Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Delidema schreef:Het zadel is niks geworden!! De eigenaar van het zadel had niet vertelt dat het onder stuk kapot was.![]()
Het andwoord op jullie vraag waarom ik met thiedeman rij.
Mijn pony gooide eerst altijd haar hoofd omhoog en mijn instructrice zei dat ik dan maar in thiedeman om moest doen omdat ik tegelijk ook moeite had met heb beginnetje maken in het nagevelijk rijden.
Dus het is ook een beetje een tik geworden om dat ding om te doen.
Het komt nu ook nog zelden voor dat ze haar hoofd omhoog gooit maar hij zit er toch nog even op.
En ik denk dat jullie dan ook vragen en zeggen dat kan ook zonder thiedeman en blablabla, nou dat zal ik ook ffe vertellen om eindeloze discussies uit de wereld te houden. Ik heb de thiedeman erop gehad, mijn instructrice er bij en die lette goed op als ze haar hoofd omhoog gooite spoorde ik aan zodat je harder moest lopen en ook tegelijk op moest letten wat ze deed.
En elke keer dat we dat weer deden kreeg ze door dat het fout was wat ze deed. En nu doet ze het zelden nog!!
Met het springen hebben we nog wel wat moeite maar doen we gewoon op de zelfde manier & veel nagevelijk laten lopen voor de hindernis (netjes dressuurmatig dus). Maar omdat ik verder geen wedstrijden doe ben ik ook niet zo super veel bezig met springen.
Iedereen bedankt voor de tips allemaal!! Vind het heel fijn hoe jullie mij willen helpen enzo.
Ik heb waarschijnlijk deze week misschien nog even naar de binnebak bij ons in de manege dus dan ga ik even een fotograafje regelen.![]()
En ook dat het deze x wel wil met de foto's. Ik zet de foto's dan in ander topic met de titel 'Rijden met tips van jullie'.
Als jullie willen weten naar die foto's kijken julie op het laatste post van mij daar staat een link in & dan kom je daar maar je kan natuurlijk ook gaan zoeken! Ik laat weten waneer de foto's er zijn & dan komt de link vanzelf!
Nogmaals allemaal bedankt!
FleurStyn schreef:Even zeggen dat ik enkel je beginpost en je opmerking over je afwijken ofzoiets heb gelezen.
Ik zal een beschrijving geven - van wat ik objectief zie - per foto:
Foto 1
Ik zie een enorm opgekropt paardje, die niet actief loopt. Wat ik eerst en vooral zou doen, is die martingaal eraf zwieren, een hulpmiddel is eigenlijk nergens voor nodig. Met een hulpmiddel ga je dingen dwingen die moeten worden opgelost worden.
Je kijkt zoals je zelf aangeeft enorm naar beneden of naar de schaduw, volgens mij doe je dit om te kijken of ze 'aan teugel' loopt? Niet doen dus, Nageefelijkheid volgt uit ontspanning, en voor dat die ontspanning er kan zijn, moet je op volgende zaken letten: Mijn pony moet een rechte beenzetting hebben, mijn pony moet inlopen, mijn pony moet een evenwicht hebben en de juiste buiging als ik dit vraag. Is dit niet zo? Dan is je paardje scheef, hoe los je dit op? Rechtrichten van het paard.
Het is natuurlijk wel belangrijker dat jou houding goed is, maar zolang jij recht zit, vooruit kijkt, hielen naar beneden doet en jou pony kan aanvoelen is dat al een goed begin. Maaaaar eerst moet je je pony vanvoor gaan loslaten, hij moet meer onderzetten met zijn achterhand, zodat hij ook wat meer over z'n rug kan gaan lopen en ook wat meer op zijn eigen benen gaat lopen. Je zorgt dat je op de BINNENhoefslag rijd (in de buitenghoefslag zoeken paarden steun = verkeerd evenwicht) zodat hij een evenwicht kan opbouwen. Houdt wel je buitenteugel aan. Je kan lichtjes gaan vragen om een binnenstelling, maar liever dat je paard met z'n hoofd naar buiten loopt en zijn beenzetting recht is, dan dat je je paard teveel gaat dwingen, je binnenteugel mag dus eigenlijk zo goed als los zijn (buitenteugel = contact houden).
Probeer ook geen knik te maken in je polsen, die kan een verkeerd beeld weergeven.
Foto 2
Hier maak jijzelf een knik in je bekken, wat een verkeerd evenwicht gaat geven. Probeer altijd je bekken recht te houden. Het kan zijn dat jij dan het gevoel hebt dat je scheef zit, dit is weer een teken van een gebogen paard.
Houd u handen ook wat hoger. Hier 'druk' je hem naar beneden'
Kijk vooruit. Je moet altijd een stap vooruit zijn.
Foto 3
Actiever
vooruit kijken
handen hoger
schouders achteruit
opletten voor vals evenwicht
Foto 4
Actiever, ik wil die pony zien inlopen
vooruit kijken
handen hoger
schouders achteruit
Als je goed kijkt, is de mond lichtjes open -> pijn in de mond, met welk bit rijd je? Want ik merkte dit ook al op, op de eerste foto.
Foto 5
Ik heb deze even opgeslaan en recht gezet,
Paardje loopt op de voorhand --> actiever
Handen hoger, vooruit kijken
Meer loslaten in de mond
Foto 6
Beetje hetzelfde, hier zie ik je pony zijn rug ook 'inkrullen'
Foto 7
Hier zie je de pony duidelijk naar binnen toe vallen, je binnenarm is naar onderen gedrukt, dit is de reden.
Afbeelding 8 zie ik niet
Algemeen
Probeer eens deze oefening te doen:
Rijd een diagonaal/middelijn. Vanaf je je pony voelt naar 1 kant gaan, stuur je zachtjes bij, normaal gezien zul je merken dat hij aan 1 kant meer steun nodig heeft. (houd beide teugels dan evenveel contact), verander op tijd je het contact met je buitenteugel zodat hij kweetnietwaar loopt met zijn benen als je veranderd van hand.
Zie dit absoluut niet als aanvallend, het is enkel wat ik zie, gebasseerd op enkele foto's
FleurStyn schreef:Filmpje over de verschillende bitten en hun negatieve effecten, ook over het zweepgebruik:
http://www.youtube.com/watch?v=PMfcc0hz ... r_embedded
FleurStyn schreef:Even zeggen dat ik enkel je beginpost en je opmerking over je afwijken ofzoiets heb gelezen.
Ik zal een beschrijving geven - van wat ik objectief zie - per foto:
Foto 1
Ik zie een enorm opgekropt paardje, die niet actief loopt. Wat ik eerst en vooral zou doen, is die martingaal eraf zwieren, een hulpmiddel is eigenlijk nergens voor nodig. Met een hulpmiddel ga je dingen dwingen die moeten worden opgelost worden.
Je kijkt zoals je zelf aangeeft enorm naar beneden of naar de schaduw, volgens mij doe je dit om te kijken of ze 'aan teugel' loopt? Niet doen dus, Nageefelijkheid volgt uit ontspanning, en voor dat die ontspanning er kan zijn, moet je op volgende zaken letten: Mijn pony moet een rechte beenzetting hebben, mijn pony moet inlopen, mijn pony moet een evenwicht hebben en de juiste buiging als ik dit vraag. Is dit niet zo? Dan is je paardje scheef, hoe los je dit op? Rechtrichten van het paard.
Het is natuurlijk wel belangrijker dat jou houding goed is, maar zolang jij recht zit, vooruit kijkt, hielen naar beneden doet en jou pony kan aanvoelen is dat al een goed begin. Maaaaar eerst moet je je pony vanvoor gaan loslaten, hij moet meer onderzetten met zijn achterhand, zodat hij ook wat meer over z'n rug kan gaan lopen en ook wat meer op zijn eigen benen gaat lopen. Je zorgt dat je op de BINNENhoefslag rijd (in de buitenghoefslag zoeken paarden steun = verkeerd evenwicht) zodat hij een evenwicht kan opbouwen. Houdt wel je buitenteugel aan. Je kan lichtjes gaan vragen om een binnenstelling, maar liever dat je paard met z'n hoofd naar buiten loopt en zijn beenzetting recht is, dan dat je je paard teveel gaat dwingen, je binnenteugel mag dus eigenlijk zo goed als los zijn (buitenteugel = contact houden).
Probeer ook geen knik te maken in je polsen, die kan een verkeerd beeld weergeven.
Foto 2
Hier maak jijzelf een knik in je bekken, wat een verkeerd evenwicht gaat geven. Probeer altijd je bekken recht te houden. Het kan zijn dat jij dan het gevoel hebt dat je scheef zit, dit is weer een teken van een gebogen paard.
Houd u handen ook wat hoger. Hier 'druk' je hem naar beneden'
Kijk vooruit. Je moet altijd een stap vooruit zijn.
Foto 3
Actiever
vooruit kijken
handen hoger
schouders achteruit
Foto 4
Actiever, ik wil die pony zien inlopen
vooruit kijken
handen hoger
schouders achteruit
Als je goed kijkt, is de mond lichtjes open -> pijn in de mond, met welk bit rijd je? Want ik merkte dit ook al op, op de eerste foto.
Foto 5
Ik heb deze even opgeslaan en recht gezet,
Paardje loopt op de voorhand --> actiever
Handen hoger, vooruit kijken
Meer loslaten in de mond
Foto 6
Beetje hetzelfde, hier zie ik je pony zijn rug ook 'inkrullen'
Foto 7
Hier zie je de pony duidelijk naar binnen toe vallen, je binnenarm is naar onderen gedrukt, dit is de reden.
Afbeelding 8 zie ik niet
Algemeen
Probeer eens deze oefening te doen:
Rijd een diagonaal/middelijn. Vanaf je je pony voelt naar 1 kant gaan, stuur je zachtjes bij, normaal gezien zul je merken dat hij aan 1 kant meer steun nodig heeft. (houd beide teugels dan evenveel contact), verander op tijd je het contact met je buitenteugel zodat hij kweetnietwaar loopt met zijn benen als je veranderd van hand.
Zie dit absoluut niet als aanvallend, het is enkel wat ik zie, gebasseerd op enkele foto's
kleinvosje schreef:Pff, ik begon al aan mezelf te twijfelen met mijn 20+jaar aan ervaring, maar gelukkig ben ik niet de enige met mijn opmerkingen. Bedankt voor diegenen die het voor mij opnamen hihi! TS, veel succes met het afslaan van goedbedoelde tips, ik zal ze wel aan iemand geven die er wel wat mee wil doen!