Groen paard met beginnend paarden-mens, ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 11:34

Renske_W schreef:
Hier zelf een "groene" combinatie.
Ik had zelf al wel wat rondgehobbeld op verzorgpony's en een jaartje manege paarden gereden, toen ik Wedge mocht gaan rijden.
Toen 4 jaar, basis was erin gereden, en toen mocht ik hem gaan rijden.
Iedere week les, en ook van de eigenaar begeleiding als ik daarom vroeg.

Hier geef je zelf al dat de basis er al in gereden was en dat je veel begeleiding kreeg. Op deze manier is het ook geen punt.

Renske_W

Re: Groen paard met beginnend paarden-mens, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:52

Basis als zijnde, hij was ingereden. ;)
Stap, draf, galop zat erop.
Volgens mij wil de TS het paard ook eerst in laten rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:11

Dan zit er geen basis op. Stap, draf en galop kan een veulen ook.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:37

Groen op groen daar wordt niemand wijzer van.

Als groene ruiter leer je op een groen paard helemaal niks behalve blijzen zitten.
En een groen paard leert van een groene ruiter alleen dat het de bedoeling is dat hij erop moet blijven zitten.

Niet doen dus

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:51

Ik heb als groen iemand op een groenjong paard gereden/doorgereden/ingerden wat je ook wilt noemen, was al wel zadelmak maar dat was alles, is prima gegaan. Maar het licht volgens mij gewoon aan het kakrakter van het paard. Ik had wel begeleiding eerste paar keer er naast lopen, daarna steeds meer ruimte geven en dan los gereden. Trouwens geen idee of er wat aan hebt maar ik heb zonderzadel op het paard gereden/doorgereden/ingereden ;$

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:17

ik was 15 toen ik een paard kreeg, heel toevallig hadden kennissen stallen te weinig en besloten en vroegen of ik misschien hun 3jarige wilde overkopen. Natuurlijk helemaal penny dat paard gekocht, mijn ouders zijn geen paardenmensen en ik had al wel een aantal jaar ervaring (privelessen en rijden bij een fokker) maar de verantwoordelijk is het grootste punt waar ik tegenaan loop. Ik ben nu bijna 18, en mijn paard is bijna 6, en ik vind dat het prima gaat. Ik heb in het begin geen les gehad, hij was al zadelmak en ik vond hem te schriel om intensief te rijden, dus heb ik alleen maar buiten gereden. Sinds een jaar ben ik pas actiever met hem bezig en ik zie wel het sneller gaat met mensen die al veel ervaring hebben, maar het gaat bij ons niet fout, alleen maar heeeeeel langzaam (al licht dat ook voor een deel aan zijn bouw), ik vind dat je prima als groen persoon een groen paard kan beleren, op twee uitzonderingen: les nemen (wat ik deed was niet slim) en zorg dat je eerst een goede, onafhankelijke zit hebt waarbij je het paard niet in de wegzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:38

Ik ben het niet met je eens :)
Een groene ruiter maakt beginnersfouten, en dat is niet erg, maar wel op een groen paard. Verder heeft een onervaren ruiter per definitie geen onafhankelijke zit, en om het paard niet in de weg te zitten, moet je echt wel handig zijn, en een goed gevoel hebben voor wat je doet. En dat kan pas als je weet wat je moet voelen, maar een groene ruiter heeft daar geen idee van :n

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:57

Bovendien, dat samen leren klinkt wel leuk. Maar mijn ervaring is dat paarden veel sneller leren dan ruiters. Een ervaren ruiter kan vaak met bv. een 6-jarige fokmerrie die nog nooit wat gedaan heeft in een jaar Z2 rijden voor het sportpredikaat. Omgedraaid zie ik dat niet zo snel gebeuren. Een ervaren ruiter leert een jong dier spelenderwijs door het af en toe een pasje mee te pakken probleemloos iets als wijken. Onervaren combinaties zie je er soms een jaar over doen, en dan is het tot in den treuren geoefend. Dat levert dan heel veel belasting op voor zo'n jong dier en dat is gewoon niet gezond. De kilometers en uren om te leren kun je beter maken dan op een uitgegroeid en ervaren paard dan op een jong paard. Niet alleen voor jezelf, maar ook vooral voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:00

Volledig mee eens, echt perfect omschreven!!!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:27

Yamcha schreef:
Een groene ruiter maakt beginnersfouten, en dat is niet erg, maar wel op een groen paard. Verder heeft een onervaren ruiter per definitie geen onafhankelijke zit, en om het paard niet in de weg te zitten, moet je echt wel handig zijn, en een goed gevoel hebben voor wat je doet. En dat kan pas als je weet wat je moet voelen, maar een groene ruiter heeft daar geen idee van :n

ligt er ook een beetje aan wat je onder een groene ruiter verstaat, er zit nogal een verschil in mensen die nauwelijks ooit hebben gereden en mensen die al jaren op bv een manege rijden, maar dus wel weten hoe een paard aanvoelt en een onafhankelijke zit hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 14:30

Dat is dan wel een uitzondering hoor, sorry, maar de zit en de rijstijl van de gemiddelde manegeruiter heb ik geen hoge pet van op :n

De meeste manegeruiters zijn zo ruw en lomp in hun hulpen, dat je daar een jong paard alleen maar grondig mee verknalt. Nah, liever een heel ervaren ruiter die heel zacht is met de mond, die een been kan aanleggen ipv het paard gelijk in tweeën trappen, en die gewoon eerst lekker de gangen en stuur en rem bevestigt voor dat paard "aan de teugel moet".

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:07

Yamcha schreef:
Dat is dan wel een uitzondering hoor, sorry, maar de zit en de rijstijl van de gemiddelde manegeruiter heb ik geen hoge pet van op :n

De meeste manegeruiters zijn zo ruw en lomp in hun hulpen, dat je daar een jong paard alleen maar grondig mee verknalt. Nah, liever een heel ervaren ruiter die heel zacht is met de mond, die een been kan aanleggen ipv het paard gelijk in tweeën trappen, en die gewoon eerst lekker de gangen en stuur en rem bevestigt voor dat paard "aan de teugel moet".

ik vrees inderdaad dat het een uitzondering was ja, maar het ging even om de vergelijking, er zullen best wel mensen zijn die gewoon nog onervaren zijn, maar wel goed kunnen zitten en goede hulpen geven. Ik vind mezelf ook nog lang niet ervaren, ik ben nog jong en heb nauwelijks ooit een wedstrijd gereden, maar ik heb wel veel verschillende paarden gereden en weet hoe ik moet handelen in bepaalde situaties, ik zit stil en ben duidelijk en consequent, maar dat alles bij elkaar maakt me nog niet ervaren, het is maar net uit welk perspectief je kijkt. Iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten... dat vind ik weer een ander verhaal, die moet eerst leren rijden op oudere paarden voordat ze aan een jonkie beginnen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:27

Yamcha schreef:

Wat is er volgens jou niet waar aan mijn post dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:43

Reactie was gericht aan Ilse :)
Sorry, was onduidelijk.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 17:47

Yamcha schreef:
Reactie was gericht aan Ilse :)
Sorry, was onduidelijk.

Ahh oke ik kon het al niet plaatsen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:16

Whahaha :D

Ben het ook eigenlijk best vaak met je eens :D

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 16:38

Leuk om te lezen hoe het wereldje van een aantal deskundigen instort wanneer een autodidakt vertelt dat je niet altijd een heel circus van ervaring en betweters nodig hebt om (als groentje) een groen paard te beleren. Maar ja wat wil je anders als je je volledige eigenwaarde ophangt aan het "kunnen" berijden van een paard. En dan verschijnt er ineens iemand die die laat zien dat het eigenlijk allemaal maar relatief is. Wat een reakties allemaal _O-

Nou hier dan nog een....en dan ook nog een vent:
Na 15 jaar niet meer op een paard gezeten te hebben kocht ik een paard van 3,5 dat alleen nog maar voor de kar gestaan heeft. Ik werd volledig voor gek verklaard door zowat de hele stal waar hij kwam te staan. En ja.....ik kreeg 1 a 2x in de week begeleiding/les van iemand die ook dacht dat ik getikt was....maar al snel zag dat er meer in zat. Nu na een half jaar zegt mijn begeleidster dat het een groot voordeel is dat zowel het paard als ik samen groeien. Het paard heeft nog geen verkeerde dingen aangeleerd en ik krijg meteen feedback van het paard wanneer ik het niet goed doe. Iets wat je op een manege paard niet snel zal hebben. Het paard doet het leuk....maar aan mij deugt natuurlijk niets. Inmiddels begint de afgunst op de stal merkbaar te worden. Handen vol geld wordt er besteed aan clinics door bekende ruiters en de prestatiedrang is enorm. Dit zijn dan de mensen die niet eens van het terrein af durven met hun paard of in een bak kunnen waar een sprongetje staat. Waar is het plezier gebleven? Natuurlijk heb je altijd de azijnpissers die beginnen over dat het paard verpest wordt/is, onverantwoordelijk, zijn rug gaat kapot en ga zo maar door. Dit is gewoon inherent aan de paardenwereld...het is gewoon nooit goed. Het gaat erom of ik en het paard er plezier in hebben. Er is genoeg expertise in huis om te voorkomen dat het paard door zijn jonge leeftijd schade oploopt op de korte en de lange termijn. Ik heb mijn eigen ambities en zolang de basis er goed in zit en ik op een veilige manier plezier heb is het goed.

Dus TS...zet gewoon je vriend er op, zorg dat je een deskundige hebt die hem begeleidt en vraag niet teveel van het paard ivm de jonge leeftijd.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:24

Aslan, om eerlijk te zijn moet ik wel een beetje lachen als ik je berichtgeschiedenis teruglees. Ik denk dat hier helemaal geen mensen zijn die zichzelf heel deskundig voelen, waarvan hun wereld nu instort, of die hun eigenwaarde ophangen aan het kunnen paard rijden.
Ik denk dat veel mensen zich oprecht zorgen maken om het feit dat er zo makkelijk gedacht wordt over het rijden van een jong paard. En dat die mensen wat meer ervaring hebben en het al heel vaak mis hebben zien gaan met zulke combinaties. En als het dan uiteindelijk wel goed kwam duurde het veel langer dan had gehoeven. En dat allemaal ten koste van het paard.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:28

Ik was heel onervaren en mijn pony was nog groener dan groen. Met behulp van instructie en begeleiding heb ik hem ingereden. Ik heb er geen spijt van dat dit zo is gegaan, ik heb er juist enorm van geleerd. Wel zeg ik erbij alleen had ik dit niet kunnen doen en instructie vind ik daarbij dan ook erg belangrijk.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:29

vraag of je vriend hem wil longeren en andere dingen aan de hand doen en doe dan een jaar later het rijden zelf :j
er zijn ook paarden die past op 5 jarige leefdtijd worden zadel mak gemaakt en bereden enzo
dan weet in ieder geval zeker dat het goed komt
en komt er misschien nog wel een betere klik tussen je vriend en je paard ;)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 20:43

Fleurtje100 schreef:
Aslan, om eerlijk te zijn moet ik wel een beetje lachen als ik je berichtgeschiedenis teruglees. Ik denk dat hier helemaal geen mensen zijn die zichzelf heel deskundig voelen, waarvan hun wereld nu instort, of die hun eigenwaarde ophangen aan het kunnen paard rijden.
Ik denk dat veel mensen zich oprecht zorgen maken om het feit dat er zo makkelijk gedacht wordt over het rijden van een jong paard. En dat die mensen wat meer ervaring hebben en het al heel vaak mis hebben zien gaan met zulke combinaties. En als het dan uiteindelijk wel goed kwam duurde het veel langer dan had gehoeven. En dat allemaal ten koste van het paard.

Mooi gezegd Fleurtje.

Iets wat je zeker in ogenschouw moet nemen:
Er zijn vast mensen met positieve ervaringen over groen zijn en het zelf inrijden van een groen paard. Laatst sprak ik iemand bij mij op stal die het er ook over had dat alle knoppen op haar paardje zaten e.d. Maar met alle knoppen had zij het over netjes stappen, draven en galopperen. Voor mij is dat nog niet eens een goede basis. Wat ik wil zeggen is dat wat veel mensen hier beweren in dit topic relatief is en dus naar hun eigen maatstaven. Het is lastig om te vatten wat jezelf als een goede basis voor je paard beschouwt.

Persoonlijk zou ik er in deze situatie nooit aan beginnen. Ik zou veel ste bang zijn dat er "fouten" insluipen die je er later met heel veel moeite weer moet proberen uit te krijgen. Het goed aanrijden is zo belangrijk. Vaak is een groen paard al moeilijk genoeg voor een gevorderd ruiter, inclusief begeleiding.

wabisabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:13

De basis leer je maar één keer aan. Dit kun je goed doen of dit kan helemaal mis gaan. Een groen paard is vaak al onzeker genoeg, om dan ook nog een onzekere ruiter erop te zetten? Je kunt je afvragen of dat verstandig is. Ruiterfouten zijn tevens vaak moeilijk te herstellen. Er is ervaring nodig om te anticiperen op je paard, om samen een weg door de basis te rijden en vertrouwen op te bouwen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 09:59

aslan schreef:
Leuk om te lezen hoe het wereldje van een aantal deskundigen instort wanneer een autodidakt vertelt dat je niet altijd een heel circus van ervaring en betweters nodig hebt om (als groentje) een groen paard te beleren. Maar ja wat wil je anders als je je volledige eigenwaarde ophangt aan het "kunnen" berijden van een paard. En dan verschijnt er ineens iemand die die laat zien dat het eigenlijk allemaal maar relatief is. Wat een reakties allemaal _O-

Na 15 jaar niet meer op een paard gezeten te hebben kocht ik een paard van 3,5 dat alleen nog maar voor de kar gestaan heeft. Ik werd volledig voor gek verklaard door zowat de hele stal waar hij kwam te staan. En ja.....ik kreeg 1 a 2x in de week begeleiding/les van iemand die ook dacht dat ik getikt was....maar al snel zag dat er meer in zat. Nu na een half jaar zegt mijn begeleidster dat het een groot voordeel is dat zowel het paard als ik samen groeien. Het paard heeft nog geen verkeerde dingen aangeleerd en ik krijg meteen feedback van het paard wanneer ik het niet goed doe. Iets wat je op een manege paard niet snel zal hebben. Het paard doet het leuk....maar aan mij deugt natuurlijk niets. Inmiddels begint de afgunst op de stal merkbaar te worden. Handen vol geld wordt er besteed aan clinics door bekende ruiters en de prestatiedrang is enorm. Dit zijn dan de mensen die niet eens van het terrein af durven met hun paard of in een bak kunnen waar een sprongetje staat. Waar is het plezier gebleven? Natuurlijk heb je altijd de azijnpissers die beginnen over dat het paard verpest wordt/is, onverantwoordelijk, zijn rug gaat kapot en ga zo maar door. Dit is gewoon inherent aan de paardenwereld...het is gewoon nooit goed. Het gaat erom of ik en het paard er plezier in hebben. Er is genoeg expertise in huis om te voorkomen dat het paard door zijn jonge leeftijd schade oploopt op de korte en de lange termijn. Ik heb mijn eigen ambities en zolang de basis er goed in zit en ik op een veilige manier plezier heb is het goed.

Dus TS...zet gewoon je vriend er op, zorg dat je een deskundige hebt die hem begeleidt en vraag niet teveel van het paard ivm de jonge leeftijd.

Geluk is met de domme, zegt men :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 10:58

aslan schreef:

En ondertussen kun je niet meer normaal opstappen op je eigen paard. Hier val je dus door de mand want dat is een fout van jouzelf gweest...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:38

aslan schreef:

Om te beginnen had je paard al voor de kar gestaan dus was bekend met stemhulpen en had toch een bepaalde basis aan opvoeding meegekregen. Dat noem ik niet compleet groen. En verder, als je puur recreatief wilt hobbelen, is het al snel goed. Maar degenen die wel willen groeien, (en jij noemt dat prestatiedrang, ik noem dat groei in je rijtechnische kunnen) zijn daar op een gegeven moment niet tevreden mee.
Paardrijden is samen met je paard ergens naartoe werken, of je dat nu ik wedstrijdverband bevestigd wilt zien of niet, men wil vorderingen zien, uiteindelijk complete bodycontrol over het paard hebben.
Je zegt dat je je eigen ambities hebt. Dat is alleen maar mooi. Een ander heeft ook ambities. En dat is de wedstrijden in. En daar kom je niet ver als je paard bepaalde oefeningen niet kent of niet weet hij hij zijn rug mee moet nemen en al helemaal niet snapt wat een gewichtshulp is.