Naomi op de dressuurtraining.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

Re: Naomi op de dressuurtraining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:55

Sorry allemaal ik kon geen foto's maken gister omdat de bak zo hard was kon ik niet les hebben vandaag kon ik ook niet rijden, en ik ben bang morgen en de rest van de week ook niet. miss volgende week ga ik nog even naar de manege met mijn pony maar als ik dan foto's heb dan laat ik dat natuurlijk weten in dit topic.

jullie horen van mij!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:25

Je kunt ook een ruitersportzaak laten komen met tweedehandszadels.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 15:54

ik heb al goedkoop netjes zadel gezien dus ik zal kijken hoe dat is dus miss heb ik al 1tje. :D

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 16:08

mooizo, hopen dat het past!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:01

er was al gevraagd waarom je met thiedeman rijdt.. hier heb je nog niks op geantwoord??
ook ik vraag me dit af namelijk..

Verder vind ik het een leuke pony, maar wel te gespannen..
probeer lang en laag te rijden zodat je pony haar rug lekker kan ontspannen..

koop geen zadel zonder zadelmaker!! dalijk koop jij een leuk goedkoop dressuur zadel en dan ligt het voor geen meter, zonde van je geld en zonde van de rug van je pony..
Laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft (proffesioneel) een zadelmaker dus ;)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:02

Het zadel is niks geworden!! De eigenaar van het zadel had niet vertelt dat het onder stuk kapot was. :+

Het andwoord op jullie vraag waarom ik met thiedeman rij.
Mijn pony gooide eerst altijd haar hoofd omhoog en mijn instructrice zei dat ik dan maar in thiedeman om moest doen omdat ik tegelijk ook moeite had met heb beginnetje maken in het nagevelijk rijden.
Dus het is ook een beetje een tik geworden om dat ding om te doen.
Het komt nu ook nog zelden voor dat ze haar hoofd omhoog gooit maar hij zit er toch nog even op.

En ik denk dat jullie dan ook vragen en zeggen dat kan ook zonder thiedeman en blablabla, nou dat zal ik ook ffe vertellen om eindeloze discussies uit de wereld te houden. Ik heb de thiedeman erop gehad, mijn instructrice er bij en die lette goed op als ze haar hoofd omhoog gooite spoorde ik aan zodat je harder moest lopen en ook tegelijk op moest letten wat ze deed.
En elke keer dat we dat weer deden kreeg ze door dat het fout was wat ze deed. En nu doet ze het zelden nog!!
Met het springen hebben we nog wel wat moeite maar doen we gewoon op de zelfde manier & veel nagevelijk laten lopen voor de hindernis (netjes dressuurmatig dus). Maar omdat ik verder geen wedstrijden doe ben ik ook niet zo super veel bezig met springen.

Iedereen bedankt voor de tips allemaal!! Vind het heel fijn hoe jullie mij willen helpen enzo.
Ik heb waarschijnlijk deze week misschien nog even naar de binnebak bij ons in de manege dus dan ga ik even een fotograafje regelen.:D
En ook dat het deze x wel wil met de foto's. Ik zet de foto's dan in ander topic met de titel 'Rijden met tips van jullie'.
Als jullie willen weten naar die foto's kijken julie op het laatste post van mij daar staat een link in & dan kom je daar maar je kan natuurlijk ook gaan zoeken! Ik laat weten waneer de foto's er zijn & dan komt de link vanzelf!

Nogmaals allemaal bedankt!

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:49

ik vind je persoonlijk nog lang niet klaar voor de L1.
ze moet veel losser gaan lopen. misschien wat vaker longeren, en heel veel achtjes rijden.
en doordat jij scheef zit(ook omdat je nar beneden kijkt) breng je onbewust je pony uit balans. je moet Arrogant/zelfverzekerd op je pony zitten, zo is het mij tenminste geleerd.

en je houding kan wel iets aan het zadel liggen, bij een dressuurzadel zit je veel dieper en heb je je benen langer. maar ook op een vzh zadel kun je goed zitten. probeer je eigen onafhankelijke zit te krijgen, hierdoor zul je beter gaan zitten op elke pony/elk zadel.
en vergeet niet, training baart kunst!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:18

Delidema schreef:
Het zadel is niks geworden!! De eigenaar van het zadel had niet vertelt dat het onder stuk kapot was. :+

Het andwoord op jullie vraag waarom ik met thiedeman rij.
Mijn pony gooide eerst altijd haar hoofd omhoog en mijn instructrice zei dat ik dan maar in thiedeman om moest doen omdat ik tegelijk ook moeite had met heb beginnetje maken in het nagevelijk rijden.
Dus het is ook een beetje een tik geworden om dat ding om te doen.
Het komt nu ook nog zelden voor dat ze haar hoofd omhoog gooit maar hij zit er toch nog even op.

En ik denk dat jullie dan ook vragen en zeggen dat kan ook zonder thiedeman en blablabla, nou dat zal ik ook ffe vertellen om eindeloze discussies uit de wereld te houden. Ik heb de thiedeman erop gehad, mijn instructrice er bij en die lette goed op als ze haar hoofd omhoog gooite spoorde ik aan zodat je harder moest lopen en ook tegelijk op moest letten wat ze deed.
En elke keer dat we dat weer deden kreeg ze door dat het fout was wat ze deed. En nu doet ze het zelden nog!!
Met het springen hebben we nog wel wat moeite maar doen we gewoon op de zelfde manier & veel nagevelijk laten lopen voor de hindernis (netjes dressuurmatig dus). Maar omdat ik verder geen wedstrijden doe ben ik ook niet zo super veel bezig met springen.

Iedereen bedankt voor de tips allemaal!! Vind het heel fijn hoe jullie mij willen helpen enzo.
Ik heb waarschijnlijk deze week misschien nog even naar de binnebak bij ons in de manege dus dan ga ik even een fotograafje regelen.:D
En ook dat het deze x wel wil met de foto's. Ik zet de foto's dan in ander topic met de titel 'Rijden met tips van jullie'.
Als jullie willen weten naar die foto's kijken julie op het laatste post van mij daar staat een link in & dan kom je daar maar je kan natuurlijk ook gaan zoeken! Ik laat weten waneer de foto's er zijn & dan komt de link vanzelf!

Nogmaals allemaal bedankt!

thnx voor je uitleg.. maar als je hem niet nodig heb haal hem er dan aub af.. een thiedeman gebruik je vaak zonder dat je het door heb.. hij zit namelijk aan je teugels vast en als jij je teugels opmaat heb, trekt je thiedeman aan..
eerst dat ding eraf en zodner gaan rijden... de punten die genoemd zijn gaan aanpakken en dan pas nadenken over de L1 ;)
succes

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:21

Even zeggen dat ik enkel je beginpost en je opmerking over je afwijken ofzoiets heb gelezen.

Ik zal een beschrijving geven - van wat ik objectief zie - per foto:

Foto 1
Ik zie een enorm opgekropt paardje, die niet actief loopt. Wat ik eerst en vooral zou doen, is die martingaal eraf zwieren, een hulpmiddel is eigenlijk nergens voor nodig. Met een hulpmiddel ga je dingen dwingen die moeten worden opgelost worden.
Je kijkt zoals je zelf aangeeft enorm naar beneden of naar de schaduw, volgens mij doe je dit om te kijken of ze 'aan teugel' loopt? Niet doen dus, Nageefelijkheid volgt uit ontspanning, en voor dat die ontspanning er kan zijn, moet je op volgende zaken letten: Mijn pony moet een rechte beenzetting hebben, mijn pony moet inlopen, mijn pony moet een evenwicht hebben en de juiste buiging als ik dit vraag. Is dit niet zo? Dan is je paardje scheef, hoe los je dit op? Rechtrichten van het paard.
Het is natuurlijk wel belangrijker dat jou houding goed is, maar zolang jij recht zit, vooruit kijkt, hielen naar beneden doet en jou pony kan aanvoelen is dat al een goed begin. Maaaaar eerst moet je je pony vanvoor gaan loslaten, hij moet meer onderzetten met zijn achterhand, zodat hij ook wat meer over z'n rug kan gaan lopen en ook wat meer op zijn eigen benen gaat lopen. Je zorgt dat je op de BINNENhoefslag rijd (in de buitenghoefslag zoeken paarden steun = verkeerd evenwicht) zodat hij een evenwicht kan opbouwen. Houdt wel je buitenteugel aan. Je kan lichtjes gaan vragen om een binnenstelling, maar liever dat je paard met z'n hoofd naar buiten loopt en zijn beenzetting recht is, dan dat je je paard teveel gaat dwingen, je binnenteugel mag dus eigenlijk zo goed als los zijn (buitenteugel = contact houden).
Probeer ook geen knik te maken in je polsen, die kan een verkeerd beeld weergeven.

Foto 2
Hier maak jijzelf een knik in je bekken, wat een verkeerd evenwicht gaat geven. Probeer altijd je bekken recht te houden. Het kan zijn dat jij dan het gevoel hebt dat je scheef zit, dit is weer een teken van een gebogen paard.
Houd u handen ook wat hoger. Hier 'druk' je hem naar beneden'
Kijk vooruit. Je moet altijd een stap vooruit zijn.

Foto 3
Actiever
vooruit kijken
handen hoger
schouders achteruit
opletten voor vals evenwicht

Foto 4
Actiever, ik wil die pony zien inlopen
vooruit kijken
handen hoger
schouders achteruit
Als je goed kijkt, is de mond lichtjes open -> pijn in de mond, met welk bit rijd je? Want ik merkte dit ook al op, op de eerste foto.

Foto 5
Ik heb deze even opgeslaan en recht gezet,
Paardje loopt op de voorhand --> actiever
Handen hoger, vooruit kijken
Meer loslaten in de mond

Foto 6
Beetje hetzelfde, hier zie ik je pony zijn rug ook 'inkrullen'

Foto 7
Hier zie je de pony duidelijk naar binnen toe vallen, je binnenarm is naar onderen gedrukt, dit is de reden.

Afbeelding 8 zie ik niet

Algemeen
Probeer eens deze oefening te doen:
Rijd een diagonaal/middelijn. Vanaf je je pony voelt naar 1 kant gaan, stuur je zachtjes bij, normaal gezien zul je merken dat hij aan 1 kant meer steun nodig heeft. (houd beide teugels dan evenveel contact), verander op tijd je het contact met je buitenteugel zodat hij kweetnietwaar loopt met zijn benen als je veranderd van hand.

Zie dit absoluut niet als aanvallend, het is enkel wat ik zie, gebasseerd op enkele foto's ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:30

FleurStyn schreef:
Even zeggen dat ik enkel je beginpost en je opmerking over je afwijken ofzoiets heb gelezen.

Foto 1
Ik zie een enorm opgekropt paardje, die niet actief loopt. Wat ik eerst en vooral zou doen, is die martingaal eraf zwieren, een hulpmiddel is eigenlijk nergens voor nodig. Met een hulpmiddel ga je dingen dwingen die moeten worden opgelost worden.
Je kijkt zoals je zelf aangeeft enorm naar beneden of naar de schaduw, volgens mij doe je dit om te kijken of ze 'aan teugel' loopt? Niet doen dus, Nageefelijkheid volgt uit ontspanning, en voor dat die ontspanning er kan zijn, moet je op volgende zaken letten: Mijn pony moet een rechte beenzetting hebben, mijn pony moet inlopen, mijn pony moet een evenwicht hebben en de juiste buiging als ik dit vraag. Is dit niet zo? Dan is je paardje scheef, hoe los je dit op? Rechtrichten van het paard.
Het is natuurlijk wel belangrijker dat jou houding goed is, maar zolang jij recht zit, vooruit kijkt, hielen naar beneden doet en jou pony kan aanvoelen is dat al een goed begin. Maaaaar eerst moet je je pony vanvoor gaan loslaten, hij moet meer onderzetten met zijn achterhand, zodat hij ook wat meer over z'n rug kan gaan lopen en ook wat meer op zijn eigen benen gaat lopen. Je zorgt dat je op de BINNENhoefslag rijd (in de buitenghoefslag zoeken paarden steun = verkeerd evenwicht) zodat hij een evenwicht kan opbouwen. Houdt wel je buitenteugel aan. Je kan lichtjes gaan vragen om een binnenstelling, maar liever dat je paard met z'n hoofd naar buiten loopt en zijn beenzetting recht is, dan dat je je paard teveel gaat dwingen, je binnenteugel mag dus eigenlijk zo goed als los zijn (buitenteugel = contact houden).
Probeer ook geen knik te maken in je polsen, die kan een verkeerd beeld weergeven.

Foto 2
Hier maak jijzelf een knik in je bekken, wat een verkeerd evenwicht gaat geven. Probeer altijd je bekken recht te houden. Het kan zijn dat jij dan het gevoel hebt dat je scheef zit, dit is weer een teken van een gebogen paard.

Foto 3
Actiever
vooruit kijken
handen hoger
schouders achteruit

Foto 4
vooruit kijken
handen hoger
schouders achteruit
Als je goed kijkt, is de mond lichtjes open -> pijn in de mond, met welk bit rijd je? Want ik merkte dit ook al op, op de eerste foto.

Foto 5
Meer loslaten in de mond

Foto 6

Foto 7
Hier zie je de pony duidelijk naar binnen toe vallen, je binnenarm is naar onderen gedrukt, dit is de reden.

Afbeelding 8 zie ik niet

Algemeen
Rijd een diagonaal/middelijn. Vanaf je je pony voelt naar 1 kant gaan, stuur je zachtjes bij, normaal gezien zul je merken dat hij aan 1 kant meer steun nodig heeft. (houd beide teugels dan evenveel contact), verander op tijd je het contact met je buitenteugel zodat hij kweetnietwaar loopt met zijn benen als je veranderd van hand.

Zie dit absoluut niet als aanvallend, het is enkel wat ik zie, gebasseerd op enkele foto's ;)

Ik ga hier voor 100% mee in !!! Tipje .. Probeer zonder thiedeman te gaan rijden want die mag je ook niet in je proeven gebruiken !!
Probeer voornamelijk bezig te zijn met je balans en evenwicht .. ' nagevelijkheid' komt vanzelf.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 14:02

Ja dat had ik er ook bijgezet, dacht dat het een martingaal was, niet goed gekeken dus^^

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 16:13

ja ik ga de theideman der af halen! ik gooi hem dan gewon wel in het ander hok dan pak ik hem ook niet telkens automatisch. XD

@Fleurstyn
echt super bedankt voor het lange verhaal, ik heb alles door gelezen en zeker ga ik het gebruiken!!
over de mond zitten geen wondjes in ofzo en de tanden zijn verder ook okee. (januari of december komt de tandarts er weer bij!) verder rij ik met een enkel gebroken bus trens. ik heb eventueel ook wel een dubbel gebroken bus trens, ik weet niet of dat wat uit maakt verder.

Super bedankt!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:04

dubbel gebroken trens is fijner voor je paard voor zover ik weet. Ik heb tijdje van iemand les gehad in grondwerk etc. die vertelde dat een enkel gebroken bit in het gehemelte prikt. Zij zei dat je paard daar een gat van in z'n gehemelte krijgt, nou lijkt me dat nogal vreemd aangezien het toch veel in de winkels ligt. Maar ik kan me wel goed voor stellen dat het prikt.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:37

Het prikt inderdaad in het verhemelte. Het fenomeen van dit bit is 'fijner' hangt allemaal af van de ruiterhand.
Een dubbelgebroken trensje ligt iets beter in de paardenbond, want dat prikt het niet zoals bij een enkelgebroken. Wat je wél hebt is dat het drukt aan de onderkant van de mond, waar het bit dus 'ligt'. Als je goed kijkt wanneer je je paardje zijn mond opendoet, zie je dat er tandvlees op ligt. Maar dit laagje is slechts zeer dun en het bot eronder is uitermate scherp (men kan er zonder moeite een diepe snee in een appel snijden). Het is daarom belangrijk om nooit te gaan trekken in de mond.

Ik zoek hier even een filmpje van.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:38

@ TS: graag gedaan ;)

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:43

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 23:22

FleurStyn schreef:
Filmpje over de verschillende bitten en hun negatieve effecten, ook over het zweepgebruik:
http://www.youtube.com/watch?v=PMfcc0hz ... r_embedded

Jeetje al die springruiters ook , ik zit nu eurosport te kijken nou het lijkt eerder een wedstrijd hoe kan ik het hardst in de mond van mijn paard trekken!

Ik denk dat als je een vrij normaal bit hebt, en er goed mee omgaat niet zoveel uitmaakt wat je hebt. Het verschilt ook per paard wat ze fijn vinden.

Marina30

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:26

FleurStyn schreef:

Foto 1

Foto 2

Foto 3
Actiever
vooruit kijken
handen hoger
schouders achteruit

Foto 4
vooruit kijken
handen hoger
schouders achteruit

Foto 5
Meer loslaten in de mond

Foto 6

Foto 7

Afbeelding 8 zie ik niet

Algemeen

Ik zie niet dat ze de mond openheeft,
ik was met haar mee en dat heb ik helemaal niet gezien.
ik denk dat het zo lijkt omdat het donker is ze heeft een schuimmondje.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:45

Je ziet de onderlip naar achteren toe gaan. Gezien ze een sperriem draagt, kun je dit moeilijker zijn, maar vind het toch vrij duidelijk op enkele foto's. Het is niet enkel schuim.
Als ik tijd vind, maak ik het wel eens duidelijk op een foto

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:50

Wat voor dekje heb je daar trouwens op ?

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 18:04

@marjolein_el
gewoon een blauwe weet zo niet het merk.
hoezo ?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 18:38

haha oke, ik vond hem wel mooi! :P

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 19:48

dankje!
van de Divoza. ik heb hem ook in het roze!:D

Lizzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:39

kleinvosje schreef:
Pff, ik begon al aan mezelf te twijfelen met mijn 20+jaar aan ervaring, maar gelukkig ben ik niet de enige met mijn opmerkingen. Bedankt voor diegenen die het voor mij opnamen hihi! TS, veel succes met het afslaan van goedbedoelde tips, ik zal ze wel aan iemand geven die er wel wat mee wil doen!

Jij komt ook lekker aardig over zeg...

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 14:26

de foto's van vandaag zijn niet helemaal meer gelukt mijn excuses daar voor!
het was heel wazig en donker.