Staken en protest.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:11

Het komt mss een beetje bitchie over maar zo bedoel ik het niet ;) :

Ik snap zowieso niet helemaal dat je niet eerder hulp hebt gezocht. Als het probleem steeds erger en erger word en als je hem aanpakt ook geen zin heeft, snap je zelf toch ook wel dat het probleem ook ergens anders kan zitten? En idd zoals hierboven al genoemd, je kan zelf overal nog zoveel verstand van hebben, als het je zelf niet lukt schakel je toch hulp in?

Haal er een zadelmaker bij & een osteopaat en kijk eens hoever je komt ipv steeds om te blijven klooien. Daar word je paard niet beter van en voor jou is het natuurlijk ook een stuk minder leuk!

Ik hoop voor je dat het iig een beetje opschiet en dat jullie weer aan de slag kunnen! ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:31

Debbieee__ schreef:
Ik snap zowieso niet helemaal dat je niet eerder hulp hebt gezocht. Als het probleem steeds erger en erger word en als je hem aanpakt ook geen zin heeft, snap je zelf toch ook wel dat het probleem ook ergens anders kan zitten? En idd zoals hierboven al genoemd, je kan zelf overal nog zoveel verstand van hebben, als het je zelf niet lukt schakel je toch hulp in?

Haal er een zadelmaker bij & een osteopaat en kijk eens hoever je komt ipv steeds om te blijven klooien. Daar word je paard niet beter van en voor jou is het natuurlijk ook een stuk minder leuk!

Ik hoop voor je dat het iig een beetje opschiet en dat jullie weer aan de slag kunnen! ;)

En ik snap niet waarom jullie telkens zeggen waarom heb je niet eerder hulp gehaald, want hij doet het pas een week en bovendien is hij een puber, dus daar kon het ook aan liggen! Bovendien ben ik nooit van mening geweest dat ik hem aan moest pakken, want ik dacht al dat er iets mis was. Mijn stalhouder zei wel de hele tijd, aanpakken dat beest, maar ik heb nooit naar hem geluisterd.
Ik zei ook al dat ik de zadelmaker vanmiddag bel, de dierenarts al is geweest en een osteopaat ga zoeken, dus zeg alsjeblieft niet dat ik zelf verder klooi terwijl ik al van alles aan het doen ben om de oorzaak van zijn evt. pijn te vinden.

Sassol schreef:
En ook al wordt hij onrustig als hij 4 dagen niet werkt (hoeveel staat hij buiten?), 4 dagen met een slecht zadel rijden is nog veel erger voor zo'n paard.

Hij staat de hele dag buiten en als ik dat zeg bedoel ik niet dat ik door rijd terwijl hij niet goed loopt of het zadel slecht past, maar dat ik andere dingen met hem ga doen. Wandelen, of spelletjes.

Nooit geweten dat een zadelmaker zo belangrijk is trouwens, heb altijd van iedereen gehoord dat het zo wel kan en dat we dat vroeger ook niet deden xD Niet dat ik het niet snap hoor :P Heb m'n ouders ook overtuigd om de zadelmaker erbij te halen dus.
Ben benieuwd of het daar aan ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:40

Wolferus schreef:
Debbieee__ schreef:

En ik snap niet waarom jullie telkens zeggen waarom heb je niet eerder hulp gehaald, want hij doet het pas een week en bovendien is hij een puber, dus daar kon het ook aan liggen! Bovendien ben ik nooit van mening geweest dat ik hem aan moest pakken, want ik dacht al dat er iets mis was. Mijn stalhouder zei wel de hele tijd, aanpakken dat beest, maar ik heb nooit naar hem geluisterd.
Ik zei ook al dat ik de zadelmaker vanmiddag bel, de dierenarts al is geweest en een osteopaat ga zoeken, dus zeg alsjeblieft niet dat ik zelf verder klooi terwijl ik al van alles aan het doen ben om de oorzaak van zijn evt. pijn te vinden.

Sassol schreef:
En ook al wordt hij onrustig als hij 4 dagen niet werkt (hoeveel staat hij buiten?), 4 dagen met een slecht zadel rijden is nog veel erger voor zo'n paard.

Hij staat de hele dag buiten en als ik dat zeg bedoel ik niet dat ik door rijd terwijl hij niet goed loopt of het zadel slecht past, maar dat ik andere dingen met hem ga doen. Wandelen, of spelletjes.

Nooit geweten dat een zadelmaker zo belangrijk is trouwens, heb altijd van iedereen gehoord dat het zo wel kan en dat we dat vroeger ook niet deden xD Niet dat ik het niet snap hoor :P Heb m'n ouders ook overtuigd om de zadelmaker erbij te halen dus.

Vroeger was alles beter :7

ZoZenn

Re: Staken en protest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:51

Dankje :D
Ga meteen even een telefoonnummer zoeken^^

Debbieee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 11:15

Ik zal ook vooral zo reageren als mensen je proberen te helpen, schiet je vast veel mee op! :+

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:34

Wolferus schreef:
[

Mijn is verteld dat 80% van de paarden een slechtpassend zadel heeft en hierdoor rugproblemen die tot ernstige kreupelheden leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:36

Schangah schreef:
Wolferus schreef:
[

Mijn is verteld dat 80% van de paarden een slechtpassend zadel heeft en hierdoor rugproblemen die tot ernstige kreupelheden leiden.

Zoiets kan goed kloppen! Al zijn er ook veel slechte zadelmakers. Zo vertrouw ik de meeste zadelmakers van winkels al niet. Toevallig heb ik er nu wel 1 die ook een winkel heeft. Maar deze man staat zo goed aan geschreven. En gezien de accommodatie die hij heeft om zadels te passen. Vertrouw ik hem volledig!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 14:14

Zo, de zadelmaker besteld voor donderdag!
Ik heb eigenlijk geen idee of hij goed is of niet, kreeg hem aanbevolen xD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:17

Wolferus schreef:
Zo, de zadelmaker besteld voor donderdag!
Ik heb eigenlijk geen idee of hij goed is of niet, kreeg hem aanbevolen xD

wie is het?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 14:27

Iemand van de kleine os zadel- en tuigmakerij ^^

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:52

Om even terug te komen op het grondwerk. Ik denk niet dat het 'geen zin meer' is als hij met zijn oren in zijn nek naar je toe komt. Als hij dat doet, dan zet hij 'jou terug op je plaats', want op dat moment probeer jij dominant over hem te worden en hij wil dat niet.

Ik zou hier echt heel hard nog aan werken, en vooral niet accepteren dat hij met zijn oren in z'n nek naar je toe komt. VOORAL niet achteruit gaan lopen en ontwijken. Dat is een teken van onderdanigheid en dan heeft hij gewonnen. Blijven staan en hem wegsturen van jou (door middel van een swiepende halstertouw of iets bijv) want op dat moment mag hij niet bij jou in de buurt komen.

En als het mogelijk is, hier 1 keer per maand of in de 2 maanden les in volgen zodat je er mee kan oefenen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:54

Wolferus.

Je reageerde op iemand van dat je al 9 jaar les hebt???
nou ik ken iemand die heeft(zegt ze) al 13 jaar les, en ze weet toch nog steeds niet wanneer een zadel goed ligt bij een paard.

ze beweerde dat het zadel van mijn pony(kijk maar foto's op mijn profiel) dat het zadel ver op de schouder ligt.

de jaren dat je rijd maakt dus nix uit, want als je alleen die knol rijd en verder niets(of op maneges) dan leer je nog nix.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:56

Wolferus schreef:
Iemand van de kleine os zadel- en tuigmakerij ^^

ik vind het zowiezo raar dat je zomaar een zadel koopt en op dat paard legt.

okee op manege's doen ze dat maar die hebben wel redelijk wat verstand van hoe een zadel moet liggen,

je kan bijna nooit zelf zien of het zadel goed is, want dan moet je er ook nog mee gereden hebben en daarna zie je meestal wel of het zadel drukt, of verschuift, of naar voren kiept.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:14

Ik weet inderdaad dat het een dominantie probleem is. Een tijdje geleden dacht hij dat hij echt de baas was, maar inmiddels hebben we eraan gewerkt en is het al beter.
Begeleiding hierin zoek ik ook nog ja, ik lees er wel boeken over en doe oefeningen met hem, maar ja, hier weet ik ook niet alles van natuurlijk.
Zodra hij dat doet zwaai ik meestal de zweep naar hem toe of geef hem een tik, maar eng is het soms wel :P

Klopt dat het niks uit maakt hoe lang je rijd, maar in mijn geval heb ik al veel ervaring met paarden en niet alleen manege.
Ik vind dat trouwens helemaal niet raar, ken het niet anders, maar ik ben ook maar een mens en weet niet alles^^
Ik heb trouwens wel een zadel met verstelbare boom, expres, zodat als het niet goed ligt er gewoon een andere boom in kan.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:25

niet stoppen totdat hij normaal tegen over jou doet. Als je gaat stoppen als hij eng doet dan heeft hij gewonnen, heeft hij bereikt wat hij wilde. Of deed je dat al? ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 15:39

Ik stop pas wanneer hij normaal doet, maar ik longeer niet zoveel meer, omdat ik het niet zo geweldig vind als er zo'n paard op me af komt denderen xD

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:41

wolfrerus............... waarom ga je niet naar een goede instructeur toe in je regio................

die kan je precies vertellen waar de schoen wringt en welke peut, loog, arts of maker je erbij moet halen..........

zooooo veel goedkoper en zooooo veel doeltreffender :D

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 16:15

Ik denk niet dat een instructrice zomaar ziet wat er met mijn beestje aan de hand is :P
BOVENDIEN HEB IK OOK AL 3X GEZEGD DAT IK EEN LES GEREGELD HEB VOOR VOLGENDE WEEK :D xD -eerder kon namelijk niet :P -

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:21

jahoor een goede instructeur ziet precies waar wat fout zit :)

en die is in de regel een stuk goedkoper dan artsen, peuten, logen en passers.............

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 20:34

Zadelmaker geweest.
Zadel zit inderdaad niet goed meer, staat meer bovenop hem omdat hij dik is geworden (staat de hele dag op de wei + wordt gevoerd) en ook omdat hij gegroeid is.
Ik zal eerst een andere boom kopen en dan kijken of hij goed ligt.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:49

Ik hoop dat dit een goed leermoment is geweest voor je. Zoals ik al eerder aangaf wilde je paard je wat vertellen. Wees trots op jezelf dat je naar je paard hebt geluisterd en dat je de oorzaak hebt gevonden.

Slecht passende zadels veroorzaken heel veel problemen. Laat nog wel de rug goed nakijken omdat er al schade kan zijn aangericht door het slecht passende zadel. Het proces kan al langer aan de gang zijn geweest omdat een paard pas bij heel veel pijn zo gaat reageren.
Succes met je paardje. Ik hoop dat je de volgende keer weer naar je paard luistert als hij aangeeft dat er iets niet goed zit.
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:01

Wolferus schreef:
Zadelmaker geweest.
Zadel zit inderdaad niet goed meer, staat meer bovenop hem omdat hij dik is geworden (staat de hele dag op de wei + wordt gevoerd) en ook omdat hij gegroeid is.
Ik zal eerst een andere boom kopen en dan kijken of hij goed ligt.

Dat is al heel wat. Laat je de zadelmaker nog een keer komen als je een andere boom heb?

Verder is het ook verstandig om nog een osteo te laten komen. Want een slecht passend zadel kan snel schade aan richten

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 08:37

Er is nog maar een 4cm grotere boom en ik denk niet dat dat 'm gaat uitmaken.
Waarschijnlijk ga ik een compleet nieuw zadel moeten kopen en de tweespan zadelmaker kan pas over 3 weken..
Osteo toch wel verstandig? Hij lijkt namelijk verder met het lopen/longeren enzo helemaal geen pijn te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 08:41

Wolferus schreef:
Er is nog maar een 4cm grotere boom en ik denk niet dat dat 'm gaat uitmaken.
Waarschijnlijk ga ik een compleet nieuw zadel moeten kopen en de tweespan zadelmaker kan pas over 3 weken..
Osteo toch wel verstandig? Hij lijkt namelijk verder met het lopen/longeren enzo helemaal geen pijn te hebben.

Dan is er geen druk op zijn rug. En zodra er druk op de rug komt. Gaat hij staken. Dus dan zou ik toch even een osteo laten komen. Als er niets gedaan hoeft te worden is het niet zo duur en dan ben je gewoon zeker van een gezond paard.

En nieuw zadel is ook een goed idee. Als deze niet passend te krijgen is.

Ik en met mij denk ik veel andere in dit topic zijn wel blij dat je onze adviezen heb opgevolgd :) En ik hoop dat je snel weer fijn kunt rijden :)