paard doodsbang bij opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:27

Oh dat is al een hele stap vooruit toch? Van zo extreem naar niet, beetje zenuwachtig mag ie zijn idd.

Maaaarrrr ik ben nou zo razend nieuwsgierig of jullie die stal hier nou over hebben gesproken?!!

UltraCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:31

leoenpat schreef:
Bedankt voor je uitgebreide reactie UltraCCC , maar in dit geval was het geen te strakke singel, maar gewoon bang voor het onbekende.

oke ja dat kan ook natuurlijk!:) veel succes ermee!

Eskimo

Re: paard doodsbang bij opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:46

We hebben de stal waar die is ingereden aan de lijn gehad. Hij zei dat Charisma het bij hem niet deed.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:55

Toch maf.

Wel fijn dat ie het vandaag al niet deed.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:10

Ja, ik denk niet dat hun gaan toegeven, als er iets is gebeurd daar.. Maar ben al blij genoeg dat het deze keer gelukkig wel goed ging!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:52

Schoft ook al nagekeken? (aangezien daar druk op komt met opstijgen)
Met een hoog opstapje, gebeurd er dan hetzelfde?

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 13:17

Helemaal toppie nu. Ik zou haast willen zeggen als een mak schaap. Ik ben misschien een beetje snel in paniek geraakt, bij het steigeren en achterover laten vallen. En had me moeten realiseren dat het een jong paard is. Misschien even iets verkeerd gebeurd , een punt van een voet die in zijn buik prikte ik noem maar iets en hij heeft daar met veel angst op gereageerd daarna.
Maar nu, kun je zonder hem vast te houden opstijgen. Geen probleem. Dus mensen bedankt voor alle goeie tips, we zijn weer helemaal op de goeie weg met hem!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:00

Fijn dat 't weer de goede kant op gaat. Ik zou 'm nog een poosje laten rijden door die andere ruiter. Misschien is het na een paar keer rijden te combineren met het rijden van je dochter. Dus eerst hij er op en als paard braaf is dan je dochter er op.

Toen ik m'n jonge paard net had bokte (en soms ook steigerde) hij heel erg als ik net in het zadel zat. Dat deed ie niet bij de vorige eigenaar. Kan ook niet zeggen dat ik een groentje ben met jonge paarden, want ik heb er voorheen genoeg zelf zadelmak gemaakt. Mijn paard stond bij vorige eigenaar altijd in de stalgang met opstijgen. Dat kon niet bij mij (ingang te laag).
Hij is 1x braaf geweest en daarna niet meer. Het heeft heel lang geduurd voordat 't over was. Heeft veel tijd en beleid gekost. Achteraf bleek dat hij ook veel last van z'n rug had. Het zal dus een combinatie geweest zijn van en pijn, en vreemde ruiter en spanning dat hij tot dit gedrag overging. Nadat hij pijnvrij was, was het bokken heel snel over.

Vroeger veel voor een paardenhandelaar gereden. Weinig tijd en wel veel paarden. Als paarden erg sensibel reageerden op het opstijgen of op het zadel of kopschuw waren werden er de nodige zakken in de stal opgehangen. Kopschuw? Dan eentje boven de voerbak. Bang met zadelen/ opstijgen? Dan een paar die tegen z'n rug en kont aankwamen. Na een paar dagen was er al een hoop schrik af. Ik zou 't zelf niet zo snel doen. Vond het toch altijd wel zielig. toch had ik wel het idee dat 't hielp.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 14:56

Het is een methode zullen we maar zeggen. Soms ziet het er erger uit dan het is. Zo'n paardenhandelaar heeft geen tijd om ieder paard met veel geduld dingen te laten ervaren.
Maar ons paard lijkt gewoon uit onervarenheid zo gedaan te hebben, er zit geen kwaad bij , hij heeft een erg goed karakter. Het is een eerlijk paard. Maar het steigeren is dus voorbij.
Wij laten zeker de jongen die hem nu berijdt daarmee doorgaan. 3 x per week wordt hij bereden, en 2 x gelongeerd. Dat ritme houden we nog 2 weken aan. En dan gaat onze dochter het voorzichtig proberen. Het paard moet vooral bevestigd worden in zijn vertrouwen, daar willen we graag de tijd voor nemen. En geduld hebben.
Fijn dat het ook met jou paard goed is gekomen! Ligt ook niet altijd aan iemands rijervaring, dat blijkt ook weer uit jou verhaal. Als jij paarden inreed en ook dit paard zadelmak maakte dan heeft het aan jou niet gelegen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:04

Gelukkig goed nieuws leoenpat!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:18

Ik denk dat er iets fout is gegaan met zadelmak maken, of hij is nog niet zadelmak gemaakt.
(soms zeggen ze dat, maar is het niet zo),
doe in ieder geval rustig en en breng m zo nodig naar een beleerder :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:33

Tip van de dag: lees het topic even door voor je reageert...

Leoenpat: super dat het nu zo goed gaat!

Undomiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:13

Als het paard zo bang is, zou ik persoonlijk een sterke band met hem opbouwen. Probeer jezelf niet op te dringen, maar doe rustig aan. laat het paard zien dat hij je kan vertrouwen.
Begin daarna rustig overnieuw, laat hem het zadel zien, schuif het zadel rustig op de rug.. Beloon hem, en ga de volgende dag pas weer verder.
Wat bij een mens langzaam voelt, helemaalmet beleren, gaat voor een paard ongelooflijk snel. Helemaal bij jonge paarden! Heb geduld!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:43

boemel schreef:
Vroeger veel voor een paardenhandelaar gereden. Weinig tijd en wel veel paarden. Als paarden erg sensibel reageerden op het opstijgen of op het zadel of kopschuw waren werden er de nodige zakken in de stal opgehangen. Kopschuw? Dan eentje boven de voerbak. Bang met zadelen/ opstijgen? Dan een paar die tegen z'n rug en kont aankwamen. Na een paar dagen was er al een hoop schrik af. Ik zou 't zelf niet zo snel doen. Vond het toch altijd wel zielig. toch had ik wel het idee dat 't hielp.

Die zakken worden niet boos, doen geen pijn en reageren altijd hetzelfde. Voor mensen is het een stuk moeilijker om zo lang zo consequent te blijven. Met veel paarden en weinig tijd is dit een vriendelijke methode en beter dan problemen verbloemen door paard niet te laten wennen aan wat later bij de nieuwe eigenaar ook moet kunnen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:02

Daar heb je wel gelijk in. Alleen wel eens gehad dat een paard zo erg schrok dat ie onderuit ging in de stal en niet meer omhoog durfde te komen. Dan is de methode toch wel sneu.
Boven 't hoofd bij de voerbak was altijd minder spannend. Een paard kiest er namelijk zelf voor om z'n lekkere brokjes wel of niet op te eten, dus dat gaf minder paniek.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 14:18

Ik ga het bij mijn pony die ik net gekocht heb ook doen. Die is ook niks gewend en slaat echt vol met twee benen achteruit als je bij de achterbenen bent soms, echt heel erg link. Ik hoop dat ie van die zakken goed mak wordt, want om nu mijn eigen veiligheid op het spel te zetten is ook geen goed idee zo... :)