beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 15:00

Kan niet

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:33

Hee,

Ik heb ook een jong paard, die ik ook het liefst zelf wilde beleren en daar ben ik nu met hulp van mijn instructeur ook mee bezig. Het gaat lang niet altijd soepel, en je moet wel op tegenslagen rekenen, maar met goede begeleiding kom je een heel eind. Als je het zelf kunt doen moet je het vooral doen vind ik. Je krijgt er een goede band door met je pony en je leert meteen alle streken kennen.
En als het dan over een paar jaar goed gaat en je gaat misschien zelfs wel knhs wedstrijden rijden kun je wel zeggen: ik heb hem zelf beleerd. Bovendien leer je nooit paarden beleren als je ze wegbrengt en weet je ook niet hoe een africhtingsstal met het paard omgaat. Voor hetzelfde geld draaien ze er meteen sporen in, je weet nooit van te voren hoe betrouwbaar ze zijn...

Mijn advies: zoek een goede instructeur (of je ouders als ze er veel verstand van hebben) en ga samen met hem/haar aan de slag. Je kunt altijd nog besluiten om je pony naar een africhtingsstal te sturen als het echt niet lukt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:35

bijdehandje1 schreef:
Nou zeg! Een klein beetje respect voor mensen die jonge paarden opleiden mag best :o
Er wordt niet gezegd, dat jullie niet kunnen rijden. Maar inrijden en doorrijden is iets heel anders, dan gewoon rijden.
Zarlina schreef:
Oja nog 1 ding Julie mogen denken wat julie willen en mogen best denken dat we niet kunnen rijden enz maar 1 ding je moet niet denken dat die mooie 3.5 jaarige pony naar en een of andere mens gaat (A)

Deze opmerking vind ik echt geweldig! :')

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:40

Welk Serieus antwoord wil je hier nou op? Niet denken dat het na 10X goed gaat, je doet er veeeel langer over!

Het lijkt net of je het even wilt doen, maar is niet zo èven klaar!

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 08:13

demo_love schreef:
Hee,

Ik heb ook een jong paard, die ik ook het liefst zelf wilde beleren en daar ben ik nu met hulp van mijn instructeur ook mee bezig. Het gaat lang niet altijd soepel, en je moet wel op tegenslagen rekenen, maar met goede begeleiding kom je een heel eind. Als je het zelf kunt doen moet je het vooral doen vind ik. Je krijgt er een goede band door met je pony en je leert meteen alle streken kennen.
En als het dan over een paar jaar goed gaat en je gaat misschien zelfs wel knhs wedstrijden rijden kun je wel zeggen: ik heb hem zelf beleerd. Bovendien leer je nooit paarden beleren als je ze wegbrengt en weet je ook niet hoe een africhtingsstal met het paard omgaat. Voor hetzelfde geld draaien ze er meteen sporen in, je weet nooit van te voren hoe betrouwbaar ze zijn...

Mijn advies: zoek een goede instructeur (of je ouders als ze er veel verstand van hebben) en ga samen met hem/haar aan de slag. Je kunt altijd nog besluiten om je pony naar een africhtingsstal te sturen als het echt niet lukt.

Als je hem pas weg brengt als het niet lukt, kost het misschien een paar maanden langer, om het vertrouwen terug te krijgen van paard , de angst van de eigenaar weer omzetten in het verstouwen (wand het lukte niet) dus als je niet zeker bent van je zelf, breng hem naar een stal waar je het zelf met die trainer aan de slag kan.
Kan je nog zeggen ik heb hem zelf in gereden met hulp (van een ander) goed toch?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:39

montyjansen schreef:
demo_love schreef:
Hee,

Als je hem pas weg brengt als het niet lukt, kost het misschien een paar maanden langer, om het vertrouwen terug te krijgen van paard , de angst van de eigenaar weer omzetten in het verstouwen (wand het lukte niet) dus als je niet zeker bent van je zelf, breng hem naar een stal waar je het zelf met die trainer aan de slag kan.
Kan je nog zeggen ik heb hem zelf in gereden met hulp (van een ander) goed toch?

Ik bedoel ook dat je wel goede instructie moet krijgen, meerdere keren per week in de vorm van privéles, groepsles en een keer les in grondwerk. Maar als je je paard meteen wegbrengt en je krijgt hem beleerd terug, dan kun je een volgend eigen paard ook niet zelf beleren en dan zul je het ook nooit leren. Tuurlijk heb je goede begeleiding nodig en moet je niet teveel alleen willen doen, maar het hoeft echt niet mis te gaan!

MarliesV

Re: beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:53

Ik ga me verder er niet in mengen want er staan in dit topic voldoende goede en onderbouwde tips waar jullie wat mee kunnen.

Ik wil alleen 1 ding toevoegen aangezien mij opviel in je profiel datje niet altijd een cap draagt:

Zorg de eerste keren dat je er op gaat voor zowel een cap als een body protector!
Die cap hoor je zowiezo altijd op te hebben natuurlijk maar vooral bij een jong paard vind ik het echt een must.

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:51

Ik zou hem zelf niet wegbrengen naar een prof,
veel van die ''profs'' breken je paard, en daar krijg je alleen maar gezeik van.
Je kan beter hulp van iemand vragen die er ervaring mee heeft, en het lekker zelf doen.
Dan leer je zelf ook heel veel, en je pony krijgt vertrouwen in je. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:56

nenalisa schreef:
veel van die ''profs'' breken je paard, en daar krijg je alleen maar gezeik van.
Je kan beter hulp van iemand vragen die er ervaring mee heeft, en het lekker zelf doen.

Dan zit je gewoon bij de verkeerde ;) als je regelmatig gaat kijken. Kan zoiets meestal niet gebeuren. Een goede beleerder laat jou als eigenaar vaak ook rijden. Zodra hij het beginnentje heeft gemaakt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:17

Een prof breekt een paard niet, want dat kost die prof klanten en omzet :Y)

nenalisa schreef:

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:19

bijdehandje1 schreef:
Een prof breekt een paard niet, want dat kost die prof klanten en omzet :Y)

nenalisa schreef:

Maar toch gebeurd het vaak wel...
De eerste commercieële trainingsstal welke met rust en geduld op een eerlijke manier paarden inrijd mag je me komen aanwijzen :+

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:21

Hihi!
Dan moeten we samen maar een keer een doelloos blokje om. Dan kan ik je er wel een aantal aanwijzen :+

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:24

bijdehandje1 schreef:
Hihi!
Dan moeten we samen maar een keer een doelloos blokje om. Dan kan ik je er wel een aantal aanwijzen :+

I'll dare you :+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 23:36

Breng je paard weg of zoek goede hulp en denk niet na dat het 2x goed is gegaan met een ervaren iemand dat het allemaal wel gaat lukken want dat is niet zo ;)

hier in de buurt ook genoeg fijne stallen.
Op me stage zijn we nu ook bezig met paarden zadelmak maken en door rijden ( heb zelf ook mijn eigen paarden beleerd en meerdere paarden dus ruime ervaring!
ook hier word gewoon na het paard gekeken en of het paard er aan toe is enzz... hier word niks (dood moe) gelongeerd consuqent maar rechtvaardig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:01

kehdra schreef:
De eerste commercieële trainingsstal welke met rust en geduld op een eerlijke manier paarden inrijd mag je me komen aanwijzen :+

Een prof hoeft niet per definitie een trainings stal te zijn. Dit kan ook gewoon je instructrice zijn of stal genoot. Als ze maar veel ervaring hebben met jonge paarden en beleren

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:36

nenalisa schreef:
[/quote]

De eerste commercieële trainingsstal welke met rust en geduld op een eerlijke manier paarden inrijd mag je me komen aanwijzen :+[/quote]
ik zou zeggen kom gerust langs, ik wil graag dat ze de paarden zelf rijden en beleren ik doe het eerst voor hoe en waarom ik het zo doe, hou ze wel aan het lijntje desnoods aan de hand, ik daag ze uit het zelf te doen, waardoor er straks geen knoppen op zitten die ze niet begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 07:41

montyjansen schreef:
nenalisa schreef:

De eerste commercieële trainingsstal welke met rust en geduld op een eerlijke manier paarden inrijd mag je me komen aanwijzen :+[/quote]
ik zou zeggen kom gerust langs, ik wil graag dat ze de paarden zelf rijden en beleren ik doe het eerst voor hoe en waarom ik het zo doe, hou ze wel aan het lijntje desnoods aan de hand, ik daag ze uit het zelf te doen, waardoor er straks geen knoppen op zitten die ze niet begrijpen.[/quote]

Dat is imo de juiste manier. Dat de beleerder iig het eerste deel doet. En daarna de eigenaar(of iig de ruiter) er bij betrekt. Om ze op weg te helpen