Alternatieve galophulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 09:54

Woartel schreef:
Maar het maakt dus voor sommige mensen niet uit dat je niet je lichaam zo vormt dat het paard onder je makkelijk kan aanspringen. Want met een stemhulp verplaats je geen enkel lichaamsdeel.

Ook mensen die 'alleen' op stemhulp aanspringen doen 'iets' met hun lichaam, al zijn ze zich daar misschien niet altijd even van bewust. Anders zou het paard niet in de juiste galop aanspringen.

lailapri

Re: Alternatieve galophulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:06

Ik was me vroeger helemaal niet bewust van de juiste galop, ik ging gewoon zitten en aansporen en hop. Oude pony sprong altijd wel goed aan en als ze dan een keer niet goed zat sprong ze gewoon om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:10

Da's niet bepaald een compliment voor degene die jou heeft leren rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 10:46

Sonja schreef:
Woartel schreef:
Maar het maakt dus voor sommige mensen niet uit dat je niet je lichaam zo vormt dat het paard onder je makkelijk kan aanspringen. Want met een stemhulp verplaats je geen enkel lichaamsdeel.

Ook mensen die 'alleen' op stemhulp aanspringen doen 'iets' met hun lichaam, al zijn ze zich daar misschien niet altijd even van bewust. Anders zou het paard niet in de juiste galop aanspringen.

Dat zal inderdaad vast dan wel. Althans, de meeste paarden springen goed aan als je in een bocht aanspringt..

Maar ik denk dat iedereen wel onbewust iets met zijn lichaam doet in de bochten en al dat soort dingen. Veel zijn er alleen niet bewust van. Ik weet echt niet hoe het heet als ik de bocht doorga, bekken draaien ofzoiets en al dat soort dingen, maar ik weet wel zeker dat ik er iets mee doe. En heel veel anderen hebben dat vast ook, onbewust.

Woartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 11:26

Onbewust doe je altijd wel wat, inderdaad. Maar je geeft geen bewuste been/teugelhulpen dan. ;) Dat bedoel ik meer.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:25

In galop krijgen was niet het probleem, maar in de juiste galop; dat deed ik door mijn buitenzitbeenknobbel te belasten en dan kreeg ik de gewenste/goede galop op dat moment. Had daarvoor van alles geprobeerd, en doordat ik er zo gefocust op was, leek het wel steeds slechter te gaan. Dat zie je dan wel vaker,-) Maar rustig door geprobeerd en dat was uiteindelijk mijn oplossing. Dat werkt voor mij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 15:24

Woartel schreef:
Onbewust doe je altijd wel wat, inderdaad. Maar je geeft geen bewuste been/teugelhulpen dan. ;) Dat bedoel ik meer.

Jawel hoor. Mijn paard is behoorlijk scheef dus als ik gewoon een kusgeluidje maak dan krijg ik linkergalop. Rechtergalop is hard werken :P en dan ben ik me terdege bewust van de bewuste hulpen die ik geef. Want ik ben ook scheef: als ik voor mijn gevoel recht zit zit ik precies goed voor linkergalop. Als ik recht zit zit ik voor mijn gevoel heel raar, kieper er bijna af aan de rechterkant naar mijn idee. Dus voor rechtergalop geef ik sowieso meer been plus stelling naar links en verder zithulpen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:25

Vudress schreef:
jorretje schreef:
Vaak is het genoeg om aan de galop te denken (dan ga je toch onbewust anders zitten) en je hand wat toe te staan ;)

Bij een oud bijrijdpaardje stond ik toe en zei 'toe maar' verder niets.

Hand toestaan? Dus elke keer als jij je hand toestaat galoppeert je paard aan of gaat hij harder? :=

Galophulp is buitenbeen naar achter en een keer aantikken met been. Alle varianten daarop zijn overbodig, maken het verwarrend en geven verder in de africhting problemen bij het aanleren van andere oefeningen. Uitgezonderd stemhulpen, maar die gebruik je als het goed is enkel bij aanleren van aanspringen.

Uhn nee? Natuurlijk gaat ie dan niet harder. Kan ook prima met lange teugel teugel draven of stappen. Mn punt is dat je onbewust toch wat doet met je zit en dat je dus niet perse je buitenbeen naar achter hoeft te brengen.

lailapri schreef:
Ik was me vroeger helemaal niet bewust van de juiste galop, ik ging gewoon zitten en aansporen en hop. Oude pony sprong altijd wel goed aan en als ze dan een keer niet goed zat sprong ze gewoon om.

Sonja schreef:
Da's niet bepaald een compliment voor degene die jou heeft leren rijden.

:') _/-\o_

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:49

Ik heb geleerd alleen op het binnenbeen aan te galopperen. Niet naar achter leggen oid, gewoon iets meer druk op de plaats en weg. Niks buitenbeen naar achteren, dat is een andere hulp die je nodig hebt voor travers of appuyementen. Bovendien als je aangaloppeert op een rechte lijn en je hebt een paard dat zeer goed aan de hulpen staat, kan het maar zo zijn dat hij keurig gaat wijken op het moment dat jij het buitenbeen iets verplaatst of zijn achterhand naar binnen drukt.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:54

En hoe leer je dan je wissel aan?

daaaaaaaaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:59

Bij mij werkt hij gewoon op de originele manier, de reden dat men dit aan heeft geleerd is dat je een universele manier hebt. Als jij jouw paard aan mij verkoopt moet ik er zo op kunnen aangaloperen en het is omslagtig om jezelf dan weer helemaal om te trainen om je op de hulpen van het paard aan te passen.

Voorheen sprong hij ook in galop als je alleen maar 'galop' zei, maar dat was vrij klote want als iemand die aan het longeren was 'galop' riep had die van mij al zoiets van, Oehh ik mag weer, :P

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 23:04

Mijn pony gallopeerd aan op alleen het binnenbeen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:44

suffie schreef:
Ik heb geleerd alleen op het binnenbeen aan te galopperen. Niet naar achter leggen oid, gewoon iets meer druk op de plaats en weg. Niks buitenbeen naar achteren, dat is een andere hulp die je nodig hebt voor travers of appuyementen. Bovendien als je aangaloppeert op een rechte lijn en je hebt een paard dat zeer goed aan de hulpen staat, kan het maar zo zijn dat hij keurig gaat wijken op het moment dat jij het buitenbeen iets verplaatst of zijn achterhand naar binnen drukt.

Dit is niet waar. Als je de hulpen duidelijk aangeeft voelt je paard echt wel verschil wanneer hij moet aangeloperen, of zijn buitenhand naar binnen moet doen. (ik had zelf een pony die echt bijne té licht op de hulpen was, en ook hij wist het verschil tussen galop aanspringen, en een travers rijden of appuyementen, en daar zaten echt alle knopjes aan..) En inderdaad, hoe doe je dan een wissel? Sowieso is het raar om alleen op je binnenbeen aan te galoperen want je geeft ten eerste niet aan in welke galop. Hoe doe je het dan als je contra galop aan wilt springen? Iets meer druk op je buitenbeen? Dat zijn echt precies dezelfde hulpen als dat je je paard bijvoorbeeld iets naar de zijkant wilt zetten of wilt omstellen om dat been. Nee dat is lekker duidelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:46

suffie schreef:

Dit is geen kritiek op hoe jij aangaloppeert hoor, dat moet je lekker zelf weten.
Maar ik vind het theoretische in je onderbouwing nogal rammelen. Maak jij geen onderscheid tussen drijvende en begrenzende (ook wel 'wakende') hulpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:26

Ik geef vooral meer druk met mijn binnenbeen. Mijn buitenbeen gebruik ik alleen om te begrenzen dat ze niet wegvalt en haar achterhand wel meeneemt. Meestal is het woord galop (of de uitgang zien :}) Ook al genoeg om in galop te gaan

Nachthengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:05

Het lukt mij wel.
Maar de pony niet. (die gaat dan bokken)

Het is voor mensen die iets langer rijden ook iets moeilijker.
Want je ben dus helemaal iets anders gewend.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:18

Anya schreef:
Zet de professor verder in de negeeerstand. Lijkt me beter.

Nou, als ik zo de reacties lees op Bokt, dan moet ik toch helaas stellen, dat hij er meer verstand van heeft
als bijna alle Bokkers samen.
Er zijn namelijk geen echte alternatieve galophulpen.
Wat als je je paard verkoopt? Wordt er dan een hele gebruiksaanwijzing bij gegeven, hoe hij gereden moet worden?
Ik denk, dat het vaak de onkunde van de ruiters is, om alternatieve hulpen toe te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 16:33

Johanna59 schreef:

Hoezo niet?

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:00

Anya schreef:
Woartel schreef:
Zijn er mensen die een andere hulp gebruiken voor het aanspringen in galop dan het gebruikelijke buitenbeen naar achteren, binnenbeen drijven? En waarom hebben jullie het je paard zo aangeleerd? :)

ja hoor buitenbeen iets naar achter (heup minimaal naar binnen), zit op buitenbeen, galopshulp vanuit zit. Handig voor wissels, been en zit omleggen.

Inderdaad, voor de galopwissels hebben wij ook ons paard aangeleerd om alleen op buitenbeen achter de singels aan te springen in galop. Wel zo handig bij de wissels om de pas! Mijn andere 2 paarden gaan wel op de standaard manier: binnenbeen op de singel en buitenbeent erachter omdat zij alleen de simpele of vliegende galopwissel kunnen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 11:07

Johanna59 schreef:
Anya schreef:
Zet de professor verder in de negeeerstand. Lijkt me beter.

Nou, als ik zo de reacties lees op Bokt, dan moet ik toch helaas stellen, dat hij er meer verstand van heeft
als bijna alle Bokkers samen.
Wat als je je paard verkoopt? Wordt er dan een hele gebruiksaanwijzing bij gegeven, hoe hij gereden moet worden?
Ik denk, dat het vaak de onkunde van de ruiters is, om alternatieve hulpen toe te passen.

Dus jij gaat er vanuit dat alle paarden op dezelfde hulpen reageren? Dat er dus geen fijnafstemming plaats vindt tussen ruiter en paard? Iedere ruiter is anders, die zit anders en reageert anders. Het paard leert dat te herkennen en daarop in te spelen. Daarom zal je als je de eerste keer op een nieuw paard rijdt zelden de sterren van de hemel rijden zelfs bij een paard met veel capaciteiten.

En ja, als je je paard verkoopt zal je er tot op zekere hoogte bij moeten vertellen hoe jij dat dier gereden/getraint hebt (en dat kun je best gebruiksaanwijzing noemen, wat je wilt). Tenminste als je de nieuwe eigenaar de meest optimale start gunt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 12:52

Troi: een goed gereden paard, daar kan iedereen zo op weg rijden.
Geen uitleg van hoef of wat de hulpen moeten worden gegeven. Dat de ruiter zelf uitleg moet hebben,
omdat ze er vaak niets van bakken, dat kan wel kloppen.
Een paard dat wij verkopen, hoeft geen uitleg. Als de ruiter er dus niet op weg kan galopperen, ligt dat aan de ruiter en nergens anders aan. Deze is dan onkundig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 13:33

Dus jullie houden je aan bepaalde standaarden. Prima en voor een handelsstal/trainingscentrum (uit je formulering vermoed ik dat dat je achtergrond is) lijkt me dat ook heel verstandig. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen zich daaraan moet conformeren en dat als je een voorkeur hebt voor een andere aanpak dat dus minderwaardig is. Het zal altijd 'maar' afspraken die je maakt met je paard. Ik galoppeer graag aan op een kusgeluidje icm buitenbeen naar achter leggen, paard is er zo aangewend dat die niet gaat galopperen zonder het geluidje. Als jij dus een keer dat paard rijdt gaat die waarschijnlijk niet of niet direct aangalopperen, dan ben jij niet een beroerde ruiter en het paard niet een beroerd paard maar heb je simpelweg een extra aanwijzing nodig. Ik zie het probleem niet hoor..

Bovendien een 'goed' gereden paard is natuurlijk erg subjectief. Wat ik goed gereden vind hoef jij niet goed gereden te vinden.

Vrijheid blijheid toch?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:19

Troi: wij hebben geen handelsstal en ook geen trainingstal.
Ik heb je profiel bekeken en kan me dus voorstellen dat je op deze manier reageert.
Mijn stelling blijft, dat een goed gereden/getraind paard, geschikt is voor een ieder die rijden kan.
De hulpen zijn nagenoeg overal waar dressuur wordt gereden, gelijk. Of ik nu op een paard in Duitsland stap, of in Zweden, ze kennen allemaal dezelfde hulpen, voor alle varianten van de galop, de draf etc. Dat zou toch te gek voor woorden, als je een paard verkoopt met een handleiding voor het rijden. Of je koopt een nieuw paard, handleiding weg, ben je eerst maanden bezig de knopjes te vinden. Kom nou. Dat er ruiters zijn, die andere hulpen toepassen, komt waarschijnlijk, omdat ze de goede hulpen niet onder de knie hebben.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:26

O nog een klein vraagje: Troi en Sonja, hoe rijden jullie dan de changementen? Zeg om de pas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:27

Combinatie zitbeenknobbeltje en binnenbeen. Rest is slechts kwestie van schouder en heup kunnen plaatsen waar je wilt.