Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
draaakje schreef:zoals ik al aangaf ben ik bang om de controle te verliezen. niets meer te zeggen te hebben en op een pony te zitten die er bijvoorbeeld vandoor gaat of net te hard gaat naar mijn zin. en ik ben zo bang dat ik mijn ijslander ook onzeker kan maken waardoor hij juist schrikkeriger wordt, wat ik dan dus al een ramp vind want dan sta ik te trillen op mijn benen.
simsalakim schreef:Het is inderdaad jammer dat de meeste instructeurs etc. geen tijd willen steken in angstige ruiters...
Ik ben ook al lang op zoek naar instructeur die je hier goed in kan begeleiden. Iemand die er ook echt ervaring mee heeft dan...
liljebo schreef:Opvallend trouwens, hoe mensen ondanks angst toch zo naar paarden blijven trekken. Heel apart eigenlijk. Want het lijkt zoveel gemakkelijker om er gewoon mee te stoppen. En toch doen de meeste dat niet.
Benfan schreef:Je angst overwinnen, het opzoeken van de dingen die je eng vind en deze met wat hulp zien te overwinnen. Angst kun je nimmer overwinnen door ze uit de buurt te blijven. Complenteer jezelf waarneer het goed gaat en vertel jezelf dat het al een prestatie opzich is dat je het probeerde als het niet gelukt is om vervolgens te kijken wat je de volgende keer nodig bent het te laten slagen.
Somebitch schreef:Niemand tips voor angst bij buitenrijden?
Opaal77 schreef:Somebitch schreef:Niemand tips voor angst bij buitenrijden?
Na m'n sleutelbeen gebroken te hebben in het bos (met dank aan een grote groep zwijnen) mocht ik half jaar niet naar buiten. Ruim een maand geleden weer voor het eerst naar buiten maar met braafste paard van stal (die totaal niet reageert op stress) ipv m'n eigen beestje. Met m'n instructeur en nog een andere ruiter. M'n instructeur heeft me erdoor gepraat en na drie kwartier stappen met steeds langere drafjes (de eerste was 30meter) hebben we op mijn voorstel een heel kort galopje gedaan.
Inmiddels heb ik mijn eerste drafje in het bos op mijn eigen paard gemaakt door het laatste stukje van de rit te wisselen (mijn instructeur heeft het eerste stuk op mijn paard gereden)
Mijn conclusie:
- met een klein groepje gaan
- afspreken dat het een stap-draf ritje wordt
- iemand meenemen die je vertrouwt en gerust kan stellen
- in kleine stapjes 'engere' dingen doen
- als jij zegt ho/stop dat iedereen dat ook doet
- als het op het brave paard helemaal goed gaat iemand anders (bijrijder/instructeur) op jouw paard het eerste stuk laten rijden en dan wisselen
Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ga er van uit dat het heel wat ritjes kost voor je alles durft maar bouw het rustig op.
- op een heel braaf stress ongevoelig paard
liljebo schreef:sanne_146 schreef:. Zou het verslavend zijn?
Ik denk het wel.Moet wel.
En dan gaat het ook een tijdje goed hoor met rijden, tot het weer van vooraf aan begint...