"ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: "ZZ" M1 wedstrijd (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:47

In de paard en spul van 2 of 3 uitgaves terug stond een heel mooi artikel over de zit en de schildpadhouding/oefening. Je zou dat eens door kunnen lezen, het helpt echt!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:49

paard en spul? :=
Zal eens op internet zoeken of daar wat over staat :=

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:50

Ja dat is een gratis krant die je kunt vinden bij onder andere de ruitersportzaken.
Zal eens kijken of ik die uitgave nog heb liggen en in kan scannen.
Mijn instructrice heeft t ook gelezen en ook uitgeprobeerd, enorm lachen dat droog oefenen maar het werkt echt.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:51

He daar hebben we de zwarte halfbroer van Abelientje! Leuk!

Ik had hier nog niemand echt over je figuren enz gezien! Maar ik zag in je eerste proef de volte 10 meter bij A dat die niet goed verdeeld was ( dat kan je natuurlijk al een puntje kosten, je moet in die volte gewoon blijven draaien, blijven draaien, dan zit je 9 van de 10 keer goed :D) en dat je de galop-draf overgang net iets te vroeg doet. Het lijkt naar mijn idee net of hij eruit valt. Als je dan net iets langer wacht, is het precies bij de letter en dan kan je misschien ook alweer een punt extra krijgen! :) En in je eerste proef bij M draf, na je middenstap, mag dan ook net iets eerder en flitsender, daar scoor je ook punten mee!

Verder in zijn algemeenheid vind ik het ook heel braaf! Ik denk dat je voor je gevoel iets te hard moet rijden, dan zit je vaak precies goed! ( Ik rijd dan juist weer altijd net té hard, dus dat is dan weer net andersom! ) Als je dus wat flitsender rijdt en bij je middengangen de overgangen terug beter markeert, dat je dan ook weer puntjes scoort! Dus echt laten zien dat je weg rijdt en écht weer laten zien dat je terug komt. Voor je gevoel in 2 sprongen terug willen zijn, dat ziet er dan ook weer strakker uit. Dan ben je net weer even anders aan het rijden dan de gemiddelde ruiter in de ring. Ik denk dat als je hier aan werkt, je punten zo omhoog gaan! :)
Komt echt wel goed met jullie! Je zijn niet voor niks al zo vlug hier belandt en je heb niet voor niks al heel vaak dik 2 punten in een proef gereden! ;)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:53

Als je wilt, graag.
Heb er nog nooit van gehoord :))

Espoir, dank je :j

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:58

Lammert Haanstra heeft trouwens ook een goed boek geschreven, weet even de titel niet meer, maar het ging over fitheid van de ruiter. Ik heb het van iemand mogen lenen, vond het een goed boek. Moet er alleen wel iets mee gaan doen met die informatie :') (lees de trainingen uitvoeren)
Daar stonden ook veel oefeningen voor 'op het droge' in die de houding, zit en coördinatie verbeteren.

_Pasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:00

Wat is ZZ toch een heerlijk dier :+:

Over je benen/zit is inmiddels wel genoeg gezegd en je weet zelf ook wel dat daar nog een hoop aan verbeterd moet worden :) Verder vind ik ZZ helemaal niet onaardig lopen. Het mag inderdaad allemaal met wat meer impuls en af en toe trekt hij nog wat scheef, maar zeker zijn galop vind ik behoorlijk verbeterd! En je werkt je figuren inderdaad eel goed af, daar kunnen er nog veel een puntje aan zuigen en dat mag ook gezegd worden +:)+

Sommige reacties hier vind ik persoonlijk erg ver gaan :n Basis die compleet ontbreekt en hoe ze ooit in het M1 geraakt is, daar kun je imo na 2/3 filmpjes niet over oordelen. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:01

Centered riding is een methode om beter te zitten en mee te bewegen met je paard.
Het gaat om veel meer dan alleen het been of de hand op een bepaalde plaats houden.
Het gaat om aandacht, goed meebewegen met het paard, geest en lijf bijelkaar brengen, etc.
De oefeningen zijn vooral visualisatie-oefeningen.
Ik ben er heel enthousiast over, mijn zit en rijvaardigheid is er echt door verbetert.

Trouwens, een hele bekende GP-ruiter heeft ook zo'n voetenprobleem. Niemand minder dan HP Minderhout. :(:)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:05

Dank je allemaal :)
Pasja ik probeer de figuren altijd zo goed mogelijk uit te werken nu, merk alleen niet dat het meer gewaardeerd word :))
Senna oke, toch maar eens op zoek gaan. :)

En tja HP, dat is blijkbaar minder erg :=

JusMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:11

ESSIE70 schreef:
Sorry,maar ik ben na een paar minuten gestopt met kijken omdat ik me ook
erg irriteer aan jouw benen en handen.
Het rare is dat je tijdens het schouderbinnenwaarts wel je binnen been stil houdt :?
En dan vervolgens na de s.b gelijk weer met je binnen been begint te "klapperen".
Mischien is zitles wat voor je want ik denk als je je je benen en handen stil houdt dan worden
die 6jes vanzelf 7-tjes :)

sluit ik me helemaal bij aan! :j

wat je misschien ook kan proberen is je beugels een gaatje korter doen zodat
je meer steun en houvast hebt!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:12

mirjamalvaro schreef:
Aimee, hmm das niet positief van het zadel, minder -O- ;(
Inderdaad andere instructie nu :j
En het soms explosieve gedrag, van de winter kwam dat denk ik omdat hij niet meer los kon zijn, lekker ontspannen. Soms uit angst, paniek (andere paarden bv zijn erg eng om dicht langs te gaan) en soms omdat die kwaad is dat ik iets fout doe :))

Okee. Ik vind het paard namelijk redelijk bloot qua conditie. Ik zou ook graag meer bespiering zien, maar dat is lastig opbouwen als het lijf de voedingsstoffen die binnen komen ergens anders voor nodig heeft.
En het gedrag wat jij beschrijft, kom ik vaak tegen bij paarden waarbij de voedingstoestand niet optimaal is :)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:13

The_Stig schreef:
Ik vind het onbegrijpelijk dat je met deze manier van rijden in het M1 bent gekomen. Denk dat je mazzel hebt dat het paard dit allemaal pikt. Misschien niet zo'n leuke reactie, maar kan er helaas niets anders van maken...

Wat zegt je instructrise over je 'been probleem'? Heeft die geen tips?

Ik vind het er niet fijn uitzien.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:14

ZZ krijgt
1/4
1/2
1/4 brok
Van stal 's-ochtends en 's-avonds kuil.
En van ons ook nog 2 plakken hooi in de middag.
In de middag voeren we 1/2 muesli bij en een handje biks in voederbal (vind die prachtig die bal :P )

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:18

JusMJ schreef:
wat je misschien ook kan proberen is je beugels een gaatje korter doen zodat
je meer steun en houvast hebt!

Daar wordt het meestal alleen maar erger van.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:21

Ohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh ik heb helemaal geen Passier :oo
Heb een Prestige :') _O-

Ik denk dat ik beugels ook maar weer een gat langer doe, had ze tijdje terug 1 gat korter gedaan...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:27

Allereerst, wat een gaaf paard! Als je je benen stil kan krijgen, kan je hem ook meer gaan "rijden" en zullen de punten om je oren vliegen.
Ik heb al veel tips gezien, maar wat ik volgens mij niet gelezen heb, is proberen om je hakken voor jou zo diep mogelijk uit te drukken (richting de bodem van de rijbak), daarvan krijg je automatisch een langer been :D . En het is niet zo moeilijk om te onthouden, als je aan het trainen bent.
Succes met alle tips.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:27

Ach da's toch ook met een P ;) :P

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:29

Nouuuu Setteke dat valt tegen hoor, dat onthouden hakken uitdrukken. Galop, oh jaaa benen, galop, galop galop, oepssssssssssssss die benen weer, denk nu eens aan die benennnnnnnnnnnn :')

Vivat haha ja zat in goed erichting toch _O-

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:31

aller eerst leuk paard. en goed dat je er zo nuchter onder blijft met al deze reactie`s.

ik weet niet of je de mogelijkheid heb om een keer een ander paard te proberen?
dan zal ik 2 verschillende paarden voor stellen een heel braaf beest waar op je zonderzadel een half uurtje ken rijden stap ,draf,galop.
paard 2 die erg gevoelig is aan de buik/hulpen waarbij je je benen echt piep stil moet houden

ik had daar ook erg veel last van tot ik er 1 kocht die zo scherp aan de hulpen was dat ik bij elke been ligging die niet hoorde er ''tussen uit neepp'' totaal niet gemeen maar ging gewoon rennen tot ik me benen weer onder controlen had nou moet ik zeggen rij nou een stuk lekkerder geen tintellende voeten meer als k van een paard afstapt.
ook het zicht is er opvooruit gegaan (al zijn we er nog steeds niet helemaal met me houding maar me benen blijven nou ongeveer op de plek waar ze horen)

succes!!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:32

ps wat ook wel is wilt helpen klinkt heel vreemd maar zonder schoen/laarzen rijden als je zo blijft bewegen krijg je hele zeren en blauwe tenen/voeten

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:35

Zo'n paard als paard 2 hebben we niet op stal.
Paard 1 zou wel een fries kunnen zijn, maar dan hobbel ik er misschien af. Zijn zulke andere bewegingen :o

Ik heb geen tintelende voeten trouwens als ik afstap? Dat voelde vast gek. :))
Ik heb vaak als ik aan het doorzitten ben van, ga nou toch es zitten. :j

haha ik heb een periode hele blauwe enkels gehad zo raar zat ik met benen, enne ik blijf dan gewoon zo zitten ondanks de pijn :oo
Ik ben echt erg _O-

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:40

Ik ken de problemen die jij hebt goed... Ik ben zelf ook wat boller zeg maar en dan is het heel lastig om netjes te blijven zitten. Zeker als je straks naar de M2 gaat en uitgestrekte draf uit moet gaan zitten...! Ik oefen zelf veel met stukjes zonder beugels (voel je lekker in je bovenbenen) en kleinere stukjes doorzitten en dan weer lichtrijden, zonder dat het paard korter of langzamer gaat draven.

Ook het gevalletje moeilijk paard ken ik en als je paard loopt te stieren is het onwijs lastig om even met je houding bezig te gaan... Eerst maar eens blijven zitten!

Verder vind ik hem ook wat braafjes tonen... hij mag best wat meer voorwaarts. In je trainingsfilmpje zie je gelijk dat zodra je gaat lichtrijden hij gelijk meer gaat draven. Ondanks dat je veel met je benen zwabbert gebeurt er niet heel veel en ook tijdens het stappen zie ik je een paar keer een flinke beenhulp geven zonder dat er echt wat gebeurt, met andere woorden, hij is echt niet genoeg voor het been. Dat hij op de diagonaal onder je vandaan rent zegt niet zo veel, want ze weten in die M dondersgoed dat daar de middendraf zit. Probeer eens tijdens je training om de paar meter terug en op te rijden en dan met name op je zit, daar worden ze heel snel heel veel fijner van.

Volgens mij drukt hij ook best snel zijn rug er uit, of niet?

Hou er ook rekening mee dat de reden dat hij soms explosief reageert best kan komen doordat je hem als ruiter toch wat in de weg zit en soms onduidelijke hulpen geeft.

Qua zadels is het ook een beetje wat je zelf lekker vindt zitten. Een dinnetje van mij had 2 paarden en nadat ze een paar weken mijn KN Tango heeft geleend voor 1 van haar paarden kon ze op haar eigen Passier niet meer zitten en heeft toen ook maar een KN gekocht :-)

Lekker veel dooroefenen! Als je al zoveel winstpunten hebt zou je mischien ook lekker thuis door kunnen oefenen, ipv iedere keer weer op wedstrijd gaan... Ik zie daar zelf de toegevoegde waarde niet zo van :D

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:43

Ben het eens met bovenstaande reacties, valt me trouwens in het trainingsfilmpje op dat je handen heel er met je lichtrijden mee bewegen (op en neer) verder heel leuk paard :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:44

Heb even gezocht maar kan m niet vinden.
Het is Paard & Spul en is gratis bij de ruitersportzaak te krijgen.
Wie weet liggen er nog vorige edities en kan je zo het artikel lezen.
Of heeft iemand anders m nog liggen?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 13:45

ZZ drukt zijn rug heel snel weg ja :j
En met lichtrijden loopt die veeeel beter dan met doorzitten ja, klopt ook :)) *waarom mag je niet meer lichtrijden in het M ^) *
En dat explosieve doet die ook bij andere ruiters, gaan ze grond knuffelen :(:)
Doe veel overgangen met hem, probeer in de proef ook steeds stukjes op te rijden, maar dan zo dat het niet te zien is.

We oefenen lekker verder hoor :j
Instructrice zegt dat ik soms mijn been stil heb, dus kunnen het wel. Nu nog uitvogelen HOE. :))