Hoe "zit" je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sinlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:00

Ja, natuurlijk. Maar ook kwa leeftijd, en hoe de ondergrond er bij ligt - hangt de zit vanaf.
Een paard kan in een zware bak namelijk heel verschillend lopen in een bak die heel licht is.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 19:40

Een vlakke gang is wel zo fijn.
Dat vind ik belangrijk.

Muronia

Re: Hoe "zit" je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:25

Een vlakke gang, aan de andere kant, mist vaak schwung, ruimte en souplesse.. ligt er dus ook aan wat je doel is met het paard.

Ik heb een paard gehad die gruwelijk moeilijk uit te zitten was met doorzitten, maar echt mega-goeie gangen had.

Nu heb ik een paardje die superfijn zit in al haar gangen, maar ze heeft lang de kwaliteiten niet voor de dressuursport in vergelijking met mijn vorige paard. Het verschilt echt per dier.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 20:34

Hoe wil je dat verwoorden in een advertentie dan?
" paard heeft zeer goede gangen, maar zit als een kruk" ? :+
Het is iets wat je moet ervaren. Je gaat toch ook niet uitleggen hoe hij losgereden moet worden in een advertentie?

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 16:13

Ik heb een trakehner merrie en een tuigmerrie ohz. Moet iedere keer weer 5 minuten inkomen bij de draf omdat ze zo verschillend lopen :D

De trakehner merrie loopt wat 'sneller' met kortere passen en vrij vlak, zij is heel voorwaarts en moet altijd een beetje terug gereden worden. De tuigmerrie maakt grote passen en is minder voorwaarts. (enkel minder, wel nog steeds voorwaarts!) en dus is het iedere keer weer even wennen. :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 17:26

themuisje schreef:
Het is iets wat je moet ervaren. Je gaat toch ook niet uitleggen hoe hij losgereden moet worden in een advertentie?

Eens. Hoe een paard 'zit' verschilt heel erg per persoon, hoe je gebouwd bent, je eigen scheefheid evt., . En daarnaast kun je alleen zoiets zeggen als je het vergelijkt met een ander paard. Dus hoe je het beschrijft hangt vorral af van je vergelijkingsmateriaal en daar heeft iemand anders niet zoveel aan. Sowieso vind ik het knap als je verder komt met beschrijven dan 'een kruk' oid. :D

DanceValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:14

Als een stoel!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 11:20

Skygirl schreef:
themuisje schreef:

Eens. Hoe een paard 'zit' verschilt heel erg per persoon, hoe je gebouwd bent, je eigen scheefheid evt., . En daarnaast kun je alleen zoiets zeggen als je het vergelijkt met een ander paard. Dus hoe je het beschrijft hangt vorral af van je vergelijkingsmateriaal en daar heeft iemand anders niet zoveel aan. Sowieso vind ik het knap als je verder komt met beschrijven dan 'een kruk' oid. :D

:j helemaal mee eens...
Ik kan voor je beschrijven hoe hij zit, maar voor jou kan het heel anders voelen.
Stel:
De verkoper geeft aan dat hij erg prettig zit, als een huis.
Hij is soepel en ze kan er uren op rijden zonder dat het minder prettig kan zitten.
Je gaat erheen en gaat erop... paard kent jou niet, jij kent paard niet.
Paard houdt zich daardoor wat strak, of vast, waardoor hij aavoelt als een houten mijnkarretje :D
Maar hij kàn wel heerlijk zitten.
Dat is iets waar je enkel achter kan komen door vaker te proberen.

Natuurlijk zijn er paarden die van nature lekkerder zitten dan anderen.
Zo zit die van mij vreselijk in draf :+
Wel soepel, en je kan er best op doorzitten... maar hij maakt even nèt een extra zwaaitje met zijn been optillen waardoor je een soort circulerend effect hebt met rijden :')
Ik kan er nu prima op zitten, mits hij goed los laat en ontspannen loopt... anders is het minder prettig.
Maar als anderen er voor het eerst op gaan en ze kennen zijn gangen niet... komen ze er meestal doodmoe en met rugpijn vanaf. Je moet bij hem 100% ontspannen zitten, maar toch je buikspieren (core) goed aanspannen, dan zit het makkelijker :D

PiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:22

Waarom bijna niemand t erover heeft? Omdat iedereen er wel een andere mening over heeft, en t paard vaak overal wel wat anders rijd.
Op een manege paard bij ons op stal krijgt menig ruiter pijn aan zen kont, terwijl ik er gewoonweg geen las van heb omdat ik m anders rijd..?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:28

Ik denk dat dit ook per persoon verschillend is

wat voor mij als een huis zit kan voor iemand anders als een kruk zitten..
Heeft natuurlijk ook met je eigen lichaam te maken

Iemand die 100 kg weegt met een wat stevigere kont tegen over mij met 50 kg die op botten zit zal een zit op mijn paard heel anders ervaren dan dat ik dat doe dus waarom vermelden als dat heel persoons gebonden is..
Je maakt niet voor niets een proefrit lijkt mij..
Als je super lang bent zit je ook weer anders op een paard dan als je super klein bent

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:31

ook een voor de ruiter aangenaam zadel doet heel veel aan een lekkere zit he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:36

Mijn shire rijdt als hij ontspannen is als een luie stoel. Doorzitten gaat dan zooo makkelijk. Hij doet dan al het werk met zijn benen en houdt zijn rug dan stil. Als hij ergens opgewonden van raakt dan gaat hij wat meer stuiteren en opgooien.
Mijn fjord rijdt altijd als een stuiterbal :):) . Doorzitten is een drama, dat lukt alleen als je met hem in de bak rijdt want dat vind hij niks aan en dan gaat hij lopen alsof hij zo'n westernpaard is dat jogt.
Toch vind ik de verschillen juist leuk, het rijdt lekker afwisselend.
Ik ben eens op zoek geweest naar een fries, die vond ik zo mooi. Maar toen ik tijdens de proefrit in draf de grootste moeite had om erop te blijven zitten, niet moe te worden en het leuk te blijven vinden, heb ik er toch maar vanaf gezien. Die knieactie in combinatie met dat hoge opgooien vind ik helemaal niks.
Mijn shire heeft ook knieactie maar gooit daarbij niet op.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 18:22

Het valt niet echt te beoordelen, ik ken ook paarden waar ik nauwelijks op kan doorzitten omdat ze zo hoog opgeven terwijl anderen dat wel prima kunnen op dat paard. Mijn paard is heel smal gebouwd, veel mensen die op stappen roepen als eerst "waar is mijn paard gebleven" ik vind dat zelf fijner rijden dan een heel breed paard omdat mijn benen niet zo lang zijn ;) Op een breed paard lijken ze nog korter en heb ik het gevoel dat ik geen houvast meer heb.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 21:21

Knoesje schreef:
Janine 1990, Ik bedoel echt, hoe het voelt als je erop rijdt.
Ik heb altijd manege-paarden gereden en gemerkt dat geen paard hetzelfde voelt onder je kont.
Op sommige paarden voelt het stoterig en de andere voelt alsof je één met hem bent.
Is het dan toch persoonlijk?

Wat voor de ene voelt als een zachte wolk, voelt voor de ander als een houten stijve stoel.
tja, verschil moet er wezen. Het is iets wat je moet ervaren en waar je aan moet wennen.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:19

bertine37 schreef:
Een vlakke gang is wel zo fijn.
Dat vind ik belangrijk.

Mijn paard heeft op het zicht helemaal geen vlakke gang maar ze zit wel heel vlak.
Mensen zijn vaak verbaasd dat ze zo vlak rijd omdat het er vreselijk hobbelig uitziet ;)

Hellhound28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 22:30

Op mijn shetlander rij ik niet. dus ik weet niet hou hij voelt als je erop rijd.
Ik heb wel op een mengelmoes verzorgpaard gereden. Ze liep beetje als een tuiger dus in galop word je echt omhoog geveert. En met draf hoef je haat niet zelf te gaan 'staanzitten' ik vind dat toch echt heerlijk zo te kunnen rijden.

dravertjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:52

ik heb meerdere paarden,
1 hele smalle.
En die andere zijn breder.
Maar ik vind die bredere toch echt wel veeeeel lekkerder zitten haha.
daarbij komt dat die smalle een draver is,
die haar gangen nog niet helemaal onder controle heeft waardoor ze dus ook echt niet lekker zit. :D

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:32

dravertjee schreef:
ik heb meerdere paarden,
1 hele smalle.
En die andere zijn breder.
Maar ik vind die bredere toch echt wel veeeeel lekkerder zitten haha.
daarbij komt dat die smalle een draver is,
die haar gangen nog niet helemaal onder controle heeft waardoor ze dus ook echt niet lekker zit. :D

Mijn smalle paard heeft een tact probleem waardoor ze in galop letterlijk als een hobbelpaard zit haha ze komt met voor en achter veel te hoog waardoor je nogal heen en weer geswiept wordt. Ze kan nog niet zo goed galopperen ;) het voelt een beetje als een paard wat overkruist aanspringt alleen dan de hele tijd. Moeilijk uit te leggen, zoiets moet je dus echt zelf voelen! Al kun je dit nog wel enigszins uitleggen in een advertentie denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:42

Mijn haf zit voor een haf echt heeeeerlijk. Alleen de galop vind ik minder. als ik daarna op mn quarter ga is het een heel verschil want die zweeft gewoon :P

nikki132360

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:17

de pony die je leuk vindt is een keer vragen of je angs mag komen en vragen of je er op mag rijden en dan beslissen of je heb lekker vindt rijden

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:20

Mijn vriendin heeft Paso Fino's die heerlijk doorzitten.
Nu heeft ze laatst een warmbloed gekocht, nou dat was echt weer even wennen, na 4 jaar gangenpaarden
gewend te zijn :D

vind beide rassen trouwens lekker zitten hoor. :)

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:05

mijn Fries vind ik echt heerlijk zitten, ze tilt de benen niet zo hoog op, en het voelt echt alsof je 1 met haar bent. in 1 woord HEERLIJK. Maar dat verschilt echt in persoon, een vriendin van mij heeft er 3 minuten op gezeten, en is toen met spierpijn er af gestapt. :+
Als je een paard leuk vind zal je toch echt moeten kijken, zo'n belangerijke beslissing kun je niet via bokt maken.

OMGponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:52

Persoonlijk denk ik dat het ook erg verschild wat je "gebruiksdoel" is met het paard om het maar even crue te zeggen.
Zoek je een paard om lekker de bossen mee in te gaan dan zou ik absoluut voor een paard gaat wat als een luie stoel zit.
Zoek je een dressuurtopper dan moet je het imo voor lief nemen als je er niet een uur lang op kunt zitten zoals je op bovenstaand paard misschien wel zou kunnen.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:16

OMGponies schreef:
Persoonlijk denk ik dat het ook erg verschild wat je "gebruiksdoel" is met het paard om het maar even crue te zeggen.
Zoek je een paard om lekker de bossen mee in te gaan dan zou ik absoluut voor een paard gaat wat als een luie stoel zit.
Zoek je een dressuurtopper dan moet je het imo voor lief nemen als je er niet een uur lang op kunt zitten zoals je op bovenstaand paard misschien wel zou kunnen.

:j

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:39

Knoesje schreef:
Waarom heeft bijna niemand het hier ooit over?

ik vind het zelf niet echt belangrijk om het erbij te vermelden, hoe het paard zit.
als mensen er neer zetten van dat het paard erg fijn te rijden is, en bijv soepel door het lijf. licht in de mond etc. vind ik dit zelf persoonlijk meer van belang. dan hoe het paard zit.
mijn paard zit ook anders als ik mijn springzadel erop heb inplaats van mijn dressuurzadel.
als je echt belang bij een paard hebt denk ik dat je er zelf achter moet komen. om bijv. een keer langs te gaan en eens te voelen hoe hij zit. ik denk dat het verschilt bij iedereen :o