Jury slimmer 'gebruiken'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:52

Sonja schreef:
Superfijn initiatief!!!

Wat een ongelofelijke nitwit is die jury zeg, die spoort echt niet!

Blij dat ik niet de enige ben die dit dus echt niet vind kunnen ;)

_Marinke_

Re: Jury slimmer 'gebruiken'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:54

Wat zegt de KNHS er eigenlijk van? Of heb je geen contact met ze gehad over dat jurylid?

Ik voel hier ook echt wel wat voor die oefenwedstrijden eigenlijk!! :j

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:00

_Marinke_ schreef:
Wat zegt de KNHS er eigenlijk van? Of heb je geen contact met ze gehad over dat jurylid?

Ik voel hier ook echt wel wat voor die oefenwedstrijden eigenlijk!! :j

Nee, heb ik niet gedaan toen. Waarom weet ik eigenlijk niet.. Had ik achteraf wel moeten doen.

http://www.startlijsten.nl/website/lijs ... 49ece08efc
Als je echt heel geïnteresseerd bent, dit is het vraagprogramma ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:03

Ik vind het heel goed, oefenwedstrijden. Heb met mij jonkie er ook 1 gereden toe ze twee maanden bij me was. Goede oefening, vreemd terrein e.d.. Ze komen nu steeds meer hier in de omgeving, ik vind het een goed initiatief!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:11

Fijn dat jullie er ook zo enthousiast over zijn.

Ik hoop ook eigenlijk dat het een beetje die kloof tussen juryleden en ruiters opheft, nu kan de communicatie onderling soms zo ontzettend moeizaam zijn, terwijl dat echt zonde is! Want je kan van elkaar zo veel leren als je er een beetje voor open wilt staan.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:29

DL_, ik ben het helemaal met je eens. Ik denk alleen wel dat er een verschil is tussen paardenruiters en (ouders van) ponyruiters qua communicatie. Ouders van ponyruiters denken het beter te weten, als ze komen klagen of navragen over het gejureerde en de punten, kun je vaak zeggen wat je wilt, maar het komt niet binnen. Die staan er veel minder voor open dan de paardencombinaties...

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:34

Klopt! Dat merk ik ook. Zowiezo vind ik dat ouders op ponywedstrijden eigenlijk gewoon verboden zouden moeten worden, al dat gepush altijd... Maargoed, da's een ander topic ;)

Ergens snap ik het wel, die ouders zien alleen maar dat teleurgestelde kind.. Een paardenruiter ziet een gemiste kans en vervolgens nieuwe ruimte om te verbeteren. (als het goed is tenminste.)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:51

Wat een leuk onderwerp!
Ik ben het helemaal met Sonja eens dat ruiters veel meer gebruik kunnen maken van de kennis en kunde van een jurylid.

Zelf bied ik al lang verschillende mogelijkheden aan, bijvoorbeeld 'jury aan huis'. Verder spreek ik wel eens met verenigingen over een jureer-sessie waarbij een aantal mensen zélf een proef moet beoordelen, gevolgd door discussie met een jurylid. Waarom dit cijfer, wat heb jíj gezien.. Verenigingen reageren meestal heel enthousiast, en vervolgens gebeurt er niets.
Ook van de mogelijkheid 'jury aan huis' maakt niemand gebruik.
Waarom dat is? Geen idee.
(Ik geloof niet dat het aan mij ligt - mensen zijn meestal heel blij met het commentaar op hun coupons, en ook met gesprekjes na een proef).

Ook komen er na afloop maar heel weinig mensen praten met juryleden. Je kunt roepen wat je wilt dat je dat graag zou willen, maar de mensen komen gewoon niet.

Ik zit nu te denken aan iets nieuws: Een camera achter de auto, een microfoontje in de auto. Zo kunnen mensen een proef achteraf bekijken, en tegelijkertijd het gesproken commentaar van de jury horen.
Vraag me af hoeveel juryleden het aandurven zoveel achter de schermen te laten zien. }>

Aan de andere kant: ik denk dat ik als jurylid veel aanbied. Maar er moeten ook ruiters zijn die er behoefte aan hebben.
En in veel berichten op Bokt zie ik eigenlijk die behoefte niet.
Veel dooddoeners als: ja-ja, het is een jurysport, he.
Ik word daar niet blij van.
Verder is heeeeeel veel informatie te vinden in het wedstrijdreglement. Uit berichten op Bokt maak ik op dat mensen het wedstrijdreglement niet lezen. En daar word ik ook niet vrolijk van.

Ja, juryleden zijn slimmer te gebruiken. Maar willen de ruiters dat wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:54

Goede vraag Bertie, ik weet het niet.
Ik heb bv een keer een theorieweekeinde gevolgd bij een jurylid (western) waarbij we ook video's beoordeeld hebben en daarna onze eigen 'uitslagen' vergeleken hebben met die van de officiële (Amerikaanse) jury. Was ontzettend leuk en leerzaam!

Ik vind die jury-thuis-sessie van Bertie ook super bedacht!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:55

Bertie: ik vind het zeker een goed idee wat jij hier voor stelt!
over dat eerste! ik zou dat graag terug zien bij onze manege!
en ik denk dat er heel veel andere mensen zijn die het waardevol vinden en er ook echt iets aan hebben!

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 08:58

Ik kan me problemen gewoon oplossen met me instructrice :D

Daarvoor hoe ik niet persee les te hebben van de jury...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:12

Het idee jury-aan-huis is níet hetzelfde als les van een jurylid.
Ik zou zoiets juist dolgraag willen doen samen met een instructeur erbij.
Het zijn twee verschillende rollen: een instructeur geeft les, en een jurylid kan bijdragen vanuit de jury-rol.

Bij jury-aan-huis creëer je een veilige omgeving. Het is een eenmalig iets.
Je kunt samen bezig zijn, rustig ergens over praten, nog een keer iets proberen. En dat alles zonder prestatiedruk.
Als jurylid krijg je de tijd uit te leggen waarom je oordeelt zoals je dat doet. Vergeet niet dat jury-opleidingen en instructeurs-opleidingen vaak langs elkaar heel lopen. Het samenbrengen van instructie en jureren zou echt in het belang van een ruiter zijn.

De hamvraag blijft: waarom willen ruiters (of instructeurs) dat niet?
Voelen ze zich bekeken? Zijn ze bang dat ze daarna anders beoordeeld worden?
Wie het weet mag het zeggen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:18

ik denk dat een reden zou kunnen zijn, dat dan zal blijken dat een instructeur niet datgene voor elkaar kan krijgen bij de combinatie, te kort schiet zeg maar.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:20

ik denk ook dat ieder jurylid anders jureert wat jij bijvoorbeeld graag wilt zien Bertie, wil een ander weer totaal niet zien

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:20

Bertie als die mogelijkheid zich er vaker op doet, ook hier in de omgeving zou ik er wel gebruik van maken. Ik vraag me alleen af hè, wordt dit als een les van een jury gezien onder het regelement?

DL_ Heel lief van je, t is alleen écht te ver.. We gaan nog lang niet op wedstrijd, beginnen eind volgend jaar pas echt maar vind dit altijd leuke dingen om over te praten en na te denken. :) Enige wedstrijdervaring heb ik overigens dan weer wel :P

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:26

DDW1190 schreef:
ik denk ook dat ieder jurylid anders jureert wat jij bijvoorbeeld graag wilt zien Bertie, wil een ander weer totaal niet zien

Dat lijkt me stug.
Ten eerste durf ik het wel aan om uit te leggen wat ik zie en wat ik wil zien. Ben nog nooit iemand tegengekomen die er echt heel anders over denkt.
En verder: na een opleiding en een examen krijgen juryleden elk jaar bijscholing.
Die opleiding en bijscholing zijn voor iedereen gelijk.
En het werkt ook: juryleden zijn het over het algemeen redelijk met elkaar eens. Juryleden praten ook vaak met elkaar: voor de wedstrijd begint, en na afloop. Zoveel verschillende geluiden hoor je daar niet, en vaak vergelijken we ook de eerste en tweede proeven met elkaar. Meestal zijn juryleden het best met elkaar eens: wat ze gezien hebben, wat ze ervan vinden, en hoe de uitslag is. De beste ruiters komen bovenaan, de slechtste onderaan. ;)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:29

okee, ja dat is namelijk wat ik altijd dacht!
maar ik zit ook niet in de jurysport al lijkt het mij wel heel leuk!
maar is het niet zo dat de een een 7 geeft voor iets heel goeds en de ander een 8.. en dat diezelfde jury ook een 2 geeft voor iets slechts en de ander bijvoorbeeld een 5?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:51

_Marinke_ schreef:
Bertie als die mogelijkheid zich er vaker op doet, ook hier in de omgeving zou ik er wel gebruik van maken. Ik vraag me alleen af hè, wordt dit als een les van een jury gezien onder het regelement?

Wat bedoel je met die laatste zin?
Welk reglement?
Wedstrijdreglement? Dat zegt niets over het soort activiteiten dat ik benoemde.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:58

Je zou het kunnen interpreteren als een les, en dan mag de combinatie weer even neit door jou beoordeeld mogen worden. Zo bedoelt ze het denk ik!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:01

Een eenmalig samenkomen maakt je nog geen regulier instructeur.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:11

Mee eens, maar daar verschillen meningne nog wel over denk ik!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:39

Ik bedoel inderdaad, als je dit doet bij zo'n jury. Of het dan onder het regelement valt als een les van betreffend jury, of het nou eenmalig of regulier is je mag dan toch zoveel tijd na de laatste les / samenkomen niet door dat jurylid beoordeeld worden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 10:44

_Marinke_ schreef:
Ik bedoel inderdaad, als je dit doet bij zo'n jury. Of het dan onder het regelement valt als een les van betreffend jury, of het nou eenmalig of regulier is je mag dan toch zoveel tijd na de laatste les / samenkomen niet door dat jurylid beoordeeld worden.

Ik heb afgelopen zaterdag het (nieuwe) wedstrijdreglement maar weer eens van A tot Z doorgelezen (als jurylid doe ik dat zeer regelmatig), en dat staat er echt niet in, hoor.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:46

bertie schreef:
De hamvraag blijft: waarom willen ruiters (of instructeurs) dat niet?
Voelen ze zich bekeken? Zijn ze bang dat ze daarna anders beoordeeld worden?
Wie het weet mag het zeggen.

Nou, ik kan niet voor een ander spreken maar ik kan hier voor mezelf wel een antwoord op geven :o
Voor mij zou het niet zoveel toe gevoegde waarde hebben, vermoed ik. En voordat ik nu heel bokt over me heen krijg, zal ik dat (= mijn mening) even onderbouwen!
Even voorop stellen: ik ben nog lang niet uitgeleerd :n
maar:
- waarom zou ik geld uitgeven aan een les oid van 1 jury lid?
- waarom zou ik op eigen terrein beoordeeld willen worden door een jury?
- als ik mijn paard aan andere terreinen wil laten wennen, zijn daar andere middelen voor om op een ontspannen manier daarmee te beginnen ipv meteen een "beoordeling" ervan
Mijn mening gezien wedstrijd rijden is nl. dat het van meerdere factoren afhankelijk is.
a) mijn eigen bui
b) daar af hangend gaat het (de proef 5 minuten/ onderlinge comunicatie tussen pown en mij) wel / niet
c) de mening van een jury over bovenstaande
d) sommige jury's (hier in de buurt) zijn gewoon niet bekwaam meer om te jureren (in mijn ogen)
e) er is 1 jury waar ik (vanwege een persoonlijk iets) nooit "goed" zal rijden
f) verschillende jury's, verschillende meningen

Dat zijn dus voor mij verschillende dingen waardoor ik liever bij een instructeur les waar ik vertrouwen in heb :j , als bij een jury, die mij ooit eens 5 minuten heeft beoordeeld :(:) .
Snappie :D ?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:55

ik betaal mijn instructrice (tevens jury) zwart, dus ik zou gewoon wedstrijden kunnen rijden waar zij in de jury zit.

iedere jury heeft een andere mening, dus ik vind dat je er niet veel mee opschiet door na elke wedstrijd een les van de desbetreffende jury te nemen. Natuurlijk kun je wat hebben aan het commentaar en daar aan werken, maar de volgende jury vindt dat het net weer wat anders moet en zo blijf je bezig.