Het leed, dat rijden op je DOOS, ipv op je REET, heet!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:21

TurdusMerula schreef:
Ook iemand die in de groei is moet zijn bekken kunnen kantelen hoor...
Maar je hebt daar idd wel minder bewegingsvrijheid voor in sommige zadels...

het gaat niet alleen om de bewegingsvrijheid in het zadel.
Als bijv. de boom te nauw is, zal het zadel iets achterover kiepen. Daardoor kom je niet in het diepste punt te zitten maar in de lepel en dan kantel je zelf ook. het is dan onmogelijk om netjes rechtop te zitten.

Overigens zag ik dat je ook last van je rug krijgt; dat is ook een signaal dat er iets niet in de haak is met je zadel!

Anoniem

Re: Het leed, dat rijden op je DOOS, ipv op je REET, heet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:55

Bedankt weer voor alle tips, ook via pb komt er veel binnen, BEDANKT!

Ik wil even laten weten dat ik sowieso altijd al last heb van mijn rug en spieren. heb een groot spierprobleem waardoor het ontspannen dus ook moeilijker gaat.
Wel heb ik besloten om langzaam aan toch voor een ander zadel te kijken. Het zadel ligt op mijn paard wel goed, maar voor mij dus niet. (volgens de zadelpasser ) Heb geen steun aan de wrongen. Echter moet ik hier wel even voor sparen. wil heel graag een euroriding luxor of diamant proberen.

Ik heb momenteel echt wel ff een dipje.. wou dat ik het zo 1,2,3 kon oplossen. dat ik hup ineens de feeling had en ontspannen op mijn paard kan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:53

ik heb een nieuw zadel en wil jullie ff om je mening vragen :D

Wat doet dit zadel met mijn houding??

Ik weet het het is nog lang niet op zijn best maar ik zie zeker verbeteringen.. nu nog los in mn rug en schouders blijven maar volgens mij gaat het wel goed met mn bekken kantelen en mn bovenbenen minder aanspannen! wat vinden jullie??

http://share1984.hyves.nl/album/5240554 ... ge_Profile

Fotos met de blauwe polo :D

RSDICBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:05

Je album op hyves kan niet bekeken worden..

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:07

mijn vriendin heb me toen een tip gegeven om zonder beugels te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:16

da_re, nu wel volgens mij :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:12

Heel verstandig dat je een zadelpasser erbij hebt gehaald!
Ik vind het moeilijk te zien omdat er veel foto's in galop zijn en veel van schuine hoek genomen. Ik heb wel de indruk dat het beter is.
Is het zadel wel groot genoeg voor je? Past er een handbreedte achter je kont?
Verder zal het ook een rijtechnisch probleem zijn. Je neigt naar splitzit. Je zou (tijdelijk) je beugels 1 gat korter kunnen maken. Je knie strekt nu helemaal door in een poging je hakken uit te drukken.
Wat ook zou kunnen zijn, is dat je misschien jezelf een beetje uit het zadel trekt. Rijd eens gewoon met losse teugel; ook in draf/galop. Hoe is je zit dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:26

er pas net een handbreedte tussen mn bibs en het einde van de lepel. Als ik met een losse teugel rijd, kan ik niks :oo dan kukel ik er zovanaf denk ik..(althans voornamelijk met mn oude zadel) ik weet het slecht slecht. al moet ik zeggen dat het vandaag, met mijn nieuwe zadel al stukken beter ging en ik merkte dat ik ook makkelijk los kon laten van voren. :j ook het doorzitten ging goed! met een los bovenbeen. was best trots :o

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:48

Geeft niet, niets om je voor te schamen, wel een punt waar je aan moet gaan werken! Ga dus veel met lange teugel rijden, zodat je geen steun zoekt/vindt aan de teugel.
N.B. ook het uitstappen is hét moment om kritisch met je eigen zit bezig te zijn. Je paard is ontspannen, je teugel is los en je hoeft je niet druk te maken om figuren.

AndreaBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:08

Heb niet het hele topic doorgelezen, slechts de reacties van TS en wellicht is het een idee om zelf eens een bezoekje aan een fysiotherapeut af te leggen? Zelf heb ik ook enorm last gehad van vooral mijn onderrug en vooral tijdens het rijden kwam dit naar voren. Nu heeft de fysio mij niet geholpen wat betreft rijden, maar mijn houding, niet enkel tijdens het rijden, was niet juist. Ze heeft mij opdrachten mee gegeven om mijn zwakke spieren sterker te maken, zodat ik die juist kan gebruiken om de goede houding aan te nemen. Ook het bekken kantelen heb ik met haar geoefend (zelf trok ik mijn rug enorm hol). Hoe graag je ook netjes op je paard wilt zitten, soms kan het lichaam het gewoon niet. In je berichten lees ik terug dat je tijdens het rijden last van je lichaam hebt, dus ik zou het zeker eens overwegen. Wellicht kan zij je van je eigen lichamelijke ongemakken afhelpen waardoor het makkelijker wordt om goed te zitten. Want met pijn op je paard zitten bevordert de zaak niet. Voor mij heeft het enorm geholpen en heb tijdens het rijden vrijwel nooit meer last van mijn rug.

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:23

loopt je paardje ook niet een beetje op de voorhand?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:26

prdnmts schreef:
loopt je paardje ook niet een beetje op de voorhand?

Dat zou heel goed kunnen, dat het paard steun zoekt in de hand en omgekeerd dat amazone steun zoekt aan de teugel. Dat heeft ze ook al aangegeven. Dus ook daarvoor is het goed dat ze eerst eens veel aan de lange teugel doet; gaat het paard weer op eigen benen lopen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:29

Mijn ervaring is dat een zadel het verschil kan maken.
Had op mijn merrie een Ainsley en daar zat ik keurig in, dat zelfde zadel had ik eerst ook op een nakomeling van haar, maar op de één of andere manier wilde het maar niet.
Heb nu een Hulsebosch en is het probleem opgelost.

prdnmts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:30

en misschien veel slangenlijntjes met lossere teugel

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 08:04

Oeps, zie nu net dat je al een nieuw zadel hebt :o .
Vind je houding in dit zadel een stuk beter.
Wat ook wel helpt is voor je gevoel erg achterover te gaan zitten, meestal zit je dan recht :)
Draven zonder beugels helpt ook enorm voor je houding, moet ik ook maar dan omdat ik wiebelvoeten heb, met lichtrijden is het net of spoor ik hem doorlopend aan.
Trouwens erg mooie foto's is een prachtige omgeving en ook een prachtig paard heb je <3