Invaller slaat totaal andere weg in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:49

Mindfields schreef:
Ik heb het over een tempo rijden waar het paard nog niet aan toe is. Hoe jij dat wil lezen is aan jou natuurlijk :)

Dat is mijn vraag niet Mindfields.
Mijn vraag aan jou is wat jouw hulpen zijn als je een loperig paard rijd.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:50

Dressage4U schreef:
svdijk schreef:
Als een paard onder je uit wil lopen, voelt hij zich zowieso niet prettig.
Hij ontrekt zich dan aan de aanspanning/ontspanning.
Dit houd je niet tegen met je hand, maar met je zit.

Geef jij geen ophoudingen? Wat doe jij met je beenhulpen?

Wat is in jouw ogen een ophouding?
In mijn ogen is het letterlijk op-houding, en dat doe ik met mijn zit.
Ik ga langzamer lichtrijden en span mijn schouders+buikspieren aan zonder stug in mijn hand te worden.
Komt het paard daar inderdaad op terug, dan ontspan ik meteen.
Reageerd het paard niet voldoende, dan overgang terug naar stap, dat kan 3 passen duren maar ook 3 rondjes.
Een paard dat onder je uit wil lopen, zal sterk willen worden in je hand omdat hij geen goede balans heeft.
Had hij dit wel, zou hij ook niet onder je uit hoeven lopen.
Mijn benen laat ik afhangen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:35

Ben ik met je eens svdijk.
Maar bij mij mag het bv geen 3 rondjes duren :n
Bij het langzamer lichtrijden, of bij doorzitten (het kuiltje tussen ribben en borstbeen aanspannen) wil ik wel reactie en alertheid van het paard.
Loopt het door die zit heen komt eerst mijn stemcommando erbij en anders een halve ophouding op de buitenteugel :j

Dat gebeurt in alle rust, duidelijkheid en consequentie.
De ophouding is niet nodig bij mijn eigen paard, die heb ik op zit ingereden dus die weet niet beter. Een "vreemd" paard pakt dit vrij snel op is mijn ervaring (bij het ene paard is 1x buitenteugel duidelijk genoeg, bij het andere 3x, bij weer een ander is stem voldoende).

delerium

Re: Invaller slaat totaal andere weg in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:55

Moderatoropmerking:
Een discussie prima, maar die voer je met z'n allen. Hier dreigt het te vervagen naar een "laten we elkaar het vuur aan de schenen leggen" en dat is niet de bedoeling. Daarom; graag ontopic verder; wil je met iemand in het specifiek een stukje discussie aangaan doe dat dan per PB.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:05

Mindfields schreef:
[ En ik los dat dus op mijn manier op en krijg ze allemaal weer voorwaarts, los en regelmatig. Zonder dat ik eerst voorwaarts ga rijden. Er word niet geprutst maar het paard wordt wel eerst via nageven losgemaakt. Dat gaat prima zonder prutsen.

.

Dan is mijn vraag: op welke manier maak jij het paard nageeflijk? Alleen op je hand of ook door met je been naar je hand toe te rijden? Ik doe dat laatste. Ik geef druk met mijn kuiten , vang dat met LICHTE teugeldruk op, en dan geeft het paard na, als het goed is. Het paard kan daarbij onder zijn tempo gaan. Maar als ik kuitdruk geef stimuleer ik toch ook het achterbeengebruik? Of zie jij dat anders.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:50

Air schreef:
Prachtig verhaal hoor WolinLotte, maar dat staat helemaal haaks op wat je eerst schrijft.

Normaals, voorwaarts-neerwaarts heeft niks met over het tempo jagen te maken en ik vraag mij ook af door wie dat de wereld ingeholpen is.

Een paard kan nooit correct nageven als het scheef is.
Het enige wat je krijgt is aanleuning, paard is bereid om de ruiterhand aan te nemen en te volgen. Maar die aanleuning is dan ook nog niet gelijk: door de scheefheid. Dat bedoelde Dressage4U ook. Je aanleuning is een doorgeefluik van wat er in de rest van het lichaam gebeurt.

Haaks op wat ik eerst beschrijf? Wat dan precies? Dat een been een ondersteundende werking heeft?

Tja.. jij zegt dat een paard niet correct kan nageven als het scheef is, maar guess what ;) .. 3/4 van de paarden in Nederland is zo scheef als een hoepel!! En daarnaast, aanleuning komt voort uit tact en ontspanning. Aanleuning komt wanneer de hand gevolgd kan worden en er een zelfdragend paard onstaat. Een zelfdragend paard is nog geen verzameld paard. Een rechtgericht paard kan gaan dragen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:00

Je eerste post WolinLotte. Waarin je beschrijft dat de invalster bij het begin begint, kop in de krul volgens jou dus.
Kop in de krul duwen staat absoluut niet gelijk aan ontspanning, ontspanning verkrijg je pas op het moment dat het paard zelf voorwaartse drang heeft, zelf wil lopen, wil samenwerken. Dat kan je niet afdwingen.

Wat je met je stukje wil zeggen begrijp ik niet? Of wil je beweren dat al die paarden nageeflijk lopen?
Je laatste stukje is weer een stukje info waar we hier helemaal niet op in gaan, ik snap dus niet wat je er mee wil zeggen, waarom je het plaatst.

Get to the point.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:46

Omdat er meerdere mensen terugkwamen op het "tegenhouden" wil ik even dit toelichten.
Het woord tegenhouden is gekozen om een heleboel dingen samen te vatten die feitelijk dat doen.
Het is geen term die gebruikt is door iemand, het sloeg niet op iemand en ik heb het dus ook nergens gelezen.
Daarbij sprak ik van diverse mogelijkheden en elk daarvan kan worden opgepakt.
1 je denkt dat je een paard leert zijn lijf goed te gebruiken door hem actief "tegen te houden" (ongeacht zijn tempo),
2 of door hem in een arbeids (natuurlijker) tempo te laten lopen en passief tegen te houden (oftewel op te vangen)
3 of nog wat anders?

Ik heb hier geen specifiek standpunt dat ik op wil dringen.
Apart dat alleen het woord tegenhouden lijkt te zijn gelezen. :D

Het onderwerp is, samengevat, een instructrice die dingen wil bereiken door vooral met de voorkant van het paard bezig te zijn...
Ik heb daar heel specifiek ook nog wat op gezegd waar TS ook wat aan heeft in de praktijk.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:30

Denk dat "voor opvangen" het juiste woord is.
Kijk je begint eerst met je paard aan het been te rijden,dwz je drijft hem op met je been zodat de achterhand geactiveerder raakt,de energie die daarbij ontstaat laat je voor niet los,maar vang je op.

Doe je dat niet dan krijg je een paard wat aandraaft dmv een huppeltje wat je voelt in de schouder voor.(Hier drukt hij zijn rug eruit en draaft weg in drie stukken.)
Dat is dus niet de bedoeling want dan ben je alles wat je net achter opgebouwd hebt voor weer helemaal kwijt.

Dus je houdt hem voor niet geheel tegen maar vangt de energie op en hergebruik die zodat het dier gecontroleerd blijft lopen over de rug in de ontspanning,krijg je te weinig drang naar voor activeer je weer met je been de achterhand en vang je voor weer wat er teveel uit wilt komen (als dat het geval zou zijn) weer op.

Op die manier kun je tempowisselingen oefenen,dus niet trekken of terugwerken met je handen,maar opvangen wanneer het nodig is en zorgen dat het neusje tegen of voor de loodlijn blijft.
Let daarbij vooral op je eigen houding,rechtop zitten met gesloten opstaande vuistjes,werken vanuit je polsscharnier en onderarm(elleboogscharnier)dus(geen gestrekte onderarm) voor je zadel uit en niet die handen op die bovenbenen wat je zovaak ziet en er bij de meeste zo moeilijk uit te krijgen is!

Het is wel de bedoeling dat het dier uiteindelijk zelf gedreven blijft lopen en je niet continu hoeft te activeren,maar dat is een kwestie van trainen.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:54

Air, compliment voor jouw bijdragen. Jij hebt het begrepen. +:)+

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:59

Paddenpad schreef:
Denk dat "voor opvangen" het juiste woord is.
Kijk je begint eerst met je paard aan het been te rijden,dwz je drijft hem op met je been zodat de achterhand geactiveerder raakt,de energie die daarbij ontstaat laat je voor niet los,maar vang je op.

Doe je dat niet dan krijg je een paard wat aandraaft dmv een huppeltje wat je voelt in de schouder voor.(Hier drukt hij zijn rug eruit en draaft weg in drie stukken.)
Dat is dus niet de bedoeling want dan ben je alles wat je net achter opgebouwd hebt voor weer helemaal kwijt.

Dus je houdt hem voor niet geheel tegen maar vangt de energie op en hergebruik die zodat het dier gecontroleerd blijft lopen over de rug in de ontspanning,krijg je te weinig drang naar voor activeer je weer met je been de achterhand en vang je voor weer wat er teveel uit wilt komen (als dat het geval zou zijn) weer op.

Op die manier kun je tempowisselingen oefenen,dus niet trekken of terugwerken met je handen,maar opvangen wanneer het nodig is en zorgen dat het neusje tegen of voor de loodlijn blijft.
Let daarbij vooral op je eigen houding,rechtop zitten met gesloten opstaande vuistjes,werken vanuit je polsscharnier en onderarm(elleboogscharnier)dus(geen gestrekte onderarm) voor je zadel uit en niet die handen op die bovenbenen wat je zovaak ziet en er bij de meeste zo moeilijk uit te krijgen is!

Het is wel de bedoeling dat het dier uiteindelijk zelf gedreven blijft lopen en je niet continu hoeft te activeren,maar dat is een kwestie van trainen.

Dat zeg ik nu ook al de gehele tijd. :j Fijn dat bijna alle neuzen dezelfde kant op staan.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:00

Ach ja, verschillen zullen er altijd blijven.
Ik ben totaal niet van het "voor opvangen" omdat je daarmee al snel gaat blokkeren.
En naar mijn mening gaat je paard juist op de voorhand als je hem eerst gaat bijdrijven, ga je dat opvangen dan drukt het paard zijn rug weg.
Maar goed, ik ben geen geleerde en heb geen papiertjes, ik ik rijd voornamelijk op gevoel en kan dat niet altijd even goed uitleggen.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:32

svdijk schreef:
Ach ja, verschillen zullen er altijd blijven.
Ik ben totaal niet van het "voor opvangen" omdat je daarmee al snel gaat blokkeren.
En naar mijn mening gaat je paard juist op de voorhand als je hem eerst gaat bijdrijven, ga je dat opvangen dan drukt het paard zijn rug weg.
Maar goed, ik ben geen geleerde en heb geen papiertjes, ik ik rijd voornamelijk op gevoel en kan dat niet altijd even goed uitleggen.

Tuurlijk blijven er altijd verschillen bestaan,geeneen mens is hetzelfde en geeneen paard is hetzelfde.

Maar na het opvangen stopt het niet hea,dat opvangen duurt enkele seconden en pas je alleen maar toe wanneer je voelt dat
het paard zich voor wilt onttrekken,dus duwt op de voorhand omdat hij achter niet genoeg draagt en dan stuwt,dit vang je op,trekt je kruis aan en tegelijkertijd
zet je hem weer op de achterhand drijf je bij zodat hij weer gaat dragen vanuitachter en rij je hem na zodat je voelt dat hij in de hand ook weer lichter wordt.
En als hij dan loopt zo als het hoort niks meer aan doen,niet gaan zitten klooien met je handen of benen,laat hem maar lekker zelf op die achterhand dragen,voel je dat ie daar constant in is kun je vandaaruit oefeningen inzetten en tempowisselingen maken.

Gaat hij weer lopen stuwen,begin je gewoon weer opnieuw net zolang tot de achterhand sterk genoeg is,en ja dat kost jaren arbeid,maar dat bouw je rustig op,net als dat je een kleuter ook niet het werk van een stratenmaker laat doen!

Als je gaat blokkeren voor dan wordt hij alleen maar zwaarder en gaat achter de loodlijn lopen met de kin op de borst en gebeurt er achter niks,paard loopt dan op de voorhand en zo creeer je een onderhals.

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:02

Door het paard zijn achterhand te laten gebruiken, moet hij idd ook zijn voorhand gebruiken. Dit is het activeren van het hele ligaam. Wat jij en zij zegt klopt alletwee - zij heeft alleen wat gaatjes in de theorie. Het paard gebruikt zijn voorhand door de drijving van zijn achterhand.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:04

jeetje wat een reacties, ik ga rustig aan maar eens goed bijlezen! :)

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:07

AmandaArt schreef:
Door het paard zijn achterhand te laten gebruiken, moet hij idd ook zijn voorhand gebruiken. Dit is het activeren van het hele ligaam. Wat jij en zij zegt klopt alletwee - zij heeft alleen wat gaatjes in de theorie. Het paard gebruikt zijn voorhand door de drijving van zijn achterhand.

ja nou precies, de gedachte had ik dus ook. Ik snapte ook wel wat ze bedoelde en het meeste klopte indd ook wel.

Als een paard erg op de voorhand loopt en over het tempo dan moet je indd eerst opvangen maar als je niks hebt om op te vangen.. Zoals mijn instructeur altijd zegt, je moet wel iets hebben om tegenaan te kunnen rijden. En dan niet over het tempo zoals indd al veel wordt gezegd, maar wel lekker actief, een tempo waar je wat mee kan.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 16:15

Mindfields schreef:
Er bestaan nog zoveel misverstanden in de rijderij...weinig mensen bedenken zich dat een achterbeen pas kan ondertreden als de bovenlijn zich helemaal ontspant waardoor de broekspier lang genoeg kan worden om het been onder te laten treden. Wat is dus onvriendelijk? Ik zeg: het paard voorwaarts rijden zonder dat het zijn lijf goed gebruikt is zeer onvriendelijk.

Mee eens, zeker mee eens :) Maar daarom rijden we ook veel los in stap toch? Om in de rustigste gang zoveel mogelijk die spieren los te maken, en het paard te laten ontspannen. Als dat voor elkaar is draven en het been meer laten onder treden.

Zo doe ik dat in ieder geval wel. Draven als mijn paard nog niet grotendeels warm en los is gestapt lukt ook niet, dan maakt ze zich sterk en zet ze zich vast. Het laatste stukje warmrijden doe ik wel in de draf, dan rijd ik wat voltes en schouderbinnenwaarts en overgangen. Als ze dan los is en ik heb die tempocontrole dan ga ik er wat meer aan rijden, laat ik haar het achterbeen meer onder zetten en kan ik aan de voorkant wat gaan opvangen en kneden.

Maar het is zeker heel lastig! :j Het gebeurd nog best weleens dat ik al te snel begin met activeren van achteren terwijl ik die tempocontrole nog niet helemaal heb. Dan gaat ze indd zoals er in volgende posts word gezegd, over het tempo lopen, en daar heb je ook niks aan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 16:32

ik heb geleerd, teugels op maat. Paard mag de bovenhals niet recht maken en zich eruit drukken in de rug. Dan tempowisselingen op de zit te rijden, soms wat meer voorwaarts tot ze in de hand ''zakt'' (niet over het tempo) en dan weer tempo terug en daarin schakelen. Daarbij veel verwisselen van zijde en afgewisseld voltes rijden. Het paard moet dan vwnw in de hand aanvoelen, ze mag niet opkrullen en zich ook niet zwaar maken. Als ze naarde hand daalt dan moet ik haar iets terug zetten in tempo door mijn bovenlichaam lang te maken, hakken lang.. En vanuit die positie pas weer schakelen zodra de aanleuning veranderd. Met mijn handen mag ik niets doen behalve begrenzen op de voltes en stelling VRAGEN.. Ofwel haar de kans te geven door de buigen om mijn binnenbeen.

En het blijft lastig, soms loopt ze op twee kanten tegen mn binnenbeen aan en soms loopt ze over de schouder weg.

Ik rijd wel door tot ze fijn aanvoelt (en dan komt het wel vaker voor dat ik op een vrij ''langzaam'' tempo draaf.) maar mag haar nooit vastzetten op de hand en doordrukken met mn been.

Volgens mijn instructrice moet been reactie zijn.. Ze mag niet te laag lopen en ook niet te hoog lopen en ze moet zelf in een mooie halsbuiging komen omdat je de juiste ronding niet af kunt dwingen. Niet te laag tenzij je even wilt schakelen in hoofd halshouding. Zoals uitschuiven om te controleren of ze de hand goed volgt of om naar halsstrekken te rijden maar dan mag ze niet omlaag duiken omdat de ruiter naar voren buigt. Zolang de ruiter in balans is hiudt het paard ook balans.. En niet te hoog instellen zolang een paard niet voldoende draagkracht heeft vanuit de achterhand. Eerst dienen ze daar in te versterken, en vanuit daar pas werken aan (bergopwaartse) verzameling en vanuit daar komt de oprichting.

Zo ver ben ik nog lang niet hoor.. :p

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:31

Mijn gedachten bij alle bovenstaande ( interessante) verhandelingen:
- Volgens mij bestaat er hier nogal verschil van inzicht over wat voorwaarts rijden precies is. Naar mijn idee verschilt het per paard en per fase, zelfs per moment wat het beste tempo is om het paard in te trainen. Belangrijkste graadmeter lijkt me dat het paard op eigen benen, ontspannen en zowel horizontaal als verticaal in balans kan lopen, dat ie je het gevoel geeft dat de voorwaartse energie van het paard voortdurend 'onder je' blijft. Dus eerst balans en ontspanning zoeken in het tempo waarin dit het gemakkelijkst is voor het paard, daarna pas het tempobereik naar boven en naar beneden uitbreiden. Het 'gemakkelijkste tempo' is overigens niet per se het voorkeurstempo van het paard, zeker in het begin niet.
- De teugelverbinding kan zo licht zijn als het gewicht van de teugel, mits de hand van de ruiter maar voortdurend voeling houdt met de mond van het paard. Het gaat om de rust in de verbinding en de gevoeligheid van de ruiterhand. Ook een aangenomen teugel kan heel licht zijn, zonder druk. Een goede ruiter is in staat de mond van het paard steeds zodanig te blijven volgen dat er voortdurend een licht, elastisch contact blijft bestaan met de mond van het paard. In zo'n contact kan het paard zich settelen en ontspannen, in een los-vast teugelcontact niet. Wel is het goed om bij paarden die zich niet helemaal durven ontspannen de weg naar de ontspanning te verduidelijken (zie hieronder) door de teugel steeds even op het juiste moment door te laten hangen.
- Het paard aan de voorkant uitnodigen om zich te ontspannen en je hand voorwaarts-neerwaarts te volgen wil niet per se zeggen dat je alleen 'prutst aan de voorkant'. Dat 'uitnodigen' vereist wel een enorm fijne timing wat betreft het vragen en ontspannen. Als het paard loslaat moet de ruiter zelf ook altijd direct loslaten. Dat kan met een volledig doorhangende teugel maar ook met een miniem ontspannen van de vingers, afhankelijk van hoe ver het paard op dat vlak gevorderd is. Meer in het algemeen gaat het om de totale communicatie tussen ruiter en paard. Het vermogen tot fysieke en mentale ontspanning bij de ruiter is hierbij cruciaal, omdat alleen een ontspannen ruiter zijn paard tot ontspanning kan brengen. Dat begint ermee dat het paard zich op elk gewenst moment voorwaarts-neerwaarts durft te strekken. Alle andere houdingen, tot en met hoge oprichting, vormen een voortzetting hiervan, er moet altijd een vwnw tendens voelbaar blijven anders is het paard niet werkelijk ontspannen (nageeflijk) in lichaam en geest, en dat is een voorwaarde voor goed functioneren. Uiteraard zijn er ook bij goede combinaties wel momenten van spanning, maar een goede ruiter kan die gemakkelijk laten afvloeien.
- Elk paard wordt scheef geboren, en is scheef als het onder het zadel komt. Dat is een gegeven, mensen zijn ook scheef. Alleen door te werken aan ontspanning kan de scheefheid geleidelijk rechtgetraind worden. Is er geen ontspanning dan kan een paard nooit rechtgericht worden, zal eerder alleen maar schever worden.
- het zou al heel wat schelen in de rijderij als ruiters eens serieus aan hun eigen scheefheid, spanning, ongeduld, onkunde, verkeerde verwachtingen etc. etc. zouden werken.
- En tot slot: het paard heeft altijd gelijk en is de beste leermeester. Dus ongeacht je methode, als het paard 'ja' zegt (ofwel: ontspannen aanvoelt, vrolijk is in het werk en daadwerkelijk in alle opzichten verbetert door de training), is het goed.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 18:45

Ik ben het er volledig mee eens dat de houding van de ruiter veel praktijkproblemen kan voorkomen :j Bedankt voor het toelichten!

Maar ik heb wel een beetje de indruk dat mijn uitspraak 'aan de voorkant prutsen' verkeerd word opgepakt door meerdere bokkers. Ik doelde met die uitspraak hierop:

Citaat:
Nou werd ik door de invaller verzocht om halt te houden, handen op druk te nemen, vast te zetten en wachten tot het paard buigt, dan leert het dat de druk eraf gaat als ze inbuigt.

Ik snap wel wat ze bedoeld hoor, maar ben je dan niet aan de voorkant aan het prutsen? Als je zoveel druk zet op die buiging heeft bailey echt geen ontspanning meer. En dat is nou juist de bedoeling, die ontspanning verkrijgen..

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:00

Halt houden en dan druk aan de voorkant geven totdat ze afbuigt is imo geheel en al fout.
De nageeflijkheid krijg je enkel door een los over de rug bewegend paard, dit kun je dus niet in het halthouden oefenen.
Het correct nageeflijk halthouden is juist een controle of het paard goed los is en goed recht en over 4 benen gelijk beweegt, halthouden op zich is geen oefening dat als doel de lossigheid/lenigheid heeft, daar heb je hele andere oefeningen voor.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 20:05

Daarom is dat ook niet mijn manier, ontspanning dwing je niet af. Dan is het imo geen ontspanning meer :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:21

Moët gezegd, de motor zit achter in, maar wil je de motor laten draaien móet je de sleutel omdraaien, en de sleutel zit in de juiste hoofd/hals houding, dus bewerking en losmaken van de atlas, kaak en hals zorgt voor een goed achterhand gebruik, duty in combinaties van tempi wisselingen in het tempo en in een later stadium overgangen, en ook oefeningen van schouder voor TOT renvers stimuleren het correcte gebruik van het lichaam, mits op de juiste manier uitgevoerd, en de atlas, kaak en hals los en gedragen zijn, en met minimale druk in de hand TOT teugelgewicht, alles wat meer druk en spanning geeft, is niet correct gereden, met andere woorden is het enkel en alleen tempi in de tempo rijden niet voldoende

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:37

Het zal helpen als je een beetje let op punten achter de zin want ik vind het zo heel moeilijk te begrijpen en te lezen :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:42

Bailey_4ever schreef:
Het zal helpen als je een beetje let op punten achter de zin want ik vind het zo heel moeilijk te begrijpen en te lezen :)

Schrijf fouten, worden eerder opgemerkt dan denk fouten.