Rijden met sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:17

casperzot schreef:
Omdat ik nu eindelijk eens de tijd heb om te typen;

Er zijn verscheidene redenen waarom een spoor wordt aangebracht. Eén van de veel voorkomende is omdat het paard niet doorloopt. Veel ruiters zien dit als excuus en kopen, gebruiken een spoor. Echter is dit ook zonder sporen te verhelpen. Spijtig genoeg hebben veel ruiters geen zin om tijd te besteden aan een nuttige training, die het paard voorwaartser zou maken. Wanneer de ruiter bij dit geval vroegtijdig naar zijn spoor grijpt, zal het paard meer prikkels voelen wanneer de spoor de buik raakt, anders dan bij een normale kuitdruk, waarbij met heel weinig prikkels het paard al in beweging wordt gebracht. In mijn ogen is dat laatste aanzienlijk knapper om te zien, en fijner voor het paard. Wie vind jij beter rijden, een L1 ruiter die de proef perfect zonder sporen, of een L1 ruiter die haar proef doet mét sporen?

Zou je in dat geval denken, het staat mooier, dan kan ik daar geen respect voor op brengen. Sommige paarden hebben nog absoluut geen spoortje nodig. toch trekt men ze dan aan, waarom? 'Mensen, kijk mij nou, ík rij met sporen.' Verhoging van eigendunk. Waarom zou iemand jou hard aantikken als je ook reageert op een zachte aanraking? Precies, daar is geen reden voor.

Ik weet zeker dat ik nu de kippen over me heen krijg die wéér met het argument komen 'Het staat mooi'. Hopelijk hebben jullie nu iets beters.

Ben het helemaal met je eens. Trouwens, ik denk dat je met sporen het paard juist minder gevoelig maakt voor het been, niet?

Ikzelf ben gewoon allergisch voor sporen, mijn hartslag gaat gelijk omhoog als ik nog maar iemand met sporen zie rondlopen, en heel vaak worden ze gebruikt om koppige paarden te bestraffen. Ik vind trouwens dat veel mensen denken dat ze enkel keuze hebben tussen benen, zweep en sporen, terwijl er veel te weinig aangedreven wordt met de zit.

Ik vroeg me trouwens af of het in Nederland ook is als in België: hier moeten ze vanaf niveau A of niveau L verplicht sporen dragen bij wedstrijden. Vind ik gewoon een dwaas reglement, laat de mensen dan toch tenminste de keuze.

Vicky_88

Re: Rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:21

Carline, dit WAS vanaf de M1. Je mocht toen ook met dummies rijden. Nu zijn sporen niet meer verplicht en hoef je dus ook geen dummies te hebben

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:26

bijdehandje1 schreef:
Waarom vind je rijden met een zweep niet fijn, leg dat eens uit?

Er zijn idd wel ruiters die nogal moeilijk met een zweep overweg kunnen, ik ken zelfs iemand die niet kan slaan met haar linkerhand. Ik durf soms al dravend mijn zweep niet van hand veranderen. Maar ben wel meer voorstander van een zweep omdat je geen onbedoelde hulpen kan geven met een zweep, met sporen kan dat wel. Zo hoorde ik een westernlesgeefster die ook een arabiertje gehad had, maar ze vond die totaal niet geschikt voor western, omdat die zo hevig reageerden als je es per ongeluk met die scherpe sporen in hun buik prikte! En er zijn idd heel wat ruiters die met wiebelbenen en sporen rijden, dat vind ik echt not done.

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:28

Vicky_88 schreef:
Carline, dit WAS vanaf de M1. Je mocht toen ook met dummies rijden. Nu zijn sporen niet meer verplicht en hoef je dus ook geen dummies te hebben

Thx voor de info. Hoop dat wij domme Belgen binnenkort ook jullie voorbeeld volgen, helaas lopen wij op het vlak van paarden toch altijd een heel eind achter (vandaar dat ik het altijd fijn vind als één van mijn paarden naar Nederland verkocht wordt).

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 10:30

ik heb ook wel wat wiebelbenen maar prik m toch niet met mn spoor :n
maar er zijn er inderdaad veel te veel die dat wel doen.
En persoonlijk vind ik, als je niet met een zweep over weg kan, dan laat die sporen ook maar thuis :)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:34

Vicky_88 schreef:
Maar omdat je m niet tussen je benen klemt (tenminste, ik niet :') ) zou je het kunnen zien als verlenging van je hand

Dan wil ik niet weten wat jij met je handen doet.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:44

>;) :z

mn teugels en eventueel een zweep vasthouden... }:0

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:23

bijdehandje1 schreef:
Citaat:
Wie vind jij beter rijden, een L1 ruiter die de proef perfect zonder sporen, of een L1 ruiter die haar proef doet mét sporen?

L1 stelt nog niet zo heel veel voor, maar je hebt je zin er raar neergezet. Bij de L1 ruiter die mét sporen rijdt, mist het woord perfect om een goede vergelijking te maken. Verder maakt het niet uit of de proef perfect wordt gereden, maar gaat het om het rijden in het algemeen. Dus ook beenligging, enz.
Ik ben het met je eens, dat er genoeg ruiters zijn, die niet met sporen zouden moeten rijden.
Ik geloof verder ook niet, dat er ook maar iemand was in dit topic, die het serieus meende dat sporen alleen maar mooier staan :P

Ik vind het wel onfatsoenlijk, dat je anderen voor kip uitscheldt.
Is niet als scheldwoord bedoeld, wij noemen 'praatgrage' mensen vaak een kip, niet aanvallend bedoeld. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:51

M_erell schreef:
Jeetje, ga ergens anders zitten kletsen ofzo.

casperzot, ik ben het helemaal met je eens.

Hebben we het ergens over, is het nog niet goed... :+

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:53

Janine1990 schreef:
M_erell schreef:
Jeetje, ga ergens anders zitten kletsen ofzo.

casperzot, ik ben het helemaal met je eens.

Hebben we het ergens over, is het nog niet goed... :+

De discussie word nu weer iets leuker.. :D
Komt er trouwens nog een Boor-topic :')?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:54

Peuk schreef:
Doe normaal joh, bitch :Z

Ot;
Ik rijd wel met sporen, ik drijf met m'n kuiten en als die niet luistert naar m'n been krijgt ie een flinke prik, ik vind rijden met een zweep echt niet fijn. Meestal hebben ze het na een paar keer wel door trouwens, dus dan is de spoor niet meer nodig en gaat ie af ;)

Je hoeft niet te schelden hoor :)
Is ook niet de bedoeling op bokt, heb ik in dit topic ook nog nergens gedaan...

Maar wat je zegt klopt uiteraard wel...

Een paard dat niet naar je been luistert hoor je in mijn ogen niet aan te prikken, dat is zinloos... Zweepje erbij, tikje achter je kuit et voila, reactie.

Overigens ben ik het wat betreft zweep helemaal eens met bijdehandje, dat is ook waar ik een zweep voor gebruik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:55

DaisyDarling schreef:

Als jij 'm opent ;)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:56

Janine1990 schreef:
DaisyDarling schreef:

Als jij 'm opent ;)

Nee :+
Ik kan dt niet.. vorige keer vergat ik alle quotes enzo :o Ben nogal een lozer op topicmaak gebied :P

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:57

Tok tok tok :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:58

casperzot schreef:
Zou je in dat geval denken, het staat mooier, dan kan ik daar geen respect voor op brengen. Sommige paarden hebben nog absoluut geen spoortje nodig. toch trekt men ze dan aan, waarom? 'Mensen, kijk mij nou, ík rij met sporen.' Verhoging van eigendunk. Waarom zou iemand jou hard aantikken als je ook reageert op een zachte aanraking? Precies, daar is geen reden voor.

Ik weet zeker dat ik nu de kippen over me heen krijg die wéér met het argument komen 'Het staat mooi'. Hopelijk hebben jullie nu iets beters.

Omdat je er om vraagt: Het staat zo leuk <3

Enniewee, ik snap niet goed wat je met het laatste bedoelt...

Ik denk dat de meeste mensen die met onzin-antwoorden komen, wel weten wanneer een spoor te gebruiken en wanneer niet. Terwijl de indruk wordt gewekt dat die mensen het zouden willen verbergen dat ze overal een spoor voor gebruiken...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:05

Ik ben eigenlijk altijd te lui, om ze van mijn laarzen af te halen. Maar dat ze er aan zitten, betekent niet, dat ze constant worden gebruikt.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:05

Wat jammer dat er een paar mensen zo lopen te zieken in dit topic. Er is iemand die serieus iets wil vragen/ergens over discussiëren en jullie geven eerst heel lomp antwoord over dat ze niet goed zoekt en niet leest. En vervolgens zijn jullie gewoon dingen die niet on-topic zijn. Erg kinderachtig!
Dan denk ik bij mezelf: Je kan misschien maar beter niet zo goed zoeken en lezen, dan iemand zo bot afzeiken en een heel topic verzieken!!! Erg jammer!

PS: Wie de schoen past trekt hem aan!

Nu ontopic:
Ik wissel vaak het sporen dragen af. Mijn paardje is wel degelijk beter aan het been als ik sporen draag. Maar ik wil niet dat ze daaraan went. Het gaat nu ook steeds beter zonder!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:06

bijdehandje1 schreef:
Ik ben eigenlijk altijd te lui, om ze van mijn laarzen af te halen. Maar dat ze er aan zitten, betekent niet, dat ze constant worden gebruikt.

Ik heb ritsen in m'n laarzen, dus ik haal ze er altijd af.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:07

Sushilla88 schreef:
Wat jammer dat er een paar mensen zo lopen te zieken in dit topic. Er is iemand die serieus iets wil vragen/ergens over discussiëren en jullie geven eerst heel lomp antwoord over dat ze niet goed zoekt en niet leest. En vervolgens zijn jullie gewoon dingen die niet on-topic zijn. Erg kinderachtig!
Dan denk ik bij mezelf: Je kan misschien maar beter niet zo goed zoeken en lezen, dan iemand zo bot afzeiken en een heel topic verzieken!!! Erg jammer!

Nu ontopic:
Ik wissel vaak het sporen dragen af. Mijn paardje is wel degelijk beter aan het been als ik sporen draag. Maar ik wil niet dat ze daaraan went. Het gaat nu ook steeds beter zonder!

Past perfect!
Maarreuh... Ik heb ook nuttige reacties geplaatst :D

En, paard moet altijd goed aan het been zijn, met of zonder sporen... Wennen? Nee. Ze moeten gewoon leren TEN ALLE TIJDE aan het been te zijn.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:11

Sushilla88 schreef:

Nu ontopic:

Bedankt voor je zeer nuttige post.

Jij gebruikt ze dus op de verkeerde manier. Om je paard voorwaarts te rijden. Wat je nu doet is het zelfde als altijd met knopspoortjes rijden en ze 1 keer in de zoveel tijd op wedstrijd bv afwisselen met scherpen punten.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:19

Als mijn paard dus niet goed aan het been is, en met sporen wel dan rijd ik af en toe eens met sporen. Zodat ze dat leert. Het is dan ook natuurlijk niet zo dat ik continu met mijn sporen zit te prikken.

Maar er zijn wel meer dingen die anders gebruikt worden dan waar ze voor bedoeld zijn. Ach, als het werk dan werkt het. Ik mishandel m'n paard er niet mee. Als mijn paard er beter van gaat lopen, tja waarom niet? Correct gebruik natuurlijk!
En wat vind ik correct en wat niet:

Correct: Om je hulp te verfijnen/bij te zetten. (En dat is dus wat ik doe, want ik kan gelijk mijn hulp bij zetten wanneer ze niet aan het been is, en ik weet dat ze altijd aan het been zou moeten zijn, maar dat is ze niet, dat moet ze leren.)
Incorrect: Sporen gebruiken terwijl met geen stil been heeft en dus continu prikken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:20

Als je paard niet goed aan het been is, leert het dat op de manier die je nu gebruikt ook niet hoor... Je houdt jezelf een beetje voor de gek.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:24

Dat denk ik niet, want ik voel toch zeker zelf wel hoe mijn paard loopt. En ik merk ook wel wat mijn paard oppakt en wat niet. Dat kan hier niet vanaf bokt gelezen worden!
Maar goed, het is dan ook mijn mening.

Zo heb ik bij meer dingen een andere gebruiksaanwijzing dan gebruikelijk. Maar ik doe mijn paard er geen pijn mij en voor ons werkt het, wat is dan het probleem?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:33

Janine1990 schreef:
En, paard moet altijd goed aan het been zijn, met of zonder sporen... Wennen? Nee. Ze moeten gewoon leren TEN ALLE TIJDE aan het been te zijn.

Klopt, en een paard moet altijd een actief achterbeen hebben, goed in de halshouding lopen, juiste stelling, niet vastpakken op de binnenteugel, niet tegen de hand komen, ect, ect. Maar er is ook een weg naar deze ideale situatie toe....en dan is je paard dus nog even niet TEN ALLE TIJDEN aan het been of iets anders wat ik hierboven noemde.

Ik gebruik ook een spoor om mijn paard extra allert op mijn been te maken, of dat nu vooruit of opzij is. Een spoor verduidelijkt mijn been, zegt: kom op luisteren en als ik dat maar consequent doe zal het paard met steeds minder hulpen (dus minder spoor/been) gehoorzamen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:40

Ik gebruik mijn sporen om de hulpen te verfijnen. En mijn paard actief op mijn hulp te houden, dus ook als het paard niet actief genoeg is op mijn been krijg die een (prik) ( ben niet van plan dat als mijn paard nog hoger op komt ( is nu Z) om hem eerst gekneusde ribben te trappen of me been ergens op ze flank moet leggen omdat de rest van de (knopjes( bezet is....
Daarbij wissel ik het regelmatig af knop spoor lange spoor en geen spoor..