Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Saaams schreef:Als je een goede stap, draf en galop beheerst.
Figuren kent, en een nette houding aanhoud.
Dan ben je al goed op weg.
ponylies schreef:ja maar er zijn genoeg mensen die gevorderd zijn en die niet wedstrijden willen/kunnen of mogen rijden die zich dus niet willen of hoeven te bewijzen van kijk ik ben goed
julius_juut schreef:Gevorderd vind ik iemand die met verschillende paarden kan werken zonder daarbij zichzelf of het paard 'kwaad' te doen.
Iemand kan een paard nog zo mooi in een krul trekken en de ring door schoppen, gevorderd in het ruiter zijn vind ik het niet. Dan zie ik liever iemand die een paard netjes de bak of het bos doorkrijgt zonder ruk en plukwerk.
Ook denk ik niet dat iemand ooit een gevorderd ruiter zal worden met alleen ervaring met manegepaarden. Dan leer je alleen de al geïnstalleerde knopjes indrukken, naar mijn idee ben je pas een gevorderde ruiter wanneer je een paard ook kunt leren wat een hulp betekend.
parador schreef:Suus_ schreef:Een gevorderde zie ik als iemand die netjes een B proefje rond kan rijden. Manege niveau ligt meestal niet veel hoger.
Dat noem ik een gevorderde beginner.
Z ruiter vind ik gevorderd.
bij de manege waar ik rijd zijn diverse ruiters/amazones die op L1/L2 niveau rijden. Zijn dat geen gevorderden dan??
Almeetje schreef:Ik vind dat een ruiter gevorderd is als hij een gemiddeld paard (qua karakter, geen braaf, rustig paard maar ook geen probleempaard) in de 3 gangen beheerst kan rijden, een redelijke houding heeft (evt. niet perfect maar mag het paard niet storen), alle pistefiguren kent, enkele moeilijke dingetjes kan zoals wijken, veilig over een lage sprong kan geraken en op een verantwoorde manier kan buitenrijden. Dus als je een nette B-proef kan rijden, of als je je A-brevet hebt.
Ik vind een ruiter uit manege-gevorderde lessen dus niet altijd gevorderd. Ik rijd al lang bij de gevorderden op de manege, maar nu met een eigen paardje kan ik al veel meer en durf nu pas mezelf een gevorderde ruiter noemen, maar nog lang geen goede ruiter. Bij een echt goede ruiter denk ik aan een ruiter die minstens M rijd.
dammie1 schreef:Borg schreef:Ontopic: laat de manege lekker zelf bepalen of ze iemand beginner/lichtgevorderd/gevorderd vinden.
Als je zelf beter wil paardrijden dan heb je meer aan deze verdeling:
- onbewust onbekwaam : 'ik kan paardrijden, want ik heb op vakantie 2 uur op een brave pony rondgehobbeld"
-bewust onbekwaam: 'verrek dit is best moeilijk, zal ik ooit zover komen dat ik zelf met een paard op pad/proef kan?'
- bewust bekwaam: 'ik weet wat ik kan, en wat ik niet kan; en van wat ik niet kan, weet ik hoe ik dat moet leren'
Koekje_ schreef:Saaams schreef:Als je een goede stap, draf en galop beheerst.
Figuren kent, en een nette houding aanhoud.
Dan ben je al goed op weg.mika11 schreef:Volgens mij ben je gevorderd als je je paard onder controle hebt. Het tempo in stap, draf en galop kunt bepalen. En je het paard rond kunt sturen in de richting die je wilt.
Vind je dat gevorderd? Ik vind dat de basis
LauraEline schreef:Als ruiter of amazone ben je denk ik nooit uitgeleerd aangezien elk paard anders is en anders op verschillende situaties reageert. Maar je kan jezelf denk ik wel gevorderd noemen als je goed verstand hebt over de verzorging, optoming, voeding en uiteraard behoorlijk kan rijden. Dwz dat je alle gangen beheerst, weet hoe je bepaalde rijtechnische problemen oplost en netjes een paard een dressuurproef kan laten lopen.