[OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:48

Ik wil zeker dingen aannemen, en met die teugels lang zal ik zeker meenemen, dat soort dingen heb ik wat aan !

Maar aan alleen maar door 500 mensen naar mn kop gegooid te krijgen dat ie te diep loopt etc, goh, meen je dat nou, dat had ik zelf nog niet gezien.
Ik ben niet een of andere penny die denkt dat dit goed is hoor, ik weet ook wel dat ie met zn neus op de loodlijn hoort ..

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:49

Quir schreef:
Nee hoor Double, maar je zal mij never nooit op een paard zien zitten die ooit zo loopt. Ook niet de eerste keer en ook niet de eerste weken. Dat vind ik de grootste onzin die er verteld kan worden.

Dat het paard in die tijd niet 100% voor elkaar is, is helemaal te begrijpen. Alleen een paard zo rijden. Nee sorry, dat is toch niet echt het doel van paardrijden.

Nou ik ken meer dan genoeg paarden die met 6 jaar Z lopen en deze zijn echt niet kapot hoor. :n
Dan heb je toch echt een verkeerde kijk op paarden, sport en ruiters. Tuurlijk zijn er rotte appels tussen die ene paard de knoei in rijden en eerlijk gezegd, zie ik dat hier ook gebeuren.

Kan je zo wat foto's laten zien van mijn eerste weken met mijn paard, die liep vol gas de bak door met zijn hoofd in de lucht.. Omdat ik hem zo zwaar mishandelde.. :+ En ja ik had toen al 16 jaar ervaring!
En een ieder ander die de poging deed kreeg hetzelfde effect. Niks lichamelijke problemen, gewoon een kwestie van uitproberen, en na een paar weken had ik een paard wat ook achter de teugel kroop.. "Jonge" paarden gaan zoeken.. Inmiddels loopt die van mij prima, maar daar zijn we gekomen door lessen-lessen-lessen. Het was mooi geweest als ik 'never nooit' op dat paard was gaan zitten. :+

Maar jij zal never nooit op zo'n paard stappen......hoe doe je dat dan als je proef gaat rijden en het paard neemt deze houding aan? Hoe los je dat op?
Leg het uit, en dan heeft TS er wat aan.

Ik zeg echt niet dat ik de foto's prettig vind. Verre van. Maar TS plaatst ze, krijgt commentaar, wat herhaaldelijk aangehaald wordt zonder tips. Tja, daar kan je gewoon weinig mee!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:50

dit paard hoort nog met zijn neus vóór de loodlijn, ze geeft duidelijk aan nog niet zelfstandig genoeg te zijn, leer haar eerst maar eens onafhankelijk te lopen, balans te houden etc, ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je met zo'n dier gaat springen

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:52

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:52

oke, die laatste paar posts, daaaar heb ik wat aan, daar doel ik op. Dankjewel.

En ja sorry, als ik voor de voeten gegooid krijg dat ik mijn paard niet goed behandel, nou sorry, ja dan zit ik gauw op de kast ..

Flynn

Re: [OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:53

Daarmee doelde ik overigens op Double, Aschley1 en aysha ,.. ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:54

double schreef:
Quir schreef:
Nee hoor Double, maar je zal mij never nooit op een paard zien zitten die ooit zo loopt. Ook niet de eerste keer en ook niet de eerste weken. Dat vind ik de grootste onzin die er verteld kan worden.

Dat het paard in die tijd niet 100% voor elkaar is, is helemaal te begrijpen. Alleen een paard zo rijden. Nee sorry, dat is toch niet echt het doel van paardrijden.

Nou ik ken meer dan genoeg paarden die met 6 jaar Z lopen en deze zijn echt niet kapot hoor. :n
Dan heb je toch echt een verkeerde kijk op paarden, sport en ruiters. Tuurlijk zijn er rotte appels tussen die ene paard de knoei in rijden en eerlijk gezegd, zie ik dat hier ook gebeuren.

Kan je zo wat foto's laten zien van mijn eerste weken met mijn paard, die liep vol gas de bak door met zijn hoofd in de lucht.. Omdat ik hem zo zwaar mishandelde.. :+ En ja ik had toen al 16 jaar ervaring!
En een ieder ander die de poging deed kreeg hetzelfde effect. Niks lichamelijke problemen, gewoon een kwestie van uitproberen, en na een paar weken had ik een paard wat ook achter de teugel kroop.. "Jonge" paarden gaan zoeken.. Inmiddels loopt die van mij prima, maar daar zijn we gekomen door lessen-lessen-lessen. Het was mooi geweest als ik 'never nooit' op dat paard was gaan zitten. :+

Maar jij zal never nooit op zo'n paard stappen......hoe doe je dat dan als je proef gaat rijden en het paard neemt deze houding aan? Hoe los je dat op?
Leg het uit, en dan heeft TS er wat aan.

Ik zeg echt niet dat ik de foto's prettig vind. Verre van. Maar TS plaatst ze, krijgt commentaar, wat herhaaldelijk aangehaald wordt zonder tips. Tja, daar kan je gewoon weinig mee!

Ik bedoel dat je een paard bij mij never nooit niet zo zal zien lopen, ik ga er juist graag (heeel graag) op zitten. Het scheelt wellicht dat ik heel veel verschillende paarden heb gereden en rij en rij er minstens 3 op een dag (op vrije dagen meer), varierend van zelf zadelmak maken tot Z paarden. Ik stap dan dus ook overal op en rijd overal op weg.

Ik heb toch zeker wel wat tips gegeven, maar zonder te zeggen wat er fout is kan je geen tips geven om het te verbeteren.
Ik geloof er in dat het een goed paard, maar de TS mag toch wel wat vriendelijker zelf zijn. Ze krijgt alle commentaren harder terug na de opmerkingen die ze geeft en zo komt het over, het zal wel wat jullie zeggen ik weet het toch wel beter.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 20:55

Wildgirl schreef:
dit paard hoort nog met zijn neus vóór de loodlijn, ze geeft duidelijk aan nog niet zelfstandig genoeg te zijn, leer haar eerst maar eens onafhankelijk te lopen, balans te houden etc, ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je met zo'n dier gaat springen

Zo heb ik haar ten 1e gekocht, en ik spring met dr voor dr balans.
Puur lange lijntjes, lage sprongetjes (40/50 cm)
dat ze in de rust en ontspanning recht over de sprongetjes gaat.

Als je je paard goed kan laten springen kan je dr ook mee dressuren.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:55

Ja zeker, ik vind ook dat ze het paard lang moet laten zijn...ik bedoel het extra strechten ook met lange teugels, ik kom zelfs af en toe teugel te kort, dan zouden westernteugels wel handig zijn ;) Daarom zei ik ook, je moet het grootste deel van je paard vooor je houden en niet achter je, dus handen naar voren (bij de schoft of nog iets verder) en met je been naar voren rijden tot ze je hand tegenkomt en opzoekt. Maar ik bedoelde het extra binnenstelling afgewisseld met buitenstelling ( met laaaange teugels) omdat ik het beeld krijg van een paard dat steeds ook rechtuit loopt, met misschien ietsjes stelling/buiging maar niet genoeg om ook eens door te rekken waardoor ze dan makkelijk alleen maar keurig recht tussen 2 teugels blijft (en dan met de kin op de borst gaat lopen).
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 07-07-10 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:55

Hoi hoi,, wat bij mij heel erg heeft geholpen om mijn paard over zijn rug ontspannen de bak door te krijgen is om te beginnen bij het beging ik ben een tijdje met een lange teugel wel contact houden voorwaarts neerwaards te gaan rijden. vervolgens langzaam oppakken bij ons hielp dat echt heel goed hij zet zijn achterhand er nu makelijker onder en loopt niet meer zo diep rond maar juist er meer op! voor de rest super leuk paardje!.. neem de tijd om haar te leren kennen! Suc6!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:56

Trouwens Flynn, nog een tipje, stel dat je zo iets hebt van "als ik haar loslaat dan is ze onbestuurbaar" enz... Wat je kan doen voor jezelf is je handen iets breder zetten, let wel: hand naar voren blijven houden! Maar op die manier kan je iets duidelijker aangeven wat jij van haar verwacht zonder dat ze je hulp meteen kan ontwijken. :) Blijf zacht in je hand en blijf helpen met je been en zit, maar als extra "steuntje" voor jezelf en je dier kan je in het begin je hand iets opzij zetten om haar te laten afwenden... Je zal zien dat je dat na een paar keer al helemaal niet meer nodig hebt. ;) En dan bedoel ik echt gewoon de hand ter hoogte van de schoft (liefst zelfs er voor) en dan iets op zij... Vooral geen terugwerkende hand bij dit dier. :)

Het kan echt behoorlijk snel gaan als je effe een paar stapjes terug gaat hoor! Maar je moet even helemaal terug naar de basis durven gaan. :) En ja, ik gebruik durven... Want het is moedig om toe te durven geven dat het ergens is mis gegaan! :) Dus trots zijn op jezelf dat je het kan toegeven (want je kan dat) en nog trotser zijn op het feit dat je er wat aan wil doen!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 20:58

Flynn schreef:
oke, die laatste paar posts, daaaar heb ik wat aan, daar doel ik op. Dankjewel.

En ja sorry, als ik voor de voeten gegooid krijg dat ik mijn paard niet goed behandel, nou sorry, ja dan zit ik gauw op de kast ..

Hoho, je paard niet goed behandelen is hier nergens genoemd. Alleen de manier waarop je hier ( op de foto's) bezig bent is niet juist.
Aan de ene kant snap ik best wat je bedoelt en zo'n commentaar is niet leuk, zeker als je zelf trots bent op je paard en je voor je gevoel vooruit gaat. Wil niet zeggen dat je gewoon nog een hele lange weg te gaan hebt.

Het is alleen belangrijk dat je op dit moment je paard er uit gaat rijden, op welke manier is niet van belang. Teugels lang en naar voren rijden, kan werken. Je kan ook gewoon de teugels steeds iets langer laten en je paard elke keer weer er tegen aan rijden, heb je goed contact dan weer 5cm langer en opnieuw je paard tegen je hand op rijden. Zo zal hij vanzelf leren dat hij je hand moet gaan volgen en zal hij lang ze diep niet meer lopen.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:00

Ayasha schreef:
Trouwens Flynn, nog een tipje, stel dat je zo iets hebt van "als ik haar loslaat dan is ze onbestuurbaar" enz... Wat je kan doen voor jezelf is je handen iets breder zetten, let wel: hand naar voren blijven houden! Maar op die manier kan je iets duidelijker aangeven wat jij van haar verwacht zonder dat ze je hulp meteen kan ontwijken. :) Blijf zacht in je hand en blijf helpen met je been en zit, maar als extra "steuntje" voor jezelf en je dier kan je in het begin je hand iets opzij zetten om haar te laten afwenden... Je zal zien dat je dat na een paar keer al helemaal niet meer nodig hebt. ;) En dan bedoel ik echt gewoon de hand ter hoogte van de schoft (liefst zelfs er voor) en dan iets op zij... Vooral geen terugwerkende hand bij dit dier. :)

Het kan echt behoorlijk snel gaan als je effe een paar stapjes terug gaat hoor! Maar je moet even helemaal terug naar de basis durven gaan. :) En ja, ik gebruik durven... Want het is moedig om toe te durven geven dat het ergens is mis gegaan! :) Dus trots zijn op jezelf dat je het kan toegeven (want je kan dat) en nog trotser zijn op het feit dat je er wat aan wil doen!

Dat gevoel heb ik juist helemaal niet ( nouja behalve dat ze dan wel wat naar voren zal willen hihi )
ik stuur dr ook voornamelijk op mn zit .. Dat zal ik dr morgen maar ns laten doen, teugels lang en stofzuigeren maar ! :P ( als ik de teugels overigens helemaal losgooi gaat ze echt niet met de neus over de grond, gaat ze dit dan vanzelf doen volgens jullie ? )

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:02

Quir schreef:
Ik bedoel dat je een paard bij mij never nooit niet zo zal zien lopen, ik ga er juist graag (heeel graag) op zitten. Het scheelt wellicht dat ik heel veel verschillende paarden heb gereden en rij en rij er minstens 3 op een dag (op vrije dagen meer), varierend van zelf zadelmak maken tot Z paarden. Ik stap dan dus ook overal op en rijd overal op weg.

Ik heb toch zeker wel wat tips gegeven, maar zonder te zeggen wat er fout is kan je geen tips geven om het te verbeteren.
Ik geloof er in dat het een goed paard, maar de TS mag toch wel wat vriendelijker zelf zijn. Ze krijgt alle commentaren harder terug na de opmerkingen die ze geeft en zo komt het over, het zal wel wat jullie zeggen ik weet het toch wel beter.

Groot gelijk hoor, volgens mij zijn we het best met elkaar eens (ook over het incasseringsvermogen van TS).

Maar goed, jij hebt het ruitergevoel dat TS waarschijnlijk nog niet heeft. Je moet ergens beginnen, en de 'fout' is dat ze alleen deze foto's laat zien.
Volgende keer gewoon voor-en-na. Ik geloof er gewoon niet in dat iemand die (weinig) ervaring heeft op een paard stapt en wegrijd. De mijne is zelfs door een GP ruiter gereden die de grootste moeite ermee had.

Dit paard ziet er overigens niet uit als een moeilijke, ze moeten gewoon leren samenwerken. Lang, laag, lekker veel oefenen.....!

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:03

nikilover schreef:
oh oh volgens mij gaat dit niet helemaal goed hierzo...

TS, ik snap je reacties dat je je misschien nogal aangevallen voelt, maar deze mensen bedoelen het goed en nemen de moeite om je fotos kritisch te bekijken en tips te geven, iets minder heftig reageren kan ook wel, en voor de andere kant geld hetzelfde, mensen die reageren kunnen dat toch, ookal gaat het niet zoals jullie het zouden willen, gewoon op een normale manier blijven doen?

komop he we zijn toch allemaal geen 8 meer :+

Als je de laatste pagina ook leest zie je dat ik nu normaal aan t praten was met double en ashley1, en hierbij zeg ik ook dankje voor jullie tips, aan zulk rijtechnisch onderbouwd commentaar heb ik wat aan, zeggen dat kin op de borst niet goed is weet ik ook wel ..

Zal ns n plaatje proberen te vinden waar ik graag wil dat ze heengaat ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:04

Flynn schreef:
Ayasha schreef:

Dat gevoel heb ik juist helemaal niet ( nouja behalve dat ze dan wel wat naar voren zal willen hihi )
ik stuur dr ook voornamelijk op mn zit .. Dat zal ik dr morgen maar ns laten doen, teugels lang en stofzuigeren maar ! :P ( als ik de teugels overigens helemaal losgooi gaat ze echt niet met de neus over de grond, gaat ze dit dan vanzelf doen volgens jullie ? )

Ja! Dat is super!! Als ze dat doet en ze rekt zich helemaal op, dan kan je heel voorzichtig je teugels een cm korter nemen... Als ze daar in een tijd lang en laag blijft dan neem je ze weer wat korter, merk je dat ze zich weer op kropt en er achter kruipt: Meteen lossen en terug gaan naar het punt waar ze wel fijn contact zocht. Let er wel op dat je licht contact houd in het "stofzuigen". Zorg dat je op haar laagste punt licht contact met haar mond hebt, komt ze hoger, dan maar even geen contact... Maar ze moet natuurlijk wel contact kúnnen zoeken... Ze moet ook contact kunnen vinden. :) Dus niet helemaal je teugels los gooien maar wel zorgen dat ze haar hals fijn kan strekken. Als je haar volledig los gooit en niets geeft wat ze kan vinden zal ze nl ook niet leren je hand te accepteren, dan leert ze enkel dat ze ook laag kan.

Ik hoop dat ik het een beetje begrijpbaar heb uitgelegd? (zo niet voel vrij om te vragen. Het is niet altijd even makkelijk om het uit te leggen via een schermpje. :D)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:05

Flynn schreef:
Ayasha schreef:

Nee dat gaat ze niet vanzelf doen en ik geef je dan ook de tip je teugels niet in eens los te gooien. Je gooit je paard in het diepe en dat is echt af te raden. Gewoon zoals je nu er op zit en dan elke keer je teugel 5cm langer en pas weer langer laten totdat je weer echt contact hebt.

Vooral in stap in het begin, dat is vaak ook het makkelijkste. Of je paard moet heel vlot zijn, dan beter eerst even wat draven galopperen of even longeren dat de grootste druk er af is. In stap beginnen is voor jou en het paard het fijnste en makkelijkste.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:07

Ja ik denk dat ik t snap .. Vind t ook wel lastiger rijden overigens in een dressuurzadel .. :=

[RT-HAW] Warstein ( KWPN v. Rubinson ) B dressuur
Dit was mn vorige paard die ik enkele weken geleden heb verkocht..

Die reed ik ook wat lager en ronder los, ( alleen die snapte dat ik liever niet wou dat ie met kin op borst, maar liever richting knieen. )

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:07

Flynn schreef:

Je gooit je teugels ook niet helemaal los. Je houdt licht contact, verlengt de teugels en rijdt haar voorwaarts (van achter naar voor), dan zakt ze vanzelf. Soms is het juist moeilijker rijden met teveel contact en geen contact is ook niet de bedoeling.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:09

Flynn schreef:
Ja ik denk dat ik t snap .. Vind t ook wel lastiger rijden overigens in een dressuurzadel .. :=

Die reed ik ook wat lager en ronder los, ( alleen die snapte dat ik liever niet wou dat ie met kin op borst, maar liever richting knieen. )

In dit topic lijk je op de laatste foto de teugels 'los te gooien' dan is dus niet de bedoeling, je moet haar 'uitschuiven' door contact te bewaren waarbij ze je hand kan volgen..

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:09

Flynn schreef:
Ayasha schreef:

Nee dat gaat ze niet vanzelf doen en ik geef je dan ook de tip je teugels niet in eens los te gooien. Je gooit je paard in het diepe en dat is echt af te raden. Gewoon zoals je nu er op zit en dan elke keer je teugel 5cm langer en pas weer langer laten totdat je weer echt contact hebt.

Vooral in stap in het begin, dat is vaak ook het makkelijkste. Of je paard moet heel vlot zijn, dan beter eerst even wat draven galopperen of even longeren dat de grootste druk er af is. In stap beginnen is voor jou en het paard het fijnste en makkelijkste.[/quote]

ze wil wel stappen enzo, maar wel hard, ze wil graag de trein halen .. zit er ook zonder sporen, zweep en andere troelala op, gewoon niet nodig, superfijn paard.

dus steeds iets verlengen he .. en wat als ze ineens de kop eropgooit ? dan eerst weer contact etc ? of hele tijd wel contact houden ?

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:10

Flynn schreef:
nikilover schreef:
oh oh volgens mij gaat dit niet helemaal goed hierzo...

TS, ik snap je reacties dat je je misschien nogal aangevallen voelt, maar deze mensen bedoelen het goed en nemen de moeite om je fotos kritisch te bekijken en tips te geven, iets minder heftig reageren kan ook wel, en voor de andere kant geld hetzelfde, mensen die reageren kunnen dat toch, ookal gaat het niet zoals jullie het zouden willen, gewoon op een normale manier blijven doen?

komop he we zijn toch allemaal geen 8 meer :+

Als je de laatste pagina ook leest zie je dat ik nu normaal aan t praten was met double en ashley1, en hierbij zeg ik ook dankje voor jullie tips, aan zulk rijtechnisch onderbouwd commentaar heb ik wat aan, zeggen dat kin op de borst niet goed is weet ik ook wel ..

Zal ns n plaatje proberen te vinden waar ik graag wil dat ze heengaat ...

Ja en dat lees ik nu pas omdat ik er zon 10 minuten over deed om hier doorheen te komen :P als ik het eerder gezien had had ik het voor me gehouden ;)

En alsnog vind ik dat er mensen zijn buiten diegenen die jij opnoemt die ook nuttige posts geplaatst hebben, maar waar jij het dus niet mee eens was. Ik zag van hun hele goede tips erbij staan.

Flynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:10

double schreef:
Flynn schreef:

In dit topic lijk je op de laatste foto de teugels 'los te gooien' dan is dus niet de bedoeling, je moet haar 'uitschuiven' door contact te bewaren waarbij ze je hand kan volgen..

dit is btw niet hetzelfde paard, :P

Flynn

Re: [OLD]Waldfee, nieuwe aanwinst @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 21:11

De tips die ik las waar ik t mee eens was en niet genoemt heb, heb ik wel onthouden en ga zeker kijken of t werkt ,.. :)

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:12

Flynn schreef:
double schreef:

dit is btw niet hetzelfde paard, :P

Dat begrijp ik ja :+ zie het verschil wel.... maar dat is een tip voor je huidige paard..