Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Quir schreef:Nee hoor Double, maar je zal mij never nooit op een paard zien zitten die ooit zo loopt. Ook niet de eerste keer en ook niet de eerste weken. Dat vind ik de grootste onzin die er verteld kan worden.
Dat het paard in die tijd niet 100% voor elkaar is, is helemaal te begrijpen. Alleen een paard zo rijden. Nee sorry, dat is toch niet echt het doel van paardrijden.
Nou ik ken meer dan genoeg paarden die met 6 jaar Z lopen en deze zijn echt niet kapot hoor.![]()
Dan heb je toch echt een verkeerde kijk op paarden, sport en ruiters. Tuurlijk zijn er rotte appels tussen die ene paard de knoei in rijden en eerlijk gezegd, zie ik dat hier ook gebeuren.
En ja ik had toen al 16 jaar ervaring! 
double schreef:Quir schreef:Nee hoor Double, maar je zal mij never nooit op een paard zien zitten die ooit zo loopt. Ook niet de eerste keer en ook niet de eerste weken. Dat vind ik de grootste onzin die er verteld kan worden.
Dat het paard in die tijd niet 100% voor elkaar is, is helemaal te begrijpen. Alleen een paard zo rijden. Nee sorry, dat is toch niet echt het doel van paardrijden.
Nou ik ken meer dan genoeg paarden die met 6 jaar Z lopen en deze zijn echt niet kapot hoor.![]()
Dan heb je toch echt een verkeerde kijk op paarden, sport en ruiters. Tuurlijk zijn er rotte appels tussen die ene paard de knoei in rijden en eerlijk gezegd, zie ik dat hier ook gebeuren.
Kan je zo wat foto's laten zien van mijn eerste weken met mijn paard, die liep vol gas de bak door met zijn hoofd in de lucht.. Omdat ik hem zo zwaar mishandelde..En ja ik had toen al 16 jaar ervaring!
En een ieder ander die de poging deed kreeg hetzelfde effect. Niks lichamelijke problemen, gewoon een kwestie van uitproberen, en na een paar weken had ik een paard wat ook achter de teugel kroop.. "Jonge" paarden gaan zoeken.. Inmiddels loopt die van mij prima, maar daar zijn we gekomen door lessen-lessen-lessen. Het was mooi geweest als ik 'never nooit' op dat paard was gaan zitten.
Maar jij zal never nooit op zo'n paard stappen......hoe doe je dat dan als je proef gaat rijden en het paard neemt deze houding aan? Hoe los je dat op?
Leg het uit, en dan heeft TS er wat aan.
Ik zeg echt niet dat ik de foto's prettig vind. Verre van. Maar TS plaatst ze, krijgt commentaar, wat herhaaldelijk aangehaald wordt zonder tips. Tja, daar kan je gewoon weinig mee!
Wildgirl schreef:dit paard hoort nog met zijn neus vóór de loodlijn, ze geeft duidelijk aan nog niet zelfstandig genoeg te zijn, leer haar eerst maar eens onafhankelijk te lopen, balans te houden etc, ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je met zo'n dier gaat springen
Daarom zei ik ook, je moet het grootste deel van je paard vooor je houden en niet achter je, dus handen naar voren (bij de schoft of nog iets verder) en met je been naar voren rijden tot ze je hand tegenkomt en opzoekt. Maar ik bedoelde het extra binnenstelling afgewisseld met buitenstelling ( met laaaange teugels) omdat ik het beeld krijg van een paard dat steeds ook rechtuit loopt, met misschien ietsjes stelling/buiging maar niet genoeg om ook eens door te rekken waardoor ze dan makkelijk alleen maar keurig recht tussen 2 teugels blijft (en dan met de kin op de borst gaat lopen). 
Blijf zacht in je hand en blijf helpen met je been en zit, maar als extra "steuntje" voor jezelf en je dier kan je in het begin je hand iets opzij zetten om haar te laten afwenden... Je zal zien dat je dat na een paar keer al helemaal niet meer nodig hebt.
En dan bedoel ik echt gewoon de hand ter hoogte van de schoft (liefst zelfs er voor) en dan iets op zij... Vooral geen terugwerkende hand bij dit dier. 
En ja, ik gebruik durven... Want het is moedig om toe te durven geven dat het ergens is mis gegaan!
Dus trots zijn op jezelf dat je het kan toegeven (want je kan dat) en nog trotser zijn op het feit dat je er wat aan wil doen! Flynn schreef:oke, die laatste paar posts, daaaar heb ik wat aan, daar doel ik op. Dankjewel.
En ja sorry, als ik voor de voeten gegooid krijg dat ik mijn paard niet goed behandel, nou sorry, ja dan zit ik gauw op de kast ..
Ayasha schreef:Trouwens Flynn, nog een tipje, stel dat je zo iets hebt van "als ik haar loslaat dan is ze onbestuurbaar" enz... Wat je kan doen voor jezelf is je handen iets breder zetten, let wel: hand naar voren blijven houden! Maar op die manier kan je iets duidelijker aangeven wat jij van haar verwacht zonder dat ze je hulp meteen kan ontwijken.Blijf zacht in je hand en blijf helpen met je been en zit, maar als extra "steuntje" voor jezelf en je dier kan je in het begin je hand iets opzij zetten om haar te laten afwenden... Je zal zien dat je dat na een paar keer al helemaal niet meer nodig hebt.
En dan bedoel ik echt gewoon de hand ter hoogte van de schoft (liefst zelfs er voor) en dan iets op zij... Vooral geen terugwerkende hand bij dit dier.
Het kan echt behoorlijk snel gaan als je effe een paar stapjes terug gaat hoor! Maar je moet even helemaal terug naar de basis durven gaan.En ja, ik gebruik durven... Want het is moedig om toe te durven geven dat het ergens is mis gegaan!
Dus trots zijn op jezelf dat je het kan toegeven (want je kan dat) en nog trotser zijn op het feit dat je er wat aan wil doen!
( als ik de teugels overigens helemaal losgooi gaat ze echt niet met de neus over de grond, gaat ze dit dan vanzelf doen volgens jullie ? ) Quir schreef:Ik bedoel dat je een paard bij mij never nooit niet zo zal zien lopen, ik ga er juist graag (heeel graag) op zitten. Het scheelt wellicht dat ik heel veel verschillende paarden heb gereden en rij en rij er minstens 3 op een dag (op vrije dagen meer), varierend van zelf zadelmak maken tot Z paarden. Ik stap dan dus ook overal op en rijd overal op weg.
Ik heb toch zeker wel wat tips gegeven, maar zonder te zeggen wat er fout is kan je geen tips geven om het te verbeteren.
Ik geloof er in dat het een goed paard, maar de TS mag toch wel wat vriendelijker zelf zijn. Ze krijgt alle commentaren harder terug na de opmerkingen die ze geeft en zo komt het over, het zal wel wat jullie zeggen ik weet het toch wel beter.
nikilover schreef:oh oh volgens mij gaat dit niet helemaal goed hierzo...
TS, ik snap je reacties dat je je misschien nogal aangevallen voelt, maar deze mensen bedoelen het goed en nemen de moeite om je fotos kritisch te bekijken en tips te geven, iets minder heftig reageren kan ook wel, en voor de andere kant geld hetzelfde, mensen die reageren kunnen dat toch, ookal gaat het niet zoals jullie het zouden willen, gewoon op een normale manier blijven doen?
komop he we zijn toch allemaal geen 8 meer
Flynn schreef:Ayasha schreef:Trouwens Flynn, nog een tipje, stel dat je zo iets hebt van "als ik haar loslaat dan is ze onbestuurbaar" enz... Wat je kan doen voor jezelf is je handen iets breder zetten, let wel: hand naar voren blijven houden! Maar op die manier kan je iets duidelijker aangeven wat jij van haar verwacht zonder dat ze je hulp meteen kan ontwijken.Blijf zacht in je hand en blijf helpen met je been en zit, maar als extra "steuntje" voor jezelf en je dier kan je in het begin je hand iets opzij zetten om haar te laten afwenden... Je zal zien dat je dat na een paar keer al helemaal niet meer nodig hebt.
Het kan echt behoorlijk snel gaan als je effe een paar stapjes terug gaat hoor! Maar je moet even helemaal terug naar de basis durven gaan.En ja, ik gebruik durven... Want het is moedig om toe te durven geven dat het ergens is mis gegaan!
Dus trots zijn op jezelf dat je het kan toegeven (want je kan dat) en nog trotser zijn op het feit dat je er wat aan wil doen!
Dat gevoel heb ik juist helemaal niet ( nouja behalve dat ze dan wel wat naar voren zal willen hihi )
ik stuur dr ook voornamelijk op mn zit .. Dat zal ik dr morgen maar ns laten doen, teugels lang en stofzuigeren maar !( als ik de teugels overigens helemaal losgooi gaat ze echt niet met de neus over de grond, gaat ze dit dan vanzelf doen volgens jullie ? )
Dus niet helemaal je teugels los gooien maar wel zorgen dat ze haar hals fijn kan strekken. Als je haar volledig los gooit en niets geeft wat ze kan vinden zal ze nl ook niet leren je hand te accepteren, dan leert ze enkel dat ze ook laag kan.
) Flynn schreef:Ayasha schreef:Trouwens Flynn, nog een tipje, stel dat je zo iets hebt van "als ik haar loslaat dan is ze onbestuurbaar" enz... Wat je kan doen voor jezelf is je handen iets breder zetten, let wel: hand naar voren blijven houden! Maar op die manier kan je iets duidelijker aangeven wat jij van haar verwacht zonder dat ze je hulp meteen kan ontwijken.Blijf zacht in je hand en blijf helpen met je been en zit, maar als extra "steuntje" voor jezelf en je dier kan je in het begin je hand iets opzij zetten om haar te laten afwenden... Je zal zien dat je dat na een paar keer al helemaal niet meer nodig hebt.
Dat gevoel heb ik juist helemaal niet ( nouja behalve dat ze dan wel wat naar voren zal willen hihi )
ik stuur dr ook voornamelijk op mn zit .. Dat zal ik dr morgen maar ns laten doen, teugels lang en stofzuigeren maar !( als ik de teugels overigens helemaal losgooi gaat ze echt niet met de neus over de grond, gaat ze dit dan vanzelf doen volgens jullie ? )
Flynn schreef:Dat gevoel heb ik juist helemaal niet ( nouja behalve dat ze dan wel wat naar voren zal willen hihi )
Flynn schreef:Ja ik denk dat ik t snap .. Vind t ook wel lastiger rijden overigens in een dressuurzadel ..![]()
[RT-HAW] Warstein ( KWPN v. Rubinson ) B dressuur
Dit was mn vorige paard die ik enkele weken geleden heb verkocht..
Die reed ik ook wat lager en ronder los, ( alleen die snapte dat ik liever niet wou dat ie met kin op borst, maar liever richting knieen. )
Flynn schreef:Ayasha schreef:Trouwens Flynn, nog een tipje, stel dat je zo iets hebt van "als ik haar loslaat dan is ze onbestuurbaar" enz... Wat je kan doen voor jezelf is je handen iets breder zetten, let wel: hand naar voren blijven houden! Maar op die manier kan je iets duidelijker aangeven wat jij van haar verwacht zonder dat ze je hulp meteen kan ontwijken.Blijf zacht in je hand en blijf helpen met je been en zit, maar als extra "steuntje" voor jezelf en je dier kan je in het begin je hand iets opzij zetten om haar te laten afwenden... Je zal zien dat je dat na een paar keer al helemaal niet meer nodig hebt.
Flynn schreef:nikilover schreef:oh oh volgens mij gaat dit niet helemaal goed hierzo...
TS, ik snap je reacties dat je je misschien nogal aangevallen voelt, maar deze mensen bedoelen het goed en nemen de moeite om je fotos kritisch te bekijken en tips te geven, iets minder heftig reageren kan ook wel, en voor de andere kant geld hetzelfde, mensen die reageren kunnen dat toch, ookal gaat het niet zoals jullie het zouden willen, gewoon op een normale manier blijven doen?
komop he we zijn toch allemaal geen 8 meer
Als je de laatste pagina ook leest zie je dat ik nu normaal aan t praten was met double en ashley1, en hierbij zeg ik ook dankje voor jullie tips, aan zulk rijtechnisch onderbouwd commentaar heb ik wat aan, zeggen dat kin op de borst niet goed is weet ik ook wel ..
Zal ns n plaatje proberen te vinden waar ik graag wil dat ze heengaat ...
als ik het eerder gezien had had ik het voor me gehouden 
double schreef:Flynn schreef:Ja ik denk dat ik t snap .. Vind t ook wel lastiger rijden overigens in een dressuurzadel ..![]()
[RT-HAW] Warstein ( KWPN v. Rubinson ) B dressuur
Dit was mn vorige paard die ik enkele weken geleden heb verkocht..
Die reed ik ook wat lager en ronder los, ( alleen die snapte dat ik liever niet wou dat ie met kin op borst, maar liever richting knieen. )
In dit topic lijk je op de laatste foto de teugels 'los te gooien' dan is dus niet de bedoeling, je moet haar 'uitschuiven' door contact te bewaren waarbij ze je hand kan volgen..
Flynn schreef:double schreef:In dit topic lijk je op de laatste foto de teugels 'los te gooien' dan is dus niet de bedoeling, je moet haar 'uitschuiven' door contact te bewaren waarbij ze je hand kan volgen..
dit is btw niet hetzelfde paard,
zie het verschil wel.... maar dat is een tip voor je huidige paard..