ik zie het inrijden niet meer zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Re: ik zie het inrijden niet meer zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:18

Fijn dat je iemand gevonden heb!

Succes en veel plezier!

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 23:01

IMJ schreef:
Mja, daar ken ik ook niemand!
Hou je ons op de hoogte?

Succes! :D

Ja, zal ik doen :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 15:39

Citaat:
Annebe: maar daarom moet de TS ook even gaan uitzoeken wie dat wel doet en waar die zich goed bij voelt om haar pony te brengen. Er zijn echt heel veel mensen die op een goede manier paarden zadelmak maken.

Daar kan ik ook wel weer inkomen.
De mensen van het balingehof zijn er fijn begreep ik van een collega.

Yaaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:35

IMJ schreef:
Ja, laten doen als je zelf onzeker bent! Toevallig net ergens anders een filmpje gezien.
Best interessant. Misschien past de methode niet bij je maar ik ga 'm toch even plaatsen. Zo zie je dat er meerdere manieren zijn. (Dit is overigens een hele bekende en weet heel goed waar ie meebezig is heb ik me laten vertellen).

Vreselijk!! -O-
Hoe halen ze het in hun hoofd om zo met een paard om te gaan.
De ruiter rijd trouwens wel goed.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:38

Ik weet hoe je je voelt, ik heb het zelf ook wel eens. Dan wil ik echt even niet meer, ben ik het plezier in het rijden helemaal kwijt en gaat helemaal niks zoals het moet. Maar door goede begeleiding maken we toch wel kleine stapjes voorwaarts. Niet opgeven, niet verkopen!! Zoek een goede instructrice die je goed uitlegt wát en hoé je iets voor elkaar moet krijgen en zorg dat je vertrouwen krijgt. Ja, het kost allemaal veel tijd, maar kijk er over 3 jaar eens op terug! Het komt allemaal wel goed!

Veel succes nog met je paardje!

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 23:14

Ik heb dit vandaag de persoon verteld die mij tot nu toe ermee heeft geholpen, die hem vasthield enz.
ze zei tegen mij dat ze het ergens wel begreep; maar ze vond dat ik het tot nu toe super had gedaan, en ze vond het wel heel erg jammer want ze dacht echt wel dat ik het zou kunnen.
Ze vind het wel goed van me dat ik het toch gewoon gezegt heb, en de persoon die ik ga vragen om het verder over te nemen vind ze een hele geschikte.
morgen ga ik bellen.... ik hoop heel erg dat ze het wil doen... maarja; 't is afwachten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:05

Wat jammer dat mensen meteen een stempel op Gert drukken (video). Ter verdediging moet ik zeggen dat hij vaak paarden onder zijn gat krijgt die of bij hem gaan lopen zo niet dan naar de slacht. De meest onmogelijke paarden dus. Paarden die men al heeft geprobeerd in te rijden, maar helaas keer op keer faalden.

Is het mooi? Niet echt. Maar ik ken mensen die paarden door hem hebben laten rijden en zielsgelukkig zijn met zijn werk. Voor de rest is het een evaren, vrij succesvolle wedstrijdruiter, hij doet niet "zo maar" wat.

Mocht mijn paard zich als een onmogelijke opgave laten zien bij het inrijden, dan zou ik hem wel naar Gert brengen :j

Dus mensen, eerst eens verdiepen voordat je wat erover zegt ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:04

Toevallig is gister de hengst van de mensen waar ik rijd tijdens een clinic van Gert zadelmak gemaakt.
Ik had eerst ook een negatief oordeel over Gert door de filmpjes die ik had gezien, maar heb mijn mening na gister volledig bijgesteld :j.

Wat Gert doet is geweldig, zoveel respect voor het paard en zoveel kennis over het natuurlijke gedrag van paarden. De hengst vertrouwde Gert binnen no time en was na een korte rodeo-sessie super te rijden!
De hengst vond het zelfs ontzettend leuk, ze straalden allebei :D.

Gert vertelde ook dat het vaak juist fout gaat bij het zadelmak maken/inrijden omdat mensen er té lang over doen, en alles té voorzichtig aanpakken. Een paard voelt naadloos aan of het baasje zelfverzekerd is en de leiderrol op zich neemt of juist niet. Als mensen alles te voorzichtig aanpakken, raakt het paard juist onzeker omdat het dus uiteindelijk niet snapt wat de mens van hem wilt. Door meteen de leiderrol op je te nemen en bij het opzadelen, longeren en vervolgens zelfs opstijgen te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is vertrouwd een paard je veel sneller als leider én voelt hij zich veilig bij je. Ik heb het gister met eigen ogen gezien en vindt de aanpak van Gert nu ook een hele logische ;-).

Weet niet of het mag maar ik plaats even een quote uit mijn HK topic met een kort fotoverslagje:
laetitia schreef:
Fotoverslag van Zaheer @ clinic Gert van den Hof:

Zaheer wordt de piste binnengebracht door Gert, hij vindt het spannend maar ook interessant:
Afbeelding

Gert begon met wat grondwerk om aan elkaar te wennen:
Afbeelding
Afbeelding

Al snel vinden ze elkaar errug leuk :D:
Afbeelding
Afbeelding

(hij heeft ook nog even gelongeerd maar die foto's zijn echt mislukt)

Na +/- 10 minuten doet Gert voorzichtig het zadel op (hij laat Zaheer eerst ruiken)
Afbeelding

Daarna is er ook nog gelongeerd, maar ook die foto's zijn echt mislukt. Zaheer vond het erg eng in het begin)

Daarna begon Gert met het langzaam opstijgen (eerst hangen enz):
Afbeelding
Afbeelding

Het opstijgen duurde wat langer omdat Zaheer behoorlijk aan het bokken was (dominantie), nadat Gert zat stond Zaheer eerst stokstijf, maar daarna begon de rodeo:
Afbeelding

Zaheer gaf zich niet zomaar over, en gaf een behoorlijke show weg :D
Maar al vrij snel vertrouwde hij Gert helemaal en was hij gewoon te rijden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gert liet Zaheer zelfs een paar keer een changement in de gallop maken (door tegen te hangen)!!
Zaheer deed dat zo goed dat Gert helemaal blij werd (nog blijer dan eerst :D) en nog een paar keer een changement voor elkaar kreeg.

Allebei heel erg blij :D :D :D
Afbeelding

En klaar!!
Afbeelding

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:15

Tja hoe goed je ook kan rijden, als je nog nooit meegekeken heb hoe je een paard kan inrijden gaat het hem niet worden. Je kan een paard voor z'n leven verpesten met die cruciale momenten.

Goed dat je iemand hebt gevonden! ;)

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:43

Een vriendin van mij heeft ook een merrie die door Gert is ingereden. Zij had al meerdere paarden zadelmak gemaakt, maar deze merrie is heel onzeker in nieuwe situaties. Ze was als de dood voor het opstappen. Het ging eigenlijk van kwaad tot erger en konden we niet eens verder met inrijden omdat het gewoon onmogelijk was om er op te komen, als je er al op kwam bleef je misschien een halve seconde zitten.
Wat leatitia zegt klopt helemaal; dit was bij deze merrie ook het geval: ze was super onzeker en wij konden haar gewoon niet genoeg vertrouwen geven. Het is niet zo dat wij bang voor haar waren, wij waren ook super geduldig met haar en deden alles heel rustig, maar we konden haar gewoon net dat stukje zekerheid geven. Uiteindelijk maar naar Gert gebracht, want het werd gewoon gevaarlijk om nog verder te gaan. Na twee weken bij Gert kwam een heel ander paard terug. Ingereden en wel, niet mee bang. En hier waren wij dus al drie maanden mee bezig. En de merrie heeft er echt geen trauma's aan overgehouden. Ik vind 'm echt top, totaal geen 'ik sla het er wel even uit' methodes oid. Hij gaat ook altijd voor de eerste keer erop met een halster, dus ook geen geruk in de mond. Enige minpunt vind ik dat hij de paarden met sporen inrijdt. In vergelijking met professionele trainingsstallen is hij trouwens niet duurder.

TS: Goed dat je het iemand anders laat overnemen. Het is helemaal geen schande als het inrijden niet lukt. Inrijden is ook nog maar een kleine stap, dus als je je paard vanaf daar verder opleidt heb je alsnog heel veel zelf gedaan. :)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:16

Op het filmpje,
mijn eerste reactie was, Zielig!
Maar, als je gewoon goed kijkt, het paard word rustig als
hij gewoon verder kan en de ruiter zit gewoon op het paard.
Tuurlijk is je eerste reactie zielig,
maar als je op die site enz kijkt, denk je er wel anders over ;P

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 19:12

Ja idd. je paard heeft wel een hoop stress minder.. maarja; dan nog, zo wil ik die van mij niet ingereden hebben.

ik heb gebeld naar die persoon; alleen ik kan haar niet bereiken.. ze neemt niet op

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:19

Gewoon een mailtje of smsje sturen...Komt goed ;-). Je hebt al heel veel geduld gehad, dit lukt je ook nog wel!

Hoe voel je je er nu zelf bij, nu je het door iemand anders gaat laten doen? Valt er een last van je schouders?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:22

Gert heeft mijn paard ook ingereden en het ging echt super. Binnen 4 dagen kon ikeral zelfveilig op gaan zitten. Hij ging meteen de eerste dag al met har lagnsde weg. Hou vol. Mijn merry is nu aan het puberen en ik zie het net als jij helemaal niet meer zitten