Stelling jong paard:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:58

Ach laat ook maar eigenlijk..

Tendance

Re: Stelling jong paard:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:20

Testosteron is niet het enige hormoon, dat gedrag veroorzaakt/beïnvloedt. Puberteit heeft met een periode in het leven van een mens en dier te maken, die vol van veranderingen zit.
Het besef van deze veranderingen is er dan nog niet en ze weten er dus maar slecht mee om te gaan. Zodra ze dit leren te doen komen ze in de fase van adolescentie.
Hoe dat hormoon dan heet? Geen idee, want in die benamingen ben ik niet zo heel goed, maar dat kan ik als je het heel hard nodig vind, morgen wel aan mijn collega (bioloog) vragen.

Ik vind het wel best verder. We worden het niet eens en dat hoeft ook niet.
Heb geen zin om te discussieren met iemand, die niet eens kan wachten tot iemand de tijd heeft om te antwoorden...
Bij deze is onze discussie dus afgesloten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:32

Tendance schreef:
Testosteron is niet het enige hormoon, dat gedrag veroorzaakt/beïnvloedt. Puberteit heeft met een periode in het leven van een mens en dier te maken, die vol van veranderingen zit.
Het besef van deze veranderingen is er dan nog niet en ze weten er dus maar slecht mee om te gaan. Zodra ze dit leren te doen komen ze in de fase van adolescentie.
Hoe dat hormoon dan heet? Geen idee, want in die benamingen ben ik niet zo heel goed, maar dat kan ik als je het heel hard nodig vind, morgen wel aan mijn collega (bioloog) vragen.

Ik vind het wel best verder. We worden het niet eens en dat hoeft ook niet.
Heb geen zin om te discussieren met iemand, die niet eens kan wachten tot iemand de tijd heeft om te antwoorden...
Bij deze is onze discussie dus afgesloten.

Voor mij hoef je het niet na te vragen, maar misschien wil je er zelf het fijne van weten en dan ben je bij een bioloog uiteraard aan het juiste adres. Wat mij betreft zijn wij inderdaad klaar met deze discussie, niet dat we het eens hoeven zijn, maar ik heb geen zin in dat gedraai van jou. Daag juffrouw!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:33

Ik ben het niet eens met de stelling.
Te vaak wordt dat geroepen, terwijl de fout bij de ruiter ligt.
Jonge paarden leren snel en worden sterker, vaak houdt de ruiter dat niet bij en komt dan in een periode dat het niet zo lekker gaat. (lees ruiter is bij probleem 1 en paard heeft alle tijd om zich te vervelen en dus weer (bijv) 3 nieuwe problemen gecreeerd)
Tuurlijk zijn er paarden die wel wat hormonale problemen hebben, maar imo is het in de meeste gevallen een tekort van de ruiter.
Zelf vind ik het fijn wanneer de paarden wat meer "praatjes" krijgen (relatief) Dan geven ze aan dat ze iets meer werk aan kunnen en dat maakt het voor mij ook weer leuker.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:36

Jessix schreef:
Voor mij hoef je het niet na te vragen, maar misschien wil je er zelf het fijne van weten en dan ben je bij een bioloog uiteraard aan het juiste adres. Wat mij betreft zijn wij inderdaad klaar met deze discussie, niet dat we het eens hoeven zijn, maar ik heb geen zin in dat gedraai van jou. Daag juffrouw!

Kun je eigenlijk wel normaal doen??? En ik vraag me nog af waarom je weer begint over het juffrouw zijn...
Waarom val je mij meerdere malen persoonlijk aan? Ik heb je toch nooit iets misdaan en naar mijn idee ook nooit persoonlijk aangevallen.
Wel weet ik, dat ik niet op een forum kom voor mensen die mij dit gevoel geven, dus zal ik mij verder ook afzijdig van je houden!
Laatst bijgewerkt door Tendance op 10-05-11 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:37

Mmm mijn mening is toch dat een paard of pony bij elke ruiter zal gaan uittesten om te kijken wat voor ruiter hij/zij op zijn rug heeft..
Heeft die een consequente ruiter dan zal die het niet zo snel weer doen maar een "bange" ruiter of een ruiter die niet consequent is zal die echt wel vaker streken gaan uithalen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:43

Love_4ever schreef:
Mmm mijn mening is toch dat een paard of pony bij elke ruiter zal gaan uittesten om te kijken wat voor ruiter hij/zij op zijn rug heeft..
Heeft die een consequente ruiter dan zal die het niet zo snel weer doen maar een "bange" ruiter of een ruiter die niet consequent is zal die echt wel vaker streken gaan uithalen.

Een bange ruiter is ook niet consequent en niet daadkrachtig en duidelijk. Logisch dat een paard dan niet altijd doet wat de ruiter wilt.
Paard voelt direct of de ruiter duidelijk is en de juiste hulpen geeft, dat hoeft hij niet te testen :Y)

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:51

Nee maar dat zal hij de 1e x wel gaan testen en daarna er gewoon streken van maken om het expres te doen..
Als je snapt wat ik bedoel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:52

Omdat de ruiter het toelaat.... bij een andere ruiter zal hetzelfde paard al snel weer normaal zijn of niet eens beginnen aan iets.

Er zijn trouwens ook paarden die juist heel goed met zwakkeren omgaan zoals kinderen, bange mensen en gehandicapten. Zij maken geen misbruik van de zwakheid, maar werpen zich op als heuse babysitters en gaan zelfs zover als stilstaan als je scheefzakt bv.
Dit is geen aangeleerd gedrag, het zit in hun aard.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:04

Daar herken ik mijn merrie heel erg in!!!
Een pittig paard als ik erop rijd... Heel fijn en niet lastig, maar gewoon een pittige tante, maar met kinderen van 7/8 is ze het rustigste paard, dat ik ken!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:33

Love_4ever schreef:
Nee maar dat zal hij de 1e x wel gaan testen en daarna er gewoon streken van maken om het expres te doen..
Als je snapt wat ik bedoel

snap het wel, maar ben het niet met je eens.
Ruiter geeft die ruimte. Waarom zou het paard daar geen gebruik van maken als hij het daardoor naaar z'n zin heeft óf (even) ontkomt aan een ruiter met onduidelijke of (onbedoeld) harde hulpen?

Lusitana: ook herkennbaar :j

gewoonmarie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:13

eens, je zal altijd uitzonderingen hebben ie het niet doen, maar meestal beginnen ze na een tijdje wel even te kijken of ze ook onder het werk uit kunnen komen, aan de ruiter de taak om dit gedrag te kunnen beperken, door goed, duidelijk en concequent te rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:53

gewoonmarie1 schreef:
eens, je zal altijd uitzonderingen hebben ie het niet doen, maar meestal beginnen ze na een tijdje wel even te kijken of ze ook onder het werk uit kunnen komen, aan de ruiter de taak om dit gedrag te kunnen beperken, door goed, duidelijk en concequent te rijden.

Waarom zouden ze onder het werk uit willen komen?
Dan doe je als ruiter imo toch wat verkeerd.
Een paard moet voor je willen werken en dat is een taak van de ruiter om te zorgen dat het leuk is en blijft voor het paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 10:56

anneliesdj schreef:
Niet mee eens, puur op basis van ervaring; ik heb er al een heel aantal gezien die dit ook na jaren gereden te zijn nooit hebben gedaan.
Er zijn ook veel paarden die na de eerste spanning en wanneer ze zich leren loslaten in de rug en als de conditie wat beter wordt weleens wat jolig worden maar een enkel vreugdebokje wat goed controleerbaar is zie ik niet als uitproberen en dat is vaak al te voorkomen met 5 minuten longeren.

:j Met Anneliesdj eens, denk dat het meeste 'uitproberen' een kwestie is van een jong paard dat sterker wordt en zich goed voelt, of juist iets niet snapt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:12

superwoman schreef:
gewoonmarie1 schreef:

Waarom zouden ze onder het werk uit willen komen?
Dan doe je als ruiter imo toch wat verkeerd.
Een paard moet voor je willen werken en dat is een taak van de ruiter om te zorgen dat het leuk is en blijft voor het paard.

Weet je wanneer een paard het echt leuk vindt?
Als je hem in de wei laat staan!!
Dus als je doet wat het paard ECHT wil! Dan ga je er niet op zitten!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:27

Tendance schreef:

Klopt, maar wanneer je er wél op gaat zitten, moet je er wel voor zorgen dat het paard dit ook leuk vind ipv in verzet gaat.
Moet zeggen dat mijn vorige paard het rijden echt leuk vond, heeft een lange periode "vrij gehad" en het verschil kon je wel merken. Toen ze weer mocht werken werd ze duidelijk vrolijker.
Ook zo 1 die graag de trailer op stapte richting de wedstrijden - Heel leuk paard!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:19

Het is onzin om te denken dat alle paarden liever niet bereden worden. Als het werk leuk is, fleuren ze helemaal op en staan te trappelen om aan het werk te mogen. Ik had een pony die zelf onder haar zadel ging staan als je het ophield, tot grote verbazing van iemand die een pony had die probeerder te vluchten bij het opzadelen.

Dat soort gedrag, dus hoe een paard reageert op je als je komt rijden, is goed af te lezen hoe prettig het werk wordt gevonden.

De wei is geen natuur. Daarbij is het allemaal voorspelbaar en saai. Daar is hij best gelukkig in, maar dat neemt niet weg dat wat leuks doen als werken met de ruiter best als heel prettig ervaren kan worden en een bereden paard gelukkiger KAN zijn dan een paard dat niks doet.

De band die het opbouwd met een ruiter moet je niet onderschatten. De waarde die het paard hecht aan jou een plezier doen ook niet.
Daarom is het zo jammer dat er mensen zijn die dat niet van hun paard willen of kunnen krijgen. Ze zullen nooit weten wat het is als een paard vrijwillig zich voor je inzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:44

superwoman schreef:
Tendance schreef:

Klopt, maar wanneer je er wél op gaat zitten, moet je er wel voor zorgen dat het paard dit ook leuk vind ipv in verzet gaat.
Moet zeggen dat mijn vorige paard het rijden echt leuk vond, heeft een lange periode "vrij gehad" en het verschil kon je wel merken. Toen ze weer mocht werken werd ze duidelijk vrolijker.
Ook zo 1 die graag de trailer op stapte richting de wedstrijden - Heel leuk paard!

Dat was een geweldig paard :+: zo lief en zo mooi :+:

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:05

Als ik daadwerkelijk zou vinden dat het erg is om op een paard te stappen, dan zou ik zelf geen wedstrijden rijden met mijn paard, dus zo zwart wit bedoel ik het echt niet...
En ik snap ook wel, dat een paard uitdaging en vermaak moet hebben, maar ik zie ook in, dat je het je paard niet altijd naar de zin kan maken als je erop zit. Soms wil je nu eenmaal een middendraf terwijl het paard er geen zin in heeft, dan druk ik in ieder geval gewoon nog even door.
Met, dan moet je hem in het land zetten, bedoel ik meer: als je nooit iets wil doen, waar het paard niet heel veel zin in heeft dan moet je geen paard willen trainen, want iedereen heeft wel eens geen zin.

En mijn paarden vinden het ook leuk om aan het werk te mogen hoor, maar ik hoeveel rekening ik ook met ze houd, ze zijn het altijd wel een keer niet helemaal met me eens... En hoe vaak dat voor komt?
Het kan al iets kleins zijn als: Ik wil je nu naar beneden rijden... Mijn paard: ik kijk nog liever even in de verte naar dat bonte paard, dat staat te grazen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:27

Tendance schreef:
En ik snap ook wel, dat een paard uitdaging en vermaak moet hebben, maar ik zie ook in, dat je het je paard niet altijd naar de zin kan maken als je erop zit.

"Naar de zin maken" is imo heel wat anders dan "met goed leiderschap zorgen dat het paard voor je wil werken".
Als je het paard het teveel naar z'n zin maakt, dan voelen ze zich vaak helemaal niet prettig. Een goede leider zorgt voor vertrouwen en balans.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:39

Het is een mensen gedachte om te denken, dat een paard je gaat uittesten. Zo denkt een paard volgens mij helemaal niet. Hij ervaart gewoon dingen.
Als een paard je "uittest"dan is het vaak de ruiter, die eventjes gewoon niet weet hoe hij ergens op moet reageren. Een menselijke tekortkoming.
Een paard kan natuurlijk wel spierpijn hebben, door een training. En dat hij dan minder fijn loopt en het eventjes gewoon niet doet, heeft dus een geheel andere oorzaak dan uittesten.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:41

BosscheBol schreef:
mmm lastig is dit.

kan uittesten ook niet voorkomen dat paarden het even niet begrijpen, het lichaam nog niet voldoende kracht heeft om een oefening te doen etc.

Ben zelf van het segement: paard test niet uit,maar communcieert. Met als kanttekening dat ik van duidelijkheid en disipline houd.

Hier ben ik het volledig mee eens! :j

Ik heb 2 jonge paarden gehad. Ik heb ze niet zelf zadelmak gemaakt, maar ik heb wel al het voorbereidend werk gedaan alleen het daadwerkelijk er voor het eerst opkruipen dus niet. Nadien heb ik ze wel zelf doorgereden.
Ik heb nooit gemerkt dat de paarden in hun puberteit zaten. Er waren wel momenten dat we 'vast' zaten in de training, maar dat kwam doordat er een communicatiestoornis was. Ze zijn nooit in verzet gekomen door te gaan steigeren, bokken of wegrennen :n
Dus ik neig nu te zeggen dat je met een consequente opvoeding ver komt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:49

Hoe meer een paard zoekt naar invalshoeken om zijn eigen weg te gaan hoe leuker ik zo'n paard vind. Dit zijn namelijk doorgaans de paarden die ontzettend snel leren en dus elke minuut van onoplettendheid van de ruiter in de gaten hebben. Ik kan daar wel om lachen persoonlijk.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 18:56

Volgens mij maakt de leeftijd niet zo heel veel uit, een paard zal zijn ruiter denk ik altijd wel even uit proberen en kijken hoe ver hij kan gaan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 22:15

superwoman schreef:
Tendance schreef:
En ik snap ook wel, dat een paard uitdaging en vermaak moet hebben, maar ik zie ook in, dat je het je paard niet altijd naar de zin kan maken als je erop zit.

"Naar de zin maken" is imo heel wat anders dan "met goed leiderschap zorgen dat het paard voor je wil werken".
Als je het paard het teveel naar z'n zin maakt, dan voelen ze zich vaak helemaal niet prettig. Een goede leider zorgt voor vertrouwen en balans.

Dat was ook niet tegen jou bedoeld hoor! Het was meer algemeen, maar ik denk niet dat ik mijn paard altijd happy maak met wat ik van hem of haar vraag, maar dat is dan gewoon even jammer voor haar of hem.
Ik ben eerlijk en rechtvaardig, maar er moet uiteindelijk wel gebeuren wat ik wil.
Ook als mijn paard er even geen zin in heeft. Ik zou namelijk nooit iets buiten de mogelijkheden van mijn paard vragen.