wie heeft tips voor mij om mijn paard in te rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

Re: wie heeft tips voor mij om mij paardinterijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:19

volgens mij heeft dat kindje voor deze topic een account aangemaakt,
wat de dag waarop het gemaakt is en de laatste keer dat ze online was waren op dezelfde dag, maar 2 uur ertussen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:09

RT-D--->RT-P

Lylanda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:25

ElisaLufRiv schreef:
ja, idd.
jha het is mij eigenpaard,
mij ouders denke dat ik het zef wel alleen kan.
dat dacht ik zelf ook. maar het valt tegen, ;(

Natuurlijk valt dat tegen..
Je zegt zelf dat je hulp nodig hebt met je paard inrijden,
doe dat dan ook. Je kan je paard maar 1 keer echt inrijden, dan moet
je het ook in 1 keer goed doen, het is doodzonde van je paard! en inderdaad
met onze mening en tips via de pc kan je niet veel!

neem beter les !

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:47

ik denk dat het heel handig zou zijn als je iemand vraagt die hier veel ervaring mee heeft. als je een paard op jonge leeftijden slecht gedrag aanleerd krijg je het er later erg moeilijk uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:48

Of je betaald nu voor les en hulp, of je betaald straks 700 euro in de maand voor corrigeren. Your choice.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:51

TS geeft geen reactie meer? Heeft ze de hulp geaccepteerd die hier aangeboden werd of is ze van schrik van bokt weggerend door deze reacties?

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:51

weer een meid van 13 die dr paardje zelf wil inrijden. 8)7
waarom hoor ik dat de laatste tijd zoveel.. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:53

S_Evelyne schreef:
weer een meid van 13 die dr paardje zelf wil inrijden. 8)7
waarom hoor ik dat de laatste tijd zoveel.. :n

Vakantie.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:54

Ow hellup. Hier word ik heel verdrietig van...

Zidore: Ik ben bang voor het laatste...

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:56

Begeleiding zoeken, ik heb ook een jong paard maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om zonder iemand met kennis hem in te rijden, zeker de beginperiode is zo enorm belangrijk als er dan iets fout gaat dan heb je de rest van je leven met je paard er last van...
Het kost een paar centjes maar je hebt er zoveel profijt van en anders had je niet aan een jong paard moeten beginnen, klinkt hard maar in mijn ogen wel de waarheid.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 16:58

Pollewoppy schreef:
Ow hellup. Hier word ik heel verdrietig van...

Zidore: Ik ben bang voor het laatste...

daar ben ik ok bang voor.. :n

MarielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:01

Hallo Topicstarter,

Een paard/pony inrijden is niet zomaar even gedaan en er komt veel bij kijken. Het ene paard/pony is ook makkelijker in te rijden dan de andere.

Hoe komt het dat je hebt besloten haar zelf in te rijden? Willen je ouders dat graag? Een pony/paard laten beleren kost geld, maar is wel een goede investering omdat dit wel de basis is.

Wat je wel zelf kunt doen. Zorg dat je pony/paard vaak door handen komt. Lekker poetsen, wandelen en wees zeer consequent. Dus laat je niet omver lopen etc. Leer je pony/paard naast je te lopen, voetjes geven. Als je het aandurft wandelen. Eventueel longeren (misschien met een longeersingel op) Zodat je pony went aan iets op zijn/haar rug. In galop bijv. zet de buik extra uit door een singel komt er dan meer druk op te staan en veel jonge paarden bokken hier naar. Als je pony/paard al veel gewent is en je brengt hem/haar dan naar een trainingstal, waar je gemiddeld 600 euro per maand betaald is hij/zij misschien sneller ingereden en scheelt het je geld.

Maar hoe werkt het? Willen je ouders haar/hem laten beleren en daarvoor betalen? Of moet je het zelf doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:02

Mijn tips voor de ts (als ze al terugkomt om te lezen) staan hier:

[NH] beleren van eigen paard,wel of niet doen?

[RT-D] Een paard kan alleen ingereden worden door een professional?

[RT-D] De Traditionele Manier van inrijden

In het kort samengevat: paard wegbrengen, goed laten beleren, is de beste garantie voor een lang leven voor het paard.
En zelf mag je gerust proberen dingen te leren, maar doe dat dan onder begeleiding, en niet in je eentje. Want als je al onder de indruk bent van lelijke gezichten en dreiggedrag van je paard, weet jij niet hoe je om moet gaan als het paard echt gaat bokken en puberend gedrag laat zien.

ElisaLufRiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:37

heej,,,
ik ben lang niet meer onlline geweest.
dat is omdat ik dezelfde dag gwn mij nicht heb gevraagt ofdat ze kon kome, (zij ging mij helpen met inrijden, )
ze heeft mij bijna 3 weken geholpen met river,
het gaat nu een stuk beter ik kan nu gewoon uit de wei hallen enz, kan nu ook aan de longeerlijn rijden, dus als jullie nog tips voor erbij hebben? zou tof zijn,:)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:43

Nou fijn dat het beter ga
gewon vragen of ze nog veel langs komt

ElisaLufRiv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 17:45

dat gaat wel moeilijk wand ze woont hengelo

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 18:14

Dat is weer jammer, misschien iemand in de buurt zoeken of bij een manege/pensionstal gaan rijden, in de bak. Daar lopen altijd wel mensen met kennis rond :)

Fijn dat 't nu zo goed gaat! Hoop dat 't zo blijft gaan!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:10

ik denk dat we 100.000 tips hier voor je kunnen noemen maar de belangrijkste voor jou is om ervoor te zorgen dat er de komende tijd iemand bij je is die veel verstand heeft van paarden en paarden in rijden.

Ik zou daar nu helemaal voor gaan. Laat liever River nog even in de wei, dat is beter voor je paardje dan zelf maar wat gaan doen.

Misschien kun je aangeven waar je ongeveer woont (brabant/gelderland is wel heel breed begrip) en misschien is er een bokker hier die wel dichtbij woont en jou wil helpen de komende tijd.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:23

vind het nog steeds raar dat kinderen van 13 en zelfs ook kindere van 16(ben zelf 17, maar ik doe het dus niet)
denken dat ze wel ffkes binnen paar weken een paard ingereden kunnen hebben,

alleen snappen die kinderen niet wat ze doen bij die pony.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:31

Zidore schreef:
Misschien kun je aangeven waar je ongeveer woont (brabant/gelderland is wel heel breed begrip) en misschien is er een bokker hier die wel dichtbij woont en jou wil helpen de komende tijd.

Ik heb mn hulp al 2 keer aangeboden, maar er is niet eens op mn PB gereageerd... (ook niet van, nee, bedankt...) :roll:
Dan gaat het over hoor ...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:51

Puchje schreef:
Zidore schreef:

Ik heb mn hulp al 2 keer aangeboden, maar er is niet eens op mn PB gereageerd... (ook niet van, nee, bedankt...) :roll:
Dan gaat het over hoor ...

tja, ze is nog wel jong en snap dat dit allemaal wel overweldigend is. hoop dat ze met haar ouders gaat praten en die dit topic laat lezen.
ik zou je hulp iig met beide handen aanpakken!
maar misschien willen haar ouders geen vreemde mensen over de vloer
p.s. de eerste weken op bokt had ik geeeen idee hoe berichten/pb's enzo werkten ;-)

Tammieejj147

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 12:42

Dat je dat al gaat denken . Nou jij durft in ieder geval. Ik zou zeker begeleiding zoeken ja.

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:08

Gelukkig, je hebt toch hulp gevraagd +:)+
Als je dat blijft doen, kunnen wij ook eens normale tips gaan geven.
Dat van: wegbrengen en hulp zoeken snap je onderhand hoop ik wel!

Misschien is iemand in de buurt bezig met het inrijden van een paardje? Dan zou je daar eens kunnen gaan kijken.
Mijn moeder helpt op het moment een nicht van me, ik kijk altijd mee en heb al vreselijk veel van geleerd.
Verder snap ik best dat je hem/haar niet weg wil brengen, zou ik ook niet willen! Maar: goede hulp is dan vereist!

Je bent vast niet de enige in de buurt met een paard/pony. Misschien kan iemand uit de buurt je helpen?
In welk stadium ben je nu? Luistert ze al naar de hulpen? Als het luisteren goed gaat, hoef je helemaal niet een professioneel (en vaak duur) iemand te hebben om te helpen. Maar vanaf de grond kan je zoveel meer zien dan als je erop zit.

Oke: nu nog maar wat tips:
- Let vooral goed op het tempo. Als je nu een lekker basistempo erin kan krijgen, heb je daar later heel veel profijt van.
- Rijd veel overgangen, de hulpen moeten bevestigd worden.
- Rijd niet te lang, dat vergt te veel concentratie van je paard. Als hij braaf is, is 15-20 minuutjes zat!
- Rijd met zachte hand, ga haar niet omtrekken, het moet voor allebei leuk blijven!

Heel veel succes!

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:02

Ts, goed dat je nicht je een eind op weg heeft geholpen. Ik zou als ik jou was toch hulp zoeken. Hoeft echt niet duur te zijn.
Ik rijd zelf mijn eigen pony door, maar die kende al wel dat er iemand op hem zat en aan de longe met een ruiter stappen en draven. Ik heb zelf hulp gezocht omdat ik wist: dit kan fout gaan en als het dan fout gaat, gaat het goed fout.
Ik wil als tip meegeven dat je je paard veel op je stem ook laat werken. Heb ik zelf ook gedaan, hiermee begin je aan de hand: stap = stappen en halt = stilstaan enz. en zo kun je dat doen met longeren, maar ook als je er op zit.
En zorg ook dat als het een keer mis gaat dat je een punt hebt om terug op te kunnen vallen. En zorg dat je dat voor elkaar hebt voor je weer verder gaat met het volgende. Maar het belangrijkste wat hier al tig keren is gezegt, zoek iemand die je een paar keer per week wil helpen om verder te komen.

Verder veel succes.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:05

Zucht.
Weer iemand die zelf een paard in wil rijden en het nog nooit heeft gedaan.
Haal er iemand bij die echt weet wat ie doet of, nog beter, laat het doen!!