Urielle schreef:JoviBan schreef:En ik vind het een gebrek in denkwijze dat een bit 'zou moeten' of 'zou horen'.
Dat kun jij vinden, maar als je een paard in de toekomst moet verkopen (ongeacht of je het van plan bent, je weet nooit hoe omstandigheden ineens kunnen veranderen) dan beperk je je afzetmarkt wel enorm door een paard aan te bieden wat alleen bitloos gereden is. Je kunt een ideaal hebben dat hij alleen naar een andere bitloze ruiter gaat, maar als je MOET verkopen heb je een probleem.
daarnaast vind ik dat je zonder bit niet fatsoenlijk kunt dressuren maar dat is mijn persoonlijke mening en die zet geen zoden aan de dijk
Dat zegt meer iets over jou, sorry.
Niet fatsoenlijk? Dan kan ik stellen dat jij niet fatsoenlijk kan rijden!
Een échte ruiter kan ook bitloos rijden, en niet alleen maar alles afdwingen met een bit.. lekker makkelijk, bit er in hangen en klaar is kees, zo valt elk paard te berijden.
Zie het eens anders: paarden die bitloos rijden, doen het meer voor de ruiter, want zij worden niet door pijn afgedwongen iets te doen!
Achterlijk dat jij zoiets kan stellen, en jezelf toch een ruiter durft te noemen, je zet de hele dressuur wereld voor aap.