Dressuurpaint City voor het eerst op bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_xmichelle

Re: Dressuurpaint City voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:29

ja maar met 'normaal' paardrijden heb je je handen ook niet altijd op 1 plek.
je hebt wel 1 vaste plek waar ze het meeste van de tijd staan,
maar natuurlijk bewegen je handen weleens.. zo niet, dan vind ik dat erúg knap! ;)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:30

lovehannah schreef:
Ik zie op verschillende foto's verschillende standen van je hand.
Die foto's zijn verdeeld over een uur, in een uur kan ik mijn handen wel bewegen maar ze de rest van de tijd stilhouden. :P

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:33

Wat een ontzettend leuk dier is City toch, Yanou <3

Je hebt wel piano-handjes :+

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:36

Yanouuu schreef:
lovehannah schreef:
Ik zie op verschillende foto's verschillende standen van je hand.
Die foto's zijn verdeeld over een uur, in een uur kan ik mijn handen wel bewegen maar ze de rest van de tijd stilhouden. :P

Voorbeeld: foto 5 en 1, foto 5 heb jij je handen op verschillende hoogtes. En heb je een ontzettende strenge binnenhand? En je hoeft ze ook niet volledig stil te houden maar wel constant op 1 plek. En hoe rustiger jij gewoon mee veert met de mond van het paard, hoe fijner dat voor het paard is.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:38

lovehannah schreef:
Voorbeeld: foto 5 en 1, foto 5 heb jij je handen op verschillende hoogtes. En heb je een ontzettende strenge binnenhand? En je hoeft ze ook niet volledig stil te houden maar wel constant op 1 plek. En hoe rustiger jij gewoon mee veert met de mond van het paard, hoe fijner dat voor het paard is.

Misschien moet je eerst het topic even doorlezen. :+

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:38

Wat heeft de ts aan zo'n 100x dezelfde mening, laten we het nieuwe topic over een maandje afwachten wanneer zij er meer ervaring mee heeft.
Ook de ontspanning komt vanzelf aan de orde, aangezien het allemaal nog nieuw is voor ruiter en pony is het een kwestie van geduld :)
Commentaar is genoeg gegeven lijkt mij.
Érg leuke pony! +:)+

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:39

Yanouuu schreef:
lovehannah schreef:

Misschien moet je eerst het topic even doorlezen. :+

Ja, ik ga volledig mee met wat Quir zegt. ;)

Yanouuu schreef:
Quir schreef:
Prima, als je denkt dat dit de juiste manier is.
Zonde van zo'n leuk dier!

Vraag me dan toch af hoe het komt dat ze niet te rijden was toen ik haar kocht en dat ze nu niet meer steigert/bokt/rent/uitbreekt. :)

Waarschijnlijk heb jij zelfvertrouwen gevonden in deze manier en heb je dat overgebracht op je paard. Dat heeft dus met jou te maken, niet met de manier van rijden. ;)

_xmichelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:50

lovehannah schreef:
Waarschijnlijk heb jij zelfvertrouwen gevonden in deze manier en heb je dat overgebracht op je paard. Dat heeft dus met jou te maken, niet met de manier van rijden. ;)

en wat dan nog? :oo
dat is dan juist goed, dat zij opzoek is gegaan naar een manier om haar pony én haar verder te helpen?
alleen alles loopt niet perfect in het begin, maar dat komt wel.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:52

lovehannah schreef:

Ik heb haar ook wel eens geprobeerd te rijden op de 'andere' manier. Daarnaast zit er een heel verhaal achter, van voor ik haar kocht. Maar dat ga ik hier nu niet uitleggen. :)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:53

_xmichelle schreef:
lovehannah schreef:

en wat dan nog? :oo
dat is dan juist goed, dat zij opzoek is gegaan naar een manier om haar pony én haar verder te helpen?
alleen alles loopt niet perfect in het begin, maar dat komt wel.

Ik bedoel meer te zeggen dat dat gedrag van die pony te maken had met haar zelfvertrouwen, niet met de manier van rijden. En zoals de mensen hier die bekend zijn met de AdB methode al zeggen, hij wordt hier duidelijk niet goed uitgevoerd.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 21:56

Als iedereen het volgende topic nou gewoon eens afwacht? :)
Volgende week dinsdag heb ik nieuwe foto's/filmpjes. Dan kan ik ook gewoon laten zien dat het hier vooral momentopnames zijn - en daarnaast gaat het nu gewoon ook al beter dan op deze foto's. :)

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 22:02

Okee, ik ben benieuwd. :)

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:16

knap dier heb je, dat je met verlichte zit werkt is prima, maar probeer wel te ontspannen daarin. Het lijkt alsof je wat gespannen zit,

Krijg je ook les van mireille? dan komt het helemaal goed :j

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 08:29

Mooi paardje.
maar je zou beter een andere lesgeefster zoeken als ze je niet helpt met je handen en zo.
en zou je stijgbeugels wel een gaatje of zo korter zetten.

veel geluk verder

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 09:00

TS,lekker zo doorgaan.Het valt niet mee om samen met je paard een andere manier aan te leren.Gelukkig doet je paardje lekker mee en is ze er een stuk rustiger onder.
Ik ben ook nu een 3 mndjes op deze manier aan het rijden en dat valt niet mee!
Petje af dat je de moeite neemt om het beste voor je paardje te willen en doorzet!
Ben zeker benieuwd naar hoe het nu gaat :D

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:10

Yanou, je moet gewoon lekker doorgaan op deze manier. Lekker blijven oefenen. Ik heb ook wel eens last dat mijn handen een eigen leven lijden, ik weet dat het heel moeilijk af te leren is. Dat je je handen wat hoger houd betekend niet gelijk dat jij je paard mishandeld. Die verhalen die ik gehoord heb van je hoe City eerst was, is dit een hele verbetering al, ga zo door en ik wacht op je volgende topic :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:49

Ik heb zelf nog nooit wat goeds gezien van AdB .
Maar jij vind dit de manier die bij je past. Jij voelt je er fijn bij .
Dus ook jij maakt uit dat je zo wil rijden. Er komt misschien ook een dag dat je denkt dit is het niet. Je kan het alleen maar leren door het te doen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:09

Auw ik krijg van de foto's zelf al pijn aan de mond. Je hebt constand druk op de mond en zo kan ze zich nooit ontspannen om dat je haar in de weg zit. Ik ken de methode verder ook niet en hoef het verder ook niet.. Maar ik zou zo niet te lang doorrijden met dit leuke dier!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 12:14

ik vind het een heel leuk paardje en aangezien ik zelf een 4jarige paint aan het rijden ben, herken ik het wel

waar je vooral op moet letten bij City is dat ze erg weinig lendebespiering heeft en dat ze geen hoofd/hals verbinding heeft als een dressuurpaard
dat ze dus haar neusje eruit drukt is vrij logisch
laat haar hoofd zoveel mogelijk met rust, gewoon lichte aanleuning is in dit stadium genoeg
probeer vooral oefeningen te doen zodat haar lendebespiering ontwikkeld wordt, dan komt dat hoofdje vanzelf meer op zijn plek
het belangrijkste nu is dat ze rechtgericht gereden wordt

je hebt zo te lezen van een serieus iemand les dus ik ga er van uit dat jullie er samen wel uitkomen
ben benieuwd hoe jullie vorderen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:28

Ik snap idd dat mensen hier negatief op reageren, TS heeft ook niet de beste momentopname's gebruikt maar ik kan idd zien wat ze (probeerd) te doen en als zij&haar pony beide nog veel moeten leren kan het ook niet meteen perfect gaan natuurlijk!

En ja vooral bij het allereerste begin zal je bij AdB weleens op een volte stelling vragen met je binnenteugel 'binnen boven' en dus wat hoger dan normaal, maar er wordt beslist niet van voor naar achter gewerkt en nageven ofzo afgdwongen door te trekken.
Dmv sturen wordt het paard van de schouder afgehaald waar hij graag met teveel gewicht op wil gaan lopen en wordt zijn beenzetting gecorrigeerd, als de beenzetting klopt en hij van de schouder af is zal het paard ontspannenb(en jij als ruiter moet leren hoe je op het juiste moment op de juiste manier een oefening moet vragen weer moet loslaten) en als je dat voor elkaar hebt pak je je paard wat meer bij elkaar en rij je op een eerlijke manier van achter naar voor lekker over de rug.

Die beginfase duurt bij sommige paarden best lang, of ruiters gaan zonder begeleiding lopen aanklooien waarna het vervolgens niet meer lukt, en op die manier blijft het beeld bestaan dat je met AdB alleen maar groot aan het sturen bent, in verlichte zit erop zit, handen hoog hebt en je paard uit elkaar op de voorhand loopt.
Zo jammer want als je de methode onder de knie hebt ben je gewoon op een fijne correcte manier aan het rijden en verschilt het helemaal niet zovel met 'normaal rijden' :)

En ja af en toe zie ik ook weleens mensn rijden die dan zeggen 'ik rij volgens AdB' maar die zie ik dan dingen doe waarvan ik denk :? :? :? maar bij TS zie ik wel wat ze aan het oefenen is, en ik zou zeggen oefen lekker zo door dat lukt het straks vanzelf en ik denk dat je dezelfde instructrice hebt als ik en dan komt het zeker goed :j
Enne dan nog nog even een kleine tip mbt je armen, ook als je handen hoger zijn kan je je armen/allebogen alsnog netjes aansluiten aan je lichaam, daarmee voorkom je dat je met die wijde armen als een 'vogeltje' erop gaat zitten ;)

kohtje schreef:
Ik heb zelf nog nooit wat goeds gezien van AdB .
Maar jij vind dit de manier die bij je past. Jij voelt je er fijn bij .
Dus ook jij maakt uit dat je zo wil rijden. Er komt misschien ook een dag dat je denkt dit is het niet. Je kan het alleen maar leren door het te doen.

Nou dat is wel een hele overdreven reactie, en gelukkig denken mijn juryleden er ook anders over :D

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:43

Laat ik het dan zo zeggen...zelf heb ik nog nooit met eigen ogen een paard fijn zien lopen op de AdB manier.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:55

Kijk eens in renske haar profiel zou ik zeggen :D

marsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:17

altijd die eeuwige discussie over de AdB methode op bokt pff :Z

even een tip, doe je beugels een gat of 3 korter, dan krijg je wat meer steun en word je balans ook beter waardoor het geheel er ook een stuk rustiger uit ziet

ik heb wel super ervaring met deze methode dus meid, lekker doorgaan met lessen je komt er wel!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 16:18

Dat wordt denk ik nieuwe beugelriemen voor mij. Ik vind ze namelijk al een tijdje te lang, maar ze zitten nu op zijn kortst. :+

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:32

Ik heb heel de toppic gelezen. En ik wil als eerst ook zeggen dat ik weinig weet van deze methode.
Als ik het zo zie zou ik er niet voor kiezen maar ik las net (van iemand die er wel verstand van heeft) dat je nog veel moet leren. Mijn paard loopt ook niet altijd even fijn steigert ook redelijk vaak en dat heeft dat heeft dan met protesteren te maken. En ik vraag me af wat je met de andere methode bedoelt. Want je zegt na een tijdje dat je ook de andere methode hebt geprobeert.
Nou ik ga nu niet meer zeggen omdat ik nu eerst ga lezen hoe de methode werkt maar ik vind het niet altijd een fijn beeld, Want ik denk dan tenminste met mijn methode dat je je paard al meer uit de "western" houding gaat krijgen als je ook je buitenhand gebruikt. Want volgens mij ga je hem nu alleen vragen op de binnenhand.