sis en ik @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caboclo

Re: sis en ik @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:09

leuke haf maar als ze (wat jij zegt) niet goed is ingereden waarom staan er dan wel foto`s in je profile (onder sis) springfoto`s waar daar niets op aante merken is?

ik zelf rij ook niet altijd netjes en via de boekjes maar och och wat kan jij trekken,
ik zal vooral rustig blijven en proberen zo min mogelijk teugel druk te geven!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:16

met springen is het goed te doen,
dat vind ze leuk en dan kunnen we samen goed overweg,
de dressuur volte's enzovoorts is gewoon een ramp zal ik maar zeggen,
dat trekken ga ik niet nog een keer uitleggen,
aub even mijn andere posts lezen,
als ik haar niet omgetrokken had waren we door het hek geknald......

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:25

ja okee maar vergeet dan aub niet je hand laag te houden dit was echt ''te'' verder zal ik zeggen umh weer vanaf de grond beginnen en weet niet of er mogelijk heid is om aan de logeerlijn er op te gaan?

en heb je al is een ander bitje geprobeerd?
rubber bitje? somige paarden vinden dit eng om vast te pakken (en dus stuurloos te gaan) t ken helpen maar niet alle paarden zijn zo onder de indruk.

heb igg ook wel is een stal genoodje zien rijden met een ''normaal'' bitje met alleen lange pennen aan de zijkant dat zorgt er voor dat je t bit niet door de mond trekt maar t bit tegen de mond aan komt.!?

(igg weet niet hoe t bitje heet)

su6

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:33

kneveltrens Cabocia :) maar inderdaad, hou je handen laag, niet alleen trek je dan minder, je kan dat ook veel beter sturen. Mij is alleen de vraag hoe geschrikt jijzelf bent om dit paard manieren bij te leren, is het niet beter dat hij naar een training stal word gestuurd en daar word bij geschoold?

Het is natuurlijk maar de vraag of de eigenaren dat willen, maar op de manier dat je nu bezig bent.. en wilt (met slof) maak je het probleem alleen maar vele malen erger. De kans op ongelukken en een paard dat door heeft dat hij jullie aan kan, en niet hoeft te luisteren is dan erg groot.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:35

ja dat is ook een goed idee ja,
dat bit wat jij bedoeld is een kneveltrens,
er zitten wel al rubber ringen aan het bit dus ik kon hem gelukkig niet helemaal erdoorheen trekken :)
een rubberbitje kan ik wel lenen van iemand bedankt :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:36

ja benfan daar heb je zeker gelijk in,
gelukkig kan ik op mijn werk altijd goed terecht met vragen (springstal)en hebben hun ook altijd goede adviezen,
ik ben nu aan het zoeken naar een goede manege waar ik meer kan leren :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:40

ponylies schreef:
met springen is het goed te doen,
dat vind ze leuk en dan kunnen we samen goed overweg,
de dressuur volte's enzovoorts is gewoon een ramp zal ik maar zeggen,
dat trekken ga ik niet nog een keer uitleggen,
aub even mijn andere posts lezen,
als ik haar niet omgetrokken had waren we door het hek geknald......

En daar lieve meid, ga je compleet de mist in! Eerst het paard onder controle hebben en hem leren hoe hij onder het gewicht van de ruiter kan ontspannen!
Springen onder de man is een hele grote belasting voor het paard als ze niet goed dressuurmatig gereden worden!
Geen enkele top spring ruiter kan zonder dressuur! 2 Keer springen per week en de rest is het losmaken en gehoorzaam maken van het paard, dus...DRESSUUR!!!!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 16:43

daar heb je zeker weten gelijk in en ik geef toe dat ik dan ook fout zit daarmee,
de reden dat ik dan wel af en toe met haar spring is omdat ze het super leuk vind en ik het werk leuk wil houden voor haar en mij,
ik ga er vanavond weer naartoe en ga dan lekker rustig stappen en als dat goed gaat misshien een drafje erbij

edit zij wel dus :))
heeft ze al een keer gedaan namelijk toen ik haar niet omtrok :)

sokkie4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:58

minder aan de teugels trekken, dan voorkom je verwarring bij je paard :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:59

En veel met je zit rijden, dat is ook belangrijk :) Als je dat nog niet zo goed kunt, zou ik es zonder zadel/met een dekje/boomloos gaan rijden, dan voel je de beweging van je paard veel beter dan met een gewoon zadel!

sokkie4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:16

Ja en nog een tip daarvoor is je handen bij elkaar houden als je rijd zo krijg je het paard toch voorwaarts en kun je zien of je recht zit of niet en dan merk je ook dan je niet op de teugels moet hangen tijdens het rijden maar je eigen gewicht dragen!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 10:54

gisteren weer gereden en het begin was een regelrechte ramp...
ik ging erop zitten lekker stappen met lange teugel,
mevrouw begint uit het niets te staken lees achteruit rennen beetje omhoog komen en draaien,
ik heb het rustig iedere keer opgelost door hand naar voren te doen aansporen en vooruit maar het hielp niet echt..
toen was ik er na 15 minuten echt klaar mee en heb ik toen ze weer achtervloog een flinke schop gegeven waarop een flinke bok volgde en ik bijna zand kon happen,
daarna liep ze naar voren op kuitdruk en konnen we weer redeliojk ontspannen,
zo nog even tien minuten rondgestapt daarna afgezadelt en een schep muslie gegeven .......
het vervelende is nog wel dat ik niet eens wat van haar vroeg het enige doel was lekker stappen aan de lange teugel

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:06

Ik vind het eigenlijk behoorlijk klinken toch als een paard wat pijn heeft, of gewoon geen ruiter op haar rug wil hebben. Is ze eigenlijk altijd al zo geweest?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:10

ja voor zover ik haar geschiedenis weet is ze altijd zo geweest ja,
maar het gekke is dus dat ze de ene dag wel vrolijk is en haar best doet en de andere dag strondvervelend gaat doen.
ik heb laatst ook op de rug op bepaalde spieren gedrukt maar ze gaf absoluut geen pijnreactie of wat dan ook...

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:33

Ik weet niet of het al is aangegeven, maar zorg eerst eens dat je met een fatsoenlijke :) rij uitrustig opstapt. Dwz: rijbroek/ laarzen of chap's/ event. handschoentjes.
Beugels even 1 á 2 gaatjes korter doen zodat je je hakken wat kan uitdrukken. Als ze er zo vandoor gaat, blijf rustig ontspannen zitten, en stuur in geval van nood op het hek af, maar ga niet in die mond lopen hangen. Werkt averechts, zo leert ze vanzelf dat ze het met kracht gaat winnen. Voorwaarts gaan is goed, en probeer dat ook positief te bekijken :D Beter dit dan een staker...
Heb je les? Erg belangrijk in deze fase! :)

Verder zou ik aan de slag gaan met longeerwerk, zo kun je haar goed aan de hulpen en stemhulpen zetten, en bouw je een band op.
Het ziet er wat gespannen en ongecontroleerd uit, en dat is zo zonde, want je moet natuurlijk wel plezier hebben in je rijden! :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:36

ja rijkleding is al gezegt :P
heb ook al aangegeven dat de kleding alleen voor de foto was;)
dan je voor de tips:)
normaal rij ik altijd met rijkleding

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:42

Hoe reageerd je paard als je zonder zadel rijd?

btw.. wat heeft rijkleding te maken met rijstijl? (buiten het feit dat het voor de veiligheid beter is om niet met gympen te rijden of gesloten beugels te gebruiken)

Edit: pijn hoeft ook niet in de rug te zitten, maar kan in de halswervels, andere spier groepen of rond het pelvis (bekken) gedeelte zitten.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:52

oke daar had ik niet aan gedacht van de pijn,
zonder zadel is het net zo soms heel braaf en soms dus zoals gisteren niet,
ik vind het erg lastig om hier mee om te gaan want ik heb ook geen jaren geduld,
ik stop vaak ook pas als ze een paar rondjes braaf was en ontspannen rondloopt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:52

ponylies schreef:
gisteren weer gereden en het begin was een regelrechte ramp...
ik ging erop zitten lekker stappen met lange teugel,
mevrouw begint uit het niets te staken lees achteruit rennen beetje omhoog komen en draaien,
ik heb het rustig iedere keer opgelost door hand naar voren te doen aansporen en vooruit maar het hielp niet echt..
toen was ik er na 15 minuten echt klaar mee en heb ik toen ze weer achtervloog een flinke schop gegeven waarop een flinke bok volgde en ik bijna zand kon happen,
daarna liep ze naar voren op kuitdruk en konnen we weer redeliojk ontspannen,
zo nog even tien minuten rondgestapt daarna afgezadelt en een schep muslie gegeven .......
het vervelende is nog wel dat ik niet eens wat van haar vroeg het enige doel was lekker stappen aan de lange teugel

Zo te lezen mankeert er dus een en ander aan het paard. Dit doet een paard niet uit onwil of om jou te plagen, maar uit onbegrip of pijn.
Dat springen moet je sowieso voorlopig niet doen tot je weer controle hebt met het "normale " rijden.
Ik zou zo'n dier als ik dat binnen kreeg, eerst eens lekker een maand of wat weer tot rust laten komen. Dan helemaal opnieuw beginnen met africhten, dus longeren en...zoals ze dat tegenwoordig "grondwerk"noemen ( ik krijg dat mijn strot zowat niet uit maar goed...) dan weer wennen aan een zadel en hoofd stel en als dan al het vertrouwen weer hersteld is iemand aan de longe er op.
Dat is een lange weg en het niet kunnen rijden gaat er bij de meeste ruiters niet in, maar is vaak het behoud van een paard.

En...ik zou eens iemand inschakelen die er verstand van heeft!!Of mag ik dat niet zeggen?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 15:02

ja aerdenhout je hebt zeker gelijk,
ik ga morgen op mijn werk vragen of hun er misshien een keer op willen stappen om te voelen en te kijken wat er aan mankeert,
ik wil heel graag iemand inschakelen om te kijken maar daar heb ik helaas het geld niet voor,
het niet kunnen rijden boeit me niks ik wil eerst dat het paard in orde is dan is het voor beide leuker,
ik ga gewoon een paar maandjes longeren en ondertussen zovewaar ik dus nooit inkijk hahael mogelijk mezelf inlezen in dit soort problemen(heb namelijk 40 !!! paardenboeken en enceclopedien)waar ik hoop ik zelf zo veel mogelijk aan kan oplossen en tuurlijk mnag je zeggen dat er iemand mee moet werken die er ECHT verstand van heeft maar daar heb ik het geld niet voor :((

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:52

je mag zeker iemand inschakelen die er verstand van heeft....ik ben ook iemand die het zelf wil oplossen maar vraag wel hulp aan een ander... je paardje is niet de makkelijkste maar het kan maanden duren voor je iets bereikt al is het maar wat kleins....echt geduld houden en veel belonen op wat het paard goed doet....mijn pony rijd ik met thiedemann buiten ( ook veel commentaar maar ja) maar anders is ie zo wedstrijdgericht in racen ...maar een slof vind ik te ver gaan...heb wel altijd les en instructie kan je gewoon vinden voor half uurtje voor rond de 15 euro dus... en meestal kan je dan 2 /3 weken vooruit... ik zou zo iemand zoeken!
probeer gewoon veel geduld te houden en zoek iemand die je kan helpen.... weet niet waar je ongeveer woont?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:56

o ja
nog tipje voor galop wat bij mijn pony hielp...ga wat verder naar achter "hangen" probeer niet te ver naar voor te komen en spring dan aan....
dat is moeilijk uit te leggen maar dat is meestal het balansprobleem. ga je met je bovenlichaam te veel naar voren stimuleer je hem om hard te gaan!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:07

annebe schreef:
Hoe reageerd je paard als je zonder zadel rijd?

btw.. wat heeft rijkleding te maken met rijstijl? (buiten het feit dat het voor de veiligheid beter is om niet met gympen te rijden of gesloten beugels te gebruiken)

Edit: pijn hoeft ook niet in de rug te zitten, maar kan in de halswervels, andere spier groepen of rond het pelvis (bekken) gedeelte zitten.

In de 1eplaats voor de veiligheid, en de 2e plaats, een wielrenner gaat toch ook niet in zijn spijkerbroek fietsen?
Heeft allemaal functionaliteit en effect op je houding hulpen enz....
En ik vind het buiten dat alles een stuk netter en serieuzer overkomen.

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 16:57

Wat een leuke haf!
Ik vind je alleen wat aan de grote kant, het plaatje is zegmaar niet zo mooi..
Ze kan trouwens ook mooi lopen zeg! :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 17:04

ponylies schreef:
ja aerdenhout je hebt zeker gelijk,
ik ga morgen op mijn werk vragen of hun er misshien een keer op willen stappen om te voelen en te kijken wat er aan mankeert,
ik wil heel graag iemand inschakelen om te kijken maar daar heb ik helaas het geld niet voor,
het niet kunnen rijden boeit me niks ik wil eerst dat het paard in orde is dan is het voor beide leuker,
ik ga gewoon een paar maandjes longeren en ondertussen zovewaar ik dus nooit inkijk hahael mogelijk mezelf inlezen in dit soort problemen(heb namelijk 40 !!! paardenboeken en enceclopedien)waar ik hoop ik zelf zo veel mogelijk aan kan oplossen en tuurlijk mnag je zeggen dat er iemand mee moet werken die er ECHT verstand van heeft maar daar heb ik het geld niet voor :((

Niet iemand anders erop, maar of longeren of JIJ erop om te kijken waar het nu mis gaat!
En uit een paardenboek ga je dit probleem niet oplossen!