Doel... Vroeger en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: Doel... Vroeger en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 11:02

springen!

Ik rijd nu nog niet zo heel lang, ben pas weer begonnen na 20 jaar niet gereden te hebben. Heb sinds een paar maanden een lieve, springgefokte merrie maar heb er nog niet mee durven springen (zo wordt hier behoorlijk "heet" van, ze vindt het erg leuk!).

Ik wil graag met haar gaan springen. Heb laatst per ongeluk met haar gesprongen toen ik balkjes wilde draven maar haar niet genoeg bij me hield. Ze sprong toen over alledrie de balkjes heen! Was niet helemaal de bedoeling maar ik bleef nog net zitten.

Dit is dus een uitdaging voor mij

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:41

Hmm, mijn doel was altijd gewoon voor de lol rijden, recreatief, voor mezelf een beetje werken aan mijn techniek...maar ben sinds een paar weken besmet met het wedstrijdvirus en wil nu wel iets serieuzer weer aan de gang, dus ga vaker in de week rijden en echt serieus voorbereiden op wedstrijden. Ben benieuwd hoe dat me vergaat :)

Cassidy

Re: Doel... Vroeger en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 19:45

Ja mijn doelen zijn veranderd. Ik heb me aangepast aan mijn paard (en mijn portemonnix)
Mijn paard kocht ik voor de sport, maar toen dat niet mogelijk bleek te zijn, en er ook wat factoren van buitenaf mee gingen spelen, heb ik mijn doel bijgesteld.
Ipv de sport werd het op redelijk hoog niveau recreatief rijden. Na verhuizing op een stal waar opfok aan huis was (en voldoende land) kwam het idee van een veulen. Dat gedaan, veulen aangehouden, moeder aangehouden...en twee jaar geleden van het veulen weer een veulen gefokt.
Dus van ambities voor sport, naar fokkerij, vind ik toch wel een switch ja.

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:42

Mijn doel was een paar jaar geleden om zo veel mogelijk wedstrijden te rijden en die te winnen. Daarna vond ik het belangrijker om een bepaald niveau te halen. Qbv m² maar nu vind ik het belangrijk dat ik ervan kan genieten. Elke weekend op wedstrijd was voor mij niet meer nodig. Wilde liever lekker naar het bos. Nu mag ik helaas tijdelijk niet meer rijden ivm rug. Nu veel knuffelen;)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:39

Vroeger was mijn doel om het Z te halen met mijn paard. Dat is niet gelukt. Ik ben gestopt in de M2 omdat mijn paard aangaf echt geen plezier meer te hebben in de wedstrijd sport. Ik vond dat hij daar het recht ook wel toe had na van z'n 5e tot z'n 12e manegepaard te zijn geweest en van z'n 10e tot z'n 15e een wedstrijd carierre met mij te hebben gehad.

Ik heb hem toen om die reden terug getrokken uit de wedstrijd sport. En ben verhuisd naar een boer waar hij lekker de hele dag buiten op de wei stond in een gemengde kudde van 11 paardjes. Ik ben toen ook geleidelijk gestopt met de training en ook al z'n spieren zijn met de tijd minder geworden.

Nu rij ik hem hooguit 1x in de week. Gewoon lekker recreatief. Of ik doe wat grondwerk met hem. Maar hij staat t grootste gedeelte van de week uit z'n neus te eten met z'n vriendjes op de wei.

Ik ben achteraf blij dat ik nu gestopt ben met de wedstrijd sport. Want nu is mn paard lichamelijk nog gezond en kan nog pijnloos genieten (van z'n toekomstige oude dag) op de wei. Hij is nu 17.

Het nieuwe doel is dan ook om hem zo lang mogelijk te laten genieten van zijn "pensioen" op de wei. Als beloning voor al het harde werk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 13:53

Mijn doel was altijd het Z halen, of dat nu in springen, dressuur of mennen was, maakte niet uit.
Nu ben ik M2 met winst en eigenlijk al tijden niet meer gestart. Ik weet dat ik het kan, dat m'n paard het kan (al denken sommige instructeurs en jury's van niet), maar op dit moment weinig zin om op wedstrijd te gaan. Ik kan thuis ook gewoon op Z-niveau trainen zeg ik dan maar. De enkelvoudige wissels, appuymenten e.d. zitten er allemaal in. Stang en trens was reeds aanschaft, ik heb er nu 2 keer mee getraind. Ik weet dat ik het kan, ik weet dat mocht ik ooit die laatste paar puntjes halen ik er zo mee op wedstrijd kan starten, maar in het bos rijden vind ik momenteel net zo leuk. Ook daar kan ik dressuren. Voor een fotosessie zal ik misschien de stang en trens er nog een keer inhangen. Maar ik rij ook wel eens bitloos.
Verder kan m'n paard nog zeker 8 jaar verbeteren in de sport, dus een paar jaar gewoon wat lummelen is geen ramp, dat is wel weer op te pakken. Mijn paard is momenteel niet in wedstrijdvorm. Maar alle oefeningen beheerst ze wel. het probleem zit nu in de aanleuning, maar ook met een wat mindere aanleuning kan ik gewoon een schouderbinnenwaarts of wissel rijden. Het is niet goed genoeg voor een winstpunt, maar ik weet op deze manier dat het wel bevestigd is en dus weer op te pakken is.

En de ambities met m'n jonge fokprodukt heb ik ook bijgesteld: in april 2012 meteen in de L2 starten. We waren al lekker aan het trainen. Het is een superpaard, veel talent, een plaatje om te zien met superbewegingen, maar wegens tijd en geldgebrek heb ik hem onlangs weggedaan met pijn in m'n hart. Had ik dus eens de kans om een paard met talent lekker naar de Z te rijden, een paard wat het met gemak aan zou kunnen, en toch doe ik het niet. Maar de mogelijkheid om versneld te promoveren heb ik nog steeds. En een merrie om weer mee te fokken in de toekomst heb ik ook. Dus niet alle kansen zijn vergooid.