Aansporen bij IEDERE stap...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:53

Nemurin schreef:
Ah zo - aansporen etc. hoef ik alvast niet te doen want het gaat er puur om dat ik mijn benen stil en recht hou.
Verder zou ik het niet weten, ik weet alleen dat ik nu ook beter op een paard met zadel zit. Echt geweldig zal het nog niet zijn, maar een paar gespannen dingetjes zijn er nu wel uit gewerkt.

En die pony is gewoon leuk. _O-

Je houdt dan misschien je benen wel stil en recht, maar waarschijnlijk gebeurd er rond je bekken van alles.

Ik zat scheef, op links. Mijn rechterbeen zwabberde, terwijl mijn linkerbeen goed aansloot. Voor mijn gevoel zat ik recht. Toen ik recht werd gezet, zat ik voor mijn gevoel scheef. Iets dat in de loop der tijd is gebeurd.

Heb ook wel eens op die manier aan mijn zit proberen te werken, maar na die les, raad ik het iedereen af. Er zit een sterke theorie achter, die je maar moeilijk kan weerleggen.

Nummus

Re: Aansporen bij IEDERE stap...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:13

Natuurlijk zit iedereen scheef, en ik zal ook wel een kant hebben waar ik naartoe zak, maar waar dat ook door geholpen worden is door de recht- of scheefheid van het paard. Dus alleen op een puur recht paard (en dat zijn er nog te weinig, helaas) kun je zien of de RUITER ook scheef zit.

Want als je op het paard zit, en het paard is naar links gebogen, zal er een klein knikje in je heup zitten aan de linkerkant.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:16

Ja klopt, maar het heeft ook niet echt veel zin.
Op een gegeven moment luisterd je paard er niet meer naar, omdat je het aansporen dan te vaak doet <3

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:18

Ja dat is geloof ik het hele punt. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:22

Nemurin schreef:
Natuurlijk zit iedereen scheef, en ik zal ook wel een kant hebben waar ik naartoe zak, maar waar dat ook door geholpen worden is door de recht- of scheefheid van het paard. Dus alleen op een puur recht paard (en dat zijn er nog te weinig, helaas) kun je zien of de RUITER ook scheef zit.

Want als je op het paard zit, en het paard is naar links gebogen, zal er een klein knikje in je heup zitten aan de linkerkant.

:n

Vanuit de ruiter denken... Als de ruiter recht is (en dat heeft te maken met gelijke spieren) kan het paard ook recht worden...

Spreek uit ervaring, mijn paard is zo krom als een banaan.

liessxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:43

Leinearthur schreef:
Ik vind het echt niet fijn om te zien, en onnodig. Zo maak je je paard alleen maar hard aan het been. :)

Inderdaad, en als je paard hard aan het been wordt, zul je andere hulpen moeten gebruiken en dan komen er dus vaak sporen aan te pas....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:49

Janine1990 schreef:
Nemurin schreef:
Hoe weet jij dat nou, krijg er toch instructies bij. :P

Heb zelf zitles gehad, nouja, een introductieles.

Aan de longe werd afgeraden, omdat het heel moeilijk is recht te zitten in een bocht, omdat je hulpen moet geven. Daarbij is zonder zadel/beugels ook afgeraden, omdat je je zit gaat forceren en dus blokkades krijgt.
Vanaf de grond kan het anders lijken dan het in werkelijkheid is.
Zo lijkt het bij mij alsof ik het recht zitten forceer. Maar dat komt in werkelijkheid doordat ik een stijl bekkentype heb, waardoor ik dus maar moeilijk mijn lendenen kan buigen.

En ik ben nog elke keer bezig met kijken of ik echt goed zit.

Ben ik echt niet met je eens. Zitles kan zeker heel goed aan de longe. Zonder zadel kan, dan gaat het puur om evenwicht, niet om een onafhankelijke zit. Zitles zonder beugels en teugels, ja daar kan men een heel correcte zit mee creeëren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:56

En wat gebeurt er als je aan je evenwicht gaat werken, (althans dat is wat je denkt) je probeert je uit alle macht op het paard vast te zetten, in alle mogelijke posities... En je forceert dingen, waardoor je uiteindelijk alleen maar schever wordt.
Is dat de bedoeling? Ga dan liever een balansoefening op zo'n fitnessbal doen. Veel effectiever, en uiteindelijk minder pijnlijk.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:24

Hoezo probeer je je uit alle macht op het paard vast te zetten? Je hebt toch zitles? Dan is dat dus niet de bedoeling en met instructie zul je dat dus ook niet doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:53

Dan verschillen wij daarover duidelijk van mening...

Ik heb mijn best gedaan het uit te leggen, heb vandaag al een pesthumeur, dus ga ook niet nog meer moeite doen.

Zitles krijg je ook niet van een gewone instructrice, als je het mij vraagt.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:21

Als ik mij op dat paard vast gaat zetten gaat ie stilstaan... dus dat is in principe een goede hint... := Ook krijg ik dan gigantisch op mijn flikker van degene van wie hij is.

Maar echt zitles zal het niet zijn hoor.

Het is inderdaad zo dat als de ruiter goed recht zit dit het paard ook helpt de juiste balans te leren. Vanzelf recht wordt het paard er echter niet van. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:24

Nee, das klemmen, ik bedoel jezelf in een houding zetten waardoor je jezelf dingen verkeerd aanleert. Daarvoor hoef je niet eens te klemmen. Pfff... Uitleggen gaat me vandaag echt niet meer lukken.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:45

ik vind dat oook zo zielig ik kan er gwn niet tegen ha?!
:brr:

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:54

Dat jij een pesthumeur hebt hoef je niet op je medebokkers af te reageren janine, dan kan je beter je pc uitzetten.
Zitles is er in vele soorten en maten en het een vlakt het ander niet uit

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:54

Denk dat ik het zou moeten zien voor ik begrijp wat je bedoelt... ben een beeld-denker he. _O-
Geeft niets hoor, we hebben laatst ook eens aandacht besteed aan het bovenlijf en hoe je door een simpele heupbeweging al van stap naar middenstap kan ofzo.
(Snapte ik ook niet maar paard wel dus ach.)

Overigens heb ik het nooit over officiële zitles gehad, ik heb het gehad over een vriendin die kinderen lesgeeft op haar pony en mij er ook af en toe los op zet om mijn houding te verbeteren. :P

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:03

_Hessel_ schreef:
zo'n kind rijd in de les voor mij, rijd met sporen, en drijft ook constant aan, arm beest..

bij ons is er ook zo'n kind, zo zielig! op een oud paard, daar gaat het: por,por,por.
en de instructrice laat het dan ook toe he!
>;) hier kan ik me boos om maken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:27

Hier rijden de meeste mensen ook zo. Bij voorkeur ook nog constant aan het trekken in de mond, 'want dat is immers hoe je je paard aan de teugel krijgt'. En dan vragen ze zich af waarom hun paard zoveel minder goed reageert op hulpen als die van m'n zus... :P Goh, laat eens iemand een filmpje maken terwijl je rijdt, misschien valt je wat op.

Ik moet zeggen dat ik mijn benen ook niet stil kan houden, die zwaaien met veel genot alle kanten op als ik rij, maar het paard raken doe ik niet. Een verzorg shet in m'n jeugd heeft me dat wel afgeleerd. Die nam elke aanraking als reden tot hard rennen. :) Geen betere leermeester dan een paard.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:46

Leinearthur schreef:
Ik vind het echt niet fijn om te zien, en onnodig. Zo maak je je paard alleen maar hard aan het been. :)

Ik doe het zelf automatisch op luie paarden.. :o
Omdat het vroeger zo ook is aangeleerd op mij..
Helaas gaat het er moeilijker uit.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:48

Ik kan me er zooo groen en geel aan ergeren. :x En je ziet het echt enorm vaak, het liefst nog met een paar flinke sporen eraan ja..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:51

het ergste nog: ik keek de dressuurproeven DVD van het KNHS. Daar werd ook bij iedere stap aangedreven, met spoor! gatver, ik heb hem om die reden dan ook maar weer afgezet, dat is voor mij geen voorbeeld!

jammer, KNHS!

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 15:54

Ik heb ook aangeleerd op de manege: in stap links rechts aandrijven en in draf elke pas dat je zit, probeer dat maar eens af te leren, ben al 4 jaar bezig en betrap mezelf nog wekelijks op die fout, met als gevolg dat men paard ondertussen echt lui is. Maar ja, we oefenenen verder.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 19:10

Cchanny schreef:
Leinearthur schreef:

Ik doe het zelf automatisch op luie paarden.. :o
Omdat het vroeger zo ook is aangeleerd op mij..
Helaas gaat het er moeilijker uit.

Mij is het wel niet aangeleerd maar doe het bij paarden die niet voorwaarts zijn ook (ook wel niet de hele tijd als ze dan genoeg voorwaarts gaan voormij stopt het tot ze weer niet meer willen dan doen we het nog maar eens opnieuw)

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 22:56

Is er eigenlijk een reden waarom je je paard iedere stap zou moeten aansporen? Ik lees nu een aantal reacties dat het men wordt aangeleerd op de manege ? Heeft vast wel een reden... Iemand?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:17

Ik kan het niet verzinnen... bij ons wil niemand het zien in ieder geval, al is het paard nog zo lui!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:21

Kiichi schreef:
Is er eigenlijk een reden waarom je je paard iedere stap zou moeten aansporen? Ik lees nu een aantal reacties dat het men wordt aangeleerd op de manege ? Heeft vast wel een reden... Iemand?

Hier heb je misschien wat aan; [RT-D] Tactmatig Drijven