Kale Vriska weer eens op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:22

Sjolvir schreef:
Snap je, net niet handige woordkeuze.
Overigens is het normaal dat als je iets vraagt van je paard wat hij nog niet kent, dat hij dat moeilijk vind.
Maar dan kan je de intensiteit van het gevraagde en de duur aanpassen.
Totdat paad het wel aan kan om iets langer of iets intensiever op die manier te bewegen.

idd, dat je kunt luisteren naar wat het paard bedoeld (doet ie nu lastig omdat ie het niet begrijpt of het niet kan?) en dan zo aanpassen.
Iets waar TS nu mee bezig is en op zoek is naar wat ze het beste kan doen.
TS zijn er dan niet meer instructrices op de manege? Misschien is er daar iemand die beter les geeft?

meisje_

Re: Kale Vriska weer eens op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:16

als eerste mooie fjord heb je!

Probeer.. (n volgens mij gaf je dat zelf ook al aan) hem wat dieper te laten lopen.
zover als ik kan zien had ik hetzelfde probleem ook met een fjord, en dat is heel moeilijk:P want ze zijn erg sterkt inderdaad in de hals

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:42

Ik lees uit je posts dat je geen tempocontrole hebt, als je je teugels langer doet gaat hij rennen--> dat is geen tempocontrole.
Voordat je ook maar iets kan vragen aan een paard heb je tempocontrole nodig, als hij gaat rennen, ga je naar stap, dan draaf je weer aan, rent hij weer? gelijk naar stap.

Als je het tempo beter onder controle hebt zul je zien dat de nageeflijkheid makkelijker wordt,

Doe ook het elastiek af, dit leidt alleen tot een valse nageeflijkheid, daar heb je echt niks aan :n
Leuke fjord hoor! gewoon lekker blijven oefenen, Rome is niet in 1 dag gebouwd ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:32

Elastiek eraf en een goede instructrice zoeken!
Ik snap dat je graag wedstrijdjes wilt blijven rijden, maar het welzijn van jou en je pony gaan voor toch?
En wedstrijdjes kunnen altijd nog komen. :j

Ga eens lekker de ontspanning op zoeken. Lang teugeltje, lekker draven. Gaat ze harder? Dan gaat ze harder, jammer voor haar. Wordt het echt te gek, zet je haar op de volte. Niet een de teugels trekken, maar gewoon laten gaan. Op gegeven moment worden ze het allemaal zat, jouw pony ook.

Niet opgeven! Ik heb ook wel eens momenten met mijn paardje gehad dat ik niet meer wist wat ik aan moest en dat ik van woede gewoon af moest stappen, want ik anders echt een uitbarsting op haar kreeg (lees: schreeuwen, zagen, etc. Ja echt heel erg, heb er ook zoveel spijt van). Al snel merkte ik dat dit niet werkte en ben heel anders gaan denken. Ben gestopt met lessen, ben me gaan oriënteren op het internet en ben gewoon lekker voor mijzelf gaan rijden. Niet dat ik slecht les kreeg, helemaal niet, maar al dat gefocus konden we even niet meer aan. Ik ben alleen maar met een lange teugel gaan rijden, complete ontspanning. Het ging echt geweldig, zo goed dat het zadel zelfs niet meer paste door de bespiering. Ik ben tijdelijk zonder zadel verder gegaan en dat ging zelfs nóg beter.

Wat ik duidelijk wil maken met mijn ervaring is dat je niet op moet geven, maar door moet gaan. Wees bereid om andere dingen te proberen. Want met verschillende dingen proberen kom je erachter wat voor jou en je pony het beste is. Tuurlijk, het is niet goed dat je die elastiek erbij hebt gepakt, maar je leert er nu wel van dat het eigenlijk niet goed is en dat het ook beter kan.

Hopelijk doe je er iets mee. Ik heb ook maar 1x in de 2 à 3 weken les, en dit gaat prima. Ik krijg steeds 'huiswerk' mee en daarmee ga ik aan de slag. Loop ik tegen een probleem aan, dan bel ik mijn instructrice op of ik vraag het hier op bokt. ;)

Heel veel succes! Jullie zijn een super mooie combinatie en jullie komen er wel, ook al duurt dat misschien wat langer!

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:57

Marjoow schreef:
Ik vind het trouwens wel fijn dat jullie het echt goed en duidelijk uitleggen, en niet het typische "boktgezeik over hulpteugels" op me af sturen :o

Ik ga er even goed over nadenken. Aan de ene kant, ben ik blij met mijn instructrice (mede omdat ik haar ook op de manege heb) maar aan de andere kant hebben jullie wel echt gelijk.
Nou is mijn instructrice niet echt gesteld op bokt :+ maar ik ga even op zoek naar een proeflesje van iemand anders :)

Ten eerste wil ik even zeggen, dat ik het knap vind dat je open staat voor de kritieken van Bokt. Je vraagt om feedback, maar je doet er ook iets mee en je voelt je niet gelijk aangevallen.
Ik vind dat je een super leuk paardje onder je kont hebt en ze lijkt heel werkwillig!
Ik ga mee met de rest wat betreft het elastiek en daarbij wil ik nog even iets kwijt. Ik heb 6/7 jaar les gehad van veel verschillende instructrices, ook mensen die er dan hulpmiddelen op gooiden. En ik dacht, mede doordat ik niet beter wist en de instructrices geloofde, dat dat juist was. Totdat iemand op stal les kwam geven en door haar ging er een paardenwereld voor mij open en heb ik pas écht geleerd wat paardrijden is. Door kleine handigheidjes ging mijn pony alle spieren in haar lichaam gebruiken, liet ze uit haarzelf haar rug los en liep ze beter dan ooit te voren! Dat liet mij inzien dat paardrijden veel simpeler is, dan de meeste mensen denken en dat er helemaal geen hulpmiddelen voor nodig zijn.
Als je meer info wilt, moet je maar een berichtje sturen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 15:12

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik nu een goede instructrice heb, maar vanwege het weer heb ik al 2 weken niet kunnen rijden.

Heb haar vandaag gelongeerd. Wel het stiek erom, maar eerst los, zodat er geen spanning op kan komen, daarna wel wat strakker, zodat ze haar hoofd niet heel hoog kan doen (doet ze niet veel hoor) en daarna nog iets strakker, zodat ze ook iets ging zakken, maar het stiek stond eigenlijk niet onder spanning. Het hing er grotendeels los bij, maar ze ging wel netjes zakken met haar hoofd naar mijn idee. Ik heb geprobeerd te filmen, heb van het laatste stukje 2 filmpjes, die zal ik zsm uploaden.

Misschien dat ik er morgen weer even op kan, uiteraard zonder stiek. Ik kan niet galopperen, daar is de bak nog te hard voor, maar een stapje en een drafje kan wel.
Ik ben dan van plan om haar lekker laag te houden, geen druk op de teugels, maar haar gewoon laten lopen. Kijken hoe ze daarop reageert.
Goed plan, of niet??

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:51

Ik denk dat dat een erg goed idee is :j
Omdat ze zo lang stilgestaan heeft lekker aan de gang gaan met wat overgangen, tempowisselingen en wat gaan spelen met de stelling en buiging? :)

Maudje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:38

ik vind het erg gespannen uit zien zoals de meeste hier zeggen.. ik zal je eerst meer richten op basis dingen zoals inbuigen, overgangen enzo en dan op een zachte manier nagevelijk vragen. Op heel veel foto;s zie je dat hij hangt op je handen zeg maar hij wil juist dat jij zijn hoofd draagt doordat hij heel veel op de voorhand gaat lopen dus hou hem heel erg actief en ga dan op de achterhand werken met je benen en niet met je handen vast te zetten. Zodra hij nagevelijk is moet je hem die vrijheid geven van ontspaning durf hem loslaten en niet vast houden met je hand. Dan word ie straks alleen maar zwaarder. Maar ik vind het wel een leuke fjord en leuke combinatie! veel succes met je pony:)

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:02

het is misschien ook wel goed om je paardje te longeren met elastiek/touwtjes er aan.
Ik heb zelf een hele sterke pony ( new-forest x fjord/fries/haff? )en ik doe dit ook regelmatig. Ik merk dan al snel dat na een antal keren, dat het met het rijden ook beter gaat. Zorg er dan wel voor dat je hem laag en rond laat rijden. ( maak hem aan de onderkant van je zadel vast en dan door het bit naar de singelstoten toe en hem daar vast maken. ) dan kan hij niet met zijn hoofd om hoog en moet hij wel laag lopen. Probeer eerst laag, en daarna zorg je er voor dat hij op den duur ook ronder gaat lopen.

Dit werkt vaak erg goed.
Snap je niet hoe je de touwtjes moet vast maken, moet je het even zeggen, heb er wel foto's van. :D

:P

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:06

oohw,

nog even een dingetje..
ik heb ook bij je andere berichtjes gekeken en daar stond dat je ook het probleem hebt met je linkerhand dat je die vast houdt, dan doe ik namelijk ook.
Maar mijn moeder gaf vroeger heel veel les en die zegt dat je je linkerhand naar voren moet doen en verder veel doen op je rechthand en je zit en benen. Natuurlijk moet je links af en toe wel vast maken, maar laat die linkerhand soms ook lekker los.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 10:47

Weet niet of ik het al had gezegd, en of het relevant is, maar Vriska kán wel nageeflijk lopen.
Ze is iig goed ingereden, en volgens mij heeft diegene ook nageeflijkheid getraind.

Ook voor de kar loopt ze goed nageeflijk, dit is wel wat anders, maar ze kan het dus wel.

winnieloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:51

Ik vind het er ook wat gespannen uit zien. En ik zou als ik jou was de elastiek niet gebruiken. Zo kan hij namelijk nog heel makkelijk met zijn hoofd de lucht in (onder druk van de elastiek) en kan hij sterk in de hand worden. Ik zou ook veeel lager en ronder gaan rijden. Als je persee hulpmiddelen wilt gebruiken, zou ik touwtjes pakken. Die aan de singel vastknopen en dan door het bit en richting de singel. Dan word hij meer gestimuleerd om echt laag te lopen, en dan moet je m zo los/strak doen dat ie niet overdreven hoog met zn hoofd loopt, maar zn neusje eruit mag wel. Dat hoor jij als ruiter op te lossen. Wel erg leuke fjord trouwens! :P

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:24

Ik vind het heel goed van je dat je zo open staat voor kritiek! Er zijn maar weinig mensen die dat kunnen.
Ik had laatst een mailtje gestuurd naar Marijke de Jong, van de website www.paardenbegrijpen.nl, met dezelfde vraag als jij eigenlijk als probleem hebt met je paardje: het te hard gaan. Wat zij tegen mij zij was echt een eye-opener. Dit kan namelijk komen door onbalans. Stel je paard loopt op de voorhand en jij hebt korte teugels. Dan houd je haar eigenlijk van voren tegen en lijkt het tempo gecontroleerd. Zodra jij dan ruimte geeft is in een keer dat steuntje weg en moet ze zorgen dat ze niet voorover valt door sneller te gaan. Dat weet je misschien zelf ook wel, wanneer je bijna valt ga je sneller om je evenwicht te vinden. Wij hebben dat evenwicht snel teruggevonden, maar voor paarden is dat moeilijker omdat er ook nog een ruiter op zit, die het nog veel moeilijker maakt om het evenwicht terug te vinden. Daarom ga je dus proberen om het paard te leren op zijn eigen benen te lopen met zijn achterhand er mooi onder. Zo lang jij van voren je prachtige fjord tegenhoudt, kan ze nooit haar eigen balans vinden en zal ze iedere keer wanneer jij haar weer ruimte geeft te snel gaan. Dus door haar lekker met een wat langere teugel haar balans te laten vinden en zelf zorgen dat je haar niet in de weg zit, kan je ervoor zorgen dat je het tempo netjes gecontroleerd kan houden zelfs met een langere teugel. Dan kan je gaan werken aan buiging en stelling en de nageeflijkheid komt dan vanzelf als je haar netjes om he binnenbeen heen buigt.
Ik weet precies hoe moeilijk dit is, want soms raak je gefrustreerd en wil je gewoon dat alles goed gaat. Hier heb ik helaas vaak zelf ook nog last van... Maarja zolang we bereid zijn om te leren en te luisteren, is dat geen probleem toch? En we mogen allemaal fouten maken.
Dit is alleen niet iets wat je binnen een uurtje rijden oplost. Hier gaat tijd overheen, maar ik weet zeker dat dat wel goed komt, omdat jij zo goed naar de kritieken luistert.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:28

onderbenen terug.
niet voor over vallen in de galop.
blijf zitten op je kont.
als ze niet wil zakken in de galop niet druk houden in vind het er wat gespannen uitzien in de galop.
laat je handen niet rusten op de schoft.

verder mooi paardje. leuke combinatie & vind dat jou jas heel leuk!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:13

Gaabje schreef:
Ik vind het heel goed van je dat je zo open staat voor kritiek! Er zijn maar weinig mensen die dat kunnen.
Ik had laatst een mailtje gestuurd naar Marijke de Jong, van de website http://www.paardenbegrijpen.nl, met dezelfde vraag als jij eigenlijk als probleem hebt met je paardje: het te hard gaan. Wat zij tegen mij zij was echt een eye-opener. Dit kan namelijk komen door onbalans. Stel je paard loopt op de voorhand en jij hebt korte teugels. Dan houd je haar eigenlijk van voren tegen en lijkt het tempo gecontroleerd. Zodra jij dan ruimte geeft is in een keer dat steuntje weg en moet ze zorgen dat ze niet voorover valt door sneller te gaan. Dat weet je misschien zelf ook wel, wanneer je bijna valt ga je sneller om je evenwicht te vinden. Wij hebben dat evenwicht snel teruggevonden, maar voor paarden is dat moeilijker omdat er ook nog een ruiter op zit, die het nog veel moeilijker maakt om het evenwicht terug te vinden. Daarom ga je dus proberen om het paard te leren op zijn eigen benen te lopen met zijn achterhand er mooi onder. Zo lang jij van voren je prachtige fjord tegenhoudt, kan ze nooit haar eigen balans vinden en zal ze iedere keer wanneer jij haar weer ruimte geeft te snel gaan. Dus door haar lekker met een wat langere teugel haar balans te laten vinden en zelf zorgen dat je haar niet in de weg zit, kan je ervoor zorgen dat je het tempo netjes gecontroleerd kan houden zelfs met een langere teugel. Dan kan je gaan werken aan buiging en stelling en de nageeflijkheid komt dan vanzelf als je haar netjes om he binnenbeen heen buigt.
Ik weet precies hoe moeilijk dit is, want soms raak je gefrustreerd en wil je gewoon dat alles goed gaat. Hier heb ik helaas vaak zelf ook nog last van... Maarja zolang we bereid zijn om te leren en te luisteren, is dat geen probleem toch? En we mogen allemaal fouten maken.
Dit is alleen niet iets wat je binnen een uurtje rijden oplost. Hier gaat tijd overheen, maar ik weet zeker dat dat wel goed komt, omdat jij zo goed naar de kritieken luistert.

Idd een echte eye-opener! Maar hoe zorg ik er dan voor dat ik haar niet in de weg zit?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:43

Marjoow schreef:
Gaabje schreef:
Ik had laatst een mailtje gestuurd naar Marijke de Jong, van de website http://www.paardenbegrijpen.nl, met dezelfde vraag als jij eigenlijk als probleem hebt met je paardje: het te hard gaan. Wat zij tegen mij zei was echt een eye-opener. Dit kan namelijk komen door onbalans. Stel je paard loopt op de voorhand en jij hebt korte teugels. Dan houd je haar eigenlijk van voren tegen en lijkt het tempo gecontroleerd. Zodra jij dan ruimte geeft is in een keer dat steuntje weg en moet ze zorgen dat ze niet voorover valt door sneller te gaan. Dat weet je misschien zelf ook wel, wanneer je bijna valt ga je sneller om je evenwicht te vinden. Wij hebben dat evenwicht snel teruggevonden, maar voor paarden is dat moeilijker omdat er ook nog een ruiter op zit, die het nog veel moeilijker maakt om het evenwicht terug te vinden. Daarom ga je dus proberen om het paard te leren op zijn eigen benen te lopen met zijn achterhand er mooi onder. Zo lang jij van voren je prachtige fjord tegenhoudt, kan ze nooit haar eigen balans vinden en zal ze iedere keer wanneer jij haar weer ruimte geeft te snel gaan. Dus door haar lekker met een wat langere teugel haar balans te laten vinden en zelf zorgen dat je haar niet in de weg zit, kan je ervoor zorgen dat je het tempo netjes gecontroleerd kan houden zelfs met een langere teugel. Dan kan je gaan werken aan buiging en stelling en de nageeflijkheid komt dan vanzelf als je haar netjes om he binnenbeen heen buigt.

Idd een echte eye-opener! Maar hoe zorg ik er dan voor dat ik haar niet in de weg zit?

Probeer lekker ontspannen te zitten en niet tegen te zitten in de beweging, dus niet te ver naar achter of naar voren, je armen mooi in een rechte lijn naar de teugels en met een knik in je ellebogen, maarja ik denk dat je dat zelf ook weet en mooi je benen laten afhangen naar beneden en lekker rechtop zitten. Maar het is eigenlijk het belangrijkste dat je lekker ontspannen zit, dat is niet als een zoutzak. Ik ben hier verder niet echt een expert in ofzo, maar ik denk dat je eigen instinct ook wel goed is. Gewoon lekker die beweging aanvoelen. Misschien dat hier nog andere mensen goede tips over hebben.
Ook is het niet goed om krampachtig te proberen in een perfecte houding te zitten, want dan ga je strak en gespannen zitten, waardoor het moeilijker wordt om de beweging te volgen. Natuurlijk probeer je wel op je eigen houding te letten, maar het is ook vrij logisch dat wanneer je paard op de voorhand loopt jij ook niet helemaal rechtop zit.

ps: net heb ik een hele stomme typfout gemaakt :o, ik had getypt zij ipv zei. Hopelijk is me dat vergeven :D .

xDebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:15

Leuke pony! Probeer achterover te blijven zitten en ten alle tijden je handen onafhankelijk te houden, zodra er spanning komt met de galop zie je gelijk dat jij op je handen valt en ze beetje naar je toe sjort waardoor je je paard nooit de kans geeft om na te geven wat nogal dubbel voor haar is met een elastiek erom. Dus : Zitten op je kont en handen voor je uit als elastiekjes dan heb je die elastiek helemaal niet nodig! Zo verpest je alleen maar de aanleuning om er een elastiek eraan te doen maar ook eraan te gaan hangen, ben niet tgn elastiek maar dan moet het wel goed gebruikt worden. Probeer lekker ontspannen te zitten dan gaat het helemaal goed komen met je leuke fjord!
;)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:42

In je 1e topic heb ik gereageerd en toen zei ik dat een elastiek geen probleem hoeft
te zijn als tijdelijke oplossing. Ik vind het jammer om te zien dat er qua ontspanning
dus niet echt vooruitgang is geboekt. Ze went zo aan het elastiek en loopt
veel op de VH en drukt de rug weg. Denk dat je toch opzoek moet naar een andere
oplossing, want het elastiek is prima als tijdelijk middel maar het zou dan nu toch
al een stuk beter moeten zijn.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:48

VDB schreef:
Als ik zo de hals van je pony bekijk, kan ik iets begrijpen waarom het dier niet aangenaam nageeflijk kan lopen. De pony heeft een zeer korte hals met een onderhalsbespiering waardoor er geen vrijheid achter de kaken is om het hoofdje lekker in de loodlijn te rijden.
Je kan hulpteugels gebruiken wat je wil maar ik zou lekker genieten van het karakter van het dier en niet nog meer onderhalsspieren gaan creeren door allerlei vastbindmiddelen of door je eigen handen vast te zetten. Je pony heeft het helemaal niet makkelijk met de korte hals...

_/-\o_ :)* dank... zat er al op te wachten.
@ ts leuk geschoren hoor! maar verders..lijkt het me verstandiger om een stap terug te doen en die nagevelijkheid te laten varen. Wie weet kom je nog heel ver! En laat je ook niet teveel tegenhouden door het bovenstaande (hoewel er wel een ijzersterke kern van waarheid in zit),.. maar Guusje van Jolanda Adelaar heeft zich ook wel weer bewezen.

Jenny__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 20:59

Marjolijn, je paard is naakt :oo
staat 'm mooi dat kleurtje!

Fijne vak ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 23:11

Bedankt Jenny! Jij ook fijne vak :)

Verder wil ik even benadrukken dat ik het stiek er absoluut (bij het rijden) niet meer bijpak. Ik ga (zodra de bak weer te doen is) zsm een proefles nemen bij de instructrice die ik heb gevonden, en ik denk dat ik gewoon terug ga naar af.
Misschien niet helemaal, maar ik ga het even helemaal omgooien.

Tips over hoe ik haar echt de ontspanning in rijd?

Wat ik dus nu van plan ben, is om haar gewoon te laten draven ohz. Teugels als waslijntjes, geen contact en haar gewoon op eigen benen laten lopen. Probleem is alleen (denk ik) dat ze dan waarschijnlijk erg hard gaat draven.

Ik voel me eigenlijk best schuldig, omdat ik van Vriska gevraagd heb om zomaar even de omschakeling tussen kar en dressuur te maken, terwijl ze al 4 jaar geen dressuurmatig werk heeft gedaan, en ook maar af en toe voor de kar liep. Dit kan ik niet meer terugdraaien, maar ik hoop dat ik nu goed kan beginnen met Vriska, en dat we over een tijdje een nette proef neer kunnen zetten op de manege, en misschien in 2012 of 2013 zelfs een startkaart kunnen aanvragen!
Maar, alles op zijn tijd. Ik ben jullie iig erg dankbaar voor de tips en adviezen. Dit topic was echt een eyeopener voor mij, en ik ga echt mijn best doen :D

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 23:25

:) , ben blij dat iedereen de TS echt probeert te helpen !
Ik ben persoonlijk niet tegen elastiek ik heb het zelf ook wel een paar x gebruikt , maar ik vind dat je het zelf vast moet houden zeg maar , niet aan zijn hoofd vastbinden zo kan je zelf bepalen of jij vind dat ze haar rug onspant , want daar gaat het om dan komt het nageefelijk lopen vanzelf :j ! En elastiek eraan doen omdat ze hard gaat is geen oplossing :n , gwn heel veel overgangen tempowisselingen rijden en evt . als dat prettiger is voor jou der eerst zelf ff uit laten leven los of onder het zadel en dan aan het echte werk beginnen . Want met een drukke pony kan je niet onspannen rijden :) !

Succces !

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 16:33

Alleen maar fijn dat je het nu omgooit in plaats van zo doorgaan toch? :)
Ik denk dat dat wel een goed idee is zoals je het nu zegt.
Zodra ze te hard gaat eerst proberen "normaal" terug te nemen op je zit, lukt dat niet draai je een volte in todat ze weer normaal tempo heeft. Als ze weer op een normaal tempo loopt rijd je weer verder op de hoefslag, gaat ze weer te hard? Weer een volte indraaien.
In het begin wordt je misschien een beetje duizelig, maar uiteindelijk zal het wel werken :)

Ohja, en als je gewoon nog aan het losdraven bent laat ik Sanne altijd wel even lekker d'r benen strekken, dat ze iets harder mag, is ook wel lekker voor die paarden.

RonavhN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:44

probeer in de galop zelf lekker te ontspannen, achterover zitten, ik denk dat je paardje dan wel lekkerder gaat lopen!

dat geschoren kleurtje ziet er goed uit hoor!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:09

Marjoow schreef:
Bedankt Jenny! Jij ook fijne vak :)

Verder wil ik even benadrukken dat ik het stiek er absoluut (bij het rijden) niet meer bijpak....

...Tips over hoe ik haar echt de ontspanning in rijd?

...
Ik voel me eigenlijk best schuldig, omdat ik van Vriska gevraagd heb om zomaar even de omschakeling tussen kar en dressuur te maken, terwijl ze al 4 jaar geen dressuurmatig werk heeft gedaan, en ook maar af en toe voor de kar liep. Dit kan ik niet meer terugdraaien, maar ik hoop dat ik nu goed kan beginnen met Vriska, en dat we over een tijdje een nette proef neer kunnen zetten op de manege, en misschien in 2012 of 2013 zelfs een startkaart kunnen aanvragen!
Maar, alles op zijn tijd. Ik ben jullie iig erg dankbaar voor de tips en adviezen. Dit topic was echt een eyeopener voor mij, en ik ga echt mijn best doen :D

als eerste hartstikke goed dat je de stiek ff thuislaat. Mijn complimenten meid!

de ontspanning, door veel overgangen te rijden (verras haar maar bereid haar wel voor) en ook vooral rustmomenten te geven. Als jij zelf hardloopt is het ook prettig te weten dat je eens een keertje mag uitrusten en kun je je weer opladen voor het volgende. Maakt het uitdagender en de training hoeft daardoor echt niet soft te worden! De kwaliteit van de oefening gaat omhoog waardoor je uiteindelijk meer bereikt.

Je hoeft je niet schuldig te voelen. Oke ze had het misschien wat moeilijk,.. maar je had voor hetzelfde geld een jaar door kunnen sukkelen... met alle gevolgen van dien.

En wees niet teleurgesteld als het zondag nu eens heel erg tegenvalt. Je paardje moet ook wennen.. Ga er positief en relaxed opzitten maar verwacht weinig!