Van superpony naar rotpony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:32

Domesco schreef:
MIJN paarden komen WEL elke dag een paar uur buiten! Anders staan ze zich helemaal op te vreten op stal.

Je vraagt om advies, doen mensen hier moeite voor je en dan kunnen ze niet oordelen vanachter hun computerschermen? Waar vraag je dan om?!

We hebben hier trouwens wel met een manege te maken, ik ken maneges waar de paardjes niet buiten mogen hoor...

Mensen kunnen niet oordelen over mijn rijvaardigheden, ze hebben me noch zien rijden noch zien omgaan met paarden vanachter hun computer, wel kunnen ze helpen zoeken naar een oplossing! Dat vind ik een groot verschil! (:

Persoonlijk vind ik paarden buiten laten met de sneeuw vrij gevaarlijk, als er niemand bij is allessinds maar dat is je eigen mening. Bij ons ligt hier nu een dik pak sneeuw dus, (weet ook niet hoe dat bij jullie is he, kan verschillen.) maar als je er zelf bij blijft vind ik het kunnen. Ik laat mijn leasepony ook elke dag buiten, maar ik blijf er wel bij, als ze zich wat uitgeleefd heeft zet ik haar binnen. Als het niet sneeuwt staat ze buiten en in de nacht binnen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:33

Zozo, ze is nagekeken door een veearts, alle scans en foto's gehad? vast niet ;)
Een fysio kan een heleboel met de spieren hoor, juist voor een manege pony die lekker is vastgereden.
Daarnaast heeft ze een veulen gehad, weet je hoeveel impact dat kan hebben op een lijf, tot scheven bekken aan toe!
En daar zit jij op te rampestampen omdat het zo'n vervelende rotpony is!

Wel als ik het allemaal zo hoor en lees kan ik hieruit wel opmaken dat dit geen manege pony is, sowiso niet met 4 jaar, manegeklanten kunnen sinmpelweg geen pony opleiden met 1 uurtje in de week les en elke dag een ander persoon die op een pony rijd.
Dat bevestigd de hulpen niet en brengt verwarring.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:36

norski schreef:
Zozo, ze is nagekeken door een veearts, alle scans en foto's gehad? vast niet ;)
Een fysio kan een heleboel met de spieren hoor, juist voor een manege pony die lekker is vastgereden.
Daarnaast heeft ze een veulen gehad, weet je hoeveel impact dat kan hebben op een lijf, tot scheven bekken aan toe!
En daar zit jij op te rampestampen omdat het zo'n vervelende rotpony is!

Wel als ik het allemaal zo hoor en lees kan ik hieruit wel opmaken dat dit geen manege pony is, sowiso niet met 4 jaar, manegeklanten kunnen sinmpelweg geen pony opleiden met 1 uurtje in de week les en elke dag een ander persoon die op een pony rijd.
Dat bevestigd de hulpen niet en brengt verwarring.

Ze loopt twee keer per week onder de man, met mij en een ander meisje, dus twee verschillende ruiters. Scans en foto's weet ik niet, ze hebben tegen mij gezegd dat ze nagekeken is. Voor die rotpony heb ik mij verontschuldigd. Dat had ik niet mogen zeggen.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:39

ehum...

ts ten eerste een pony word niet zo maar een rotpony ,
een pony word als ''rotpony'' gemaakt door mensen...

Kijk ts ik zou zo als hier boven staat tandarts ect laten komen...maar waarschijnlijk ligt het ook aan het zadel hoofdstel ect...

we hebben je inderdaad ook nooit zien rijden dat is zeker waar , maar kijk als juf zegt geef haar maar wat tikken of ga maar met goede sporen rijden is ook niet goed.
een zweep is ter corrigatie, een paard voelt een vlieg op zijn huid waarom dan niet een zweep onthoud dat goed!
en sporen zijn ter verfijning van de HOGERE dressuur niet voor een paardje van 4 jr die net onder het zadel is, voor uit te rammen...

als jou juf zo hoog in de dresuur rijd moet ze dit zeker weten! want kijk daar kom ik aan met mee geen niveau aan.

het probleem komt vaak (altijd eigenlijk ) wel bij de ruiter van daan.
mits het paard pijn heeft.

het kan ook zijn dat ze je hulpen gewoon niet snapt. of dat haar iets niet lekker zit mentaal.

buiten laten staan is niet gevaarlijk, mijn paard staat van half 10 tot 5/6 buiten hoor :P

word ze met hulp teugels gereden?

gaat ze naar buiten?

hoeveel voer krijgt ze en wat?

hoe vaak en lang word ze op een dag gereden?
Laatst bijgewerkt door JamieShanin op 28-12-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:39

maar ts, sporen zijn er om de hulpen te verfijnen, NIET om je paard vooruit te schoppen. Kortom, jullie gebruiken de sporen niet correct :)

Ook ik vind het sneu voor dit diertje, zo jong, maar al zoveel moeten. Ik weet dat het niet je eigen diertje is, maar probeer gewoon even opnieuw te beginnen. Met een positieve houding naar haar toe te gaan. Zoals al eerder is gezegd, begin desnoods opnieuw alsof ze opnieuw beleerd moet worden. Neem de tijd en heb geduld :)

En een paard actief aan het been krijgen doe je niet met de zweep of sporen :n dat je dat denkt alleen al... (heb je zelf gezegd, of iig gevraagd hoe je dr anders actief aan het been moest krijgen).
Dit doe je ook om helemaal terug te gaan naar de basis, opnieuw de hulpen erop zetten. Heb ik ook moeten doen :) Begin met activeren in stap, eerst een kleine kuithulp, geen reactie na 2 sec een grotere beenhulp, nog geen reactie na 2 sec een grotere beenhulp en eventueel een klein tikje met de zweep ACHTER je kuit, dus niet op de kont :) je wilt namelijk je beenhulp vergroten :)
Reageert ze zoals jij wilt, dan mag ze weer even lekker rustig op haar eigen tempo lopen. Even later probeer je het weer. Doe het niet te vaak, ze heeft tijd nodig om het te verwerken. Blijf tussendoor haar ook bezig houden door voltes te rijden etc, niet alleen maar grote rondjes in de bak.
Je zult merken dat ze al snel op de eerste hulp reageert. Na een tijdje (hier gaat echt meerdere lesmomenten overheen, is zeker niet in 1 lesuurtje te bereiken, dus verwacht dat ook niet van haar :n ) kun je haar een hulp geven zodra ze terug valt in tempo. Elke keer dat ze terug valt activeer je haar, je zult vanzelf merken dat ze na een tijdje op het tempo blijft lopen wat jij wilt.

Als het in de stap goed bevestigd is kun je haar op dezelfde manier gaan activeren in draf. Galop zou ik voorlopig even niet meer doen totdat de hulpen in stap en draf goed bevestigd zijn :)

Het is jammer dat ze niet meer naar buiten kan, dat is zó belangrijk voor zo'n jong dier. En het is echt niet gevaarlijk buiten hoor ;) dat denken mensen alleen maar. Mijn pony staat nog steeds dag en nacht buiten, gaat prima hoor :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:40

jumpiewumpie schreef:
\ ik ken topruiters die kun pony een stamp onder hun buik geven als ze niet blijven staan als die gewassen moeten worden. Wel, dát vind ik zielig, daar kan ik niet naar kijken en zo'n mensen verdienen het niet.

jumpiewumpie schreef:
We hebben hier trouwens wel met een manege te maken, ik ken maneges waar de paardjes niet buiten mogen hoor...

Wat heb jij met die topruiters / andere maneges te maken? Niets nee.
Dus als zij iets fout doen zegt het niet dat jij dat ook moet doen.

Kijk naar jezelf en je lesgever
Zoals ik al zei het is geen rotpony, Het is mischien een rot les , Een rot berijder , een rot instructrice voor die pony.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:40

Owja, geef deze tips ook door aan het andere meisje als je van plan bent om ze te gebruiken :) het is wel belangrijk bij zo'n jong dier dat de hulpen op dezelfde manier worden gegeven zodat er geen verwarring veroorzaakt :)

DorSer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:41

Loopt jouw paard of pony dan buiten met dit weer en deze sneeuw?[/quote]

Wil ik er nog wel even op wijzen dat paarden bewegingsdieren zijn en liever samen met soortgenoten buiten in de kou lopen dan dat ze 24/7 in een isoleercel staan van soms 2 bij 3 meter.

Ook die van mij gaan overdag lekker naar buiten, frisse neus halen.
Ze hebben een dikke vacht en met voldoende bijvoeding en drinken lijden ze niets.
Die alleen maar binnen in een hokje met een deken op op stal staan lijden wel.
Het zijn net fietsen die uit de kast worden gehaald als ze nodig zijn.

Maar dit terzijde.
Ik hoop dat je de oplossing vind met dit paardje.
Zo te lezen heb je echt de wil om dit tot een goede oplossing te brengen.
En waar een wil is is een weg, maar verlies je zelf nooit in boosheid en agressie jegens het paard,
maar proberen uit te vinden wat er aan de hand is, en wees creatief.

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:42

ok over dat :o? was misschien wat bot maar mijn hart lag ff op mijn tong.... Maar je bent 15 jaar, hebt commentaar op alles en iedereen... en aan jou ligt het niet, aan de instrucrice niet de manege niet.... alleen aan de pony??? Probeer je s te gaan verdiepen in het gedrag van paarden en pony's. Lees eens over grondwerken, Natural Horsemanship... Je kunt nog zoveel leren!! Vooral om je paard te begrijpen!!

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:44

JamieShanin schreef:
ehum...

ts ten eerste een pony word niet zo maar een rotpony ,
een pony word als ''rotpony'' gemaakt door mensen...

Kijk ts ik zou zo als hier boven staat tandarts ect laten komen...maar waarschijnlijk ligt het ook aan het zadel hoofdstel ect...

we hebben je inderdaad ook nooit zien rijden dat is zeker waar , maar kijk als juf zegt geef haar maar wat tikken of ga maar met goede sporen rijden is ook niet goed.
een zweep is ter corrigatie, een paard voelt een vlieg op zijn huid waarom dan niet een zweep onthoud dat goed!
en sporen zijn ter verfijning van de HOGERE dressuur niet voor een paardje van 4 jr die net onder het zadel is, voor uit te rammen...

als jou juf zo hoog in de dresuur rijd moet ze dit zeker weten! want kijk daar kom ik aan met mee geen niveau aan.

het probleem komt vaak (altijd eigenlijk ) wel bij de ruiter van daan.
mits het paard pijn heeft.

het kan ook zijn dat ze je hulpen gewoon niet snapt. of dat haar iets niet lekker zit mentaal.

word ze met hulp teugels gereden?

gaat ze naar buiten?

hoeveel voer krijgt ze en wat?

hoe vaak en lang word ze op een dag gereden?

Tuig is ook nagekeken.
Ik gebruik soms een martingal, dat kan niets kwaad doen dus daarom. Als het goed weer is blijft ze buiten staan (niet in de nacht) en ze krijgt hooi en wat de rest van de paarden krijgen(geen idee wat). We rijden haar ongeveer 50 minuten met kwartier in en uitstappen. Ze wordt 2 keer per week gereden en voor de rest gelongeerd.

Op die manier zegt mijn instructrice het trouwens ook niet. (;

Van die rotpony heb ik me verontschuldigd maar ik weet niet hoe ik het anders in het kort moet beschrijven.

belle_boef

Re: Van superpony naar rotpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:46

heb je ook wel gekeken of het tuig ook op de pony past en of ze geen last van haar tanden heeft.
Ze is 4 dus wisselt ook nog, wolfstandjes, haken.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:47

DorSer schreef:
Loopt jouw paard of pony dan buiten met dit weer en deze sneeuw?

Wil ik er nog wel even op wijzen dat paarden bewegingsdieren zijn en liever samen met soortgenoten buiten in de kou lopen dan dat ze 24/7 in een isoleercel staan van soms 2 bij 3 meter.

Ook die van mij gaan overdag lekker naar buiten, frisse neus halen.
Ze hebben een dikke vacht en met voldoende bijvoeding en drinken lijden ze niets.
Die alleen maar binnen in een hokje met een deken op op stal staan lijden wel.
Het zijn net fietsen die uit de kast worden gehaald als ze nodig zijn.

Maar dit terzijde.
Ik hoop dat je de oplossing vind met dit paardje.
Zo te lezen heb je echt de wil om dit tot een goede oplossing te brengen.
En waar een wil is is een weg, maar verlies je zelf nooit in boosheid en agressie jegens het paard,
maar proberen uit te vinden wat er aan de hand is, en wees creatief.[/quote]

Aan die beweging kan ik niets doen, maar ik vind het nog wel meevallen eigenlijk. Het is niet de koude maar het uitschuiven dan ik eng vind. Ken een paard dat uitgeschoven was, been brak en moest ingeslapen worden. Daarmee.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:48

jumpiewumpie schreef:
@ countrygirl: dat mag je allemaal nog eens herhalen aan de eigenaar want het is niet mijn pony! En wat met al die andere pony's die vanaf 3 opgeleerd worden dan? Schreeuwen die ook allemaal van de pijn?

Kan me echt niet schelen, sorry! JIJ rijdt erop, jij mept met 'n zweep. JIJ dwingt haar. En helpt zo mee om dit dier de vernieling in te rijden.
Kan wel niet jouw dier zijn... maar als jij zo'n goede ruiter bent moet je je verantwoordelijkheid nemen. En niet afschuiven op iemand anders.
JIJ opent hier een topic over een 'rotpony' en vraagt om tips?

Dus het is aan jou om die eigenaar te vertellen wat er aan de hand is.
Een pony van 3 jaar die al opgeleerd wordt is een peuter. Een baby. Die hoort nog helemaal geen ruitertje op z'n rug te hebben.
Waarom denk je dat er zoveel paarden en pony's vroegtijdig afgeschreven worden en richting de slager gaan?
Waar zou dat nu allemaal vandaan komen?

Omdat de eigenaren er zo ontzettend zuinig op geweest zijn?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:49

nee okey, maar zo begreep ik het ;)

50min is wel erg veel voor een 4jr
met bono doe ik 10 min instappen 10min spoepelmaak oeveningenXD inrijden 10min werk 10 min uitstappen(ernaast)

en dat longeren kan ze ook wel niet leuk vinden he. veel afwisselen soms een een sprongentje vrij 1x in de maand laag! balkjes draven..

alleen hooi is niet genoeg he, hmm een beetje muslie bv, niet te veel bix.
komt de hoefsmid ook regelmatig?

en kanhet niet zijn dat ze hengstig is?

Elin_

50 min rijden excl in en uitstappen?! 2 x per week?! en de rest longeren?!

Heb je wel door dat het nog een kleuter is???
Denk het niet , zoveel rijden , sporen , zweep , veulen...

Calanddra

ts, uitglijden gebeurt niet zo snel hoor, ze weten al vrij snel wat ze wel en niet kunnen op het land :) ook mijn paard staat met die ijzige kou, sneeuwstormen etc nog heel buiten met zn vriendjes :D houdt ie echt niks aan over, heb m zelfs nog nooit zo gelukkig gezien :)

Maar had je mijn post nog gelezen?

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:50

danielleu schreef:
ok over dat :o? was misschien wat bot maar mijn hart lag ff op mijn tong.... Maar je bent 15 jaar, hebt commentaar op alles en iedereen... en aan jou ligt het niet, aan de instrucrice niet de manege niet.... alleen aan de pony??? Probeer je s te gaan verdiepen in het gedrag van paarden en pony's. Lees eens over grondwerken, Natural Horsemanship... Je kunt nog zoveel leren!! Vooral om je paard te begrijpen!!

Ik zeg toch niet dat het mijn fout is want dat is het waarschijnlijk wél. Commentaar kan je het noemen, ik noem het jezelf verdedigen. Ik heb (volgens mij) geen woord fout gezegd? Boeken dat ik hier heb liggen, heb ze allemaal binnen de dag uit! Ik wil echtbijleren over paarden en paardrijden hoor. (;
Leeftijd maakt trouwens niet uit, ken mensen van 18+ die er alles uitflappen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:53

Calanddra schreef:
maar ts, sporen zijn er om de hulpen te verfijnen, NIET om je paard vooruit te schoppen. Kortom, jullie gebruiken de sporen niet correct :)

Ook ik vind het sneu voor dit diertje, zo jong, maar al zoveel moeten. Ik weet dat het niet je eigen diertje is, maar probeer gewoon even opnieuw te beginnen. Met een positieve houding naar haar toe te gaan. Zoals al eerder is gezegd, begin desnoods opnieuw alsof ze opnieuw beleerd moet worden. Neem de tijd en heb geduld :)

En een paard actief aan het been krijgen doe je niet met de zweep of sporen :n dat je dat denkt alleen al... (heb je zelf gezegd, of iig gevraagd hoe je dr anders actief aan het been moest krijgen).
Dit doe je ook om helemaal terug te gaan naar de basis, opnieuw de hulpen erop zetten. Heb ik ook moeten doen :) Begin met activeren in stap, eerst een kleine kuithulp, geen reactie na 2 sec een grotere beenhulp, nog geen reactie na 2 sec een grotere beenhulp en eventueel een klein tikje met de zweep ACHTER je kuit, dus niet op de kont :) je wilt namelijk je beenhulp vergroten :)
Reageert ze zoals jij wilt, dan mag ze weer even lekker rustig op haar eigen tempo lopen. Even later probeer je het weer. Doe het niet te vaak, ze heeft tijd nodig om het te verwerken. Blijf tussendoor haar ook bezig houden door voltes te rijden etc, niet alleen maar grote rondjes in de bak.
Je zult merken dat ze al snel op de eerste hulp reageert. Na een tijdje (hier gaat echt meerdere lesmomenten overheen, is zeker niet in 1 lesuurtje te bereiken, dus verwacht dat ook niet van haar :n ) kun je haar een hulp geven zodra ze terug valt in tempo. Elke keer dat ze terug valt activeer je haar, je zult vanzelf merken dat ze na een tijdje op het tempo blijft lopen wat jij wilt.

Als het in de stap goed bevestigd is kun je haar op dezelfde manier gaan activeren in draf. Galop zou ik voorlopig even niet meer doen totdat de hulpen in stap en draf goed bevestigd zijn :)

Het is jammer dat ze niet meer naar buiten kan, dat is zó belangrijk voor zo'n jong dier. En het is echt niet gevaarlijk buiten hoor ;) dat denken mensen alleen maar. Mijn pony staat nog steeds dag en nacht buiten, gaat prima hoor :)

Ik zal het volgende keer eens proberen! Heb het tot nu toe alleen gedaan met kuit en zonder zweep op die plaats maar ik heb niet bepaald van die supersterke kuiten maar ik werk eraan!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:55

Ik ken het probleem iig O:) niet zozeer het stilstaan, maar mijn pony was ook niet goed aan het been. Ik heb ook nog eens korte benen en kom eigenlijk alleen met mn enkel onder t zadel uit _O- maar ook op die kleine hulp die ik geef moet hij kunnen reageren. Al moet ik zeggen dat het nu even weer wat minder is, maar dat komt omdat hij met dit weer vooral van zn vakantie geniet :+

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:58

countrygirl schreef:
jumpiewumpie schreef:
@ countrygirl: dat mag je allemaal nog eens herhalen aan de eigenaar want het is niet mijn pony! En wat met al die andere pony's die vanaf 3 opgeleerd worden dan? Schreeuwen die ook allemaal van de pijn?

Kan me echt niet schelen, sorry! JIJ rijdt erop, jij mept met 'n zweep. JIJ dwingt haar. En helpt zo mee om dit dier de vernieling in te rijden.
Kan wel niet jouw dier zijn... maar als jij zo'n goede ruiter bent moet je je verantwoordelijkheid nemen. En niet afschuiven op iemand anders.
JIJ opent hier een topic over een 'rotpony' en vraagt om tips?

Dus het is aan jou om die eigenaar te vertellen wat er aan de hand is.
Een pony van 3 jaar die al opgeleerd wordt is een peuter. Een baby. Die hoort nog helemaal geen ruitertje op z'n rug te hebben.
Waarom denk je dat er zoveel paarden en pony's vroegtijdig afgeschreven worden en richting de slager gaan?
Waar zou dat nu allemaal vandaan komen?

Omdat de eigenaren er zo ontzettend zuinig op geweest zijn?

Wat wil je nu horen? Sorry, ik ben inderdaad een superslechte ruiter en neem alle verantwoordelijkheid op mij. Ik ken niets van paarden en heb natuurlijk ook geen respect? Want alles is natuurlijk mijn schuld, sorrysorrysorry hoor.

Sorry maar zo ga ik niet met paarden om. Ik mep geen paarden, ik geef een tik, dat is waar een zweep voor dient trouwens. Ik heb trouwens nooit van mezelf gezegd dat ik dé perfecte ruiter ben, maar ik doe mijn best om bij te leren.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:59

Elin_ schreef:
50 min rijden excl in en uitstappen?! 2 x per week?! en de rest longeren?!

Heb je wel door dat het nog een kleuter is???
Denk het niet , zoveel rijden , sporen , zweep , veulen...

inclusief*
in totaal 20 minuten echt rijden (;

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:00

Calanddra schreef:
Ik ken het probleem iig O:) niet zozeer het stilstaan, maar mijn pony was ook niet goed aan het been. Ik heb ook nog eens korte benen en kom eigenlijk alleen met mn enkel onder t zadel uit _O- maar ook op die kleine hulp die ik geef moet hij kunnen reageren. Al moet ik zeggen dat het nu even weer wat minder is, maar dat komt omdat hij met dit weer vooral van zn vakantie geniet :+

Ik ben het helemaal eens met je vorige bericht tbv het activeren. Maar dat is echt basis africhting! Snap daarom niet dat instructrice hier niet mee bezig is, maar begint over zweep en sporen??? Voor een 4 jarige pony nb!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:00

jumpiewumpie had je mijn stukje nog gelezen miss nog handige dingen :P

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:01

een zweep is overigens niet om te slaan, het is de verlengde van je hand!

en lees mijn onderschrift eens!

Rotpaarden bestaan niet, alleen rot mensen, die het paard rot maken.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:03

JamieShanin schreef:
nee okey, maar zo begreep ik het ;)

50min is wel erg veel voor een 4jr
met bono doe ik 10 min instappen 10min spoepelmaak oeveningenXD inrijden 10min werk 10 min uitstappen(ernaast)

en dat longeren kan ze ook wel niet leuk vinden he. veel afwisselen soms een een sprongentje vrij 1x in de maand laag! balkjes draven..

alleen hooi is niet genoeg he, hmm een beetje muslie bv, niet te veel bix.
komt de hoefsmid ook regelmatig?

en kanhet niet zijn dat ze hengstig is?

We rijden 20minuten echt, de rest is in stap stellinkjes, schijnovergangen etc.
Balkjes draven hebben we geprobeerd maar ze snapte het niet zozeer dus dat hebben we maar een terzijde gelaten.

Hoefsmidt komt, ze heeft ook hoefijzers. Eten weet ik niet, allessinds hooi maar de rest weet ik niet, iets van korrel denk ik?