ook. Heb van hem ook nuttige tips gehad tijdens het hele proces en hij was ook elke keer erbij in het begin, toen ik later 'alleen' er mee verder kon keek hij altijd toe vanaf zijn eigen stal (overkant van de weg zo'n beetje). :+

Zit nu nog niet stil, heb altijd goede begeleiding, noem het een soort personal coach die er echt altijd bij is! :) Mijn eigen ga ik ook zelf doen met deze begeleiding (longeren zelf al veel gedaan, en ging het een keer iets minder goed altijd gevraagd en overlegd.. nog steeds). Is hij straks goed zadelmak (rem / stuur / gas, loopt braaf door de bak) neem ik les van een goede instructrice. In mijn geval is dat een instructrice die zelf ook heel wat paarden heeft ingereden, doorgereden en opgeleid tot het hogere niveau. Ondertussen beleerd ze geen paarden meer maar nog heel actief in het opleiden / corrigeren. Denk dat ik van haar enorm veel kan leren! Daarbij blijf ik zeker niet stil zitten in het beleren, hoop op een dag mezelf ook écht prof te kunnen noemen. De begeleiding die ik heb (en het over kan nemen, ook zeker van belang wanneer iets toch te hoog gegrepen is) heeft die ervaring en kennis (en zelfinzicht) al wel. Kan diegene ook echt prof noemen. :j

Het samen leren met de paarden spreekt mij enorm aan, want elke keer leer je van ze het ene paard is het andere niet. Vind het machtig om het leer proces te zien, ze erin te ondersteunen en ook elke keer weer opnieuw er zelf ook van te leren. Ik zie mezelf groeien, samen met het paard.. Elke keer weer! :)

Het zomaar zelf doen raad ik niemand aan, echt breng dan a.u.b. het paard naar een goede trainings(/africhtings)stal. Ik kan mezelf nog elke keer voor me kop slaan hoe het in mijn jonge jaren is gebeurt, het enigste wat ik geleerd heb is goed zitten en bewust worden van mijn eigen lichaamstaal (maar die paarden hadden er zeker weten veel meer profijt van gehad als een prof het had gedaan) en heb zelf enorm veel risico gelopen ben nog altijd dankbaar voor het engeltje op m'n schouder!! Wil je het toch graag leren, of doen, probeer dan ergens "in de leer" te komen maar zelf aanrommelen? Nee het domste wat je kan doen..... Bij mij had het ook heel anders kunnen lopen, had er ook af kunnen knetteren en bv. volledig verlamd of dood kunnen zijn.

Wat ik overigens ook een nuttig boek vind die op een naar mijn mening goede manier duidelijk maakt wat beleren inhoud is het boek; "Beleren geen kunst" van Lisanne Thomas, deze laat naar mijn mening goed zien hoe belangrijk de verhoudingen op de grond zijn en hoe belangrijk een degelijke kennis, begeleiding (en ervaring) is. Dit boek leert je bewust worden van je eigen lichaam, maakt duidelijk hoe problemen ontstaan door onze eigen ondeskundigheid en het simpel weg missen van bepaalde kennis / ervaring. Let wel, dit boek is zeker geen stap voor stap boek die je wel even leert hoe je een paard moet inrijden. :n

Daarbij ben ik het ook volledig eens met Cassidy en raad iedereen aan het topic door te lezen die zij aanhaalde, en dan vooral haar reacties en die van Jasmijn!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:10

Dat ben ik helemaal met je eens :) maar over het eraf kletteren... Dat kan bij ieder paard gebeuren. Van de jonge dieren ben ik (nu even heeeeeel hard afkloppen) nog nooit afgevallen, maar van mijn wedstrijdmerrie daarintegen ben ik nu meerdere malen toch wel vies hard afgekletterd met langdurige blessures als gevolg.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:14

Klopt helemaal! Zo gauw je op een paard stapt loop je gewoon dat risico, echter is dat risico wel wat groter als je zonder enige kennis of goede begeleiding of ervaring op een paard stapt wat misschien nog helemaal niet zadelmak is en je geen degelijk voorbereiding hebt gedaan (we zadelde ze op, lieten ze wat lopen aan de longe en stapte dan op (als ze enigzins braaf waren)..) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:20

Dat is zo :j dat heb ik vroeger ten tijde van de manege pony's ook nog wel gedaan. Gewoon er maar op en we zien wel.

Dat zou ik nu ook nooit meer doen :n

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 23:24

Hier ook degene die altijd proefkonijn was bij de nieuwe pony's... :=
Nu stap ik niet snel meer op geheel onbekende paarden (of pony's) met de insteek we zien wel, nee eigenlijk altijd wel eerst longeren en/of aan de dubbele lijn je merkt dan snel genoeg hoe de verhoudingen op de grond zijn en wat voor vlees er in de kuip zit... :j

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 05:36

wel interesant Topic, ik vraag me namelijk ook al zo,n 8 jaar af(sinds we in de pony sport zitten) waar het idee vandaan komt, dat je bij paard rijden minimaal of geen instructie nodig hebt! Ik ken verder echt geen sport waar kinderen zonder begeleiding trainen en dan oom nog mee gaan doen een wedstrijden. Lijkt wel of sommige ruiters en ouders zich totaal niet realiseren dat ze te maken hebben met een beest van paar 100 kg die als ie zou willen alles met het kind kan doen wat ie wil.

Wij staan op een luxe pension stal, voorzien van alle facaliteiten en toch wordt ook daar maar minimaal gebruik gemaakt van les mogelijkheden. Kinderen rijden iedere dag echt wel hun rondjes, maar maken ook iedere dag dezelfde fouten.

souL1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:38

kan altijd ook gewoon blijheid zijn, dat diegene zo blij is met zijn of haar paard dat diegene gewoon vergeet dat het een dier is waar je best wel eens een lesje voor/mee mag nemen, en niet zoals een hond gewoon wat brokken geeft en klaar...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:44

ik denk dat veel mensen de fout maken van: ik rij al 10 jaar (bijvoorbeeld) dus ik ben goed genoeg om een jong paard zelf in te rijden.

afgezien van het belangrijkste, het grondwerk, is het inrijden van een paard een heel ander soort van rijden dan het rijden van een paard!

ik vind het een beetje arrogant dat veel mensen geen les willen nemen, omdat ze er van overtuigd zijn dat ze het allemaal wel zelf kunnen.

de filmpjes heb ik gezien die Cassidy heeft geplaatst (helaas heb ik ze niet met geluid kunnen bekijken) maar ik vind het absoluut knap hoe die man dit doet en hoe hij met paarden om gaat, dat het niet mijn manier is is iets anders.
grondwerk kan je op vele manieren doen, en uitbreiden. maar wat ik sowieso al om me heen zie is dat heel veel mensen alles maar pikken van hun paard, kan niet stil staan, kan niet normaal aan een touwtje mee lopen zonder te trekken of aan je te plukken, kunnen niet vast staan, voeten geven gaat vaak samen met een dreigement, en iedereen vind het maar prima.
ik word dan als hard afgeschilderd omdat ik zulk soort dingen als basis beschouw, en dus mijn paarden daar altijd op corrigeer wanneer ze zich niet gedragen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 08:45

Klopt en dat vind ik ook echt een struikerblok en kan me er best aan irriteren, die meiden die met 5 of 6 op paardrijles zijn gegaan en dan op 14/15/16/17 wel vinden dat ze de pony of het paardje van {de buurman/de plaatselijke boer/opa en oma... vul maar in} wel even in kunnen rijden, tja bij de een gaat het goed (althans dat lijkt zo want dier is braaf, kom je echter verder in de opleiding ontdek je toch dat je er veel foute dingen in hebt gereden...) bij de ander gaat het gruwelijk mis..

tteeettt je hebt helemaal gelijk, lijkt wel of er gewoon niet beseft word dat je met levende wezens te maken hebt, het is net of ze denken dat het allemaal simpele robots zijn... En elke keer mogen we in onze handen knijpen dat het keer op keer weer zulke ontzettende brave dieren zijn.. :\