vechten tegen druk bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:34

quarterH schreef:
iemand met een lastige 3 jarige zeggen hem nog een jaar weg te zetten is imo veel gevaarlijker.
dan is ie nog sterker, mentaal en lichamelijk waardoor het dan nog moeilijker wordt.

uiteraard moet het wel goed gedaan worden nu anders krijg je hetzelfde effect.

dat ligt er maar aan, het maakt MIJ in principe niet uit of ze sterker worden, mentaal ook volwassener, en tevens evenwichtiger. Sterker nog, ik maak ze liever vanaf de grond nog sterker voordat ik opstap. Zomaar even erop springen is er niet bij, liever dat ze alles, maar dan ook alles vanaf de grond gewend zijn. Opstappen stelt dan meestal niet meer veel voor.

quarterH

Re: vechten tegen druk bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:37

dat laatste klopt, dat bedoel ik met 'moet wel goed gedaan worden'.
maar dat kan ook als 2 of 3 jarige gebeuren. voordeel is dat ze dan mentaal minder sterk zijn in de zin van vechten. ze zijn eerder geneigd te accepteren wat je vraagt als ze jonger zijn. en als ze willen vechten zijn ze lichamelijk minder sterk.
zo bedoel ik het.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:38

dat gezeur en gezeik met jwe rijd je paard naar de klote door met 3 jaar erop te gaan ziten kom me behoorlijk de neus uit :D
dan moet je je kinderen ook niet op een sport zetten dan is niks goed voor een jong leven.
het is niet de ruiter zijn gewicht die een paard kaopt maakt maar de onkunde van de persoon zelf en dan maakt het niet uit of ze nu 2 of 8 zijn.

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:44

Goed gedaan is er meestal weinig vechten aan, ook bij 4jarigen niet. Ik persoonlijk rij niets voor het 4e jaar aan.

IN het geval van de TS (de leeftijd buiten beschouwing latend verder) lijkt me professionele hulp wel gewenst. Paard heeft inmiddels al een nare eerste ervaring, bijzetten gaat dat niet verhelpen verder.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 23:46

dat laatste deel over TS klopt.
eerste deel: vechten tijden inrijden zelf niet nee. maar als je verder de training in gaat kom je altijd een moment tegen dat een paard voor het eerst 'nee' zegt.
en dat is makkelijker te veranderen in een 'ok ik doe wel netjes wat je zegt' bij een 3 jarige dan bij een 5 jarige.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 06:26

quarterH schreef:
dat laatste deel over TS klopt.
eerste deel: vechten tijden inrijden zelf niet nee. maar als je verder de training in gaat kom je altijd een moment tegen dat een paard voor het eerst 'nee' zegt.
en dat is makkelijker te veranderen in een 'ok ik doe wel netjes wat je zegt' bij een 3 jarige dan bij een 5 jarige.

Onzin. ;) als het met die 5jarige nog niet tot in den treure geprobeerd is, reageert ie net zo makkelijk, misschien zelfs makkelijker dan die 3 jarige.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 06:47

Gewoon opnieuw beginnen, enkele longe, dubbele longe, lange teugel en dan pas rijden. Kunt u wel aan de hand lopen met hoofdstel?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 07:55

Toen ik begon met mijn 3 jarige om een beetje te longeren , ook eerst zonder bit en na een aantal maanden het bit er in deed, was het ook een heel drama voor haar, ik heb het bit terug in de kast gegooid en ben verder bit loos gegaan, nu is 6 en accepteert het bit prima, neem gewoon de tijd , hang het er af en toe in om te kijken wat ze er dan van vind, maar laat haar eerst eens uit wisselen, wat wil je nu al met bit , je ben helemaal nog niet aan verfijning toe, dat duurt nog wel even denk ik, ga eerst eens aan een goeie basis werken.
Het paard verteld jou dat het bit niet fijn is, waarom wil je dat er dan perse nu al in, dat komt vanzelf wel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 09:04

En ik ben voor pauzes tijdens het inrijden/zadelmak maken.
Het paard moet er over na kunnen denken en het verwerken.

Mijn advies: Nog 1 keer longeren en goed afsluiten zodat je paard een goede/prettige ervaring heeft. En zet haar dan weg totdat je tijd/geld/zin hebt om verder te gaan.
En ook dan momenten van rust inbouwen zodat ze kan nadenken en verwerken.
En dat bevalt ons het beste, ongeacht de leeftijd.
Nu heb ik er eentje staan dat is nog zo'n puppy qua bouw en gedrag, die heeft nog een jaar groeipauze gekregen. (kent wel dekens, beenbeschermers, hoofdstel en zadel, maar longeren niet, geen ruiter erop niets)

En nu ben ik helemaal geen voorstander van longeren, ik vind het een te grote belasting voor een paard. Maar dat is mijn mening, geen feit, en ik heb er weinig verstand van :D

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 12:17

veeel rustiger aan. zeker nu ongeveer alles niet helemaal goed is gegaan lijkt het me helemaal moeilijk om het vertrouwen weer goed te krijgen. Vervelendd van de scheiding, goed dat je iemand voor je paard heb gezocht, maar moeilijker voor het paard met 2 mensen. en ik denk dat je de verkeerde persoon hebt. ik zou (omdat het heel makkelijk is om een pony met inrijden te verpesten) hulp inroepen van mensen met ervaring met 'probleempaarden' zo voorkom je dat het een echt probleem word.

succes!!

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:16

[;)[/quote]

ik heb het goed gelezen meerdere keren zelfs ;)
maar zoals al gezegd heeft ze geen last van haar tanden dan?
een 3 jarige behoort 2 x per jaar door een tandarts te worden nagekeken.[/quote]

Ze is nog niet bij de tandarts geweest, maar ik zal nu wel een afspraak gaan maken nadat meerdere mensen hier erop wijzen dat daar een probleem kan zitten, en ik wil alles uitsluiten.

lisanne_vic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:18

ik zou gewoon door gaan met longeren met bit tot je druk mag nemen met longeren
verder zou ik het ook niet weten

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:19

quarterH schreef:
het is een 3 jarig. dat betekend de perfecte tijd en leeftijd om te gaan leren. betekend ook dat ze druk zullen accepteren maar dan moet je wel duidelijk zijn en niet toegeven. dan win je dat op die leeftijd altijd en als het goed is heeft ze een les voor het leven geleerd.

ik zou idd eerst even voor de zekerheid checken of de rug en mond in orde zijn. laten we daar even vanuit gaan.
begin eerst met wat wij noemen 'sacking out'. dit paard is veel te onervaren en schichtig volgens mij.
met sacking out bedoel ik een soort van schriktraining maar dan gericht op rijden.
begin bv met van die dunnen plastig zakjes aan het zadel te knopen bij het longeren. of zakjes zand ter hoogte waar je benen ongeveer hanger. of blikjes met iets erin voor geluid.
en dan rustig longeren.
ja, ze zullen eerst wat rennen. maar al snel snappen ze dat wegrennen geen zin heeft en er eigenlijk helemaal niks aan de hand is. so stomp je ze af voor nieuwe rare dingen.
ook met het hangen. ga niet voorzichting hangen maar juist ook eens wat ruwer, handen tijdens hangen overal, op kont op nek, andere kant, beetje 'bouncen' in de beugels. aan beide kanten. iedere dag een beetje meer zodat ze ook daarvan leert dat het niet erg is.
als je gaat opstappen ook dat veel oefenen. ook eens je voet op zn kont laten vallen bv, kan ook eens gebeuren moeten ze allemaal kunnen hebben.

mbt het bit.
dit moet ze eerst accepteren. wat doet ze bij druk naar 1 kant? dus aan 1 teuegel naar achter trekken, geeft ze na? dat oefenen beide kanten, gewoon vanaf de grond. dan ook beide kanten druk.
en idd eerst uitbinden aan bit ed. ze moet het in dit geval echt accepteren voor je er helemaal en los op gaat.

spirit horses wordt hier genoemt, is niet mijn voorkeur omdat zij op een aparte (boomloos-bitloos-niet rijden op benen of druk) werken en je daarme met de paard het probleem uit de weg gaat ipv gaat oplossen.
ze is jong genoeg dat je dit nu goed kunt doorzetten. succes.

Sorry ja heb je bericht gelezen, en mij lijkt dit zeker een goed idee, zeker omdat zei erg snel schrikt en onder de indruk is lijkt me dit een goed idee.
Bitloos werken ben ik niet van plan inderdaad dus zal dan ook niet naar spirit horses gaan.
Bedankt voor je antwoordt! EN zal hier zeker iets mee gaan doen.
Wbt druk naar 1 kant, ze geeft wel na, maar bij teveel dan gaat ze gelijk in protest en de lucht in / zich omdraaien etc..

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:21

Heb niet het hele topic gelezen maar ben het helemaal met je eens, mijn paard is net een maand onder de man en het is ook zo gegaan.
Ook vind ik het een beetje raar dat je er niet op uit bent om met het bit te longeren maar wel met bit te rijden. Ik denk dat je je paard de kans moet geven om het bit te leren kennen voor je er op stapt, ook de druk anders is dit weer iets nieuws voor je paard en er komt al iemand op hem zitten wat voor veel paarden toch wel paniek of onzekerheid meebrengt. ALs je hem al nageeftlijk hebt voor je er opstapt is het ook veel ontspannender rijden.

Veel succes[/quote]

Omdat aan het bit longeren ze vaker ' uitbreken' en dan krijgen ze een gigantische ruk aan het bit en dat wil ik niet!

ozzyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 18:24

FaberSmid schreef:
Gewoon opnieuw beginnen, enkele longe, dubbele longe, lange teugel en dan pas rijden. Kunt u wel aan de hand lopen met hoofdstel?

ja met longe aan het hoofdstel loopt ze gewoon mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 18:35

ozzyke schreef:
Bitloos werken ben ik niet van plan inderdaad dus zal dan ook niet naar spirit horses gaan.

En toch zou je er verstandig aan doen om wèl bitloos te gaan inrijden.
Je paard is nog maar 3 jaar (sowieso te jong om mee te gaan rijden, maar dat terzijde) en is volop aan 't wisselen.
Lees het volgende eens:

Citaat:
Wisselen
Een paard wisselt tussen zijn derde en zesde jaar zijn melkgebit in voor het blijvende gebit; dit wisselen gaat van voren naar achteren. Langzaam maar zeker lossen de wortels van de melktanden en -kiezen op bij het doorkomen van de nieuwe. Soms blijven die melkkiezen als "doppen" op de nieuwe zitten. Dat geeft een paard overlast.
Rond 2-jarige leeftijd beginnen de wortels van de permanente derde en vierde premolaren zich te ontwikkelen en begint het bot van de onderkaak zich aan 't hervormen en bereidt zich voor op de tandverlenging. Het bot over deze wortels is vrij dun en de wortels kunnen gemakkelijk worden beschadigd. Tijdens het ontwikkelen van de wortels kunnen tevens bulten ontstaan, voelbaar als bobbels onder de kaak, ook wel eruption bumps genoemd. Dit maakt het hele gebied in de onderkaak enorm gevoelig.
Permanente, volwassen tanden beginnen de tijdelijke melktanden te vervangen wanneer het paard ongeveer 2,5 jaar is. De twee binnenste snijtanden (nrs. 1) zijn volledig doorgekomen op de leeftijd van 3 jaar. De tweede set binnenste snijtanden (nrs. 2) verschijnt bij circa 3,5 jaar en is volledig doorgekomen op 4-jarige leeftijd.
De hoeksnijtanden (nrs. 3) komen door op de leeftijd van 4,5 jaar en zijn volledig doorgekomen bij 5 jaar.
Hengsten, ruinen en soms ook merries ontwikkelen rond hun vierde en vijfde jaar in iedere kaakhelft (zowel boven als onder) de vier haaktanden (nrs. 4), ook wel de hengsten- of ruinentanden genoemd. Het doorkomen van die hengstentanden kan net zo pijnlijk zijn als het doorkomen van de eerste tandjes bij baby's. Soms blijven ze steken onder het tandvlees, wat zelfs voor ontstekingen kan zorgen en zal het gespannen vlees door een dierenarts moeten worden opengesneden.
Wanneer het paard goed en wel 5 jaar is, heeft het een volledig gebit met 36 tot 40 permanente elementen (de 40 zijn inclusief de 4 hengstentanden).

Deze hele wisselperiode maakt een jong paard behoorlijk overgevoelig in zijn mond. Naast het wisselen op zich, gebeurt er namelijk nog meer in de jonge paardenmond. Bij veel jonge paarden zie je dat het rooster gaat hangen, waardoor het in hebben en vooral ook het inwerken van een bit erg pijnlijk is. Daarnaast hebben jonge paarden tijdens het wisselen vrijwel altijd scherpe haken op de kiezen; dit ontstaat omdat de boven- en onderkiezen die op elkaar staan en elkaar in evenwicht houden, niet tegelijkertijd gewisseld worden. In feite is de mond constant in beweging, waarbij de kiezenrijen tijdens het wisselen nooit mooi op elkaar aangesloten staan. Hierdoor vindt een slechte tot geen afslijting plaats, met als gevolg scherpe randen (haken) op de kiezen, wat erg pijnlijk is wanneer deze in de wangen en/of tong gedrukt worden tijdens het eten en rijden (straks meer over haken).
Wordt een paard juist in deze kwetsbare periode t/m rond het 5e jaar beleerd, dan is er dus altijd sprake van ongemak en pijn bij het paard. Er wordt een kies gewisseld, een dop komt niet goed los, een wolfskiesje komt door of is los gaan zitten, hengstentanden komen door, het rooster is gaan hangen, de wortels van de kiezen zijn aan 't ontwikkelen, het onderkaakbeen is zich aan 't hervormen èn er zitten haken op de kiezen. Dat is nogal wat, vooral wanneer er tijdens deze periode rijtechnische zaken gevraagd worden van het jonge paard waar hij simpelweg nog niet klaar voor is. Het kan dus heel goed zijn dat het paard bitproblemen gaat krijgen die op latere leeftijd soms niet meer te verhelpen zijn (beschadigingen, trauma's, overgevoeligheid, aversie, angst etc).

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:06

op het moment dat er iets met de tanden is is het idd verstandig TIJDELIJK uit te kijken met bit. je kan het paard dan pauze geven of even op sidepull of bosal nemen (bitloos).
maar daarna gewoon weer bit erin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:54

Horseleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:03

Het beste om ze aan een bit te laten wennen is om ze er ook mee te longeren. Als je al maanden met bit gelongeerd hebt dan zal het makkelijker gaan als je ze zadelmak gaat maken.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 20:05

Koop een ander bit laat je adviseren door je instructeur, of je eigen verkoper.