met of zonder spoortjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_aapjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:31

sporen gebruik ik zelf niet meer ik vind sporen pas zielig als je er niet mee om kan gaan of als je boos wordt dat je hem dan gaat prikken. en waarom zou je met sporen rijden??? kijk eerst waarom je paard wat langzamer is mijn pony was wat trager omdat hij last had van zijn rug en niet lekker in zijn vel zat dus kijk eerst waarom je paard wat langzamer is :P

Kirrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:33

zonder sporen maar het ligt inderdaad hoe het paaard/pony reageerd op de hulpen

Passieli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:22

Zonder, en als je toch met sporen rijd moet je wel weten hoe je ermee om moet gaan.

missielissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:38

zonder spoortjes.
het liefst ook zonder zweep.
op de manege weet ik een aantal paarden waar ik zonder zweep ook op kan rijden dus waarom zou ik ze dan martelen met een zweep als het niet nodig is?
alleen op de paarden waarbij het nodig is:)
zouden veel meer mensen moeten doen. worden paarden wat actiever op been:)

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 18:12

met rij ik eigelijk alleen cross
en daaromheen zonder
(ik ben ze vaak kwijt :o )

merel32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 22:16

ligt aan het paard wat je rijd en aan wat je zelf liever hebt zweep of sporen.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:41

Ik rij altijd zonder sporen want ik kan niet met sporen rijden.

liberty22

Re: met of zonder spoortjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:45

las je een onafhankelijke zit hebt idd met sporen , je hulpen verfijnen en je benen kunnen stiller blijven wat weer goed is voor je houding wat toch bijna het allerbelangerijkste is op een paard

lauraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 14:51

Ik vind dat je paard moet reageren op kleine hulpen. Bij de manege waar ik rij, zitten meisjes te prikken en zeggen ze: hij voelt er niks van, hij heeft een hele dikke huid.
Knap dat een paard dan een vlieg op zijn huid kan voelen.
Ik ben een manege ruiter, sporen mogen niet bij manegepaarden en ook bij andere paarden van een manege waar het wel mag rij ik zonder.
1) omdat ik geen geld uit ga geven aan sporen terwijl ik ze 1 x per maand gebruik
2) ik vind het onnodig
3) ik kan een paard schouderbinnenwaarts laten doen, wijken en de standaard dingen, dus waarvoor zou ik mijn hulpen moeten verfijnen?
4) mijn beenligging is als ik moe ben niet goed genoeg, dan krijg ik nog wel eens kapstokjes :+

Sporen vind ik voor 80% van de mensen om me heen niet weggelegd, terwijl ze er wel mee rijden.

FeeKoolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 15:10

persoonlijk vind ik dat je zonder sporen moet kunnen blijven rijden, je paard hoort gewoon op je been te blijven reageren.
wel vind ik dat als je echt sporen alleen gebruikt om je hulpen te verfijnen dat je ze best kan gebruiken.

yplusb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 16:14

Zolang je weet hoe je der mee om moet gaan, is het prima. Als je als een gek gaat lopen schoppen, dan zou ik het maar beter niet doen ;)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:11

lauraP schreef:
Ik vind dat je paard moet reageren op kleine hulpen. Bij de manege waar ik rij, zitten meisjes te prikken en zeggen ze: hij voelt er niks van, hij heeft een hele dikke huid.
Knap dat een paard dan een vlieg op zijn huid kan voelen.
Ik ben een manege ruiter, sporen mogen niet bij manegepaarden en ook bij andere paarden van een manege waar het wel mag rij ik zonder.
1) omdat ik geen geld uit ga geven aan sporen terwijl ik ze 1 x per maand gebruik
2) ik vind het onnodig
3) ik kan een paard schouderbinnenwaarts laten doen, wijken en de standaard dingen, dus waarvoor zou ik mijn hulpen moeten verfijnen?
4) mijn beenligging is als ik moe ben niet goed genoeg, dan krijg ik nog wel eens kapstokjes :+

Sporen vind ik voor 80% van de mensen om me heen niet weggelegd, terwijl ze er wel mee rijden.

sorry hoor maar hulpen verfijnen en verfijnen is een heel doel ansich totale harmonie het centaur gevoel is toch je doel?
dikke planken zagen kan iedereen wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:19

ik kan nog niet zo goed rijden en hou mijn benen nog niet zo stil
dus ik doe het niet.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:21

Ligt er helemaal aan hoe je ze gebruikt, als iemand niet z'n benen kan stil houden en met sporen rijdt,
zou ik maar eerst leren om je benen stil te houden. Dan pas denken aan sporen als je het nodig vind.
Maar eigenlijk vind ik sporen pure onzin! Dus ik zeg zonder.. :P

Brittiexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:34

Ik rij nu caroussel met een manegepaardje, daar gebruik ik wel sporen op omdat hij anders gewoon stil gaat staan.
Ik STAMP hier dan ook niet mee, maar ik leg het gewoon zachtjes tegen de buik aan.
Ik denk dat ik beter zachtjes het spoortje ertegen aan kan houden, dan dat ik hem de hele tijd moet stampen, want daar zal het paard ook niet echt fijn vinden.
Ook por ik hem niet de hele tijd met de sporen in zijn buik, dit kan ook niet echt :o want ik steeek er een stukje met mijn benen onderuit hihih :')
Met een zweep rijden is geen optie, want dan moet ik hem de hele tijd tegen houden en dat is ook niet paardvriendelijk haha!

Dus ik vind sporen niet slecht MITS je er niet de hele tijd mee aanspoort.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:37

als ik dit allemaal zo lees denk ik gek hoor , sporen zijn er voor om de precieser te werken en je benen kunnen stiller blijven ,sporen zijn er niet om mee te prikken net zo min als dat een zweep bedoeld is om mee te slaan dit is gewoon een verlengstuk van je arm of been.

Een paard moet altijd aan het been zijn met of zonder sporen dit moet hem geleerd worden , en constant drijven moet ook niet als je geen sporen gebruikt

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 15:44

Rijd zonder. Rijd op een pony die niet de sloomste is en mijn benen zijn niet altijd even stil dus lijkt het me verstandig dat ik ze niet gebruik...

_emily_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 16:48

ik zou het zonder doen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:43

Sporen moet je goed gebruiken, en er absoluut niet hard mee gaan schoppen,
IK zou ze alleen gebruiken voor iets meer hulp en zachtjes bij en paard dat niet doorloopt en niet (meer) reageert op de zweep, dit is het geval bij een haflinger bij ons op stal..

Inkygrunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:26

Als het rijden met sporen niet hoeft, zeker niet doen!
Ik heb er nooit mee hoeven rijden gelukkig.
Als een paard/pony echt hardleers is, zou er een uitzondering gemaakt kunnen worden.
Pijnlijk is het niet als je om kan gaan met sporen, maar zonder ervaring lijkt het me niet verstandig te gebruiken.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:28

Sporen zijn om je hulp te verfijnen.

Zelf gebruik ik ze wel om mn paard voorwaarts te krijgen, maar dit omdat ze eerst niet aan het been was, ze wist gewoon serieus niet wat ik nou bedoelde met de hulpen.
Nu dankzij de spoortjes is ze ook zonder sporen goed aan het been.

AUB geen commentaar erop dat ik ze om voorwaarts te krijgen gebruikte, iets anders werkte gewoon niet, zweep niet, ander voer, niets, en ik schop niet, ik gebruik ze gewoon met zachte been hulpen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:38

Vind het wel grappig om alle zoetsappige verhalen te lezen over sporen!
Tuurlijk zijn ze om de hulpen te verfijnen. Maar als ik, noem maar een voorbeeld, aan het wijken ben en hij reageerd niet en gaat niet om dan prik ik m'n spoor erin hoor.

En ik zal wel half bokt over me heen krijgen. Maar al dat scheinheilige gedoe :D ik zie zo vaak op wedstrijd/training dat een paard wel eens flik door gezet wordt. En hier doet opeens niemand iets met de spoor.

Inkygrunsven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:00

@ Don_Zhivago: Ik zie ook wel vaak genoeg (helaas) dat de sporen op de verkeerde manier gebruikt worden. Is gewoon zielig! Als je ze gebruikt met beleid is het slechts irritant voor het paard. Sporen worden alleen veels te snel gebruikt. In veel gevallen ligt het ook aan de ruiter die niet duidelijk is met zn hulpen en dan het beessie maar prikken.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:10

Het is niet dat ik hem elke x prik. Maar als ik been geef en hij reageert niet volgt een prikje.
Het is niet dat ik gatenkaas van hem maak ;)

Maar iedereen hier doet heel heilig :D maar durf bijna te wedden dat er meer zijn hier die soms prikken.
Been is been en reageerd hij niet dan heeft dan een consequentie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 22:10

Ik vind sporen enorm handige hulpmiddelen. Je komt net even wat sterker door en soms is dat ook nodig. Het schept ook wat duidelijkheid bij het paard. Mijn paard is ook prima voorwaarts met alleen de kuithulpen, maar als ik zonder rijd zou ik soms wel even het spoortje erbij willen hebben om te zeggen: hee, dude, ik meen het.