elke dag of om de dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

Re: elke dag of om de dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:24

Ik rijd gewoon iedere dag omdat anders mijn monster al helemaal niet meer te rijden is van de energie en wil die hij heeft. Ik doe wel 1 keer in de week longeren en 1 keer balkjes voor de afwisseling. En meestal na dressuur nog even lekker buiten uitcrossen. En ik heb 1 keer in de 2 weken les.

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:18

Ik rij 2 dagen en dan krijgt ze een dag rust. Tenminste, dat probeer ik. Het komt ook voor dat ik (door andere bezigheden of omstandigheden) 3 dagen achter elkaar rij of maar 1 dag rij en dan weer een dag rust. Maar nooit meer dan 3 dagen achter elkaar, dan is ze totaal niet meer gemotiveerd en kan ik net zo goed niet rijden.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:43

Ik denk dat het op zich niet uitmaakt.. als je maar afwisselt! Dus bijvoorbeeld maandag dressuur, dinsdag springen, woensdag vrij en dan donderdag weer dressuur en vrijdag buitenritje, zaterdag dressuur en zondag vrij? Hangt ook van de leeftijd van je paard af en wat je wilt bereiken met je paard..

Ikzelf rijd dressuur en mijn paard krijgt om de 2 dagen vrij of ontspanning, zoals een buitenritje. 1 keer in de week wil ik gaan springen voor de afwisseling.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:22

ik rij elke dag,maar ik wissel wel af. Wel meer dressuur dan iets anders, maar ook 1x in de week springen en 2x in de week buitenrijden. Ik rij hem elke dag omdat hij na een dag stilstaan zo heet is dat het niet leuk meer is om hem te rijden, dan is hij net een kanon

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:41

Je moet doen, wat het beste voor je paard is ;)

Ik rij 2 dagen 1 dag rust dan 3 dagen weer 1 dag rust.
1x per maand, springen. en 1x in de 2 maanden buitenritje.

annica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:10

Ik reed altijd iedere dag! En dan 1 dag in de week les.

liza1706

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:11

meestal elke dag,..!

kimfalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:22

Ik rij zelf vaak om de dag omdat ik meerdere pony's te rijden heb en dan lukt het niet om 2 op een dag te doen naast school. In het weekend rijd ik wel elke dag.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:49

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:04

Ik reed meestal 6/7 keer in de week. Nu heb ik een bijrijdster erbij en wordt ze waarschijnlijk 7 dagen in de week gereden. Af en toe wandelen of longeren. Ik rij ongeveer 2 tot 3 keer per maand in de bak.

xxDanielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 13:09

Ik vind dat dat per paard verschilt
Zo heeft het paard van mijn ouders elke dag eigenlijk beweging nodig. Omdat ik niet meer thuis woont en mijn zusje ook druk met school is is dat niet mogelijk.. Ze word elke dag wel gelongeerd en zoveel mogelijk gereden. Dat paard heeft het nodig.

Ik reed altijd op een stal en daar had ik een schema. Maar omdat ik sprong kon ik natuurlijk niet elke dag intensief springen. Bang om tijdens wedstrijden niet goed te functioneren. Meestal gaf ik haar 1 of 2 dagen in de week een rustdag. En trainde ik om de dag wel actief en de andere dag was of rust of longeren of half uurtje dressuur.

Je kan prima op een paard elke dag rijden, maar het ligt er maar net aan wat je van je paard wil.

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:45

ik rij ook 't liefste elke dag! *D
Hebben die beesten ook wat te doen:P

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:49

Ik rij mijn pony om de dag. Hij is 4 en sinds eind april onder het zadel, ik vind om de dag meer dan genoeg voor hem. Afwisselend in de bak en op buitenrit trouwens. Soms neem ik hem nog een dagje mee naast de fiets.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:52

Dat verschilt inderdaad per paard. Mijn bijrijdpaardje heeft een hekel aan longeren en wandelen! :+. En hij wordt wel iedere dag gereden, maar omdat de eigenaresse op een ander (hoger) niveau is dan dat ik ben, doet 'ie wel iedere dag iets anders. Hij mag van mij af en toe lekker los na het rijden. En we maken wel eens een bosritje, dus wat mij betreft genoeg afwisseling. Maar het ligt inderdaad aan het paardje. Als je een ontzettende heethoofd hebt, die zich na een dag stilstaan staat op te fokken wordt het rijden daarna er ook niet leuker op lijkt me. Ik ben wel voor afwisseling (behalve dus als meneer "Paard" er geen zin in heeft ;) )

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:16

ik rijd niet volgens een schema ofzo, de ene dag ga ik lekker dressuren, de andere dag heb ik meer zin in springen, dan weer een dagje longeren, dan weer een dagje VD-en, dan een buitenritje, dan een conditietraining, het is net hoe mijn, en zeker ook mijn paardje z'n bui is.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:35

Ik rijd 4/5 keer in de week gewoon wanneer ik kan. :)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 15:43

Hier wel 6 op 7 werken.. alleen niet telkens hetzelfde, we hebben 1x les, 1x wat cavaletti/mini-sprongetjes, een keer longeren, en de rest wordt er dressuur gereden, maar dan ook telkens zoveel mogelijk afwisselend. De ene keer doe ik wat meer drafwerk, de andere keer wat meer galop, ..
Als ik haar maar om de dag zou rijden heb ik een stuiterbal onder m'n kont :D

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:23

6 dagen in de week rijden, 2 x door mij en 4 x door de eigenaresse die er ook regelmatig mee naar het bos gaat. Volgens mij vindt ie het prima zo, soms lekker op buitenrit en in de bak werkt ie ook heel graag gelukkig, heb nog nooit gemerkt dat ie zich verveelde ofzo :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 16:36

Mijn paardos heeft elke maandag of vrij of longeren of heel kort buitenritje.
Op zaterdag en zondag rijd ik altijd dressuur (heb ook geregeld op zon les)
Dins tot en met vrijdag is nooit hetzelfde. Meestal 1x buiten rijden, en de rest
dressuur tenzij ik mijn dag niet heb en ga wandelen. Als iemand aan het springen
is doe ik wel een paar sprongetjes mee meestal.

Toch wel veel rijden in de bak als ik erover na denk }:0 }:0

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:56

Het ligt bij mij vooral aan de hoeveelheid tijd die ik heb, zit met een buitenbak en geen optimale verlichting, en dan ligt het eraan hoelaat ik uit school, hoeveel huiswerk etc.
Maar het ideale is voor mij 2 dagen achter elkaar dressuur, dan een dag rust/buiterit/longeren, en daarna weer dressuur en dat zo ongeveer om de dag. Wel merk ik als ik les heb gehad, het dan beter gaat direct de dag daarna om zelf te rijden.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 09:57

Dat is voor ieder paard verschillend! Het is inderdaad gewoon een beetje zoeken naar waar jou paard het beste op reageert.

Ik reed mijn paard eerst 6 keer in de week (afwisselend met dressuur en springen) Maar op een gegeven moment merkte ik dat dat iets te veel van het goede was. Dus toen gingen we over op 2 rustdagen in de week (woensdag en zaterdag) en dat hield in stapmolen, wei of lekker buiten wandelen. Laatst merkte ik dat het wat meer kon dus nu heeft ze op woensdag echt vrij (wei, molen/wandelen) en op zaterdag longeren met bijzet en dit werkt het beste. Ik wissel het rijden veel af met springen, dressuur, crosstrainingen, buitenritten en wedstrijden.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:39

Ligt aan het paard. Bij het ene paard word/is hij het fijnste als je hem elke dag rijdt, en
bij de ander merk je dat elke dag teveel is. Vooral bij de jonge paarden, (die rijd ik overigens
ook niet elke dag. :n )

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:22

mijn jonge ruin van 3,5 rijd ik 2a3x in de week verschilt nog wel eens
om de dag
1 dag voor loslongeren of freestylen
hij komt wel 5 dagen 30-45min in de stapmolen

maandag rijden 30min
dinsdags vrij
woensdag lessen 30-45min
(soms donderdag rijden 30min -- dan heeft ie vrijdags vrij )
vrijdag rijden 30 min of longeren
zaterdag rijden 30min of longeren
zondags vrij

ferropaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:13

ik probeer 3 dagen rijden 1 dag vrij maar kan ook dat het 5 dagen rijden wordt en 2 dagen vrij.
als ik rijd is het wel dressuur en heel afentoe een sprongetje of buitenritje.
soms merk ik dat hij even een dagje rust nodig heeft. dat geeft je paard zelf wel aan denk ik!

burggraafxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 15:19

Ik rijd meestal elke dag en dan krijgt mn paard 1dag in de week vrij.
Eerst stond ik op een stal waar ze elke dag op het land liep, toen was dat niet nodig.. nu staat ze op een stal waar ze alleen maar binne staat en ze kan niet in de stapmolen.. en mag niet elke x los in de bak. ik heb nu afgesproken dat ze 1x in de week lekker een uurtje los in de bak mag, maar ik wil wel weer naar een stal waat ze ook lekker in de wei kan!
maar net zoals je zegt.... "voor ons" het licht er natuurlijk aan hoe jij en je paard in elkaar steken!
suc6 er mee