Wouter 3e keer los in de bak!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:49

Calanddra schreef:
Calimero, klopt, dat was ook naar degene gericht die zij dat dat prima kon :)

Als je er eentje hebt die ontploft, tja, dan is rijden niet de oplossing. Want zou je dat dan ook doen met eentje van 2 jaar oud als die zo druk is? Dan moet je kijken naar het voer, is die wel juist? En geef je hem wel genoeg afwisseling, komt hij veel buiten met anderen, etc. Rijden is geen oplossing om een actief paard rustig te krijgen.

Hier ben ik het deels mee eens. Natuurlijk zijn die dingen belangrijk. Maar ik heb het ook met die van mij.
Kwpn paardje van 3 jaar. Als die meerdere dagen stil staat is het niet te doen. Dan denk ik dat je beter 5 dagen 10 minuutjes kunt rijden dan 2 keer in de week een half uur.
Maar dat is mijn mening..

Calanddra

Re: Wouter 3e keer los in de bak!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:53

Maar komt hij dan wel veel buiten? Met andere paarden? De een heeft daar meer behoefte aan dan anderen.

En naast rijden zijn er ook veel meer andere dingen die je kunt doen, grondwerk, VD, even lekker los laten rennen (dus niet perse longeren, maar gewoon los, even de energie eruit), lekker wandelen. Waarom gelijk rijden? Met een jong paard mag je toch nog niet te actief bezig zijn, dus als hij zo actief is krijgt hij die energie niet kwijt met rijden.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:10

Een jong paard moet zeker nog lekker kunnen spelen en zeker is het ook leuk om eens alleen met hem te gaan wandelen.
Het is ook niet zo dat ik standaard altijd 5 dagen in de week ging rijden, natuurlijk ging ik ook wel met haar aan de hand lekker stappen of een beetje grond werk.
En van dat 20/30 min rijden stapte ik een kwartier een stukje draven en weer stap en zo langzaam aan opbouwen.
Maar ik heb er meer moeite mee dat mensen een jong paard maar 1 of twee keer per week rijden, want het is voor een paard dan veel moeilijker om iets wat ze geleerd hebben weer op te pakken,wat ik ook gedaan heb, is toen mijn paard het allemaal aardig onder de knie had en het dus goed begreep wat ik bedoelde, haar dan die rust geven en de tijd om het allemaal goed te verwerken.
Ze heeft toen een paar maanden lekker in de wei gelopen en na die paar maanden kon ik het zo weer oppakken.
Maar iedereen denkt er anders over en als iemand iets op een andere manier doet dan hoeft dat nog niet slecht te zijn.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 16:15

uudje, dat valt wel mee hoor. Ik ken genoeg stallen waar ze ze in rijden, ze lekker een halfjaar op de weide zetten en daarna kunnen ze ze gewoon weer oppakken en is alles blijven hangen :)

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:28

Friezen hebben een zwakke rug, en dan heb ik het niet over spieren!

je rijdt hem echt veels te veel nu.

Max 3 x per week en niet langer dan 45 minuten, pas als ze een jaar of 5 zijn is de rug genoeg ontwikkelt lees uitgegroeid!
Ik vind ook dat je hem te kort van voren rijd, je mag hem veel meer van de hand af rijden.
Juist zodat hij de spieren kan ontwikkelen.
Een mooie hoofd hals verhouding is leuk, maar je wilt juist zo'n fries op beweging rijden!
Daar komt bij, dat het veel beter is voor zijn toekomst en gezondheid.

Leuk paard, en heel veel succes en plezier toegewenst

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 11:45

Leuk paard en erg mooie uitstraling

Ik ben het er juist niet eens met het paard nu al lang een laag te vragen :o Ten eerste lukt dat waarschijnlijk niet gezien de merries in de omgeving (logisch!). En ten tweede kan het paard dat technisch nog helemaal niet goed uitvoeren (dus lang en laag, mét dragende achterhand) omdat hij daar simpelweg nog niet voldoende kracht voor heeft...
Wat ik bij de meeste reacties mis, is dat je eerst je paard goed aan het been en voorwaarts moet krijgen op jouw hulp en meer op jou gaat letten. Dus been = direct reactie. Hou daarbij gewoon contact, dat lang en laag en neus er meer uit komt dan vanzelf als hij beter aan je been is.

Ik zou inderdaad wel iets minder gaan rijden (bijvoorbeeld 3x per week), maar dan wel iets intensiever (als meer draven/overgangen en aan je been maken), met alleen stappen en soms een drafje schiet je je doel volgens mij een beetje voorbij. Je zou met hem bijvoorbeeld wel 3x kunnen rijden en dan 1x aan de dubbele longe gaan werken? Dan hoef je niet persee op dat cirkeltje houden.
Als je met hem buiten kan rijden, dan zou ik em gewoon lekkere lange rechte stukken laten draven/galoperen, daar wordt ie wat sterker van en dan niet te vaak in de bak rijden :)

Misschien heb ik het gemist hoor, maar waarom is hij nog hengst als ik vragen mag? :o

Heel veel plezier met hem en doe eigenlijk gewoon waar jíj je goed bij voelt, jij kent je paard het beste :j en zoek een goede instructrice waar jij vertrouwen in hebt en jou verder kan helpen :)

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:39

Judibo schreef:
Leuk paard en erg mooie uitstraling

Ik ben het er juist niet eens met het paard nu al lang een laag te vragen :o Ten eerste lukt dat waarschijnlijk niet gezien de merries in de omgeving (logisch!). En ten tweede kan het paard dat technisch nog helemaal niet goed uitvoeren (dus lang en laag, mét dragende achterhand) omdat hij daar simpelweg nog niet voldoende kracht voor heeft...
Wat ik bij de meeste reacties mis, is dat je eerst je paard goed aan het been en voorwaarts moet krijgen op jouw hulp en meer op jou gaat letten. Dus been = direct reactie. Hou daarbij gewoon contact, dat lang en laag en neus er meer uit komt dan vanzelf als hij beter aan je been is.

Ik zou inderdaad wel iets minder gaan rijden (bijvoorbeeld 3x per week), maar dan wel iets intensiever (als meer draven/overgangen en aan je been maken), met alleen stappen en soms een drafje schiet je je doel volgens mij een beetje voorbij. Je zou met hem bijvoorbeeld wel 3x kunnen rijden en dan 1x aan de dubbele longe gaan werken? Dan hoef je niet persee op dat cirkeltje houden.
Als je met hem buiten kan rijden, dan zou ik em gewoon lekkere lange rechte stukken laten draven/galoperen, daar wordt ie wat sterker van en dan niet te vaak in de bak rijden :)

Misschien heb ik het gemist hoor, maar waarom is hij nog hengst als ik vragen mag? :o

Heel veel plezier met hem en doe eigenlijk gewoon waar jíj je goed bij voelt, jij kent je paard het beste :j en zoek een goede instructrice waar jij vertrouwen in hebt en jou verder kan helpen :)

Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik vind het zo vervelend dat er veel mensen heel makkelijk praten over rijd je paard lang en laag.
Maar dat kan soms gewoon nog niet.

bonjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:42

ik zie dat je hem boomloos rijd hoe bevalt je dat? ga volgend jaar mijn frieze merry (v ielke) beleren zit in twijfel met een licht boomzadel of boomloos. dus vandaar graag je ervaring

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:42

Judibo, maar het is toch logisch dat een jong paard dat nog niet perfect kan uitvoeren? Wel kan je ernaartoe werken :) Ik begrijp dat het lastig is met merries in de buurt, maar hij zal er toch aan moeten wennen en de beste manier is om het toch aan het werk te zetten (niet zozeer heel intensief, maar bijv door middel van figuren rijden, zn koppie bezig houden). En terwijl je hiermee bezig bent kun je hem voorzicht wat meer uitschuiven van voren zodat hij wat langer en lager loopt. Uiteraard is het belangrijk dat hij goed aan je been is, maar dat is logisch lijkt mij. Kleine overgangen maken is ook een manier om hem af te leiden van de merries.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:28

Het gaat steeds beter met wouter!
Hij laat zich steeds minder afleiden door de merries en laat nu echt steeds beter zien dat ie ook echt voor je wil werken :D.
We rijden gewoon lekker veel figuren en overgangen, en hij doet het steeds beter :).
Alleen kunnen we nu minder rijden doordat de bak bevroren is :P.
Maar dan stap ik gewoon door de bermen, als die niet bevroren zijn.. heb ik er tenminste even opgezeten, en krijgt hij toch een beetje beweging :).

Judibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:52

Mooi dat het steeds beter gaat :) En die vorst is dan echt heel vervelend ja -O-

Calanddra, meningen verschillen over dat onderwerp. Ik ben van mening, waarom nu een paard het moeilijk maken en aan de voorkant gaan prutsen (of in elk geval alleen naar de voorkant kijken). Ja ik zeg voorkant, want ik hoor mensen alleen maar over de voorkant lang en laag... Terwijl je aan de achterkant moet werken. Vraag je een jong paard nu lang en laag, dan zullen ze uiteraard op de voorhand vallen, omdat ze niet genoeg draagkracht hebben om de achterhand erbij te kunnen houden met zo'n lange bovenlijn; -> je maakt het je paard eigenlijk onnodig moeilijk op die manier.
Neem je nu genoegen met iets minder lang en laag, dan is de bovenlijn dus korter en hoeven ze veel minder moeite te doen om de achterhand te gebruiken. Zo gauw ze juiste kracht krijgen in de achterhand (dmv veel overgangen/schijnovergangen en tempowisselingen) zullen ze meer gaan dragen ipv stuwen en dat is het moment om eens wat langer en ronder te gaan vragen. Dan kan een paard dat veel makkelijker uitvoeren, dan als het al zo vroeg in de training gevraagd wordt. Eerst aan de achterkant werken, wordt die sterker, kan je de voorkant eens lager gaan vragen.
Maar ik wil je topic niet teveel vervuilen ;) Ieder zijn ding en je moet vooral doen wat jij denkt dat goed vooor jou en je paard is :j
Laatst bijgewerkt door Judibo op 30-11-10 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:06

Wat een ontzettend mooi dier TS!
Ik denk dat het goed is om rustig aan te doen met hem, maar volgens mij doe je niks raars met hem. Misschien inderdaad het schema ietsje veranderen ten opzichte van nu. Nu doe je 5 keer per week een kwartiertje, als je dat omzet naar 3 keer in de week een klein half uurtje kun je én in die tijd net iets meer met hem doen, én je geeft hem tussendoor meer rust.

Ik heb zelf ook een fries en heb hem zelf (met hele goede en fijne begeleiding) ook zadelmak gemaakt en beleerd. Wij zijn pas begonnen met zadelmak maken een maandje voordat hij 4 werd, en ik heb bijna 2 jaar lang maar max 4 keer in de week een half uur ongeveer gereden, vanwege idd het laatbloeien van een fries in het algemeen. Begin dit jaar, toen hij bijna 6 werd, ben ik pas begonnen met dit opvoeren naar een vrij vast schema van 4-5 keer in de week een klein uur en ook nu hij rijdt ik hem nog niet iedere dag. De overige dagen longeer ik hem, wandel ik met hem of doet hij lekker niks. Ik merk aan hem dat hij zijn rustdag(en) erg hard nodig heeft en dan is hij toch ruim 6.5 jaar. Ik laat hem met regelmaat (om de 6-8 weken zeker) een aantal dagen, soms zelfs een hele week, lekker vakantie vieren. Daarna is hij altijd een stuk frisser in zijn hoofd en hij heeft hij in alles wat ik met hem onderneem (dus ook longeren, af en toe springen, wandelen en gewoon alles) veel meer plezier en doet beter zijn best.

Ik denk dat het dus wel degelijk heel goed voor jouw paardje zal zijn als je je tijd met hem net wat anders indeelt.

Veel succes met je kanjer van een paard!

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 17:42

Nu met de vorst bouw ik het aantal keer rijden langzaam een beetje af, om ook niet in 1 x veel minder te gaan rijden :P)
Verder loop ik ook gewoon met hem langs de weg enzo, wordt ie ook meteen een beetje verkeersmak :).

Ohjaa, hij is nog hengst omdat we hem eerst hadden gekocht voor de handel (en hengsten dan toch wat meer opbrengen), maar ik hem denk ik toch ga houden, had niet gedacht dat het zó'n leuk paard was <3 (hij heeft een ge-wel-dig karakter en wil altijd werken!)
Dus dan moest ik kiezen, Hielke weg en Wouter houden, of Wouter weg en Hielke houden.
En aangezien ik toch wat meer serieus wil gaan rijden, dan alleen maar crossen enz, en hielke is gewoon geen pony om mee in de bak te rijden :P.
Ik wil hem eerst hengst houden totdat ie helemaal volgroeid is (zolang het 'hengstzijn' geen problemen geeft), en als het dan nog geen probleem is laat ik hem gewoon hengst natuurlijk!

pipbuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:10

bij eerste foto's loopt hij erg achter de loodlijn.bij de laatste foto loopt het paard erg mooi en niet achter de loodlijn. en zijn achterhand er mooi onder

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:16

Wauw, prachtig beestje, ten eerste!
Ten tweede vind ik het er prettig uit zien, zou alleen wel een speciale pad met inlages onder je boomloze zadel doen!

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 09:29

Dankje :D

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:48

Ik vind het een heel mooi paard en vind dat je hem ook heel netjes en vriendelijk rijdt. Vooral de laatste foto vind ik erg mooi!
Over het vele trainen, ik denk ook dat dit verschilt per paard. Ik heb ook een jong friesje gehad die ik ong 5 dagen per week beweging gaf (longeren/rijden) en die had dat echt nodig en vond het ook heerlijk terwijl hij verder hele dagen buiten stond waar hij de hele middag aan het spelen was *D . Ik heb ook een paard gehad waarbij 2 dagen in de week voldoende waren. Denk dat je dit wel aan kan voelen.
Friesjes lopen graag wat in eigen houding, als je rustig doorrijdt en hem losjes en ontspannen houdt van voren zal hij steeds meer zakken. Heeft gewoon tijd nodig maar ik vind dat je op de goede weg bent!
Succes met je leuke paardje, komt vast goed +:)+

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:29

Leuke fries! <3
het lijkt wel op de laatste foto zo of je hem in z'n mond trekt en dat ie daardoor z'n hoofd omhoog doet..

Liefs

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 16:48

Asmara schreef:
Leuke fries! <3
het lijkt wel op de laatste foto zo of je hem in z'n mond trekt en dat ie daardoor z'n hoofd omhoog doet..

Liefs

Op die foto van zn hoofd?
Hij zag daar iets :P

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:35

wij hebben ook een HarmenxLute (ofzo)
en die zijn echt zo super lief hebben jullie dat ook ?
:o

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 17:39

Wouter is een harmen x jochem, dat beest heeft echt een super karakter :D
Alleen we hebben ook nog een rindert x ? (weet zo niet uit mn hoofd)
Die heeft een nog beter karakter vind ik, gewoon altijd even lief en voorzichtig..echt een super paard..

SteefViana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:43

Wwwwwoooowww wat een ontzettende leukerd!!!!!!!
Ik heb zelf ook een jong paard, zij word 4 a 5 keer gereden en dan ook echt niet iedere keer intensief. Zeker met dit rotweer als ze niet hun energie kwijt kunnen in de bak lijkt dit toch geen gek aantal?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:04

Je hebt een mooie fries, pas alleen wel op dat hij er niet te vaak achter kruipt, probeer hem
op je zit rustig te laten draven en zijn neusje er iets meer uit te rijden aan je been. Ik ga niet zeggen
lang laag en diep want ik weet niet wat het beste is voor een FRIES omdat hun toch andere
aandachtspuntjes hebben dan bijv. een KWPNer. (rijpaarden hollen graag hun rug en moeten
door die oefening hun rugspieren verlengen en hun rug bol maken)

Friezen, en dat heb ik gevoeld uit eigen ervaring, hebben uiteraard dezelfde spieren als
andere paarden maar hebben een vrij lange rug waardoor ze graag in 2en gaan lopen.
Of voorknieen laag en achterhand hoog, of voorhand hoog en achterhand laag. Of juist
enorm slepen met de achterhand. Probeer iig lekker je paard van achter naar voren te
rijden. Als je je tenen wat meer naar binnen draait heb je automatisch met je kuiten meer
contact waardoor je hem makkelijker kan "sluiten" op je been en op deze manier heb van
achter naar voren kan gaan rijden. Als je mooi rechtop gaat zitten belemmer je zijn gang
niet en gaat hij mooi bergop waardoor je aan de voorkant alleen nog je handen stil hoeft
te houden.

Op die draffoto zag hij zeker iets heel spannends, hij is niet zo nageeflijk maar god wat
draaft ie gaaf! Pas alleen wel op dat je niet teveel naar voren gaat lichtrijden, als hij
een goede stap opzij zet lig je er zo naast! Bekken kantelen en op 2 zitbeenknobbels dus!
(je eindigt op je doos in het zadel ipv op je bil!)

Op 1 of andere manier zit achter de teugel kruipen in het aard van het paard en zijn
bijna alle friezen geneigd teveel te gaan "krullen" en als het er eenmaal lekker ingebakken
zit krijg je ze er bijna niet meer uit.

Je tenen weet je zelf ook wel maar is wel belangrijk hoor!! heb wel truucje maar dat zou
ik niet doen op een paard dat nog niet zo lang onder het zadel is :P

Heel veel succes verder!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 22-12-10 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 12:10

Dankjewel! :D

Nozidia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 16:59

Wat een heerlijk paard! *kwijl.
Commentaar is al gegeven.. maar dat komt vast wel goed tussen jullie. ;) :D