Spirit @ Work

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Spirit @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 23:56

Je schrijft net heel wat anders :?
Plus dat een paard ook eerst recht moet zijn voordat het correct de lange rugspier kan ontspannen en lang kan maken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 00:02

Air schreef:
matyee95 schreef:
hmmm...
Je zit hem te veel in de mond. Je zegt wel zo mooi dat je hem 'rechtricht' maar als hij niet nagevelijk loopt, is hij ook niet recht.
Buitenhand erbij, en je hebt je teugels ongelijk
en je hand te hoog. hierdoor laat je het paard niet op zijn eigen benen lopen dus je 'tilt hem op'..
Je been mag best naar achteren liggen. als je hem maar aan je been hebt.

Probeer hem voorwaarts te houden en spelend te zijn ben je binnenhand (kleine zachte ophoudingen maken) en je buitenhand er goed aanhouden!!

succes!!

Zucht.
Sinds wanneer is een paard in de juiste nageeflijkheid en dus o.a. rechtgericht wanneer je hem in de krul dwingt?
Als je de juiste lichtheid in het hand hoger hebt kan het paard er juist niet op steunen.

Afhankelijk van wat en hoe je rijdt heb je ophoudingen nodig. Hele en halve. Dat hoort bij de teugelvoering. Dwingen is er nooit bij, omdat een je een paard niet kunt dwingen correct nageeflijk te lopen. Je kunt alleen vragen en toestaan. Nageeflijkheid komt, zoals je weet, vanuit correct rijden dus van dwingen is dan geen sprake.

Het is dwingen op het moment dat je paard sterk kan worden op je hand, je je handen te hoog draagt of juist veel te laag, of veels te breed, of scheef, of inknikt in je polsen, of gewoon uberhaupt te veel druk hebt, etc. etc.

Wat ik op de foto's zie is verbuigen en een keer kanteling, niet echt rechtgericht dus.

:)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 00:17

Hele en en halve ophoudingen hebben te maken met teugels, zit- en beenhulpen. Nooit alleen met de teugels. En kneden heeft daar niks mee te maken.

Handen wat hoger werkt juist niet dwingend in omdat je inwerkt op de mondhoeken(bij bitgebruik) ipv. de lagen.

Geloof ook niet dat de TS geschreven heeft dat dit paard nageeflijk en rechtgericht is, ze is op de weg er naar toe. En dat gaat niet zonder struggles als je eerst verkeerd hebt leren rijden en het paard daarbij ook ''slechte gewoontes'' heeft aangeleerd.

Zeggen dat de TS dus maar moet gaan kneden met de binnenteugel is zeer onnodig, ze is niet voor niks dat pad uitgewandeld.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 00:19

Sowieso niet kneden aan een binnenteugel, dan treed weer kanteling op.

Afhankelijk van handhoogte bied je je paard ook ruimte om onder de druk van de teugel vandaan te lopen, dan heeft het nog geen zin.

Een goede balans vinden van je hulpen dus.

Hele en halve ophoudingen zijn idd gecombineerde hulpen, maar dan maak je ze nog steeds en het heeft ook nog steeds effect op je teugelvoering, vandaar dat ik het noemde.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 00:20

Je hebt alleen een binnenteugel omdat het als je van hand bent verandert je buitenteugel is. :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 06:25

Miss_Caroo schreef:
Bedankt voor de reacties en de tips :D

hafjelinger; Hier is een link van de methode. http://www.rechtpaard.nl/
Door deze meneer is mijn instructrice opgeleid.

Dankjwel!! :) Dat ga ik eens op mijn gemak bekijken.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 10:20

Bedankt voor alle reacties en de tips!
Corelli: ik ben me er nooit bewust van geweest, zal er eens op letten wat ik doe met mijn heupen tijdens de stelling. Zou best kunnen dat ik dit doe.

Slinky: Die dag voelde hij juist wat slomer aan. Spirit is niet echt een voorwaarts paard. Ik denk dat het deze keer ook door de bak kwam, want die was gigantisch zwaar. :(

Ik weet neit welke reacties nu precies naar mij zijn bedoeld en welke naar andere bokkers.. Maar kneden, spelen, wat dan ook voor ophoudingen maken met mijn teugel om Spirit nageeflijk te krijgen, daar doe ik niet aan.
Spirit gaat steeds vanzelf naar beneden, maar in die nageeflijkheid blijft hij toch best wel sterk. Pas wanneer hij helemaal rechtgericht is kan ik heirmee pas aan de slag om dit te veerbeteren.

Waarom praten jullie nu al over halve en hele ophoudinngen? Dit kan je alleen doen als je paard helemaal rechtgericht is. Je kunt niet eerst horizontaal rechtrichten. Eerst moet het verticale evenwicht goed zijn voordat je aan de halve ophouding begint.
Zo ver ben ik nog niet?
Op sommige stukjes is Spirit recht, op veel stukken ook nog niet. Niet alleen bij de foto's maar mijn gehele rijden. Ik voel nog lang niet alles hoor :P

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:59

ik heb de site van die man bekeken... in het laatste filmpje zie je dus een paard dat gewoonweg teugelkreupelt, en dat voor promomateriaal...

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:30

poes schreef:
ik heb de site van die man bekeken... in het laatste filmpje zie je dus een paard dat gewoonweg teugelkreupelt, en dat voor promomateriaal...

klopt, maar ook in dat filmpje over basistraining zie je veel taktfouten, paard stapt een korte en een lange pas!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:35

plus dat iedere keer als die pony beetje leuk gaat lopen, die hoge binnenhand dan eigenlijk zou moeten zakken, en dat doet ze dus niet, en dan gaat ie op een gegeven moment ook terecht in verzet.

Ik vind die man ook helemaal niet erg kundig overkomen, hij zegt erg weinig, ik zie heel weinig gebeuren bij de pony en het is wel erg veel van hetzelfde.

Als je eigen lesgever dan nog eens een afkooksel is daarvan, dan blijft er mss van het originele adb niet veel meer over (of is het echt niks waard die methode)?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 09:08

poes, het klopt wel dat als het paard nageeflijk gaat lopen, je je handen 'gewoon'hoort te dragen. Niiet met de binnenhand hoger dus.
Wel mag ik soms mijn binnenhand ietsje hoger zetten. Een heel klein beetje dus he ;) om de buiging te ondersteunen.
Ik zou zeggen, neem eens zelf les van iemand op deze methode en voel zelf hoe het is :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:05

Nou als de site met filmpjes die ze zorgvuldig hebben kunnen selecteren, mij al absoluut NIET aanspreken, laat ik het wel zo :)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:13

ik heb neit alle reacties gelezen maar misschien heb je hier wat aan voor je handen. probeer vanaf de mond naar je elleboog een rechte lijn te maken. dus de teugel loopt in je hand over zonder een knikje wat je nu wel hebt echt een rechte lijn. als je daar af en toe op let krijg je vanzelf een mooiere handhouding. en naar mijn mening ben je ietwat hard in de hand. heel veel suc6 met alles!! +:)+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:30

poes schreef:
plus dat iedere keer als die pony beetje leuk gaat lopen, die hoge binnenhand dan eigenlijk zou moeten zakken, en dat doet ze dus niet, en dan gaat ie op een gegeven moment ook terecht in verzet.

Ik vind die man ook helemaal niet erg kundig overkomen, hij zegt erg weinig, ik zie heel weinig gebeuren bij de pony en het is wel erg veel van hetzelfde.

Als je eigen lesgever dan nog eens een afkooksel is daarvan, dan blijft er mss van het originele adb niet veel meer over (of is het echt niks waard die methode)?

Uhm man zegt weinig op een filmpje? Waar zie jij hier een filmpje van de TS met les :?
Paard gaat op 2 foto's redelijk correct lopen en daar zitten haar handen + armen ook op 1 lijn met de teugels.

Of is het echt niks waard die methode..? Waarom zo suggestief? Oordelen over iets wat je niet snapt?

MayDayParade.... Het is dan toch iig handig om de reacties van de TS te lezen..

TS ik blijf er wel bij, haal je hand niet naar je toe maar zet opzij, ik denk dat dat al een heel stuk beter gaat :)

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:38

Bedankt voor de reacties.
Ik begrijp aan de ene kant ook wel een beetje waarom mensen zo reageren. AdB methode is neit heel erg bekend, en is toch wel even anders dan wat je gewoonlijk leert.

Air, hand opzij lijkt vriendelijker als naar je toe halen. Maar hij het opzij zetten haal je het paard uit zijn lijn, uit zijn evenwicht.

Ik denk dat poes de filmpjes bedoelde op de site van steef geelen.
Mijn filmpje was iig niet van les hoor, alleen een stukje galop van het inrijden voor de wedstrijd.

&
Ik wil og even toevoegen, dat ik vind dat op foto: 3/4/6/7/9/11/13, ik vind dat mijn handen op de goede lijn zitten.
De rest heb ik mijn handen allemaal te hoog.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:48

Nee want daarin hoort het paard ook recht te blijven, doe hij dat niet dan gideer je even. Maar dat doe je niet constant, alleen als hij valt. En dan moet je leren in welke mate je het doet :)

Of zoals Antoine het ongeveer zelf zei: Maakt het probleem van een ander niet dat van jezelf.
De scheefheid is van het paard, wij moeten dus wel helpen om hem recht te richten maar wij moeten hem niet die steun geven dat hij net niet zelf hoeft te doen maar op jouw steunt.
Want dat is nu wel wat gebeurt, hij wordt namelijk ook zwaar in je hand.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 18:55

Dus jij bent van mening, dat als ik mijn binnenteugel opzij zet ipv naar me toe haal, dat spirit dan geen steun van mij krijgt.
Hij heeft toch ook juist steun nodig om zich aan iets te kunnen afzetten, zonder dat hij zwaar in de hand wordt.

Girl101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:06

Wat mij opvalt is dat je wat streng lijkt met je hand. Blijf opletten dat je je handen niet naar je toe haalt.

Krijg je les?

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 19:58

Ja ik krijg les.

Nikita80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 06:46

Ik vind het beeld niet fijn. Probeer je handen net boven de schoft bij elkaar te houden. Probeer er meer ontspanning in te rijden. want op sommige foto's laat hij echt zien dat hij er geen plezier in heeft . Maar zeker een leuk paardje even oefenen en jullie zijn er

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:00

Let goed op je handen! En bij foto 2 mag je wat minder hard trekken.
Wel een leuk paardje!

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:56

Ik vind het toch niet erg vriendelijk er uit zien, ik zou de teugels iets langer laten, eerst recht maken en dan laag instellen, als hij laag kan lopen dan pas beginnen met het hoger instellen en vooral rustig oppakken!