Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:53

Newtotilas schreef:
Je kan nog o'zo goede sportpony kopen, maar als je zelf niet 'kan' rijden.. dan houd het op.
Ik denk dat het talent van beide moet komen..

In de lagere klasses kun je dan nog wel een heel stuk meeliften op het talent van je paard/pony, maar daarna zal er idd ook en stuk van je eigen talent aan te pas moeten komen.

Overigens heb je niets aan talent als het niet juist getraind wordt.

EvelienH

Re: Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:28

Een ruiter met een goed paard, veel les en wat minder talent komt veel verder dan een talentvolle ruiter met een gemiddeld paard/ paard met weinig talent.

Stal_FO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:32

Ik denk dat je om de top te bereiken allebei talent moet hebben. Ik kan ook met een gewoner paard nog steeds in de top rijden. Wel gewoon op L/M niveau, dus geen topniveau. Maar wanneer het hoger word zal je met een beter paard meer bereiken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:02

Zonder goed paard kom je er als talentvolle ruiter ook niet.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:07

EvelienH schreef:
Een ruiter met een goed paard, veel les en wat minder talent komt veel verder dan een talentvolle ruiter met een gemiddeld paard/ paard met weinig talent.

Inderdaad.
Het paard moet zijn bouw wel mee hebben. Als een topruiter op een paard gaat zitten met weinig talent, kan hij/zij niet zo maar dat paard ineens in de GP laten lopen.
Terwijl als je een goed paard hebt en je leert zitten en waar de knopjes komen, je wel ver komt. Je hebt dan denk ik wel een trainer nodig, die je paard bijschoolt, of dat kan je dan zelf. Maar paardrijden op de top is denk ik wel een geldsport.

JuliaaaXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:08

met een goed paard gaat het voor de ruiter wel al makkelijker.
de ruiter moet natuurlijk ook wel kunnen rijden.
bijv. de houding, daar kan het paard niet veel aan doen

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:15

JuliaaaXXX schreef:
met een goed paard gaat het voor de ruiter wel al makkelijker.
de ruiter moet natuurlijk ook wel kunnen rijden.
bijv. de houding, daar kan het paard niet veel aan doen

Goede houding is eenvoudig aan te leren.
Aan de longeerlijn, zonder beugels, en zitten, in draf galop en stap. uurtje per dag, 7 dagen per week. Dan leer je zitten. Daar moet je wel tijd voor hebben :)

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:19

Ene kant wel andere kant niet. :Y)

Natuurlijk werkt het goed mee om een goede pony/paard onder je kont te hebben. Maar een pony/paard doet niets uit zichzelf. Daarvoor moet er toch echt een ruiter opzitten die ook wat kan. Ik heb zelf een M2 pony en ben met haar voor het eerst begonnen met rijden. Ik heb veel van haar geleerd en zij kan het ook allemaal wel, maar ik ben degene wie het er moet uithalen natuurlijk. :o

Een ruiter uit het Z die op een B paard gaat zitten rijden natuurlijk ook niet direct een Z-proef hoegoed de ruiter ook is. Je moet toch echt beide het nivo aan kunnen.

Janouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:54

ik denk dat het talent in allebei wel zit, als je paard je echt vertrouwd en jij hem ook, kom je verder dan als je niets met je dressuurpaard doet en verwacht dat ie alle wedstrijden wel wint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:39

Janouu schreef:
ik denk dat het talent in allebei wel zit, als je paard je echt vertrouwd en jij hem ook, kom je verder dan als je niets met je dressuurpaard doet en verwacht dat ie alle wedstrijden wel wint.

Wedstrijden winnen heeft meer met de bouw van je paard te maken dan met vertrouwen hoor. Daar zit het ondershceid tussen de gemiddelde paarden en de toppers. Natuurlijk moet er een klik zijn,maar daar win je nog geen grandprix mee :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:15

Een ruiter met weinig talent kan heel veel goed maken met kei en keihard aan zichzelf werken. Doorzettingsvermogen en zelfreflectie is veel belangrijker. Daarnaast moet je een paard hebben met mogelijkheden van zichzelf, maar vooral eentje die zich wil laten bewerken. Als je talent hebt, maar niet bereid bent om er alles voor te doen en te laten, kom je er niet. Maar ook een paard met veel talent, maar die van karakter niet wil, brengt je niet ver genoeg. Dus met veel wil, zowel bij de ruiter als bij het paard, kun je het gemis aan talant voor een groot deel composeren. Bepaalde voorwaarden kwa bouw en mogelijkheden (gezondheid van het paard bijvoorbeeld) zijn natuurlijk wel nodig. En tja, een beetje geld is ook wel fijn om goede lessen te kunnen nemen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 08:33

Ik geloof niet zo in dat gepenny over volledig vertrouwen en een hele sterke band. Natuurlijk een paard moet het voor je willen doen. Maar als die band zo belangrijk zou zijn, dan zou bv. Rath niet zo makkelijk wegrijden op Totilas. Het ene paard heeft nou eenmaal ook meer werklust dan het andere, en als goede ruiter zul je een paard met weinig werklust vast ook wel aan het lopen krijgen, maar zal je ook meer uit een paard dat van nature veel werklust heeft kunnen halen.
Het gaat imo vooral om een goed paard en goede begeleiding, daarmee kan ook een niet getalenteerde ruiter heeel ver komen. Heb ook vaak genoeg gehoord dat sommige jeugdruiters (en ook young riders) niet de enige zijn die wekelijks op hun paarden zitten, maar dat hun paarden ook een paar dagen door betere ruiters gereden worden. En vaak is er dagelijks begeleiding. Heb mijn paard ook weleens een maand in training gezet bij mijn instructrice, zij reed 'm 1 keer per week en ik had 3 keer les per week. Reken maar dat ik heel veel vooruitgang heb geboekt in die maand. Maar dat het hele jaar door is voor mij te kostbaar. Dus ja het is vooral een geldsport, zonder getalenteerd paard en veel begeleiding kun je imo wel op je buik schrijven dat er heel veel meer in gaat zitten dan een krap winstpunt halen in het Z. En het scheelt denk ik ook heel veel of je jong begonnen bent en toen veel hebt kunnen leren. Maar het 'kopen' van resultaten houdt wel ergens op, ik denk niet dat je als ruiter zonder talent veel kans hebt om 70% in een GP proef te halen.

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:30

Talent is niet het belangrijkste, natuurlijk moet je er wel een beetje aanleg voor hebben maar ik ben van mening dat doorzettingsvermogen het belangrijkste is. En als je een paard hebt die niet veel talent voor bijv. dressuur heeft kun je er toch nog ver mee komen als je gewoon door blijft trainen, misschien duurt het lang maar het is mogelijk om er te komen, het is maar hoe graag je het wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:16

Jacobien12 schreef:
Talent is niet het belangrijkste, natuurlijk moet je er wel een beetje aanleg voor hebben maar ik ben van mening dat doorzettingsvermogen het belangrijkste is. En als je een paard hebt die niet veel talent voor bijv. dressuur heeft kun je er toch nog ver mee komen als je gewoon door blijft trainen, misschien duurt het lang maar het is mogelijk om er te komen, het is maar hoe graag je het wilt.

Nee, dat kan niet.
Het talent in een paard zit hem in het karakter, maar vooral in het exterieur/de gangen (kort samengevat).
Met een vervelend karakter maar een goed exterieur kun je nog doorzetten, maar een paard dat met alle liefde van de wereld je op het hoogste niveau zou laten meedraaien maar dat helemaal geen functionele bouw heeft, daar kun je nog zoveel tijd in steken maar op den duur houdt het gewoon op.

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 23:32

.
Laatst bijgewerkt door xBueno op 10-06-22 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:19

Het is naar mijn idee heel simpel want het gaat om de combinatie.
Om de top te bereiken heb je zowel een talentvol paard als een talentvolle ruiter nodig.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 00:52

Mijn ruin sprong overal over zonder iets te raken terwijl ik maar 3 lessen heb gehad!! Medailles gewonnen op lokale jumpings. Door mezelf zijn we niet hoger gegaan dan 1,20m. De merrie die ik nu heb rijd super mooi in dressuur maar zal het niet laten zien tenzij ik het juist aangeef. 2 tegenovergestelde paarden dus, wel beide met karakter :) Ik heb deze merrie nu ongeveer 9 maanden en de test periode is dus nog niet gedaan...
Maar een echte professionele ruiter kan op eender welk paard springen en de capaciteiten eruit halen binnen de 10 min!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 07:15

Ik vind niet dat je sek 'Talent' kan benoemen om bij de top te behoren.

Voor het paard:
1. Karakter, meewerkend, meedenkend maar wel sensibel/werklustig
2. Natuurlijke aanleg (zou je talent kunnen noemen)

Voor de ruiter:
1. Doorzettingsvermogen (want zonder de wil om te winnen, de wil om je doelen te bereiken, moet je enorme keuzes maken. Je moet er ECHT helemaal voor gaan)
2. Natuurlijke aanleg (talent, fijngevoeligheid)
3. Ervaring (zonde opgebouwde ervaring is de weg naar de top veel moeilijker, met het eerste paard duurt deze weg het langst omdat er veel geleerd moet worden)
4. Goede begeleiding (niet alleen trainingen maar ook mentale training, sportpsychologie en persoonlijke lichamelijke training
5. Dan is het fijn om centjes te hebben (krijgen) om de hele boel te bekostigen :D

Ik ben van mening dat een minder getalenteerd paard wat wel de juiste instelling heeft onder een ruiter met doorzettingsvermogen, die er echt voor gaat, die andere dingen moet laten, met iets minder talent maar wel ervaring heeft (op basisniveau) en snel leert, onder goede begeleiding, zonder dikke centen ook aan de top kan komen :D

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:26

Bizzybijtje schreef:
Jacobien12 schreef:

Nee, dat kan niet.
Het talent in een paard zit hem in het karakter, maar vooral in het exterieur/de gangen (kort samengevat).
Met een vervelend karakter maar een goed exterieur kun je nog doorzetten, maar een paard dat met alle liefde van de wereld je op het hoogste niveau zou laten meedraaien maar dat helemaal geen functionele bouw heeft, daar kun je nog zoveel tijd in steken maar op den duur houdt het gewoon op.

Ik zeg ook niet dat je er de olympische spelen mee zou winnen, en natuurlijk als je erg ver wilt komen heb je een paard nodig met veel potentie wat betreft een goed exterieur enz. Maar je kan er wel ver mee kan komen ik heb paarden in de Z zien lopen met een wat minder correcte bouw en die deden het uitstekend! :j
Ik wil er maar mee zeggen dat je ook met paarden die dus wat minder correct gebouwd zijn, de bijv. dressuur in kunt en dat talent van beide kanten moet komen wil je echt ver in de paardensport komen.
ben het trouwens ook helemaal eens met Zooist :)

Amber27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 23:29

oneens, zonder goede ruiter kom je nergens met een goed paard :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:58

Paardensport is toch de enige individuele sport waarin je successen (gedeeltelijk) kunt kopen. In de andere sporten is de enige factor jezelf.
De combinatie 'getalenteerd paard-minder getalenteerde ruiter' komt vaak verder dan de combinatie andersom. Dit zie je meer dan genoeg bij de jeugd wedstrijden voorkomen. Vaak zie je een minder getalenteerd kind met een crack van een paard een stuk verder komen dan een zeer getalenteerde ruiter met bijvoorbeeld een koudbloed.

In Amerika zie je dit heel veel. De rijken kopen dure paarden voor hun kinderen en nemen een getalenteerde ruiter in dienst om de paarden door de week te trainen. Daarbij komt er met regelmaat thuis en altijd op concours een goede trainer helpen en deze kinderen presteren lekker...

JudithhB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 12:56

Om goed te presteren speelt niet alleen talent een rol.
Maar ook de mentaliteit van ruiter en paard en een goede begeleiding is van belang.

Als je mij vraagt wat een betere combinatie is een ongetalenteerd paard met een getalenteerde ruiter of een ongetalenteerde ruiter op een getalenteerd paard, zou de eerste combinatie beter uitpakken.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:06

Als je verder wilt komen dan de gewone basissport zal het talent toch echt zeker in beide moeten zitten.

Een talentvolle ruiter krijgt een paard de eerste klasses nog wel door en andersom een getallenteerd paard loodst een ruiter die begeleid wordt ook wel een eind op weg, maar wil je echt verder, zal je elkaar moeten versterken, niet dat de een de ander achterhoud.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:21

JudithhB schreef:
Maar ook de mentaliteit van ruiter en paard en een goede begeleiding is van belang.

Als je mij vraagt wat een betere combinatie is een ongetalenteerd paard met een getalenteerde ruiter of een ongetalenteerde ruiter op een getalenteerd paard, zou de eerste combinatie beter uitpakken.

Daar geloof ik dus niet in, ik denk dat die 2e combinatie het beter doet, mits met goede begeleiding, maar dat geldt voor de eerste combinatie ook. Want je kunt als ruiter nog zo getalenteerd zijn, begeleiding heb je altijd nodig om ergens te komen.

JudithhB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:53

Fleurtje100 schreef:
JudithhB schreef:

Daar geloof ik dus niet in, ik denk dat die 2e combinatie het beter doet, mits met goede begeleiding, maar dat geldt voor de eerste combinatie ook. Want je kunt als ruiter nog zo getalenteerd zijn, begeleiding heb je altijd nodig om ergens te komen.

Dat zei ik dus net ook al. Alleen wat ik denk dat met goede begeleiding je verder komt zonder talent en een goed paard onder je kont dan dat je met goede begeleiding met talent op een paard zit die er geen aanleg voor heeft. Begrijp me niet verkeerd ik denk wel dat je ver komt, want een goede ruiter zal toch veel uit zo'n paard kunnen rijden, maar toch gok ik op het andere koppel ;) .