Mr. Zingie (Andalusiër) @ Work (Adb)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:39

Aurora3 schreef:
Sin schreef:
hmm, 't is waar, maar ik hoor vaak van mensen dat ik te zacht ben met mijn handen, en nu ik wat meer teugel neem, ben ik ineens te hard?
Dan voel ik toch nog niet goed waar de lijn juist ligt hoor..
Maar de houding van mijn handen daar kan ik me wel in vinden ja.. ;)

Ik denk niet dat ze bedoelt dat je te hard bent met je handen, maar meer dat je op het juiste moment de juiste dingen moet leren doen.
Als jouw paardje gespannen is, zoals in het begin van de foto's dan reageer jij daarop waarschijnlijk onbewust door je handen hoger te houden en zelf ook meer te spannen. Dat komt de situatie niet ten goede, dus dat patroon zou je moeten proberen te doorbreken. Ik ben niet heel erg bekend met de AdB methode, maar misschien zou het goed zijn om op zulke lastige momenten in het rijden terug te gaan naar de basis (met langere losse teugels??)

Het belangrijkste is in elk geval dat je je bewust moet zijn van jouw reactie op je paard. Als hij niet fijn loopt zoals op de eerste foto's, probeer je dan af te vragen wat jij op dat moment uitstraalt naar je paard toe. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.

En ik ben het wel met Paintlinger eens dat een goede stabiele zit heel belangrijk is om correct te kunnen rijden. Je moet natuurlijk aanvoelen wat er onder je gebeurt, dan moet je weten hoe je daarop moet reageren en dan moet je nog in staat zijn om die juiste reactie op het juiste moment uit te voeren.
Het zou ideaal zijn voor je paardje als je dat allemaal zou kunnen, maar (bijna) niemand kan dat. Iedereen moet het toch een keer leren. Daarom is het ook heel goed dat je goed les neemt. Zolang je ziet dat je paardje vooruit gaat en geen last heeft van zijn rug lijkt het me prima om op deze manier onder begeleiding verder te komen.

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je heel erg bezig bent (of bent geweest) met hoe je paard loopt de afgelopen tijd ivm zijn rugklachten. Als je verder komt ga je zien dat jouw houding op een bepaald moment een beperkende factor zal worden. Het is dus verstandig om op dit moment al meer aandacht aan je eigen houding te gaan besteden zodat je daar later niet op vast loopt.

Nu kun je natuurlijk zeggen dat ik zou moeten onderbouwen wat er dan precies niet goed is aan je houding. Maar ik vind dat best lastig te zeggen vanaf deze foto's en ik verwacht ook eigenlijk dat je zelf wel weet dat je houding niet perfect is. Het lijkt mij dus het beste dat je instructeur je daarmee helpt, of iemand anders die het rijden live kan zien.

In elk geval heel veel succes nog met je paardje. Je bent zeker op de goede weg!

Als je niet bekend met de methode Adb dan kan je ook niet weten dat Antoine er op hamert met de handen hoog te rijden.
Op de eerste foto waar mijn paard gespannen loopt reageer ik net niet onbewust met mijn handen hoor, mijn handen zijn heel bewust hoog.
Ik was op dat moment heel intensief aan het werken met stelling en het rijden van slingerlijnen, waardoor het eruitziet alsof ik mijn handen niet stil kan houden. Maar van zo'n lijnen rijden wordt mijn paard rustig, recht en regelmatig.

Akkoord op sommige foto's zit ik minder goed. Maar ik vind mijn houding dus helemaal niet zo slecht als sommige van jullie hier beweren. Wie z'n houding is er wel perfect he?
Moest het zo erbarmelijk met mijn houding gesteld zijn dan zou ik dat al lang hebben gehoord van Antoine. Zonder te willen overdrijven of opscheppen , hij vind mijn rijstijl zelfs erg mooi.
Misschien zijn deze foto's een slechte momentopname.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:41

Tmara schreef:
Door je niet op de bolle zeide te laten zetten maar zo te gaan zitten zodat jij voelt dat je recht op je paard zit, hierbij niet je zadel proberen mee te trekken.

Hier zeg je dus exact wat ik erboven uitleg maar dan in minder woorden en mét schrijffouten.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:45

russel schreef:
Ik heb heel leuk les momenteel. Zij gaat er van uit dat 80% aan de houding van de ruiter gewerkt moet worden, het paard moet zich aanpassen en loopt mee.

Voor jouw zou dat heel goed zijn, dus idd goed gaan zitten, op je billen, dus niet op je zitbeenknobbels en idd recht gaan zitten, dus evenveel gevoel in beide stijgbeugels hebben met je voeten, heel losjes gaan zitten met je ellebogen in je zij en heel rustig ontspannen doorademen, zo lekker mogelijk gaan zitten en ademen, totaal niet op je paard letten en er naar kijken...ruimte in de mond houden, en veel diagonalen rijden om je paard recht te richten....een scheef paard niet scheef gaan rijden, maar rechtrichten...

Als hij echt blokkades heeft, zou ik dit eerst eens goed laten losmasseren, want een scheef paard gaat compenseren en spiergroepen vasthouden en blokkeren...ga je daar aan mee werken in je houding door te denken dat je hem dan niet belast, maak je hem nog schever en strammer in zijn lijf...

Dus het tipje is, aan je eigen houding werken, door recht op en ontspannen op je zachte deel van je billen te gaan zitten en je paard voorwaarts blijven rijden en hierdoor je paard vanzelf losser te laten gaan lopen....zijn houding zal gaan verbeteren.

Heb je al eens geprobeerd om "lekker recht" te gaan zitten zonder op je zitbeenknobbels te zitten? |o
Tipje: volg eens een lesje centered riding.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 13:47

SteefViana schreef:
Hoi!

Wat een leuk paard heb je! Maar omdat er ook wat commentaar gegeven mag worden, nou ja ik noem het liever tips zou ik ook zeggen denk eerst om jezelf. Daarna gaat denk ik je paard ook veeeel meer ontspannen. Ik heb het idee dat je zelf niet heel ontspannen zit, jezelf een beetje forceert zeg maar op je paard. En het lijkt erop alsof je paard steeds een tikje te hard loopt. Nu is dit natuurlijk lastig te zien op een foto... Maar ik zou echt eerst bewust gaan worden van jezelf, op je zit terug rijden, en even de voorkant laten voor wat het is. Ik heb zelf een Lusitano dus ik weet hoe gevoelig deze paarden kunnen zijn. Met minimale hulpen bereik je denk ik heel veel!

Net alsof ik daar alleen maar mee bezig ben, ik word het een beetje moe dit topic.. kan je nu eens gewoon niet eerst goed lezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:47

hoe verder ik de foto's kijk hoe ontspannender hij gaat lopen. Ik vind het er niet slecht uitzien :) mooi paard!

xcomplientx

Re: Mr. Zingie (Andalusiër) @ Work (Adb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:05

Bokkers moeten niet vergeten dat dit paard van ver moest komen.
Ik rij ook volgens AdB methode (ik had een kreupel paard) en hij was 1e les alweer rad. Wat mij betreft vol lof over deze rijtechniek. Sommige foto's zit je idd beetje scheef (foto in galop gaat je paard naar binnen en zit jij tegenovergestelde kant, misschien doe je dat met reden, of viel je paard naar binnen?) Verder heb ik niets over je houding aan te merken. Foto's zijn idd momentopname. Je hebt overigens een leuk paard die goed zijn best doet! Ik ben blij voor je dat je weer zo lekker kunt rijden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:27

Hey Sin!!!
Lang geleden hé...ik kwam dit toevallig tegen.
Super om jullie nog eens op foto te zien...typische reacties weer... Het spreekwoord :"de beste stuurlui staan aan wal" komt hier weer volledig tot zijn recht :D

Trek het je niet aan...ook ik weet van hoever je komt met je paardje...petje af hoor! Weinigen zouden er zoveel energie voor over hebben zoals jij al gedaan hebt. Ik hoop dat we elkaar snel eens weerzien +:)+

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 14:32

iana schreef:
Hey Sin!!!
Lang geleden hé...ik kwam dit toevallig tegen.
Super om jullie nog eens op foto te zien...typische reacties weer... Het spreekwoord :"de beste stuurlui staan aan wal" komt hier weer volledig tot zijn recht :D

Trek het je niet aan...ook ik weet van hoever je komt met je paardje...petje af hoor! Weinigen zouden er zoveel energie voor over hebben zoals jij al gedaan hebt. Ik hoop dat we elkaar snel eens weerzien +:)+

Hey hey :)

Toevallig niet endurance Schilde 11 juli? :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 14:57

Nee, ik heb echt pech dit jaar..de laatste keren niet geweest wegens rotweer en daarna zwaar verkouden.
Ik kon er al maar 6 deelnemen, er schieten er maar 2 meer over en dat zijn Woensdrecht 22/08 en Kaulille 03/10. Moet de andere werken.
Maaaar!!!! Ik zit eindelijk op mijn eigen paardje :D tis wel niet echt een endurance type maar ja...we zijn dolgelukkig.
Ik ga dus op mijn dooie gemakje met mijn Hafje als kennismaking mee naar deze 2 laatst genoemde endurances.
Geert gaat dan met Lynx rijden en die wil ook rustig aan, dus zijn wij het perfecte koppel :D

Ik ga in de toekomst nog zien hoe het verder loopt, ik denk dat ik gewoon als wandelaar ga mee doen...meer genieten van de mooie natuur :+

Ga je nog eens meedoen met Zingie?

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 15:21

wat een scheetje,,
Leuk paard hoor,, jullie zijn een leuk stel !!

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:14

Ik zat toevallig dit topic een beetje te lezen, vooal het laatste commentaar. Ik ben het niet echt eens met deze mensen. Ik vind jou houding helemaal niet zo slecht en hangen aan de teugels doe je niet. Ik ben zelf instructrice en kom veel tegen qua houdingsfouten en als ik hier dan naar kijk zie ik niet extreme fouten (al moet ik het wel van foto's zien, als je in beweging bent ziet het er soms net even anders uit).

Ik vind dat als ik het zo zie, je goed bezig bent met je paard. Zo heel veel spanningen zoals anderen daar laten over komen zie ik niet op de foto's. Alleen in de galop ga je wat naar buitenhangen. Probeer in de galop iets meer gewicht op de binnen beugel te brengen. Doordat jij wat naar buiten zit zal hij jou gaan volgen waardoor hij snel de schouder er uit zal drukken. Dit kun je oplossen door in de galop naar de kont van je paard te kijken aan de binnen kant. Als je daar heen kijk gaan je schouders en je hele boven lichaam op de goede manier mee en zul je niet zo snel je heup in knikken. (heup in knikken gebeurt vaak wanneer mensen prberen om meer naar binnen te zitten)

Wanneer je paardje kanteld geef hem dan iets druk op de buiten teugel, een beetje buiten been en ontspan je binnenhand dan even, vaak katelen ze omdat ze de beuging moeilijk vinden maar wel vast willen houden op de vbinnenhand, waneer je deze ontspand zal het paard dus niet kunnen kantelen! maar houd het bij milimeter werk.

als je met het rechtrichten bezig gaat, wat ook heel belangrijk is kun je dit verbeteren door op de binnen hoefslag te rijden. Je dwingt jezelf dan om 2 teugels en 2 benen er aan te hebben. Controle over de achterhand is dan ook heel belangrijk, heb je de achterkant er bij de volgt de voorkant vanzelf! Tevens vergeten mensen vaak rechtrichten op de volte en dan kom je ook weer uit op het kantelen. De bolle/harde kant van je paard is de kant die het paard graag aanneemt in de mond. dus heb je er meer druk de holle/zachte kant verbuigen ze vaak en gooien dan de buiten schouder er uit. Het is belangrijk minder druk te willen nemen op de bolle kant en meer druk op de holle kant. dus ga op de bolle kant van je paard rijden en probeer eens een volte te rijden met een ontspannen binnen teugel en een weerstandbiedende buiten teugel. maakt het paard zich te recht of gaat het naar buiten kijken compeseer dan je buiten teugel met je binnen been, maar zorg dat je hulpen scherp blijven. Het betekend niet dat je de binnenteugel in een boogje moet laten hangen, maar juist alleen ontspannen en contact houden met de mond. eventueel zet je je binnenkant wat van de hals maar zonder aan te trekken.

Maar nogmaals als ik jou begin topic lees en de foto's bekijk vind ik het zeker niet slecht. Ja er is nog een hoop wat verbeterd moet worden maar, ik vind het dikke onzin dat je houden barslecht zou zijn. Heel veel mensen mochten willen dat ze zo'n houding hadden!

Mijn commentaar is soms wat basis gebrabbel, misschien dingen die je echt al 100 keer hebt gehoord. Maar ik hoop dat er wat tussen zit waar je wat aan hebt! Waar je misschien mee kunt oefenen!
Ik wens je heel veel succes met je paard en hoop dat het rijden snel zal verbeteren!

Oja ps. laat even kijken naar het zadel van je paard. Misschien ligt het wel goed op hem maar ik hem zo'n vermoeden dat jij zelf er niet zo goed op zit! Je hebt volgens mij niet de steun van het zadel die je nodig bent.
al goed veel succes!

ps. ik val hiermee niemand aan dit is mijn mening over de foto's en het commentaar van de TS!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-10 17:39

iana schreef:
Nee, ik heb echt pech dit jaar..de laatste keren niet geweest wegens rotweer en daarna zwaar verkouden.
Ik kon er al maar 6 deelnemen, er schieten er maar 2 meer over en dat zijn Woensdrecht 22/08 en Kaulille 03/10. Moet de andere werken.
Maaaar!!!! Ik zit eindelijk op mijn eigen paardje :D tis wel niet echt een endurance type maar ja...we zijn dolgelukkig.
Ik ga dus op mijn dooie gemakje met mijn Hafje als kennismaking mee naar deze 2 laatst genoemde endurances.
Geert gaat dan met Lynx rijden en die wil ook rustig aan, dus zijn wij het perfecte koppel :D

Ik ga in de toekomst nog zien hoe het verder loopt, ik denk dat ik gewoon als wandelaar ga mee doen...meer genieten van de mooie natuur :+

Ga je nog eens meedoen met Zingie?

Aha super je eigen paardje! Daar wil ik wel eens mee kennismaken ;)
Ach ik ken er nog die endurance rijden met hafjes hoor! Niets mis mee toch?
Ja als mijn knie genezen is (heb vorige week een trap gehad van een paard op stal) tegen Schilde, rij ik die in principe mee.

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:57

Sin schreef:
Tmara schreef:
Door je niet op de bolle zeide te laten zetten maar zo te gaan zitten zodat jij voelt dat je recht op je paard zit, hierbij niet je zadel proberen mee te trekken.

Hier zeg je dus exact wat ik erboven uitleg maar dan in minder woorden en mét schrijffouten.

Je vroeg wat ik ermee bedoelde, en heb ik uitgelegd... schijffout of niet :roll:

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:57

Veel succes in Schilde, hopelijk heb je geen last meer aan je knie :(:)

Ja ja Haffies zijn er veel de laatste tijd, ze gaat goed vooruit dat is geen probleem, maar het lijkt soms dat ik op een shetlander zit met haar snelle pasjes :P Dat is wel wennen, als ze rustig draaft kan je lekker ontspannen blijven doorzitten...zo zacht is ze ;)
We zien wel...ik neem een rustige start op toeristentempo...ze is tenslotte nog maar 4 8-)

Laat nog iets weten hé als je gaat...enne een hele fotoooooo's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:48

Sin schreef:
russel schreef:
Ik heb heel leuk les momenteel. Zij gaat er van uit dat 80% aan de houding van de ruiter gewerkt moet worden, het paard moet zich aanpassen en loopt mee.

Voor jouw zou dat heel goed zijn, dus idd goed gaan zitten, op je billen, dus niet op je zitbeenknobbels en idd recht gaan zitten, dus evenveel gevoel in beide stijgbeugels hebben met je voeten, heel losjes gaan zitten met je ellebogen in je zij en heel rustig ontspannen doorademen, zo lekker mogelijk gaan zitten en ademen, totaal niet op je paard letten en er naar kijken...ruimte in de mond houden, en veel diagonalen rijden om je paard recht te richten....een scheef paard niet scheef gaan rijden, maar rechtrichten...

Als hij echt blokkades heeft, zou ik dit eerst eens goed laten losmasseren, want een scheef paard gaat compenseren en spiergroepen vasthouden en blokkeren...ga je daar aan mee werken in je houding door te denken dat je hem dan niet belast, maak je hem nog schever en strammer in zijn lijf...

Dus het tipje is, aan je eigen houding werken, door recht op en ontspannen op je zachte deel van je billen te gaan zitten en je paard voorwaarts blijven rijden en hierdoor je paard vanzelf losser te laten gaan lopen....zijn houding zal gaan verbeteren.

Heb je al eens geprobeerd om "lekker recht" te gaan zitten zonder op je zitbeenknobbels te zitten? |o
Tipje: volg eens een lesje centered riding.

En laat ik nou net les van een centered riding instructrice hebben, dus snap je kommentaar niet echt....jij kennelijk ook niet, dus succes verder... :Y)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:54

russel schreef:
En laat ik nou net les van een centered riding instructrice hebben, dus snap je kommentaar niet echt....jij kennelijk ook niet, dus succes verder... :Y)

Doe je handen eens onder je billen en ga dan zo recht zitten als je hoort op je paard. Je zou een rare anatomie hebben als je je zitbeenknobbels dan niet voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 22:12

En ga eens op het zachte gedeelte van je billen zitten en wat voel je dan?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:58

russel schreef:
En ga eens op het zachte gedeelte van je billen zitten en wat voel je dan?

Zachte gedeelte? Dan hang ik toch echt achterover zoals het niet zou moeten. Als je gewoon recht gaat zitten steken je zitbeenknobbels uit hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:19

Nee hoor, is maar hoe je gaat zitten, je paard zal het ook voelen en dat merk je meteen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:25

Dat lijkt me heel logisch anders zou je een paard niet eens op zit kunnen rijden. Maar ik had het gewoon simpelweg over het wel of niet en wanneer voelen van de zitbeenknobbels. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:32

Ga het eens proberen, want het helpt echt, mijn paard is er rustiger door geworden, die ontspant nu ook sneller zijn rugspieren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:42

russel schreef:
Ga het eens proberen, want het helpt echt, mijn paard is er rustiger door geworden, die ontspant nu ook sneller zijn rugspieren.

Sorry ik begrijp echt niet wat je zegt. Proberen niet op mijn zitbeenknobbels te gaan zitten als ik correct recht wil zitten? Sorry niet mogelijk bij mij, ik heb geen vet aan mijn billen. En ga ook niet als een idioot achteruit hangen om maar te voorkomen dat ik op die knobbels zit, dat is namelijk ook niet bevorderlijk. Ik rijd mijn pony al zo veel mogelijk met het principe wijken voor de druk en op zit, ik weet wel hoe het moet. Ik ga zo zitten als in die situatie het meest bevorderlijke is voor mijn pony, ik let op zijn reactie niet op mijn knobbels. Zeker hier met al dat dalen en stijgen, rechtuit lopen tegen schuine hellingen, nee ik heb wel leren zitten en weten wanneer en waarheen ik mijn gewicht moet verplaatsen om zoveel mogelijk met mijn pony mee te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:47

Ja, joh, doe jij lekker, moet je zelf weten....of neem eens les van een cr instructrice, dan wordt het je uitgelegd, anders gewoon doen wat jij wilt..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:49

russel schreef:
Ja, joh, doe jij lekker, moet je zelf weten....of neem eens les van een cr instructrice, dan wordt het je uitgelegd, anders gewoon doen wat jij wilt..

CR bij mij in de buurt? Als jij er een kan vinden. Luister als je zelf wil komen voelen hier 700 km verderop, ik heb gewoon geen vet op mijn billen en wil ik een correcte rechte houding aannemen dan komen daar helaas mijn knobbels bij, dat gaat geen cr instructie veranderen mits die ook chirurgie gestudeerd heeft. Maar sorry ik ga hier niet meer op in, met dit geblaat in iemand anders topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 21:51

Ja idd.. ;)