Rijden op manier Antione de Bodt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Re: Rijden op manier Antione de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 08:29

dat herken ik wel, ik heb ook een jaar op de adb manier les gehad maar behalve het rechtrichten kwam ik er ook niet verder mee, ik ben daarom nu weer bij een 'gewone' instrcutrice aan het lessen om toch weer verder te komen

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 14:05

Ikheb ook persoonlijk met AdB kennis mogen maken.

Ik herken veel in de verhalen van sommigen hier. Zo zou het verhaal van sliert van mij kunnen zijn :))

Ik vind het wel triest dat mensen zo weinig kundig en kritisch zijn dat ze werkelijk denken dat AdB iets bijzonders weet te vertellen. Imo maken mensen als AdB misbruik van de onwetendheid van mensen door te roepen dat het paard goed loopt terwijl een kenner meteen door de camouflage van AdB heenziet dat het paard in feite nog net zo slecht loopt als voorheen.
Door de grootte van de volte, tempo, hoofd-hals houding, stelling en buiging te wijzigen kun je heel wat veranderen aan het optische beeld van de kreupelheid. Maar het is nog steeds de mensen knollen voor citroenen verkopen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:55

@ abacab: ben echt gedeeltelijk met je eens.. Je zit mensen vaak blindelings achter hem aan lopen zonder zelf gezond verstand te gebruiken.

Maar aan de andere kant wordt er tegenwoordig zo erg les gegeven met als belangrijkste doel dat het paard rond loopt, dat je zoveel scheve paarden ziet lopen. Iedereen zegt er wel een beetje mee bezig te zijn, of zeggen dat ze hun paard wel recht hebben. Ik zie toch veel meer het tegendeel. Bij de meeste ruiters is het rechtrichten maar een bijzaak.

En verder over AdB... Zonder hem was mijn paardje er niet meer. Iedereen verklaarde mij voor gek. Maar als je haar nu ziet lopen? Ze loopt beter dan sommige paarden die geen problemen met hun lijf hebben.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:05

Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens over de slechte lessen van tegewoordig.
De laatste 10-15 jaar is de aanschaf van een paard voor meer mensen dan ooit een bereikbare droom gewordem. Mensen kopen veel te snel en te vroeg een paard zonder te weten wat er allemaal komt kijken bij het houden van een paard. Laat staan dat ze kunnen beoordelen dat de instructie die ze hebben van goede kwaliteit is.
Tegenwoordig kun je je ook beter dan ooit informatie verschaffen over paardrijden en dressuur. Mensen nemen vaak de moeite niet zich te verdiepen in het paard en de literatuur en willen graag een instructie die ze de hemel inprijst. AdB laat mensen ook graag geloven dat ze er zelf niets aan konden doen dat het paard helemaal krom gereden is maar dat dat kwam door foute instructie en prijst ze de hemel in wanneer het paard onder zijn aanwijzing minder kreupel loopt, et voila.....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 21:41

En je punt daarmee is?
Heb je het niveau(beter gezegd: afwezige) van de Orun wel in de gaten? :=

Inderdaad door de stelling en buiging te veranderen kan je optisch maar ook daadwerkelijk de kreupelheid weghalen. Wat versta je anders onder rechtrichten? Welk probleem denk je anders dat er is?

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:01

Bij mij gaan de lessen (AdB) verder dan rechtrichten. Tenminste, als jullie bedoelen rechtuit lopen. Mijn paard moet rechtuit met z'n gewicht meer naar de achterhand.
Het draait allemaal om balans, zowel van links naar rechts als van voor naar achter. En dat laatste komt er niet als het paard zijn rug niet ontspant, en dat is waar we nu mee bezig zijn in de lessen.
Ik ben me zeer bewust dat als dit allemaal goed voor elkaar is je toe bent (als je ambities verder liggen) aan een volgende stap qua instructie/les. Ik zie het meer als een basis van waar uit je prima verder kunt. Maar ook als een basis die echt goed voor elkaar moet zijn, voordat paarden in de krul worden getrokken...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 07:33

@pieps: Rechtuitlopen is iets anders als rechtrichten. Het ene is al voor elkaar (een paard dat zowel links als rechts even los en in balans is), bij de ander werk je aan de weg daarheen. Vaak juist op voltes... Ik kan je opmerking dan ook niet zo goed plaatsen. AdB werkt heel weinig met rechte lijnen.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:02

@angela Vreemd jouw opmerking over rechte lijnen. Ik word juist aan het werk gezet op vierkante voltes met juist wel rechte lijnen.
Rechtuit lopen: niet het gewicht op linkerschouder of de rechterschouder bij het rijden van die rechte lijn, maar het gewicht verdeeld over 2 schouders. Dus niet 'gewoon rechtdoor', ik snap dat dat misschien niet heel duidelijk beschreven was, sorry daarvoor. Maar rechtrichten is de schouder recht sturen op de rechte lijn. Al denk ik wel dat je een scheef paard moet rijden om het verschil tussen rechtuit en scheef naar voren goed te voelen.
Links en rechts evenveel lengte rijden in wendingen is gymnastiseren, ook niet onbelangrijk. Helaas denken veel ruiters dat dit al rechtrichten is.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 09:21

Hier nog een zeer tevreden persoon die al 2 jaar op de AdB methode rijdt! De methode en het rechtrichten hebben mij en mijn paard heel veel goeds gebracht.
Ik zeg niet dat Antoine een heilige is en dat hij het rechtrichten uit heeft gevonden, en ik weet heel goed wat het nut van welke oefening is.
Toch is het deze methode en instructie die mij meer leert dan alle andere lessen daarvoor. (en met daarvoor bedoel ik dat ik op geen enkele manier kennis had gemaakt met rechtrichten)
En dat zie ik terug in mijn paard en het plezier wat we in het rijden hebben.

En pieps: de oefening van vierkante voltes zijn inderdaad rechte lijnen GECOMBINEERD met wendingen want anders zou je alleen maar rechtdoor gaan.. Voor mijn paard is deze oefening ideaal omdat je een korte wending maakt en dan weer rechtuit gaat. En ik ben het met je eens dat eigenlijk iedereen een behoorlijk scheef paard zou moeten rijden om het verschil te ervaren!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:23

Air schreef:
En je punt daarmee is?

dat het gros van de ruiters hun paard toch echt helemaal zelf en door eigen schuld in de prak rijden. AdB heeft wat truckjes waardoor het niet meer zo hard opvalt dat het paard kreupel is. En als je je paard maar lang genoeg in zijn stramien blijft rijden wordt hij lekker strak en stug en dat noemen we dan recht. Maar in die hele discussie in het rechtrichten waar iedereen het nu ineens over heeft ziet enkel de kenner dat de paarden daarmee juist helemaal vast worden gereden. Ondertussen is er nooit meer enige LB in te rijden en is de beweging ook weg.
Mensen zijn niet aan het rechtrichten maar aan het vastrijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:47

Ik weet niet hoe jij rechtricht, maar als je er vaste paarden door krijgt ben je NIET aan het rechtrichten.
Van correct rechtrichten, wat o.a. AdB doet, krijg je geen vastgereden paarden.
Je werkt juist naar het normale skala toe. Die 5 bouwstenen moet je nooit uit het oog verliezen, maar bij een heel scheef paard kan je nog geen ontspanning verwachten en zul je het rechtrichten eerst moeten plaatsen.

Dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is wanneer ze hun paard hebben vastgereden is inderdaad dan hun schuld dat het paard daar de dupe van is. Of dat ze verkeerd bezig zijn, het andere kunnen zien maar niet willen zien of niet willen doen. Maar als je niks anders geleerd is, en je niets anders om je heen ziet ligt de schuld toch echt bij de instructeur, en in geval van Orun bij de KNHS.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:09

Abacab schreef:
Air schreef:
En je punt daarmee is?

dat het gros van de ruiters hun paard toch echt helemaal zelf en door eigen schuld in de prak rijden. AdB heeft wat truckjes waardoor het niet meer zo hard opvalt dat het paard kreupel is. En als je je paard maar lang genoeg in zijn stramien blijft rijden wordt hij lekker strak en stug en dat noemen we dan recht. Maar in die hele discussie in het rechtrichten waar iedereen het nu ineens over heeft ziet enkel de kenner dat de paarden daarmee juist helemaal vast worden gereden. Ondertussen is er nooit meer enige LB in te rijden en is de beweging ook weg.
Mensen zijn niet aan het rechtrichten maar aan het vastrijden.

dit is echt Kul, dan heb je weinig paarden gezien die volgens de ADb methode worden gereden, maar die zijn echt niet strak en stug, misschien dat de paarden met zware blessures niet meer volledig diep lopen zoals ze op de wedstrijden graag zien, maar ze geven wel degelijk na en zijn juist heel los, omdat ze met deze manier leren op hun eigen 4 benen te lopen en niet op de hand van de ruiter, mijn paard had geen blessure maar was een stresskip en op de Orun manier moest ik van verschillende instructeurs een slof erop gooien en het werd alleen maar erger en toen hield hij zijn rug idd steeds strakker, toen ik op de ADB manier met hem ging rijden kwam de ontspanning erin en nu loopt hij volledig nagevelijk volgens het plaatje van de wedstrijden zonder slof en gebok, zijn hele rug is los en alles wiebelt achter het zadel en dat was met een 'normale' instructrice wel anders. Zelfs de hoefsmid viel het op dat zn ijzers nu gelijkmatig slijten en hij niet meer zo veel hoeft te corrigeren bij de 8 weekse beslagbeurt en mijn paard heeft geen afwijkingen of blessures he, gewoon puur door het rijden.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:11

@ Abacab: dan zou je toch eens naar mijn merrie moeten kijken. Zij is juist erg los in der lijf en doet (/deed) de moelijkere oefeningen met gemak.

Hier een filmpje dat nog niet zou oud is (wel met een wat meer onervaren ruiter, paardje is bij haar nog niet 100% recht en door het lijf): [RIJ-ITP] Lavita (Z2)@ B dressuur met mijn zusje: 200 & 207 pnt [film]

Ik zie hier geen paard dat schijn goed loopt. Zelfs de dierenartsen in Utrecht als mijn eigen dierenarts zijn zeer verbaasd (positief) als ze haar zien lopen. Zeker ook hoe ze voor AdB liep.

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:14

Abacab schreef:
Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens over de slechte lessen van tegewoordig.
De laatste 10-15 jaar is de aanschaf van een paard voor meer mensen dan ooit een bereikbare droom gewordem. Mensen kopen veel te snel en te vroeg een paard zonder te weten wat er allemaal komt kijken bij het houden van een paard. Laat staan dat ze kunnen beoordelen dat de instructie die ze hebben van goede kwaliteit is.
Tegenwoordig kun je je ook beter dan ooit informatie verschaffen over paardrijden en dressuur. Mensen nemen vaak de moeite niet zich te verdiepen in het paard en de literatuur en willen graag een instructie die ze de hemel inprijst. AdB laat mensen ook graag geloven dat ze er zelf niets aan konden doen dat het paard helemaal krom gereden is maar dat dat kwam door foute instructie en prijst ze de hemel in wanneer het paard onder zijn aanwijzing minder kreupel loopt, et voila.....

Weet je, ik heb de moed wel om toe te geven dat ik mijn paard jarenlang scheef heb gereden, en dat ik het niet eens doorhad totdat het problemen op ging leveren. Maar ik dacht wel toen dat ik er goed aan deed les te nemen van een ORUN instructeur die mij er helaas ook nooit iets over geleerd heeft. In de tien jaar dat ik mijn paard heb, heb ik wel van drie verschillende ORUN mensen les gehad en er zelfs nooooit iets over gehoord / geleerd! :=
Voor mij is AdB toch echt wel de eerste die mij dat verteld en geleerd heeft.
En hij legt de "schuld" of verantwoordelijkheid altijd bij de ruiter en niet bij het paard. Hij prijst je niet de hemel in. Hij heeft tegen 1 van mijn vriendinnen gezegd "u heeft een goed paard, nu de ruiter nog" en zei er daarna achteraan "maar ik ga u beter maken".
De enige over wie ik Antoine wel eens een compliment heb horen maken is over het paard, dat is zijn enthousiasme als er mooie en soepele bewegingen zichtbaar worden ipv scheve, vastgereden paarden.
Ik vraag me af of deze mensen met zo'n oordeel hem wel eens in persoon hebben zien lesgeven, of 1 van zijn leerling instructeurs.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:32

Er is heel veel "normale" goede instructie en dan leer je echt wel je paard correct te rijden. Ben het eens met de meeste dat de gemiddelde orun instructrice niet alle kennis in huis heeft, maar de meeste goede instructeurs hebben vaak niet eens de orun gedaan {denk aan Frenk Jespers, Henk van Bergen e.d.}.En bij zulke mensen leer je echt correct rijden!!! Kost alleen wat, maar in principe is die mogelijkheid er voor iedereen. En zoals Henk van Bergen zijn er meerdere dus er is zeker keus zat om op de "normale" manier GOED les te krijgen. Deze twee heren bijvoorbeeld zijn gewoon nuchter, staan met beide benen op de grond en behandelen een paard met respect en met name dat respect naar het paard toe, heb ik bij de clinic van ADB niet gezien! Is mijn bescheiden mening....

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:51

ponyparadijs schreef:
Maar minder geruk en gepluk kan je ook op andere manieren bereiken hoor. Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de instructie die je uit zoekt!

Wil niet veel zeggen, maar heb wel eens mensen gezien die op deze manier reden zeiden ze en die trokken het paard
van links naar rechts om hem rechter te maken zogenaamd. (en die hadden echt les van hem)
Het zal wel, maar er zijn dus ook genoeg Adb mensen die goed de paardenmond kapot maken (en de rest.)

Ik rijd zelf niet met een 'manier'. Het eerste kwartier/20 minuten is opwarmen en losmaken en als ik denk dat het
hem vandaag niet word met het oprichten en de moeilijkere oefeningen blijf ik hem lekker gymnastischeren.
Maar ach, ze zeggen niet voor niets dat er meerdere wegen naar rome gaan, je moet alleen de juiste voor jezelf
vinden en een goede instructrice die je er bij helpt, op de juiste manier. :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:56

[quote="_Bitje_"] Wil niet veel zeggen, maar heb wel eens mensen gezien die op deze manier reden zeiden ze en die trokken het paard
van links naar rechts om hem rechter te maken zogenaamd. (en die hadden echt les van hem)
Het zal wel, maar er zijn dus ook genoeg Adb mensen die goed de paardenmond kapot maken (en de rest.)

En heb jij wel eens gevraagd waarom zij dat deden? Want misschien is er wel een reden voor?
Ik heb serieus nog NOOIT een paardenmond kapot zien gaan van deze manier.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 14:59

driebergen schreef:
_Bitje_ schreef:
Wil niet veel zeggen, maar heb wel eens mensen gezien die op deze manier reden zeiden ze en die trokken het paard

En heb jij wel eens gevraagd waarom zij dat deden? Want misschien is er wel een reden voor?
Ik heb serieus nog NOOIT een paardenmond kapot zien gaan van deze manier.

Tja wat is kapot, prettig zal het niet zijn geweest iig. :n
Ze zei dat het van hem moest, om hem losser te maken en door hem de hele tijd uit belans te brengen door
van links naar rechts aan de teugels te trekken, om hem zo op eigen benen te leren lopen.
zo iets was het. Nou dat vind ik gewoon echt pure onzin.
is al een jaar of 2/3 terug, weet niet hoe ze nu rijd, maar toen was t iig wel zo.

Wil niet zeggen dat iedereen dat doet met die manier (daar weet ik verder niets van want ben helemaal niet thuis met deze
manier van trainen.) maar zei deed het iig wel.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:07

Je trekt hem niet van links en rechts. Als jij je armen ontspannen houd, en je armen niet stug zijn en rustig vraagt is het geen probleem! Maar als je gaat trekken met gespannen armen, ja dan heeft je paard er last van. Dus het is net hoe je die slingertjes maakt!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:10

Wat ik nog van die tijd weet bij mijn paardje is dat ik het volgende moest doen (zeer globaal gezegt dan he):

Paardje is linksgebogen dus ik begon linksom met buiten stelling (rechterstelling) op binnenhoefslag. Hierdoor wordt de korte zijde opgerekt en valt ze niet over de schouder weg.
Zodra ze ontspande ging ik naar de rechter zijde.

Daar moest ik inderdaad stelling wisselen (dus linkerstelling,rechterstelling, enz.). Ik hield de linkerstelling als beginpunt en ging naar rechterstelling. Als ik het gevoel kreeg dat ze (bijna) over de schouder viel ging ik terug naar de linkerstelling en begon opnieuw.

En zo ging ik door en kon het paard steeds langer de rechter stelling aannemen zonder op de schouder te vallen. Waardoor ik uiteindelijk ook niet meer stelling hoefde te wisselen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:11

En wat zij zegt, klopt ;)
Maar het is niet zomaar van links naar rechts aan de teugels trekken. of, zoals mensen het ook noemen, zagen.
Je gaat voelen, welke kant op je paard buigt, en welke kant je paard valt op de binnenschouder (dus, het maakt je bewust van de beweging van je paard). binnen dat slingeren is je paard altijd een keer recht. Dus je haalt je paard uit balans, als het goed is, komt ie ook altijd een keer waar hij moet zijn. Uiteindelijk ga je op die manier de soepelheid van de rug trainen. Ook krijg je op die manier soms meer verbinding met de achterhand. Het is uiteindelijk de bedoeling dat niet alleen het hoofd van links naar rechts gaat, maar deze slingerlijnen gaan door het hele lijf. van de oren tot de staart slingert mee.
Er zijn dus verschillende redenen waarom je dit doet. En ook verschillende redenen waarom je het bij sommige paard niet doet. Daarbij blijf je niet steeds slingeren, maar ontspan je, wanneer het paard de gewenste rechtgerichtheid heeft.
Dat is in principe ook de bedoeling. Je paard is scheef en valt zodoende op een schouder. De ruiter zet het paard recht en ontspant, om aan te geven dat dat de bedoeling was. het paard zal waarschijnlijk weer in zijn scheefheid terecht komen en hup, je zet hem weer recht.

Je moet een paard uit zijn natuurlijke balans halen, om hem in een juiste rechtgerichtheid te krijgen. Dat betekend dat de spieren aan de holle kant wat opgerekt moeten worden, en de spieren aan de bolle kant meer moeten gaan samen trekken. goed te oefenen

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 15:13

wie is jij? :o Ik, of cardy?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:39

Ik rij ondertussen ook al 4 jaar bij AdB zelf, maar ik rij daarnaast ook met mijn gezonde verstand. Antoine zijn manier van rijden ben ik het voor het over grote deel mee eens, en ja mijn kreupelen paarden zijn veeel en veeel beter gaan lopen sinds ik bij hem rijd en hebben duidelijk geen last meer, maar hij heeft ook standpunten waar ik het absoluut niet mee eens ben (vooral over het houden van paarden).

En als jij TS niet snapt waarom je iets doet dan kan ik me voorstellen dat het lijkt alsof je eigenlijk maar wat aanmoddert, maar ik denk als je de theorie erachter snapt dat het dan zowel voor jou als voor je paardje allemaal een stuk duidelijker word. Heeft jou lesgever wel echt verstand van de methode, want zo ingewikkeld is het allemaal niet, dus misschien kan zij het gewoon niet zo duidelijk maken en dan is dus maar weer de vraag hoeveel verstand ze echt van de methode heeft en of alles wat jij doet wel bij de methode hoort.

Het met handen hoog rijden dat heb ik inderdaad ook gedaan, de eerste 2/3 lessen, maar alle hulpen worden na verloop van tijd veel subtieler!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:55

driebergen schreef:
En wat zij zegt, klopt ;)
Maar het is niet zomaar van links naar rechts aan de teugels trekken. of, zoals mensen het ook noemen, zagen.
Je gaat voelen, welke kant op je paard buigt, en welke kant je paard valt op de binnenschouder (dus, het maakt je bewust van de beweging van je paard). binnen dat slingeren is je paard altijd een keer recht. Dus je haalt je paard uit balans, als het goed is, komt ie ook altijd een keer waar hij moet zijn. Uiteindelijk ga je op die manier de soepelheid van de rug trainen. Ook krijg je op die manier soms meer verbinding met de achterhand. Het is uiteindelijk de bedoeling dat niet alleen het hoofd van links naar rechts gaat, maar deze slingerlijnen gaan door het hele lijf. van de oren tot de staart slingert mee.
Er zijn dus verschillende redenen waarom je dit doet. En ook verschillende redenen waarom je het bij sommige paard niet doet. Daarbij blijf je niet steeds slingeren, maar ontspan je, wanneer het paard de gewenste rechtgerichtheid heeft.
Dat is in principe ook de bedoeling. Je paard is scheef en valt zodoende op een schouder. De ruiter zet het paard recht en ontspant, om aan te geven dat dat de bedoeling was. het paard zal waarschijnlijk weer in zijn scheefheid terecht komen en hup, je zet hem weer recht.

Je moet een paard uit zijn natuurlijke balans halen, om hem in een juiste rechtgerichtheid te krijgen. Dat betekend dat de spieren aan de holle kant wat opgerekt moeten worden, en de spieren aan de bolle kant meer moeten gaan samen trekken. goed te oefenen

Zei deed het dus wel, maar moet zeggen dat ze altijd erg grof was voor haar dieren.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:18

Carlijnx schreef:
wie is jij? :o Ik, of cardy?

Ik antwoorde Bitje.