Eindelijk foto's van Nightwish @ work.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:59

Die pony is wel erg jong hoor! Pony's zijn nu wel iets sneller volgroeid dan paarden, maar dít kan niet goed zijn... Ik zou proberen alles nog wat te rekken, vraag aan de eigenaar of je eventueel vrijheidsdressuur mag doen, om een band op te bouwen zodat je met 3 een nieuwe start kan maken. Ga lekker met hem spelen, begin met 3 of zelfs later pas met longeren. Als je de pony zou kopen, zet hem dan direct terug op de wei en volgens mij ga je er later dan hele fijne momenten mee hebben. Anders kan je hem een paar jaar later ook op de wei zetten, maar gewoon omdat hij dan kapot gereden is... Zeg dat maar eens tegen de eigenaar, misschien dat hij dan beseft wat hij die pony aandoet.

Langs de andere kant snap ik wel dat je hebt toegestemd om hem te rijden. Ik heb vroeger ook eens een shetlandertje van iemand samen met mijn vriendin 'terug opgeleerd', want hij stampte eerst, beet,... Op een dag zei ik tegen de eigenaar dat hij best ander soort omheining voor die shet zijn wei'tje kon gebruiken want dat zijn pootjes erin vast konden blijven zitten. Jammer genoeg begreep hij dit verkeerd en was ik een betweter en een verwend nest. Mijn pony daar die dag nog weggehaald, en ik heb nooit meer in de buurt van die pony mogen komen...

Vind het anders wel een leuk pony'tje en leuke kleur ook! <3

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:59

MontyRulezz schreef:
Iemand die van paarden/pony's houdt weet dat je zo'n beestje nog niet moet gaan rijden en zal er van zijn leven niet op gaan zitten.
Op die eerste foto zie je gewoon nog een half veulen staan. Sorry, maar hier kan ik geen begrip voor opbrengen. Ja ik doe het maar want anders doet iemand anders het?? Nou , dan deed iemand anders het maar, maar ik zou het nooit doen, vooral niet omdat je als paardenliefhebben weet hoe slecht dat is om zo vroeg met rijden te beginnen.
Je moet je toch wel hartstikke schuldig voelen eigenlijk, maar blijkbaar niet want je bent trots genoeg om deze fotos ook nog op een forum als bokt te plaatsen. Nogmaals, geen begrip hiervoor.

Amen.

ps: TS is gewoon weer zo'n mens met een paard en geen paardenmens.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:01

shirdaki schreef:
Goh ik dacht dat dit een grapje was..
maar helaas.. |(
tsjaa volgens mij heeft iedereen al genoeg gezegd
meid ik geef je in woord ABSURD!
deze pony is nog een kleuter...

en je zegt dat het dus je verzorgpony is? maar er staat inderdaad in je profiel dat het de jouwe is?!
is het zeggen van 'het is mijn verzorgpony het moest van de eigenaar' niet iets om je achter te verschuilen zodat jij minder gezeur over je heen krijgt?
het zal me dus niks verbazen dat deze pony gewoon JOU pony is..

maar omdat je nu al genoeg afgezeken bent zeg ik maar één ding:
alsjeblieft hou hier mee op!
je maakt dit lieve beestje kapot echt waar!

Het is wel haar verzorgpony, ik heb haar netlog denk ik (:

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:02

@Cynn, maar omdat anders iemand anders de pony zou rijden is toch geen reden om het zelf maar te doen? Ik zou mij er nooit voor lenen om iets te doen bij een dier wat niet goed voor hem is, simpelweg omdat iemand anders het toch zou doen. Als je weet dat het slecht is voor een dier, dan stop je er toch mee?

Of zijn er echt mensen die hier anders over denken? Kennelijk anders zou het niet gebeuren. . Of weten de TS en de eigenaar echt niet dat dit gewoon heel erg slecht is?

Woont er niet iemand in de buurt die langs kan gaan en jou en de eigenaar kan informeren dat dit slecht is en kan uitleggen waarom?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:07

Best jammer dat er nog steeds mensen zijn die haar alleen maar kunnen afkraken, in plaats daadwerkelijk willen helpen. En natuurlijk ook dat de TS zelf niet meer reageert.

davincilover schreef:
@Cynn, maar omdat anders iemand anders de pony zou rijden is toch geen reden om het zelf maar te doen? Ik zou mij er nooit voor lenen om iets te doen bij een dier wat niet goed voor hem is, simpelweg omdat iemand anders het toch zou doen. Als je weet dat het slecht is voor een dier, dan stop je er toch mee?

Of zijn er echt mensen die hier anders over denken? Kennelijk anders zou het niet gebeuren. . Of weten de TS en de eigenaar echt niet dat dit gewoon heel erg slecht is?

Ik heb toch ook nergens gezegd dat dit een goeie reden ervoor is om het wel te doen? En dat ik dit ook zo zou doen? Wil je dit anders even terughalen voor mij waar ik dat wél heb gezegd? :)

Ik wilde me gewoon even kunnen verplaatsen in de TS, de reden weten. Daar is toch niets mis mee, of wel soms?
De TS is nog jong, en nee, dat is geen reden om dit zomaar te doen. Maar je kent de eigenaar van het beestje niet. Misschien durft ze er helemaal niet tegenin te gaan? En is ze zo bang om deze pony te 'verliezen' als ze haar niet wilt rijden?
Nee, nog steeds geen reden om op deze jonge pony te gaan zitten.

Maar ik blijf van mening dat met z'n allen schreeuwen dat dit dierenmishandeling is, en verder niks nuttigs neerzetten, (meerdere bokkers doen dit gelukkig wel!) gewoon geen zin heeft.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:09

davincilover schreef:
*Knip ...

Woont er niet iemand in de buurt die langs kan gaan en jou en de eigenaar kan informeren dat dit slecht is en kan uitleggen waarom?

Dat lijkt me een goed idee :j !

davincilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:18

@Cynn_x ik weet niet goed hoe ik moet citeren :o dus ik antwoord maar even zo. Ik dacht even dat jij de TS was, verkeerd gekeken sorry ;) . Nee je hebt dat idd niet gezegd en het is ook mooi dat je je ook in haar verplaatst, daar bereik je vaak meer mee dan gelijk schreeuwen. Ik kon dit even niet en dacht alleen maar vol verbazing aan en over de pony. Ik begrijp gewoon niet zo goed dat dit (nog) gebeurd.

Ik wil best eens langskomen om het uit te leggen, maar weet niet waar ze woont.

Zijn er anders geen plaatjes van paarden die te vroeg bereden zijn met een doorgezakte rug? Of een website? Dat kan soms ook helpen om het te begrijpen en vervolgens te laten.

Chocopasta

Re: Eindelijk foto's van Nightwish @ work.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:21

He wat jammer dat je over een paar jaar je verzorgpony kwijt bent omdat de boel vergroeid is..
Sterkte ermee!

xrossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:24

net gegoogled dit staat er!
De ruggengraat van het paard bestaat uit 32 wervels tussen de schedel en de achterkant van het paard. Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst! Hoe groter je paard is en hoe langer zijn nek is, des te langzamer gaat dit proces. Een KWPN-er is pas volwassen als hij acht jaar oud is. Het allerlaatste sluiten de groeischijven in de nekwervels ter hoogte van de basis van de nek van het paard. Een belangrijke reden om jonge paarden niet bij te zetten met longeren en ook de nek zo veel mogelijk vrij te laten in alle situaties.

Maar wanneer kan ik dan beginnen met rijden?

Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. De mensen van IJsland hadden dus veel beter in de gaten wanneer een paard voor het eerst bereden kon worden, dan wij mensen van het vasteland.

Wat gebeurt er als ik wel eerder op mijn paard stap?

De grootste schade die je waarschijnlijk zult aanrichten is schade aan de rug.

Moet je dan al die tijd je paard maar in het land laten staan?

Nee, er zijn 1001 dingen die je je paard kunt leren voordat je op hem gaat rijden. Kijk maar eens naar de grondwerkopdrachten bij natural horsemanship, bijvoorbeeld van Parelli. Parelli biedt enorm goed zelfstudiemateriaal waar je een hele lange tijd meer vooruit kunt. Tegen de tijd dat je toe bent aan rijden, is je paard al aan alles gewend, is hij al te sturen en te wenden op de kleinste commando’s. Steppen of wandelen met je paard is ook heel leuk voor degenen die geen zin hebben om een natural horsemanship programma te doorlopen.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:24

davincilover schreef:
@Cynn_x ik weet niet goed hoe ik moet citeren :o dus ik antwoord maar even zo. Ik dacht even dat jij de TS was, verkeerd gekeken sorry ;) . Nee je hebt dat idd niet gezegd en het is ook mooi dat je je ook in haar verplaatst, daar bereik je vaak meer mee dan gelijk schreeuwen. Ik kon dit even niet en dacht alleen maar vol verbazing aan en over de pony. Ik begrijp gewoon niet zo goed dat dit (nog) gebeurd.

Ik wil best eens langskomen om het uit te leggen, maar weet niet waar ze woont.

Zijn er anders geen plaatjes van paarden die te vroeg bereden zijn met een doorgezakte rug? Of een website? Dat kan soms ook helpen om het te begrijpen en vervolgens te laten.

Geeft niet, kan gebeuren. :)

Ik kan er niet zo snel plaatjes over vinden, maar die zullen er zeker wel zijn.
Zo zijn er al wel heel veel discussies geweest over het rijden van (te) jonge paarden, hier bijvoorbeeld een topic http://82.161.230.94/forums/viewtopic.p ... 350b91fe81 . Behoorlijk uitgebreid allemaal, dus daar valt ook genoeg te lezen.

ambeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:28

Leorah schreef:
Ik ging er vanuit dat het een grap was, maar dus blijkbaar wel serieus..

Het eerste wat mij opviel, en ik kan het wel mis hebben, is dat ik op de eerste foto zie dat er een zadel op ligt die niet past. Er ligt een extra zadelvormig dekje onder om dit "goed te maken" voor zover ik het kan beoordelen ligt dat zadel op de schoft van de pony.

Hoe oud zijn deze foto's als ik vragen mag? Zijn deze van voor de winter? (want dan mag ik er vanuit gaan dat de pony net dik 2 jaar oud was ipv 2,5 jaar)? Ik kan het niet goed vinden, sorry. Je laat toch ook geen kind van 3 stallen uitmesten ofzo?

Ze zyn recent want by sommige foto's was ik er by als ze getrokken werden. Het is echt nog niet lang geleden en ze ryd er echt niet vaak op .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:29

Lord_Ik schreef:
Dat heb ik 3 jaar geprobeerd en ik ben er met 1 pony gelukkig ook in geslaagd om 'r tot 3 'ruitervrij' te houden, maar ondertussen loopt er ook meer volk rond ...
Aan de eigenaar valt weinig te veranderen vrees ik.

Zoals iedereen kan lezen heeft de eigenaar nu eenmaal een mening en wijkt daar niet van af, en als TS niet op die pony rijdt doet een ander het. De pony zal hoe dan ook bereden worden voordat ie 3 jaar oud is.
De TS is zich ervan bewust dat dit te jong is, maar wees juist blij dat iemand hem nu rijdt die zich ervan bewust is. Dat is nog altijd beter dan iemand die zich daar niet van bewust is. Dus om nu te zeggen dat TS moet stoppen en dat dat beter is voor de pony? Ik denk het niet. :n

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:30

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even de charter van RT-HAW aandachtig door, inclusief de links die erin staan.

Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.

Daarnaast zijn de foto's die je hebt geplaatst te oud, waardoor de rijtechnische commentaar die gegeven wordt niet meer van toepassing is.

Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Wanneer je geen 5 recente foto's hebt waar rijtechnische commentaar op gegeven kan worden, mag je dit ook melden via het TeM systeem, dan verplaatsen wij je topic naar **-ITP. Onder volgende link kan je lezen wat temmen is.