Aurora3 schreef:Sin schreef:hmm, 't is waar, maar ik hoor vaak van mensen dat ik te zacht ben met mijn handen, en nu ik wat meer teugel neem, ben ik ineens te hard?
Dan voel ik toch nog niet goed waar de lijn juist ligt hoor..
Maar de houding van mijn handen daar kan ik me wel in vinden ja..
Ik denk niet dat ze bedoelt dat je te hard bent met je handen, maar meer dat je op het juiste moment de juiste dingen moet leren doen.
Als jouw paardje gespannen is, zoals in het begin van de foto's dan reageer jij daarop waarschijnlijk onbewust door je handen hoger te houden en zelf ook meer te spannen. Dat komt de situatie niet ten goede, dus dat patroon zou je moeten proberen te doorbreken. Ik ben niet heel erg bekend met de AdB methode, maar misschien zou het goed zijn om op zulke lastige momenten in het rijden terug te gaan naar de basis (met langere losse teugels??)
Het belangrijkste is in elk geval dat je je bewust moet zijn van jouw reactie op je paard. Als hij niet fijn loopt zoals op de eerste foto's, probeer je dan af te vragen wat jij op dat moment uitstraalt naar je paard toe. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
En ik ben het wel met Paintlinger eens dat een goede stabiele zit heel belangrijk is om correct te kunnen rijden. Je moet natuurlijk aanvoelen wat er onder je gebeurt, dan moet je weten hoe je daarop moet reageren en dan moet je nog in staat zijn om die juiste reactie op het juiste moment uit te voeren.
Het zou ideaal zijn voor je paardje als je dat allemaal zou kunnen, maar (bijna) niemand kan dat. Iedereen moet het toch een keer leren. Daarom is het ook heel goed dat je goed les neemt. Zolang je ziet dat je paardje vooruit gaat en geen last heeft van zijn rug lijkt het me prima om op deze manier onder begeleiding verder te komen.
Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je heel erg bezig bent (of bent geweest) met hoe je paard loopt de afgelopen tijd ivm zijn rugklachten. Als je verder komt ga je zien dat jouw houding op een bepaald moment een beperkende factor zal worden. Het is dus verstandig om op dit moment al meer aandacht aan je eigen houding te gaan besteden zodat je daar later niet op vast loopt.
Nu kun je natuurlijk zeggen dat ik zou moeten onderbouwen wat er dan precies niet goed is aan je houding. Maar ik vind dat best lastig te zeggen vanaf deze foto's en ik verwacht ook eigenlijk dat je zelf wel weet dat je houding niet perfect is. Het lijkt mij dus het beste dat je instructeur je daarmee helpt, of iemand anders die het rijden live kan zien.
In elk geval heel veel succes nog met je paardje. Je bent zeker op de goede weg!
Als je niet bekend met de methode Adb dan kan je ook niet weten dat Antoine er op hamert met de handen hoog te rijden.
Op de eerste foto waar mijn paard gespannen loopt reageer ik net niet onbewust met mijn handen hoor, mijn handen zijn heel bewust hoog.
Ik was op dat moment heel intensief aan het werken met stelling en het rijden van slingerlijnen, waardoor het eruitziet alsof ik mijn handen niet stil kan houden. Maar van zo'n lijnen rijden wordt mijn paard rustig, recht en regelmatig.
Akkoord op sommige foto's zit ik minder goed. Maar ik vind mijn houding dus helemaal niet zo slecht als sommige van jullie hier beweren. Wie z'n houding is er wel perfect he?
Moest het zo erbarmelijk met mijn houding gesteld zijn dan zou ik dat al lang hebben gehoord van Antoine. Zonder te willen overdrijven of opscheppen , hij vind mijn rijstijl zelfs erg mooi.
Misschien zijn deze foto's een slechte momentopname.

mooi paard!
Dat is wel wennen, als ze rustig draaft kan je lekker ontspannen blijven doorzitten...zo zacht is ze