Mindfields schreef:Ik heb het over een tempo rijden waar het paard nog niet aan toe is. Hoe jij dat wil lezen is aan jou natuurlijk
Dat is mijn vraag niet Mindfields.
Mijn vraag aan jou is wat jouw hulpen zijn als je een loperig paard rijd.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dressage4U schreef:svdijk schreef:Als een paard onder je uit wil lopen, voelt hij zich zowieso niet prettig.
Hij ontrekt zich dan aan de aanspanning/ontspanning.
Dit houd je niet tegen met je hand, maar met je zit.
Geef jij geen ophoudingen? Wat doe jij met je beenhulpen?
Mindfields schreef:[ En ik los dat dus op mijn manier op en krijg ze allemaal weer voorwaarts, los en regelmatig. Zonder dat ik eerst voorwaarts ga rijden. Er word niet geprutst maar het paard wordt wel eerst via nageven losgemaakt. Dat gaat prima zonder prutsen.
.
Air schreef:Prachtig verhaal hoor WolinLotte, maar dat staat helemaal haaks op wat je eerst schrijft.
Normaals, voorwaarts-neerwaarts heeft niks met over het tempo jagen te maken en ik vraag mij ook af door wie dat de wereld ingeholpen is.
Een paard kan nooit correct nageven als het scheef is.
Het enige wat je krijgt is aanleuning, paard is bereid om de ruiterhand aan te nemen en te volgen. Maar die aanleuning is dan ook nog niet gelijk: door de scheefheid. Dat bedoelde Dressage4U ook. Je aanleuning is een doorgeefluik van wat er in de rest van het lichaam gebeurt.
.. 3/4 van de paarden in Nederland is zo scheef als een hoepel!! En daarnaast, aanleuning komt voort uit tact en ontspanning. Aanleuning komt wanneer de hand gevolgd kan worden en er een zelfdragend paard onstaat. Een zelfdragend paard is nog geen verzameld paard. Een rechtgericht paard kan gaan dragen.
Paddenpad schreef:Denk dat "voor opvangen" het juiste woord is.
Kijk je begint eerst met je paard aan het been te rijden,dwz je drijft hem op met je been zodat de achterhand geactiveerder raakt,de energie die daarbij ontstaat laat je voor niet los,maar vang je op.
Doe je dat niet dan krijg je een paard wat aandraaft dmv een huppeltje wat je voelt in de schouder voor.(Hier drukt hij zijn rug eruit en draaft weg in drie stukken.)
Dat is dus niet de bedoeling want dan ben je alles wat je net achter opgebouwd hebt voor weer helemaal kwijt.
Dus je houdt hem voor niet geheel tegen maar vangt de energie op en hergebruik die zodat het dier gecontroleerd blijft lopen over de rug in de ontspanning,krijg je te weinig drang naar voor activeer je weer met je been de achterhand en vang je voor weer wat er teveel uit wilt komen (als dat het geval zou zijn) weer op.
Op die manier kun je tempowisselingen oefenen,dus niet trekken of terugwerken met je handen,maar opvangen wanneer het nodig is en zorgen dat het neusje tegen of voor de loodlijn blijft.
Let daarbij vooral op je eigen houding,rechtop zitten met gesloten opstaande vuistjes,werken vanuit je polsscharnier en onderarm(elleboogscharnier)dus(geen gestrekte onderarm) voor je zadel uit en niet die handen op die bovenbenen wat je zovaak ziet en er bij de meeste zo moeilijk uit te krijgen is!
Het is wel de bedoeling dat het dier uiteindelijk zelf gedreven blijft lopen en je niet continu hoeft te activeren,maar dat is een kwestie van trainen.
Fijn dat bijna alle neuzen dezelfde kant op staan. svdijk schreef:Ach ja, verschillen zullen er altijd blijven.
Ik ben totaal niet van het "voor opvangen" omdat je daarmee al snel gaat blokkeren.
En naar mijn mening gaat je paard juist op de voorhand als je hem eerst gaat bijdrijven, ga je dat opvangen dan drukt het paard zijn rug weg.
Maar goed, ik ben geen geleerde en heb geen papiertjes, ik ik rijd voornamelijk op gevoel en kan dat niet altijd even goed uitleggen.
AmandaArt schreef:Door het paard zijn achterhand te laten gebruiken, moet hij idd ook zijn voorhand gebruiken. Dit is het activeren van het hele ligaam. Wat jij en zij zegt klopt alletwee - zij heeft alleen wat gaatjes in de theorie. Het paard gebruikt zijn voorhand door de drijving van zijn achterhand.
Mindfields schreef:Er bestaan nog zoveel misverstanden in de rijderij...weinig mensen bedenken zich dat een achterbeen pas kan ondertreden als de bovenlijn zich helemaal ontspant waardoor de broekspier lang genoeg kan worden om het been onder te laten treden. Wat is dus onvriendelijk? Ik zeg: het paard voorwaarts rijden zonder dat het zijn lijf goed gebruikt is zeer onvriendelijk.
Maar daarom rijden we ook veel los in stap toch? Om in de rustigste gang zoveel mogelijk die spieren los te maken, en het paard te laten ontspannen. Als dat voor elkaar is draven en het been meer laten onder treden.
Het gebeurd nog best weleens dat ik al te snel begin met activeren van achteren terwijl ik die tempocontrole nog niet helemaal heb. Dan gaat ze indd zoals er in volgende posts word gezegd, over het tempo lopen, en daar heb je ook niks aan.
Bedankt voor het toelichten! Citaat:Nou werd ik door de invaller verzocht om halt te houden, handen op druk te nemen, vast te zetten en wachten tot het paard buigt, dan leert het dat de druk eraf gaat als ze inbuigt.
Ik snap wel wat ze bedoeld hoor, maar ben je dan niet aan de voorkant aan het prutsen? Als je zoveel druk zet op die buiging heeft bailey echt geen ontspanning meer. En dat is nou juist de bedoeling, die ontspanning verkrijgen..