dressuur met nikki in de sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zaralover

Re: dressuur met nikki in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:30

daarom rijd ik der ook maar 1 keer per week ofzo ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:31

Dan nog, 1 keer in de week is dan nog teveel.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:32

Ess_Ramona schreef:
Dan nog, 1 keer in de week is dan nog teveel.

ik vind dat je een pony van 3,5 best 1 keer in de week kunt rijden wanneer je dit goed doet en niet te groot bent.

Jij bent te groot en dus vind ik ook dat je het aan een kleiner iemand over moet laten. ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:33

@ ennie.

Ik ben het met je eens.
Zoek iemand die hem wel goed kan rijden, die iets kleiner en lichter is.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:38

Ess_Ramona schreef:
Waarom wil je alleen maar leuk commentaar?
Je pony is te klein voor jou, als jij haar zo door gaat rijden mag ze over een jaar naar een dierenarst, wegens rugproblemen.
Ga aub iets anders met dr doen, maar niet meer erop.

ja idd leuk comentaar en comentaar met uitleg hoe of wat ik het kan verandere (dus waar ik wat aan heb;) )dat kan ik over dit allemaal niet zeggen

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:39

Je kan wat veranderen door er iemand op te laten rijden die er op past. dat verbetert al een hele boel! :)

en meer teugel geven , zodat hij ontspannen kan en zijn buikspieren kan gebruiken.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 18:43

hoi TS!

Ik moet je even eerlijk zeggen, ik heb redelijk wat commentaar voorbij zien komen, en meer als de helft heb ik niet gelezen.. vond het te veel om 4 pagina's te lezen.

Ten eerste, leuke pony!

Op de erste pagina stond iets van dat iemand vond dat de pony niet meer groeit.. daar ben ik het niet mee eens. ik ben mijn paard met zijn 4,nogwat in gaan rijden.. toen was hij 1.55.. een jaar/1,5 jaar later was hij 1.63... dus groeien.. zeer zeker... ligt er per paard misschien ook wel aan..

Maar.. ik wil je wel iets zeggen.. Ik vind het zonde dat je zoon jong beeste zo kort laat lopen.. je ziet dat de pony van voren echt wel opgetrokken loopt.. een jong paard moet tegen je hand, naar beneden gaan lopen.. ik heb dit precies zo gedaan met mijn paard.. en wat een spijt heb ik zeg!! ik dacht um ook per se "nageeflijk" te moeten hebben lopen... mijn paard is opwaards gebouwd dus die zet zn kop er snel op.. jammer.. op dit moment probeer ik mijn paard van achter te laten lopen zodat hij fijn ontspand en je hand op gaat zoeken en dan kun je pas gaan spreken van nageeflijkheid.. ik denk dat je daar meer profijt van gaat hebben dan hoe je nu rijd.. overigens denk ik dat in de sneeuw rijden al zoiezo niet een super goede optie is.. voor een paard is dat natuurlijk ook gladder als normaal dus minder ontspannen..

Ik hoop dat je er wat aan hebt..ik weet niet welke fotos ik in mn profiel heb staan.. maar volgens mij bega ik daar ook nog die fout als jij nu aan het doen bent.. ga maar eens kijken.. foto's zijn oud dus je hebt kans ;)

Succes!!

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:49

kijk is goed naar deze foto , kijk naar de teugels , er staat als je goed kijkt geen druk op hoor
Afbeelding

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:50

enniee schreef:
Je kan wat veranderen door er iemand op te laten rijden die er op past. dat verbetert al een hele boel! :)

en meer teugel geven , zodat hij ontspannen kan en zijn buikspieren kan gebruiken.

dat is al beter hier heb ik tenminste wat aan ;)

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 18:55

First_Unique schreef:
hoi TS!

Ik moet je even eerlijk zeggen, ik heb redelijk wat commentaar voorbij zien komen, en meer als de helft heb ik niet gelezen.. vond het te veel om 4 pagina's te lezen.

Ten eerste, leuke pony!

Op de erste pagina stond iets van dat iemand vond dat de pony niet meer groeit.. daar ben ik het niet mee eens. ik ben mijn paard met zijn 4,nogwat in gaan rijden.. toen was hij 1.55.. een jaar/1,5 jaar later was hij 1.63... dus groeien.. zeer zeker... ligt er per paard misschien ook wel aan..

Maar.. ik wil je wel iets zeggen.. Ik vind het zonde dat je zoon jong beeste zo kort laat lopen.. je ziet dat de pony van voren echt wel opgetrokken loopt.. een jong paard moet tegen je hand, naar beneden gaan lopen.. ik heb dit precies zo gedaan met mijn paard.. en wat een spijt heb ik zeg!! ik dacht um ook per se "nageeflijk" te moeten hebben lopen... mijn paard is opwaards gebouwd dus die zet zn kop er snel op.. jammer.. op dit moment probeer ik mijn paard van achter te laten lopen zodat hij fijn ontspand en je hand op gaat zoeken en dan kun je pas gaan spreken van nageeflijkheid.. ik denk dat je daar meer profijt van gaat hebben dan hoe je nu rijd.. overigens denk ik dat in de sneeuw rijden al zoiezo niet een super goede optie is.. voor een paard is dat natuurlijk ook gladder als normaal dus minder ontspannen..

Ik hoop dat je er wat aan hebt..ik weet niet welke fotos ik in mn profiel heb staan.. maar volgens mij bega ik daar ook nog die fout als jij nu aan het doen bent.. ga maar eens kijken.. foto's zijn oud dus je hebt kans ;)

Succes!!

ja dankje heb je idd gelijk in maar dat doet ze al met beetje druk , wat ik eigelijk wil leren is dat ze wat meer onspant en loslaat als ik nu klein beetje teugel geef gaat ze heel goed mee, haar houding is nu erg hoog nog ik wil der eigelijk wat dieper lager nagevelijk krijgen maar dit was ook pas de 1 ste keer na 2 weken dat ik het 1 x een klein beetje vroeg. ze deed eigelijk heel goed en uitzich zelf nu wil ik der nog leren wat meer van achteren erbij te lopen en kijken of ze ook wat lager kan. Maar ik wil het haar niet te moeilijk maken. Kijk ook een deze [RT-HAW] zara dressuur in de sneeuw

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:18

Moderatoropmerking:
Zo, een vriendelijker toon hier van enkele mensen mag best. Een HAW topic is bedoeld om opbouwend werktechnisch commentaar te geven én te ontvangen. Als er geen omslag wordt gemaakt naar een opbouwende discussie, kan dit topic beter dicht.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:36

Ik vind dat je de tips van Air best nog eens goed kan nalezen, die zegt heel nuttige dingen!

Afbeelding
Dit paard maakt zijn rug bol, zo moet jouw pony ook lopen. Dan heeft hij de kans om zijn met zijn achterhoeven in de afdrukken van zijn voorste hoeven te lopen. Dat moet je bereiken. Als je kijkt naar jouw paard loopt hij hol met z'n rug, wat heel slecht is. En nee, dat ligt niet aan de sneeuw, het touwtje of iets anders, dat ligt aan hoe je een paard rijdt. Ik zie veel liever een paard dat zijn rug goed gebruikt dan een paard dat zo geforceerd in een bepaalde houding moet lopen. Nu loopt hij met z'n nek wel goed, maar wat heb je daar nu aan als de rest slecht zit?
Laatst bijgewerkt door jumpiewumpie op 30-12-10 20:45, in het totaal 3 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:37

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele reacties die verder niets met opbouwend commentaar te maken hebben, en dus niet volgens de regels van HAW zijn, verwijderd.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:06

jumpiewumpie schreef:
Ik vind dat je de tips van Air best nog eens goed kan nalezen, die zegt heel nuttige dingen!

Afbeelding
Dit paard maakt zijn rug bol, zo moet jouw pony ook lopen. Dan heeft hij de kans om zijn met zijn achterhoeven in de afdrukken van zijn voorste hoeven te lopen. Dat moet je bereiken. Als je kijkt naar jouw paard loopt hij hol met z'n rug, wat heel slecht is. En nee, dat ligt niet aan de sneeuw, het touwtje of iets anders, dat ligt aan hoe je een paard rijdt. Ik zie veel liever een paard dat zijn rug goed gebruikt dan een paard dat zo geforceerd in een bepaalde houding moet lopen. Nu loopt hij met z'n nek wel goed, maar wat heb je daar nu aan als de rest slecht zit?

waarschijnlijk is dat paard op jouw foto wat verder getraint ik ben pas net begonnen. Het verschil wat ik zie is het opwaarts lopen , de achterbeen erbij en eronder heel mooi maar moet nog trainen he. ik ken trouwns niemand die kleiner is als mij en goed kan rijden. ik ken hoop meisje van 11 12 jaar ooud maar allemaal groter dus heb weinig aan ;)

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:07

en opzich vind ik 50 kilo voor een c pony niet echt teveel mja dat kan aan mij liggen

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:09

zaralover schreef:
en opzich vind ik 50 kilo voor een c pony niet echt teveel mja dat kan aan mij liggen

Lengte is net zo belangrijk als gewicht.
Door jouw lengte breng jij je pony uit evenwicht, dus zal ze nooit lekker gaan lopen hoe goed jij ook rijdt.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:11

Amaryllis schreef:
Ik vind de tekening van Air wel de perfecte onderbouwing voor jullie 'probleem'.

Mij valt op dat je je handen erg laag en breed plaats, ongeveer ter hoogte van je bovenbenen. Bedoel hiermee niet dat je ze vast zet/sterk wordt, dat kan ik niet echt beoordelen zo. Een logisch gevolg is dan ook dat je daardoor voor over gaat zitten, of in ieder geval je zwaartepunt naar voren plaats. Wanneer je je handen meer voor je draagt en meer bij elkaar houdt zul je ook merken dat je beter kunt gaan zitten. In ieder geval je zwaartepunt terug brengen.

Misschien is het longeren van je pony met een pessoa-teugel een oplossing. En dan niet om m in de krul te laten lopen, maar om ruggebruik te stimuleren (dus een lange pessoa)

ja idd mijn handen heb ik te laag, daar moet ik zelf meer aan denken aan aan werken. ik heb der al ooit met pessoa gelongeerd maar touw op de achter benen vind ze erg eng en daardoor werkte het averechts , ze liep meer met 2 achterbenen tegelijk ook na paar keer nog steeds dus ik moet der even iets anders op gaan verzinnen hoe ik dat ga doen.

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:13

Lydian schreef:
zaralover schreef:

Door jouw lengte breng jij je pony uit evenwicht, dus zal ze nooit lekker gaan lopen hoe goed jij ook rijdt.

ja weet ik maar ze hbben het over gewicht , mijn benen zijn opzich niet veel te lang maar in het geheel is het geen mooi beeld. ik leer der alleen maar dingen voor kleine kindjes zodat me nichtje misshcien later er wat wedstrijdjes mee kan rijden. (me nichtje rijd nog niet zo dat ze nikki dingen kan leren)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:14

Je benen zijn niet te lang? Je hebt je beugels ook veel te kort opdat je het maskeert!
Doe ze eens 3 a 4 gaten langer zodat je normaal zit, dan kom je wss ver onder de oksels van je paard uit. Je kan nu al in zijn ellebogen prikken, en dat met veel te korte beugels.

Daarnaast gaat de lengte niet alleen over gewicht. Juist jouw bovenlichaam kan een pony heel erg uit evenwicht brengen. Benen zijn nog bijna bijzaak :)

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:21

zaralover schreef:
Lydian schreef:

ja weet ik maar ze hbben het over gewicht , mijn benen zijn opzich niet veel te lang maar in het geheel is het geen mooi beeld. ik leer der alleen maar dingen voor kleine kindjes zodat me nichtje misshcien later er wat wedstrijdjes mee kan rijden. (me nichtje rijd nog niet zo dat ze nikki dingen kan leren)

Jouw bovenlichaam is te lang, ik hoop dat je dat zelf ook ziet. Voor het plaatje ziet het er iig niet mooi uit ;)
Als ik jou was zal ik gewoon niet meer op deze pony rijden, hoe graag je haar ook iets leren wil. Je pony krijgt hier zeker weten rugklachten van. Zet je nichtje er lekker op, en leg het haar uit. Loop ernaast en als het moet met longeerlijn. Zo hebben jullie allemaal plezier, toch?

zaralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 21:30

ja mijn bovenlichaam is idd te lang,
mijn beugels moet niet 3 a 4 gaten langer dan kan ik niet meer bij mij beugels en het blijft een vzh zadel dus 1 hooguit 2 gaten is zat , idd ik ben te groot maar met paar keer dat ik rij op der en dan ook nog hoelang en hoe doe ik haar geen kwaad. Er volgen alleen geen foto's meer ;)
mijn nichtje is 3 dus echt rijden zit er nog niet in alleen wat stappen. er rijd ook meisje van 4 op en meisje van 7 maar ben niet van plan dat hun haar alleen nog rijden want een jonge pony is dan gauw verpest en word sloom en een soort manege pony wat ik dus echt wil voorkomen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:35

zaralover schreef:
mijn beugels moet niet 3 a 4 gaten langer dan kan ik niet meer bij mij beugels en het blijft een vzh zadel dus 1 hooguit 2 gaten is zat , idd ik ben te groot maar met paar keer dat ik rij op der en dan ook nog hoelang en hoe doe ik haar geen kwaad. Er volgen alleen geen foto's meer ;)
mijn nichtje is 3 dus echt rijden zit er nog niet in alleen wat stappen. er rijd ook meisje van 4 op en meisje van 7 maar ben niet van plan dat hun haar alleen nog rijden want een jonge pony is dan gauw verpest en word sloom en een soort manege pony wat ik dus echt wil voorkomen.

Je zult je pony eerder verpesten door er zelf op te blijven rijden dan door er een meisje van 7 op te laten rijden denk ik..

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:35

zaralover schreef:

Élke keer dat jij op haar stapt zal jij haar (onbewust) uit evenwicht brengen. Bijvoorbeeld: Als jij met een hele grote tas (die ook nog eens wat weegt) op je rug een uur rond moet lopen, vind jij dat toch ook niet echt fijn? Je wordt de hele tijd uit evenwicht gebracht, toch? Zou jij dat vaker willen?

@ Focussed, hier ben ik het mee eens :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:46

Dan had je haar beter niet kunnen kopen, maar gewoon een oudere pony kunnen kopen waar de knopjes al opzaten en jij beter op zou passen.
Die meiden van 7 kunnen er best leuk mee rijden, het is nog een jonge pony dus met goede begeleiding komt dat vast wel goed; meer dan stap/draf/galop en sturen hoeft ze immers nog niet te kunnen?

De pony loopt niet nageeflijk en een doorhangende teugeltje op een foto zegt ook niets.
Ik zou de pony goed longeren met pessoa (gewoon doorzetten, maar ik neem aan dat je de pessoa daarbij wel opknoopt en niet aan het bit vastmaakt?! Dit ivm schrikreacties en dan geruk in de mond door haar eigen doen! Als je het goed doet, gaat het vanzelf over).

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:47

Nadat ik nu alle posten heb gelezen, vraag ik mij (samen met meerdere) nog steeds af, waarom je dit paardje gekocht hebt, om zelf in te rijden.

Het is je nu al een aantal keer gevraagt, TS, maar ik heb helaas nergens het bericht gevonden, waarin je die vraag beantwoordde.

Persoonlijk, vind ook ik, dat je te groot en te zwaar bent voor deze poown. Ze drukt haar rug weg op een aantal foto's, loopt opgekropt met haar nek.

Ik zie wel dat je je teugels niet iedere keer zo kort hebt, maar wanneer je paard (zonder teugeldruk) opgekropt loopt, is het ook niet de goede manier. probeer haar dan juist voorwaartser te laten lopen.
Vanuit dat voorwaarts, kan je gaan werken naar neerwaarts