Wijken voor de kuit: stlling naar binnen of naar buiten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:28

Citaat:
Er staat "er vanuitgaande", dat laat ruimte over voor andere locaties in de bak (of wei, of bos) om te wijken, maar het geeft iedereen de gelegenheid het even te visualiseren. Eerder in ditzelfde topic is al gebleken wat een spraakverwarring "binnen- en buitenbeen" kan geven wanneer je niet weet waar een ander de oefening uitvoert.

Binnen is altijd de kant van de stelling, en aangezien een paard bij wijken voor de eenzijdige kuitdruk naar die kant gesteld is waar het vandaan komt (tegenovergesteld van de beweging waar het naar toe gaat)
hoeft men het niet te visualieseren, juist een ruiter moet zich iets voorstellen kunnen.

Citaat:
Ik zeg nergens dat u uitsluitend kunt wijken vanaf de middellijn, dit is een visualisatiehulpmiddel. Een voorbeeld. Én daarbij een reactie op uw foutieve bewering dat de hulpen bij het wijken lateraal zijn.

Nee het is een voorstelling geven.
De voorbenen sporen over een denkbeeldige lijn, dit kan aan de lange zijde door een keertwending uit de hoek, dat heeft met het hele wijken weinig te doen, het gaat erom dat een paard niet paralell is het gaat in een hoek van 45 graden ten opzichte van de lijn die het gaat.
Dit is visualieseren
Afbeelding
Afbeelding

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 10:36

Moll schreef:
hoezo gebruikt u beide teugels om het paard terug te nemen waar is het terug nemen op de zit gebleven?

Omdat de Pro en ik het enkel even over de teugelvoering hadden.
Maar mocht je behoefte hebben aan de algehele uitleg dan vertel ik het je graag.

En zeg maar je hoor.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:32

Professor schreef:
Kaja schreef:
Mijn binnenteugel geeft de stelling en mijn buitenteugel regelt de stelling.
Ik gebruik mijn BEIDE teugels om, indien nodig, mijn paard terug te nemen.
Waarom terug nemen in de oefening die zijwaarts voorwaarts gereden dient te worden, de buitenteugel regelt het tempo, de binnenteugel onderhoud de stelling en verfijnert deze.

De buitenteugel bewaakt het tempo, maar wanneer de oefening niet correct gaat kan het paard versnellen/vluchten, al dan niet zijwaarts. Daar vang ik het paard met beide teugels op.

Een veel voorkomend probleem dat je geregeld ziet is dat wanneer de oefening niet naar behoren gaat, veel ruiters het tempo op gaan voeren. Waardoor het paard enkel maar meer voorwaarts zal gaan, in plaats van zijwaarts.

Als je het mij vraagt is dit een nuttiger onderwerp om aan het licht te brengen, dan wijken voor de kuit met of zonder stelling.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:50

Citaat:
De buitenteugel bewaakt het tempo, maar wanneer de oefening niet correct gaat kan het paard versnellen/vluchten, al dan niet zijwaarts. Daar vang ik het paard met beide teugels op.

Het is het doel van de oefening om het paar te leren op/voor een zijwaartsdrijvende kuit (been) te reageren.
Het door de hulpen heen gaan dus ontwijken van de hulpen door weg te lopen is makkelijk te verhinderen wanneer men wijken voor de kuit eerst leert aan het beschot met het hoofd richting beschot, het voordeel daarvan is dat het paard niet wat u beschrijft als opvangen met beide teugels.
Het paard word afgeremd voorwaarts te gaan door het beschot, de ruiter hoeft heel weinig te doen met de teugelhulpen en leert het paard te rijden met de buitenteugel, de binnenteugel heeft alleen de nagevende functie. Wanneer de combinatie deze variant beheerst dan ga ik met de combinatie op de grote volte, aangezien op de gebogenlijn men dan meer leert met het buitenbeen goed te reageren.

Citaat:
Een veel voorkomend probleem dat je geregeld ziet is dat wanneer de oefening niet naar behoren gaat, veel ruiters het tempo op gaan voeren. Waardoor het paard enkel maar meer voorwaarts zal gaan, in plaats van zijwaarts.

Dit los ik op met hierboven aangegeven oefeningen.
Het paard gaat dan meestal over de schouder, het belast de buitenschouder te veel, het gewicht dient gelijkelijk op beide schouders te blijven. Ok het vaak hangen aan de kant van de stelling van het bovenlichaam veroorzaakt dit aangezien men dan niet meer zit. Oplossing is te zeggen ruiter gewoon zitten blijven en aan de kant van de stelling alleen je beugel meer belasten.
Dit komt vaak door te veel met de binnenteugel gegeven stelling, men noemt dit vaak wijken voor de hand, wat niet oke is.
En dat doordraaien met de achterhand dus te steil gaan kan men wanneer men zelf de oefening kent ook corrigeren voor een moment door het gewicht op de buitenzitbeenknobbel te leggen, dit alleen voor het moment dat het paard te veel buigt in de hals en over de schouder probeert weg te lopen.

Revanches

Re: Wijken voor de kuit: stlling naar binnen of naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:33

Moderatoropmerking:
Zullen we het een beetje gezellig houden hier? Ipv op elkaars (schrijf)fouten te zitten letten?En daarover de nodige kritiek te uiten? Lijkt mij niet echt de bedoeling van dit topic. Ik heb alle offliners en kritieken over elkaar schrijfwijze/fouten verwijderd. Graag alleen reageren als je ook daadwerkelijk iets toe te voegen hebt!