Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
bijdehandje1 schreef:Nou zeg! Een klein beetje respect voor mensen die jonge paarden opleiden mag best![]()
Er wordt niet gezegd, dat jullie niet kunnen rijden. Maar inrijden en doorrijden is iets heel anders, dan gewoon rijden.Zarlina schreef:Oja nog 1 ding Julie mogen denken wat julie willen en mogen best denken dat we niet kunnen rijden enz maar 1 ding je moet niet denken dat die mooie 3.5 jaarige pony naar en een of andere mens gaat (A)
demo_love schreef:Hee,
Ik heb ook een jong paard, die ik ook het liefst zelf wilde beleren en daar ben ik nu met hulp van mijn instructeur ook mee bezig. Het gaat lang niet altijd soepel, en je moet wel op tegenslagen rekenen, maar met goede begeleiding kom je een heel eind. Als je het zelf kunt doen moet je het vooral doen vind ik. Je krijgt er een goede band door met je pony en je leert meteen alle streken kennen.
En als het dan over een paar jaar goed gaat en je gaat misschien zelfs wel knhs wedstrijden rijden kun je wel zeggen: ik heb hem zelf beleerd. Bovendien leer je nooit paarden beleren als je ze wegbrengt en weet je ook niet hoe een africhtingsstal met het paard omgaat. Voor hetzelfde geld draaien ze er meteen sporen in, je weet nooit van te voren hoe betrouwbaar ze zijn...
Mijn advies: zoek een goede instructeur (of je ouders als ze er veel verstand van hebben) en ga samen met hem/haar aan de slag. Je kunt altijd nog besluiten om je pony naar een africhtingsstal te sturen als het echt niet lukt.
montyjansen schreef:demo_love schreef:Hee,
Ik heb ook een jong paard, die ik ook het liefst zelf wilde beleren en daar ben ik nu met hulp van mijn instructeur ook mee bezig. Het gaat lang niet altijd soepel, en je moet wel op tegenslagen rekenen, maar met goede begeleiding kom je een heel eind. Als je het zelf kunt doen moet je het vooral doen vind ik. Je krijgt er een goede band door met je pony en je leert meteen alle streken kennen.
En als het dan over een paar jaar goed gaat en je gaat misschien zelfs wel knhs wedstrijden rijden kun je wel zeggen: ik heb hem zelf beleerd. Bovendien leer je nooit paarden beleren als je ze wegbrengt en weet je ook niet hoe een africhtingsstal met het paard omgaat. Voor hetzelfde geld draaien ze er meteen sporen in, je weet nooit van te voren hoe betrouwbaar ze zijn...
Mijn advies: zoek een goede instructeur (of je ouders als ze er veel verstand van hebben) en ga samen met hem/haar aan de slag. Je kunt altijd nog besluiten om je pony naar een africhtingsstal te sturen als het echt niet lukt.
Als je hem pas weg brengt als het niet lukt, kost het misschien een paar maanden langer, om het vertrouwen terug te krijgen van paard , de angst van de eigenaar weer omzetten in het verstouwen (wand het lukte niet) dus als je niet zeker bent van je zelf, breng hem naar een stal waar je het zelf met die trainer aan de slag kan.
Kan je nog zeggen ik heb hem zelf in gereden met hulp (van een ander) goed toch?
nenalisa schreef:Ik zou hem zelf niet wegbrengen naar een prof,
veel van die ''profs'' breken je paard, en daar krijg je alleen maar gezeik van.
Je kan beter hulp van iemand vragen die er ervaring mee heeft, en het lekker zelf doen.
Dan leer je zelf ook heel veel, en je pony krijgt vertrouwen in je.
als je regelmatig gaat kijken. Kan zoiets meestal niet gebeuren. Een goede beleerder laat jou als eigenaar vaak ook rijden. Zodra hij het beginnentje heeft gemaakt
veel van die ''profs'' breken je paard, en daar krijg je alleen maar gezeik van.
Je kan beter hulp van iemand vragen die er ervaring mee heeft, en het lekker zelf doen.
bijdehandje1 schreef:Een prof breekt een paard niet, want dat kost die prof klanten en omzet
kehdra schreef:Maar toch gebeurd het vaak wel...
De eerste commercieële trainingsstal welke met rust en geduld op een eerlijke manier paarden inrijd mag je me komen aanwijzen
nenalisa schreef:[/quote]Ik zou hem zelf niet wegbrengen naar een prof,
[/quote]montyjansen schreef:nenalisa schreef:Ik zou hem zelf niet wegbrengen naar een prof,
[/quote]