Met rijden altijd je paard laten weten dat je de baas bent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gaellevdn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:51

Helemaal mee eens ;)

Liselot

Re: Met rijden altijd je paard laten weten dat je de baas bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:54

Als ik merk dat mijn paard zoiets op dat moment echt eng vindt krijgt hij de tijd om even rustig te kijken. Wel verwacht ik dat het daarna dan ook over is en zijn aandacht weer volledig bij mij ligt.
Als hij kliert zet ik meestal gewoon een SB oid in, dan moet hij zijn kop er wel bij houden :D

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 08:56

Als je je paard kent, ligt het aan de situatie.
Meestal voel ik goed aan of het aanstellerij is of niet.
Met laten kijken lukt het mij ook meestal. Ik vind het ook naar om haar te dwingen.
Maar soms maakt ze er misbruik van en pak ik haar wel aan. Ligt aan de situatie.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:01

TS Je hebt het goed opgelost!
Wanneer je paard iets engs vind omdat hij het niet ken of iets dergelijks en je laat hem even kijken wat het is voel je de nervositeit afvloeien en kun je rustig verder stappen.

Wanneer je het op de manier doet hoe men bij jou op stal zegt het te doen,bouw je juist spanning op en krijg je een paard wat dwars over de weg gaat of helemaal uitwijkt waardoor je misschien in een sloot of iets beland of er vandoor schiet of steigert.

Ik had het gisteren met een karretje waar twee pony's voor stonden met leuke belletjes aan het tuig.
Die kwamen achterop in draf en mijn paard werd wat onrustig,heb haar rustig omgedraaid om te laten zien wat er aan kwam,en toen vond ze het eigenlijk wel leuk om te zien,werd rustig en toen ze ons ingehaald waren zijn we rustig verder gestapt zonder enige spanning.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 09:02

Ik kan merken dat het goed werkt zoals ik het heb opgelost.
Ben ondertussen al veel vaker naar buiten geweest, ook alleen.
Rennende koeien blijft wel een beetje haar zwakke plek :')
Maar ik kom er wel langs als ik haar de tijd geef.
Het beste gaat het nog als ik haar niet aanspoor maar op haar eigen tempo er langs laat gaan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:18

Bij jonge/onervaren paarden laat ik ze ook kijken.
Stel (ik weet jou situatie niet) jij kwam hier al voor de 20e keer langs, en paard heeft dit al eerder meegemaakt (en mocht toen wel stilstaan en kijken) zou ik hem erdoor hebben geduwd/hij moet dus luisteren.
Op het begin/de eerste keer mag hij best kijken en wachten maar uiteindelijk moet hij gewoon doorlopen en wil ik niet elke dag daar stil hoeven staan ;).

Dit heb je bv ook op wedstrijd, hij kan in de ring of een hindernis eng vinden, daar kan ik hem gerust een keer laten kijken. Maar hij zal er toch op een gegeven moment 'gewoon' langs moeten en moeten blijven gaan (bv bij paraplu langs dressuur ring) of bij een enge hindernis. Als ik hem in het L/M nog steeds 'enge' hindernissen moet laten zien, is er ergens iets fout gegaan. Je merkt ook (mijne vind alles eng) dat hoe vaker ik op concours ga, hoe minder ik hoef te laten zien. Hij begint het 'spelletje' van 15 hindernissen die echt niet bijten te begrijpen.... Dus stopt niet meer.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 09:22

Ja zo is het,waarom ook niet even de tijd geven om een dier te laten inschatten wat de situatie is?

Merk wel dat er veel mensen zijn die vinden dat een paard ten allertijde als een mak lam overal langs moet stappen ook al kent het dier iets niet of vind het eng en dan maar met grof geweld,en wat levert het op.....niks want de volgende keer doet hij het weer omdat daar al een verkeerde spanning opgebouwd is in het voorgaande en dat onthouden ze wel.

Paarden zien nu eenmaal slechter dan wij en horen vele malen beter dus laat ze even rustig kijken en een inschatting maken.

Alleen afstappen wat sommigen hier doen vind ik niet zo slim,hij hoeft de teugels maar uit je handen te trekken en weg paard met alle gevolgen van dien!

sanne140

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:44

mijn paard is nog jong en dus vrij schrikachtig. als ze iets eng vind laat ik haar even kijken en daarna proberen er langs te rijden. een paard dwingen is nooit goed vind ik.

ymke1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:55

Ik laat mijn pony ook altijd kijken als ze iets eng vind, dan kan ik er daarna rustig langs :). Dan gaat ze er de keer daarna gewoon rustig langs. Als ik haar niet laat kijken, blijft ze het eng vinden..

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:48

Ik los het altijd net zo op, als hoe jij het hebt gedaan.
Je kent je paard het beste, en als het zo werkt, werkt het.
Met sommige paarden gaat het trouwens alleen maar van kwaad tot erger als je stug gaat dwingen op dit soort momenten.
Dan liever even laten wachten, kijken, en weer verder.

Kimberly_p

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 18:59

laten kijken maar als die het eenmaal heeft gezien moet hij dr wel gewoon gaan langslopen ;)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:26

Esmeelover9 schreef:
laten kijken maar als die het eenmaal heeft gezien moet hij dr wel gewoon gaan langslopen ;)

Helemaal eens met deze manier!

Mijn jonkie is erg sensibel en kan echt een enorme 'aansteller' zijn. Ik geloof echter niet zo in aanstellen, hij ziet gewoon veel meer gevaren dan ik zie. Het is een heel puur en eerlijk paard en dat wil ik graag zo houden. Hij is zo eentje die echt flipt als je gaat dwingen. Als je hem even een paar sec de tijd geeft om het enge te bekijken, is er geen probleem meer. Je merkt het gewoon aan hem, hij schat zelf de situatie in en checkt dan bij mij wat ik er van vind. Zodra zijn focus weer meer op mij ligt, kan ik hem zonder problemen erlangs krijgen. Vaak wel met huppeltjes en gesnuif, maar volgen doet hij.
Ik heb wel ontelbaar vaak commentaar hierop gehad, varierend van 'hij moet gewoon luisteren' tot zelfs 'hij kan de worst in als je zo doorgaat'.... Soms word ik daar wel onzeker van maar als mijn gevoelige kerel dan weer superbraaf doorgaat na zo'n zogenaamd te lieve actie, weet ik weer dat dit voor mij en dit paard perfect werkt!

4catootje5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:54

ik ben van mening dat je al voordat je erop gaat de baas moet zijn en als dit niet het geval is niet de baas proberen te worden door een paar klappen uit te delen de baas zijn moet je verdiennen niet winnen maar dat is mijn mening
dus eerst zelf er langs laten zien dat het wel kan

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:28

Als het echt heel ''eng'' is laat ik mijn paard wel even kijken ja, maar ik vind eigenlijk wel dat ze gewoon door moeten lopen als jij dat zegt.
Stel nou dat je midden op een drukke weg staat en je paard bedenkt ineens dat die iets heel eng vind. Dan moet die toch echt doorlopen.
Zelfde verhaal bij een spoorwegovergang o.i.d.
Daarom vind ik dat je paard moet lopen wanneer jij dat zegt. Dat is gewoon het veiligst.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 12:00

Ligt eraan.

zo kwam ik laatst in het bos en draaide meneer zich ineenkeer om zonder dat er wat was, op dat moment denk ik ook niet aanstellen en doorlopen.
Maar later in het bos hadden ze allemaal vuil en papierzooi gedumpt, hier was hij dus wel bang voor en reageer hier dan ook rustig op en laat hem rustig kijken totdat hij niet meer bang is.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 12:40

Ik vind dat je neit in termen van 'de baas moeten zijn' moet denken. Ik vind dat het gaat om respect naar het paard en het paard meot dat ook zeker naar jou toe hebben. Je moet standvastig zijn, een leider. Een paard is namelijk een kuddedier, en jij bent als het ware de hengst. Dus hij moet er inderdaad langs, maar daarvoor moet hij jou vertrouwen. Door boos te worden bereik je niks en maak je het paard vaak alleen maar banger. Daarbij gaat er dan ook een hoop plezier tussen jullie verloren.

Dus, blijf het lekker op je eigen manier doen en laat je niet gek maken door stalgenoten!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:46

whahaha! koeien zijn inderdaad erg eng als ze rennen, ook vooral als ze dichtbij het hek langs de weg staan en ineens hun kop omhoog doen, om naar je te kijken :')

jij kent je paard het best, en je voelt aan hoe je iets moet aanpakken, als dit werkt voor jou paard super toch?
ik vind het goed hoe je dit aanpakt, hierdoor leer je ook je paard dat hij mag stilstaan en kijken als hij iets spannend vindt. ipv dat hij gaat (omdraaien en-)wegrennen, of dat hij erlangs sjeest omdat het m eng lijkt. dan moet je hem weer tegenhouden en gerust stellen enzo :P ...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:53

papagroom schreef:
Het voorbeeld van de pinken heb ik eens meegemaakt ,,,,ben afgestapt en heb de pinken vreselijk veel aandacht gegeven......dat ging mn toenmalige paardje echt te ver.....hij kwam er gelijk bij staan,,,

:') Ja, die methode heb ik eens toegepast bij een heeeeeeeel eng bankje in het bos. Alleen moet je niet op een nat bankje gaan staan en dan omdraaien; kreeg de leuning van het bankje in de knieholtes en verdween met een onelegante boog zo in de struiken erachter.... Paard rende een stukje weg maar toen ik achter het bankje weer tevoorschijn kwam klauteren kwam ie toch wel weer wat dichterbij. Kon hem ook zo weer pakken en verder rijden maar sindsdien krijgt dat specifieke bankje van hem een argwanende blik en een snurk alsof ie zeggen wil "je blijft van mijn baas af vandaag"

cindy_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:49

Van mij mogen ze wel even kijken maar achteruit gaan enz. is uit den bozen!
En wanneer ik naar voren wil moet ze dit ook wel doen. Meestal na een paar keer discussie
weten ze dit ook.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:22

ik hou niet van bazen....
Ik zie de verhouding met mijn paarden liever als vrienschap. En een echte goede vriend, heeft respect voor je. Indien je dat respect niet krijgt, is er iets mis met de communicatie.
Op het moment dat mijn paard ergens niet langs durft, zelfs als ik aangegeven heb dat het wel gaat, betekent dat, dat mijn paard mij nog niet voldoende vertrouwt.
Als ik een vriend heb, die geen auto durft te rijden, helpt het niks als ik hem helemaal afsla en zeg dat hij auto MOET rijden.
Ik moet dus aan mijn vriend laten zien waarom dat het wel te vertrouwen is. Dus inderdaad, laten kijken en geruststellen.

Merk ik dat mijn paard een spelletje met mij speelt, en de baas probeert te spelen. Is hij dus nog niet goed mijn vriend, en zul je ervoor moeten zorgen dat de verhoudingen weer goed gaan lopen.
Als mijn paard mij bijt, is hij niet mijn vriend, hij heeft op dat moment namelijk geen respect voor mij.
Hier mag ik dus aangeven dat ik hier niet van gediend ben. Afhankelijk van het paard en waarom hij mij beet, wordt daarop gestraft.
Hetzelfde geldt met rijden.
Als ik voorwaarts wil, en mijn paard begrijpt mij niet, wil ik gerust nog een keer been geven.
Als ik voorwaarts wil, mijn paard weet wat ik bedoel, maar komt juist tegen mijn been in, dan zal hij een tik krijgen (nadat ik been gegeven heb uiteraard).

Als een “ mensen” vriend de baas speelt, is er ook iets niet goed met de vriendschap.

Ik vind dat je een paard wat bang is, nooit mag straffen.
Paarden in angst zijn vaak toch “dichtgeslagen” en voelen toch niks van alles wat je ze op dat moment aan doet.

Eerst moet het vertrouwen goed zijn, dan komt de rest vanzelf.

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:17

Zelf laat ik mijn pony ook altijd eerst even kijken.
Als hij dan gespannen blijft stap ik even af.
Als ik er namelijk dan op blijf zitten, word ik zelf ook alleen maar nerveuser en dat helpt natuurlijk niet.
Even er naast gaan staan, vertellen dat het goed is en zodra je paard je gelooft weer verder gaan.
Als hij nerveus blijft loop ik er even met hem langs. Daarna stap ik weer op en rijd ik er langs en is het probleem meestal voorbij.

Misschien ben je met die manier van de mensen bij jou op stal sneller langs de koeien, maar dat komt de relatie van jou en je paard niet ten goede (mits je paard werkelijk bang is en geen spelletje met je speelt).

Verder ben ik het volledig met Sky_As eens!

Saartje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:30

ik heb ook zo een schrikkerig beestje.. ik zet hem ook altijd stil en laat hem kijken, als hij het gezien heeft vertrekt hij meestal terug uit zichzelf..
Er zijn soms wel momenten dat ik echt aan hem merk dat hij gewoon vervelend wil doen (bv als hij opeens niet verder wil omdat de hond daar ligt, terwijl die daar altijd ligt.. of dat hij niet langs dat struikje wil waar hij andere dagen gewoon lustig blaadjes van zit op te vreten als hij in de wei staat) dan is het benen erbij en ju met de geit :)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:45

Het maakt denk ik erg verschil of je paard bang is of gewoon loopt te etteren.. in dat laatste geval moet je em aanpakken, maar als hij echt bang is helpt dat niet. Even laten kijken vind ik dan een goed idee, even laater moet je paard dan toch wel zoveel vertrouwen in jou tonen dat als jij zegt dat hij daar langs kan, hij dat ook gewoon doet.
Je hebt dat ook wel eens met een enge 'hoek' in de bak. Sommige ruiters gaan dan die 'discussie' aan met hun paard (leuk op een losrijterrein), maar je kunt beter een beetje uit d ebuurt blijven en heel stiekem elk rondje een klein beetje dichter erlangs. Grote kans dat je op een gegeven moment er gewoon langs kunt rijden. Veel minder stress en ook wel zo prettig voor anderen.
Als ik mijn jas of trui tijdens het rijden uitdoe en die gooi ik naast de bak op de grond, geheid dat mijn paard het volgende rondje er niet langs wil... zelfde trucje.. is het echt erg dan stap ik af, want achter mij aan durft ie het meestal wel, haha, schijthoppie.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:11

Ik vind inderdaad ook dat als je paard iets nog niet kent, je hem moet laten wennen, maar als hij normaal nooit bang is voor datgene, dan moet hij er natuurlijk gewoon langs

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:30

Ik vind idd als een paard iets niet kent hem eerst aan dat gene moet laten wennen. ;)
Maar als ik merk dat mijn pony, ergens altijd langs gaat en dan in één keer niet zonder dat er iets engs is, dan dwing ik hem toch wel. Met rijden heb ik ook altijd zweepje, want het is een pony die vaak nog wel irritant wil doen, en dan moet hij toch weten wie er de baas is. ;)