Bij inrijden met en zonder zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:33

Ik word eerlijk gezegd altijd een beetje moe over dat gezeur dat zonder zadel rijden zo'n schade aan je paard brengt.
Ja, ik ken de theorie en ik snap het heel goed, echt wel. En toch stap ik met mijn 50 - 52 kilo, wel eens op een zadelloze rug. Mijn paard heeft dan ook een superrug hiervoor. Breed, zacht, sterk, geen schoft en ik heb ondanks mijn relatief weinig kilo's voor een volwassen vrouw, toch een aardig zachte kont. :+
Ik ga niet in galop zonder zadel, dat doe ik ook niet soepel meer met mijn 40 jaar, maar voor de rest wat rondhobbelen voor een half uurtje ofzo......
Nee, ik geloof echt niet dat ik mijn paard daar nou zo'n kwaad mee doe. ;)

Overigens rij ik vooral met zadel, hoor. ;)

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:34

@Tigra_: Omdat ze vaak die singel nogal eng vinden,
natuurlijk laten wij ze altijd eerst goed aan het zadel wennen, maar dan nog; de meeste vinden het (is mijn ervaring dan) eng om met die singel te gaan lopen.
verder punt zijn de beugels; Die vinden ze hier (meestal het spannends als niemand erop zit dan, alleen 't zadel) maar ze houden die spanning vaak,
en ze kunnen de persoon die op hen zit minder goed aanvoelen omdat er een zadel tussen zit.
dat is volgens mij de belangrijkste....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 17:14

Een singel is sowieso iets wat niet echt lekker zit, of ze er nou aan gewend zijn of niet. Het is niet voor niets dat veel paarden hun buik uitzetten bij het aansingelen. Om van andere signalen maar niet te spreken (bijten/happen/nukkig doen/weg lopen bij het opzadelen/of bij pijn bij slecht passende zadels).

En zadel is belangrijk voor hun rug, maar er lopen veel paarden rond met verkeerde zadels. ;(

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:23

Twiggy2008 schreef:
Ik word eerlijk gezegd altijd een beetje moe over dat gezeur dat zonder zadel rijden zo'n schade aan je paard brengt.
Ja, ik ken de theorie en ik snap het heel goed, echt wel. En toch stap ik met mijn 50 - 52 kilo, wel eens op een zadelloze rug. Mijn paard heeft dan ook een superrug hiervoor. Breed, zacht, sterk, geen schoft en ik heb ondanks mijn relatief weinig kilo's voor een volwassen vrouw, toch een aardig zachte kont. :+
Ik ga niet in galop zonder zadel, dat doe ik ook niet soepel meer met mijn 40 jaar, maar voor de rest wat rondhobbelen voor een half uurtje ofzo......
Nee, ik geloof echt niet dat ik mijn paard daar nou zo'n kwaad mee doe. ;)

Overigens rij ik vooral met zadel, hoor. ;)

lees aub het topic door, het gaat er niet of het goed is of niet bij het '' gewoon 'rijden, maar het gaat over het inrijden zonder zadel. dat is toch wat anders als dat het paard al een tijdje is ingereden.

ik rijd veel paarden in en ga er soms in het begin wel eens op zitten zonder zadel in stap, maar zal nooit verder inrijden zonder zadel, waarom niet, omdat ik merk dat een paard vaak veel zoekende is en dat ik daar zelf de balans niet in kan vinden, en het paard dus er teveel in stoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:02

StalNollie schreef:
lees aub het topic door, het gaat er niet of het goed is of niet bij het '' gewoon 'rijden, maar het gaat over het inrijden zonder zadel. dat is toch wat anders als dat het paard al een tijdje is ingereden.

ik rijd veel paarden in en ga er soms in het begin wel eens op zitten zonder zadel in stap, maar zal nooit verder inrijden zonder zadel, waarom niet, omdat ik merk dat een paard vaak veel zoekende is en dat ik daar zelf de balans niet in kan vinden, en het paard dus er teveel in stoor.

Dat heb ik ook gelezen, en ik heb al gezegd hoe ik het doe en ik zie daar niets fouts in (mijn paard is inmiddels bijna 7 jaar, waarvan een kleine 3 jaar ingereden). Op bokt lees je vaker een hoop tegenstand op het 'zonder zadel' rijden. Doe het met mate, doe het verantwoordelijk en wees eerlijk over je eigen rijkunst.
En dat geldt naar mijn idee voor het inrijden van een jong paard en voor het rijden van een wat meer ervaren paard. :)

lelijke_heks

Re: Bij inrijden met en zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:33

vraag me af of TS al een besluit genomen heeft....

Jainy98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:48

Ik ga het paard zelf niet inrijden, ik vraag het voor iemand die geen bokt heeft maar zij wil het zonder zadel gaan proberen.

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 17:57

je kunt toch ook spelenderwijs zo nu en dan zonder zadel op je paardje gaan zitten een beetje rondstappen en een klein drafje een beetje soepeltjes en speels kan echt geen kwaad hoor! als je aan "het echte werk" gaat beginnen dan doe je een zadel op en ga je hem goed recht richten en hem leren z`n balans te vinden en sterk te worden hierin, dat zou ik dus wel met zadel doen maar zolang je na het poetsen een beetje aan het rommelen bent en wat over hem heen hangt ed dan kunt je toch best op hem gaan zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:53

Mandy_NY schreef:
waarop geef jij je gewichtshulp dan.. op zijn oren :+

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb geleerd om eerst een stuur en een rem op een groen paard te zetten en alleen met beenhulpen te werken?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:00

Ik zou zelf met doen. Ik heb verschillende filmpjes gezien over de drukverdeling zonder, en ik zelf stap niet meer zonder zadel op me pony. Ik weet natuurlijk niet of het klopt, maar ik heb er ook geen behoefte aan ofzo dus maar het zekere voor het onzekere.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:14

Aideen schreef:
Mandy_NY schreef:

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik heb geleerd om eerst een stuur en een rem op een groen paard te zetten en alleen met beenhulpen te werken?

Nou knap dat je een stuur op je paard krijgt zonder gewichtshulpen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:15

iklieftponys schreef:
@Tigra_: Omdat ze vaak die singel nogal eng vinden,
natuurlijk laten wij ze altijd eerst goed aan het zadel wennen, maar dan nog; de meeste vinden het (is mijn ervaring dan) eng om met die singel te gaan lopen.
verder punt zijn de beugels; Die vinden ze hier (meestal het spannends als niemand erop zit dan, alleen 't zadel) maar ze houden die spanning vaak,
en ze kunnen de persoon die op hen zit minder goed aanvoelen omdat er een zadel tussen zit.
dat is volgens mij de belangrijkste....

Dat zal natuulijk wel wat verschillen per paard maar ik denk dat de manier waarop je er mee omgaat ook heel veel doet.
Wat ik vaak zie is dat met zadelmak maken het dier binnen 2 maanden van weipaard naar rijpaard gaat. Opzich niet zo veel mis mee. Maar als ik kijk naar wat ik met die van mij gedaan heb dat is ook heel weinig maar zo af en toe zadel erop leggen, aansingelen en even laten staan. Bedoel het zadel zelf kent ze volgens mij al zeker wel ruim 1 jaar. Maar ruiter heeft ze nog nooit opgehad. Dus voor haar is een zadel totaal niet nieuw en geef haar die tijd om daar volledig aan te wennen. Nu weet ik ook wel dat het tegenwoordig niet kan maar het zou mooi zijn als mensen er wat meer tijd aanbesteden. En het rustig opbouwen het is zoiezo al een hele verandering van 24/7 paard zijn en dan ineens heel veel nieuwe dingen leren in een korte tijd.
Maar goed ik snap je punt. Het is alleen niet mijn ding omdat we het over een ongetraind paard hebben. En zo eens op gaan zitten dat zal het probleem niet zijn. Maar echt gaan rijden en de basis zonder zadel nee lijkt me totaal niet bevorderlijk voor de rug.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:35

ik longeer mijn 3 jarige al een klein jaar met longeersingel ( en los bijzet)en laat hem ook wachten op de wasplaats voor dat ik aan de gang ga en met het zadelpassen heeft meneer ook 1,5 uuur op de wasplaats gestaan met een zadel erop en er weer af en er weer op en weer af, vond dit allemaal prima. maar wel dankzij mijn voorwerk met zijn longersingel.

ik hang al sinds zijn 2e jaar voorzichtig op zijn rug en klop dan op de andere kant van zijn buik en rug en schouders, eigenlijk overal waar ik bij kon.
het scheelt zeker (in ieder geval bij mij paardje) dat ik lekker de tijd had om hem aan de dingen te laten wennen en een vertrouwensband op te bouwen. op het moment dat ik op zijn blote rug ging zitten voelde ik me gelijk veilig op zijn rug. een heerlijk gevoel!!

dus in dit geval zijn we het eens tigra_!!

wat ik al eerder vermelde is dat mijn balans niet op en top is, dus om hem een goede basis mee te geven, de dressuurbasis met zadel en de eerste sprongetjes ook met. al kijk ik wel uit naar het moment dat hij op het niveau is dat je met barebackpad kan gaan rijden( voor de ontspanning dan)

ik zou de band die ik heb met mijn paard nooit op het spel zetten om hem zonder zadel in te rijden. hij vertrouwd mij. dat is mij meer waard. al lijkt het mij heerlijk om met een bbp te rijden

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:45

Aideen schreef:
Mandy_NY schreef:

ik weet niet hoe en waar jij hebt leren sturen en remmen? maar de hulp voor de rem is bij mij toch echt eerst jezelf zwaar maken en sturen is bij mij toch ook echt eerst je zit in de richting draaien waar je heen wil dus met je gewichtshulp(om je even te laten weten hoe ik het doe). en sorry voor mijn manier van formuleren, ik voel enige irritatie opkomen. >;)
Laatst bijgewerkt door Mandy_NY op 22-03-11 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:46

Mandy_NY schreef:
Voor

- Je eigen balans wordt bevorderd, waar je ook profijt van hebt als je met zadel rijdt.
    - je voelt je paard veel beter aan, je zit rechtstreeks op de spieren, wat anders ook geld, jou paard voelt je gewichtshulpen ook veel beter
    - mijn zit is er stukken beter van geworden, ik hoor ook wel eens een tegenovergesteld verhaal maar dit zal ook voor iedereen anders worden ervaren

Het inrijden van een paard is niet het juiste moment om bovenstaande aspecten van jezelf verder te ontwikkelen.

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 21:48

F_Orumster schreef:
Mandy_NY schreef:
Voor

- Je eigen balans wordt bevorderd, waar je ook profijt van hebt als je met zadel rijdt.
    - je voelt je paard veel beter aan, je zit rechtstreeks op de spieren, wat anders ook geld, jou paard voelt je gewichtshulpen ook veel beter
    - mijn zit is er stukken beter van geworden, ik hoor ook wel eens een tegenovergesteld verhaal maar dit zal ook voor iedereen anders worden ervaren

Het inrijden van een paard is niet het juiste moment om bovenstaande aspecten van jezelf verder te ontwikkelen.

Zoals ik daar al eerder op gereageerd heb, dit waren redenen om in het algemeen zonder zadel te rijden

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:03

Ok, niet gelezen, sorry.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:04

ik weet niet hoe en waar jij hebt leren sturen en remmen? maar de hulp voor de rem is bij mij toch echt eerst jezelf zwaar maken en sturen is bij mij toch ook echt eerst je zit in de richting draaien waar je heen wil dus met je gewichtshulp(om je even te laten weten hoe ik het doe). en sorry voor mijn manier van formuleren, ik voel enige irritatie opkomen. >;)[/quote]

ik ben best druk bezig met de mijne en wil hem zoveel mogelijk laten zien voor dat ik er echt mee aan gang ga. alles ten goede van mijn dier!!

ik ben bij mijn 3 jarige bezig om aan de dubbele longeerlijn in iedergeval een begin van de rem aan te leren,
grotendeels op de stemhulp en heel voorzichtig met mijn handen, maar ho is ho en niet drammen ( is meneer erg goed in). ook probeer ik zijn hoofd mee te laten kijken als ik hem van hand laat veranderen( mislukt nog wel is)

de voornaamste reden om met 2 lijnen te longeren was om hem lang en laag te trainen, om zijn (korte)rug te trainen en om zijn onderhals zoetjes aan weg te trainen. dit pakt hij linksom goed op, rechtom zijn we het niet altijd eens met elkaar. maar ik mag op dat gebied niet te veel van hem verwachten.

mijn stemhulp kan helpen bij het aanleren van het gehoorzamen van de gewichtshulp. en het mee laten kijke waar hij heen moet is naar mijn mening ook zeker een positief ding om de gewichtshulpen ( die zeker belangrijk is!) beter door te laten komen.

hoe ervaar jij het voorwerk met 2 lijnen??

Mandy_NY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:40

Erna_89 schreef:
ik weet niet hoe en waar jij hebt leren sturen en remmen? maar de hulp voor de rem is bij mij toch echt eerst jezelf zwaar maken en sturen is bij mij toch ook echt eerst je zit in de richting draaien waar je heen wil dus met je gewichtshulp(om je even te laten weten hoe ik het doe). en sorry voor mijn manier van formuleren, ik voel enige irritatie opkomen. >;)

ik ben best druk bezig met de mijne en wil hem zoveel mogelijk laten zien voor dat ik er echt mee aan gang ga. alles ten goede van mijn dier!!

ik ben bij mijn 3 jarige bezig om aan de dubbele longeerlijn in iedergeval een begin van de rem aan te leren,
grotendeels op de stemhulp en heel voorzichtig met mijn handen, maar ho is ho en niet drammen ( is meneer erg goed in). ook probeer ik zijn hoofd mee te laten kijken als ik hem van hand laat veranderen( mislukt nog wel is)

de voornaamste reden om met 2 lijnen te longeren was om hem lang en laag te trainen, om zijn (korte)rug te trainen en om zijn onderhals zoetjes aan weg te trainen. dit pakt hij linksom goed op, rechtom zijn we het niet altijd eens met elkaar. maar ik mag op dat gebied niet te veel van hem verwachten.

mijn stemhulp kan helpen bij het aanleren van het gehoorzamen van de gewichtshulp. en het mee laten kijke waar hij heen moet is naar mijn mening ook zeker een positief ding om de gewichtshulpen ( die zeker belangrijk is!) beter door te laten komen.

hoe ervaar jij het voorwerk met 2 lijnen??[/quote]

ik heb zelf geen ervaring met het werken met 2 lijnen, maar als ik het zo lees ben je heel bewust met je paard bezig.. ik heb zelf ook een 3 jarige die ik aan het beleren ben samen met mijn NH instructrice.. wat we doen qua hulpen aanleren doen we in principe hetzelfde, voor jou paard is het stemcommando een link naar het halthouden, voor mijn paard een lichaamshouding.. op die stem/lichaamstaal hulp borduren we beide verder om inderdaad de hulp onder de man duidelijk te maken.

ik denk dat veel mensen vergeten dat de basis er eerst moet zijn naast het paard en er veel te snel opklimmen en tegen het paard gaan praten in een taal die hij nog niet begrijpt, en wel verwachten dat hij naar je luistert..
en dan maakt het niet uit of je er een zadel op hebt of niet ;)