Ook een "buiten rij" probleem, maar dan anders.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 14:18

Probleem is dat ik haar niet uitgeraasd krijg.. Al zit ik er 4 uur op.. Het maakt haar niet uit, ze gaat wel door..
Dat is het grootste probleem, ik krijg haar niet moe.. Ik kom zelfs niet eens in de buurt, ze blijft weg sprinten. Echt vervelend.

Voor mij is buitenrijden voor de lol.. Maar nu ben ik altijd maar in "gevecht" en ben ik elke keer weer blij als we weer "heel" thuis zijn. Weinig lol dus..

@ninajojo: Ze doet dit alleen met buitenrijden puur uit blij heid. Sorry, maar het is gewoon niet mijn manier. Dat kan toch :) Ik ga niet iets doen waar ik niet achter sta want met zo'n houding zal het toch niet lukken. Wel bedankt voor het mee denken :)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:21

Nessah schreef:
Probleem is dat ik haar niet uitgeraasd krijg.. Al zit ik er 4 uur op.. Het maakt haar niet uit, ze gaat wel door..

De eerste dag heb je een gevecht, de tweede dag is het allemaal al een stuk minder leuk maar ga je nog steeds wel wat hard en de derde dag herken je je paard niet meer. Dat was tenminste bij ons het geval. En daar hadden we daarna ongeveer de hele zomer plezier van.

NiKip

Re: Ook een "buiten rij" probleem, maar dan anders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:22

Ik snap je ;)
Ieder zijn eigen ding. Nog heel veel succes!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 14:22

Hmm, :) Nou ik ga morgen eens alle tips uit het topic naast elkaar leggen en bespreken met mensen van stal wat ik het beste kan doen :)

@ninajojo: Bedankt :)

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:23

zet 'm op. Ik hoop dat jullie er uit komen saampjes, en weer gewoon lekker naar buiten kunnen.

*edit*
trouwens...ik lees dat ze dit dus altijd al heeft gedaan? En bij de vorige eigenaren nooit echt naar buiten ging?
Als ze in de bak en op wedstrijd namelijk zo braaf is, dan is mijns inziens een dominatie probleem niet echt aan de orde.
Heb je 't idee dat ze bang is, en dus vlucht? Of dat ze het zoooo leuk vind dat ze alleen maar heeeeel hard wil crossen?
Als je dat weet, dan zou ik daarmee aan de slag. Psychologie, dus, in plaats praktijk gerichte oplos middelen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 14:26

Het is een heerlijk dier verder hoor.. Op wedstrijd ook echt een topper. Klinkt nu net als een gevaarlijk paard,terwijl ze echt een top karakter heeft.
Maar met buitenrijden is ze gewoon heel enthousiast.

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga er wat mee doen :)

labratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:29

Jeetje, ik schrik wel van alle (goed bedoelde) adviezen zeg. Scherpe bitten, slof, schoppen, slaan tussen de oren?? ;(

Ten eerste lees ik dat je paard het erf niet af wil. Weet je wat hiervan de reden zou kunnen zijn? Is je paard niet gewoon doodsbang om het erf te verlaten? Weg bij zijn vertrouwde omgeving/maatjes?
Je zegt dat jullie band goed is, dit zou i.m.o. betekenen dat je paard jou vertrouwd en als leider ziet en daardoor overal zal volgen.
Misschien is het een idee om eens te kijken (aan de hand) tot welke afstand je kunt gaan vanaf stal totdat hij stil gaat staan, op dat punt vind hij het spannend worden misschien? Je kunt het vervolgens opbouwen door naar dat punt te lopen en dan weer terug. Dit ga je herhalen en kun je proberen steeds een paar stappen verder te komen. Pas als hij je volkomen vertrouwd en volgt lijkt het me verantwoord buiten te gaan rijden. Grondwerk kan jullie hier ook echt bij helpen. (ik zag dat dat al eerder gezegd is)

Op de eerste foto zie ik eerder een angstig paard met vluchtgedrag, dan eentje die het naar zijn zin heeft en zin heeft om 'een stukkie te rennen'... succes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:35

Ik heb alles heel globaal en snel even doorgelezen, maar ik denk dat je dit paard om moet vormen. Ze associeert buiten rijden blijkbaar met scheuren en hard en dat moet omgevormd worden naar gehoorzaamheid. Misschien op de trailer naar het strand en daar dressuur gaan rijden als dat nog enigszins mogelijk is, of longeren aan de bijzet en zo eerst dressuurmatig aan het werk zetten zonder iemand erop, totdat dit normaal voor haar is. Zo uitbouwen tot ze weet dat er gewoon gewerkt moet worden en dan er eens op aan de longe (zonder bijzet natuurlijk). Een paard is een gewoontedier, dus je moet de slechte gewoonte afleren en de gewenste reatie aanleren, zodat dat de nieuwe gewoonte wordt (makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het). Hoe dan ook; veel succes en wees voorzichtig.

En vooral niet slaan, slofteugels en scherpe bitten eraan als je erop zit e.d. Ik denk dat de knevel en de martingaal prima is. ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:36

ik heb ook een volbloed en als ik de galopbaan op ga heb ik 1 op 2 gegarandeerd miserie, ze gaat dribbelen, springt van links naar rechts wipt vooraan omhoog als ze niet naar voren mag tot steigeren toe, waarna ze als ze in haar goeie is, nog een knalbok achterna geeft dat je wel moet vliegen. Zonder thiedemann of slof houdt ik haar niet meer, ze breekt links of rechts uit, gaat op het bit hangen totdat ze teugel heeft, slaat haar hoofd omhoog en is weg. ik heb ook een dunner en een pessoabit geprobeerd, maar geen van beide hielp.

in de bak (binnen en buiten),op wandeling en verplaatsing is ze super braaf, verkoopt de minste miserie van allemaal. gebruik dan zelfs nooit een hulpteugel. Alleen thuis weet ze dat er op de galopbaan geknald kan worden. 't enige wat bij mij helpt is in stelling zette en van zodra ze vooraan omhoog komt omtrekken en been bij, ze moeten vooruit blijven.
Een nekband (of je martingaal) vasthouden voorkomt dat je handen te hoog gaan. verder geeft een thiedemann je echt meer controle tov een martingaal
Laten lopen is echt geen optie. De mijne zal na 1km voluit gemakkelijker terug te nemen zijn, want ze heeft haar zin gehad, maar zal even snel weer de benen nemen als ze de kans krijgt en die creëet ze zelf wel. Als je ze wil laten lopen tot ze zelf wil stoppen, dan kan je lang doorgaan. Zelfs na 3km voluit zal ze nog na elke bocht zelf versnellen. ook al zakt het tempo bij het ingaan van elke bocht elke keer meer dan ze terug versnelt :D maar opgeven staat niet in haar woordenboek

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:12

Elk paard is moe te krijgen... Maar als je dat niet wilt.. Dan weet ik het ook niet.. Ben bang dat je het nooit goed gaat krijgen..

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:22

ZusJacobs schreef:
Elk paard is moe te krijgen... Maar als je dat niet wilt.. Dan weet ik het ook niet.. Ben bang dat je het nooit goed gaat krijgen..

Elk paard is moe te krijgen maar niet elk paard geeft dan ook op..... De hete paarden kan je echt niet "moe" rijden, geloof dat nou maar. Of je moet er waarschijnlijk 3 dagen 24 uur op gaan zitten maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.

@TS misschien kan je eens op vakantie gaan met je paard. Heeft een stal genootje van mij wel eens gedaan op de veluwe. Dan lijkt het mij dat ze uiteindelijk wel een keer rustiger gaat worden. Moet je alleen de eerste dagen veilig door komen. Ik zou denk ik luisteren naar de mensen met ervaring met volbloeden/renpaarden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:31

idd je kan een bloedpaard ook moe rijden MAAR dit wil nog niet zeggen dat ze opgeven, eentje met karakter loopt totdat die er bij neervalt

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:09

Tja paard wil niet luisteren dan maar voelen is mijn mening.. Maar dat wil ts niet.. Succes, heb je wel nodig..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 18:11

@labratje: Op de 1e foto zit ik haar nogal tegen omdat ik het niet voelde aankomen. Dus logisch dat ze dat niet prettig vindt. In haar eentje naar buiten vind ze inderdaad niet leuk. Maar dat doe ik dus nooit haast en als ik het doe ga ik met de trailer.
@ZusJacobs: Dan heb je waarschijnlijk nog nooit op een echt heet paard gezeten met top conditie.. Die geven niet op en rennen zich eerder dood. Ik heb een top dier hoor, het is puur met buitenrijden en niet op wedstrijd. Ik ga mijn paard niets laten voelen, het hoort ontspanning te zijn.. Ga mijn paard niet er doorheen slaan.. Het is maar voor erbij.
@muc: Ik ga elk jaar op vakantie met een stalgenootje.. Weekje strand. Maar dan ga ik wel met dikke handschoenen en martingaal. Op het strand vind ik het aan de kletter gaan ook niet zo heel erg.. Maar in het bos of op de ruiterpaden wel.. Daar kan zoveel fout gaan. Maar na een week alleen maar buitenrijden ( 2 keer per dag) is ze dus nog zo.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:18

ZusJacobs schreef:
Tja paard wil niet luisteren dan maar voelen is mijn mening.. Maar dat wil ts niet.. Succes, heb je wel nodig..

Er zijn toch zat andere manieren om een paard te laten luisteren dan hem kapot te slaan?
Het is helemaal niet verstandig om zo'n sensibel paard te gaan slaan. Vaak bereik je daar niets mee alleen maar afstand....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:19

Nessah schreef:
Sorry, ik ben niet duidelijk.. Ik bedoel als ik haar op een volte heb en ik voel dat ze weer rustiger is en ik maak de volte groter ( om daarna weer rechtuit te gaan) steigert ( of springt ze met 4 benen) ze en vliegt er weer vandoor.. Dit heb ik namelijk de vorige keer op het strand gedaan.. Elke keer direct weer op de volte en dan ging het na een stuk of 30 keer de lol er voor mij wel weer af. ( en paardje maar de oren naar voren en blijven dribbelen.. :Y) )

Er naast lopen durf ik écht niet. Ik zou niet weten wat ze doet, maar ik weet wel dat als ik haar niet hou ik haar kwijt ben.

Hierbij geef je aan wat werkt. Alleen wil je daarna te snel. (wat ik me ook wel kan voorstellen, aangezien het op wedstrijd wel goed gaat)
Ik blijf dus bij mijn eerdere advies ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 20:08

minkie schreef:
ZusJacobs schreef:

Er zijn toch zat andere manieren om een paard te laten luisteren dan hem kapot te slaan?
Het is helemaal niet verstandig om zo'n sensibel paard te gaan slaan. Vaak bereik je daar niets mee alleen maar afstand....

Inderdaad :) Slaan en schoppen doe ik niet.. Bij dit paard is dat ook helemaal niet slim. Het is een heel sensibel paardje en heb geen zin om haar bang te maken zodat ik kan buiten rijden. Nee bedankt :)

@superwoman: Haha, toen ik het typte dacht ik precies hetzelfde :)

peter1visser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:09

De vorige eigenaar (Carmen) is vaak genoeg naar buiten geweest met Velvet en ook alleen. Heeft nooit last gehad met haar en ook niet om het erf af te gaan. Vindt het jammer dat je meld: "Als ik het goed begrepen heb is ze bij vorige eigenaren niet echt naar buiten geweest." Heb je dus niet goed begrepen !
Toen je Velvet net had, kon je toch ook alles met haar doen (strand, bos, enz.) en ging ze er niet vandoor en had je veel plezier. Denk dat je aan je vertrouwen moet werken, dat is je 1e prio. Het is een super paard die heel veel in haar mars heeft. Laat zien dat jij de baas bent en niet andersom. Succes.
Nessah schreef:
Hallo,

Ik zag hier al wat topics over, maar toch van hele andere mate dan van mijn paard. Vandaar dat ik toch dit topic open.

Allereerst, mijn paard is écht super verkeersmak. Kijkt niet op of om van de grootste vrachtwagens,sirenes,blaffende honden,vuurwerk etc..

Máár.. ik heb 2 problemen.

1e probleem is.. Ik kan nooit lekker in mijn eentje een blokje om buiten met mijn paard. Puur omdat ik haar niet van het erf krijg zonder ander paard erbij. Wat ik ook doe.. Ze doet het niet ( lees: Blijf ik been geven dan steigert ze kaars recht).

2e probleem is.. Als ik met iemand anders naar buiten ga ( met kneveltrensje en martingaal) dan is ze op een ruiterpad niet te houden ( lees: uit het niets schiet ze naar voren,haalt iedereen in en knalt er keihard met oren naar voren vandoor.. Helemaal geen rem meer) en op het strand of echte open plekken is ze zelfs echt gevaarlijk aan het worden. ( lees: gaat aan de kletter en als ik haar tegen houd staat ze echt kaarsrecht overeind en bij de landing knalt ze er weer loeihard vandoor).

Echt een ongecontroleerd projectiel..

Nou vind ik het nogal jammer, want ik hou er van om af en toe lekker naar buiten te gaan. Als ik het goed begrepen heb is ze bij vorige eigenaren niet echt naar buiten geweest. ( Oja, bij sgw wedstrijden heb ik hier geen last van)

Dingen die ik al gedaan heb:
* Strenger bitje erin. ( gaat ze alleen maar kaarsrecht overeind, pikt ze echt niet)
* met een super sloom paard ervoor ( haalt ze gewoon in)
* voorop met de buitenrit ( gaat ze in haar 1tje ervandoor.)
* Maar klein stukje op het ruiterpad en als ze na een paar passen nog braaf is belonen en terug gaan. ( reactie ze draaide zich om en ging alsnog).
* Alleen naar buiten gaan, met trailer naar het strand of met behulp van iemand het erf af. Ook met iemand die er naast blijft gedaan. ( ze blijft hetzelfde doen)

Het is niet uit angst.. Echt waar niet.. Ze gaat vlakbij het strand,open stuk,ruiterpad of bos al héél erg dribbelen en stuiteren met de oren naar voren. ( wat ik niet erg vind, dat is gewoon hoe ze is.. Dat hete heeft ze, maar dan heb ik nog wel de controle)
Ook als ik haar even laat gaan ( dus op mijn teken) dan is er geen verbetering want ze blijft gaan.

Ze is gewoon erg enthousiast, maar zo vind ik buitenrijden niet meer leuk. Heeft misschien iemand een tip? Want ik vind het héél jammer.. Ik wil gewoon controle hebben. Dat galopperen doet ze maar lekker als ze in het land staat ( lees: de hele dag)

In de bak is het een perfect paard, op wedstrijd ( ook sgw) ook. Slof ga ik niet proberen omdat ze erg hoog kan steigeren.

Als niemand een tip heeft graag! Sja dan maar niet meer buitenrijden. :n

Groetjes, Agnes.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 17:43

@peter1visser: Sorry, ik wist het even niet meer.. Dacht dat jullie niet veel op buitenrit gingen maar dan heb ik mij vergist :)
Op straat kan ik nog steeds braaf met haar rijden maar het gaat mis op een open vlakte. Maar heb veel zinnige tips hier gehad waar ik zeker wat mee ga doen. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:54

wat ik je toch kan aanraden is om voorlopig alleen maar te stappen buiten.
en ze moet leren om open vlaktes niet meteen te associeren met lekker rennen.

doe dan op/naast de straat je drafjes en de open vlaktes zijn voortaan stapgebieden.
mijn pony had er op een gegeven moment ook een handje van, logisch ,elk open stuk zei ik "toe maar"en vlogen we er vandoor.
na enige tijd begon hij ook van te voren te dribbelen en als ik stapen wilde blijven dan werd hij helemaal vervelend.
paarden zijn slim hoor :P

niet meer sneller dan stappen dus tot ze echt leert dat dat de bedoeling is!
maak er gerust een paar maanden voor vrij en pas tegen de tijd dat je cht aan een lange teugel buiten rond kunt sjokken vraag je weer een drafje en ga je vanuit die draf ook schakelen.

wil ze wel van het erf af met iemand erbij op de fiets?

dat ze niet weg wil alleen kan te maken hebben met het feit dat buitenrijden misschien voor haar ook niet leuk is....jullie hebben steeds strijd en kan me voorstellen dat het paard er dan ook geen zin meer in heeft.
bij mijn dier dus hetzelfde verhaal, stond ook stil op de erfscheiding omdat hij totaal geen zin meer er in had.

toen stappen buiten leuk en ontspannend was en het harde werken alleen in de bak was kreeg hij ook weer zin om eruit te gaan.

nogmaals,terug naar het begin en dan lukt het vast wel