jong paard bitloos opleren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:24

Urielle schreef:
JoviBan schreef:
En ik vind het een gebrek in denkwijze dat een bit 'zou moeten' of 'zou horen'.

Dat kun jij vinden, maar als je een paard in de toekomst moet verkopen (ongeacht of je het van plan bent, je weet nooit hoe omstandigheden ineens kunnen veranderen) dan beperk je je afzetmarkt wel enorm door een paard aan te bieden wat alleen bitloos gereden is. Je kunt een ideaal hebben dat hij alleen naar een andere bitloze ruiter gaat, maar als je MOET verkopen heb je een probleem.

daarnaast vind ik dat je zonder bit niet fatsoenlijk kunt dressuren maar dat is mijn persoonlijke mening en die zet geen zoden aan de dijk

Dat zegt meer iets over jou, sorry.
Niet fatsoenlijk? Dan kan ik stellen dat jij niet fatsoenlijk kan rijden!
Een échte ruiter kan ook bitloos rijden, en niet alleen maar alles afdwingen met een bit.. lekker makkelijk, bit er in hangen en klaar is kees, zo valt elk paard te berijden.
Zie het eens anders: paarden die bitloos rijden, doen het meer voor de ruiter, want zij worden niet door pijn afgedwongen iets te doen!

Achterlijk dat jij zoiets kan stellen, en jezelf toch een ruiter durft te noemen, je zet de hele dressuur wereld voor aap.

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:26

(en nee, ik rijd geen paard dat sloom is, luisterd naar elke knip enz enz. ik heb leren rijden op een draver bij een vriendin, en die rijd toch echt beter op een bitloos hoofdstel.)
Dus ga mij niet wijsmaken dat een dressuur paard niet te rijden valt bitloos.

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:30

Heel toevallig ben ik mijn jonge hengst op het moment aan het aanrijden met een bitloos hoofdstel.

Heb er nu 7 of 8 keer op gezeten, en de eerste twee keer schudde hij enorm met zijn hoofd dan weer laag hangen in de teugels dan weer hoog belangrijk dat ze natuurlijk wel een beetje aanleunig aan nemen maar dat was ver te zoeken. Tandarts erbij geweest en hij was druk aan het wisselen dus nood gedwongen eerst met kaptoom en toen met een kaak gekruisd Bitloos hfdst. En het gaat echt super goed afentoe longeer ik hem met een gewoon hoofdstel want tja daar moet ie natuurlijk ook aan wennen maar we gaan heerlijk zo er zit een goed stuur op blijf echt zo door tuffen.